13. 12. 2006 00:00 − 2934× − 4

Michael Riečica – Jan Škaloud na Mikulas rally

2. místo absolutně na Mikulas rally Vezsprem HU, slovensko – česká spolupráce v Maďarsku téměř na jedničku.

Nabídka startovat na šotolinové Mikulas Rally Vezsprém v Maďarsku, po boku Michaela Riečici s vozem Subaru Impreza WRX STi spec. C, v týmu R–GLASS Slovakia, přišla ve středu večer 6.12. těsně před půlnocí.
Pan Riečica, majitel a manažer týmu R–GLASS v jedné osobě, po půlhodinovém telefonickém hovoru domluvil s mým otcem společný start s Michaelem na maďarské rally. Nabídka a domluva byla jasná a rychlá.
Z důvodu, že pro mě jako spolujezdce sezóna skončila již před Pražským rallysprintem, byla nabídka milé potěšení a hlavně velké překvapení. I přes to, že až do současnosti jsem slovenskou soutěžáckou scénu sledoval spíše z povzdálí, měl jsem o Michaelovi pár informací prostřednictvím internetu. Věděl jsem, že v dubnu dosáhl pěkného výsledku na Triestingtal rally – součást Austrian Challenge, kde skončil absolutně na 3. místě a že v září testoval ve Finsku u Tommiho Mäkinena.


Michael Riečica – foto I. Škaloud

Ve čtvrtek po poledni přicestoval Michael do Mladé Boleslavi a již před 15 hod. jsme vyrazili na cestu zpět na Slovensko. Do Lučence na Slovensku, kde sídlí celý tým R–GLASS, jsme dorazili těsně před půlnocí a šli okamžitě spát. Ráno nás již čekala cesta do Maďarska, kde byl kousek od centra soutěže naplánovaný odpolední test. Jednalo se o nastavení tlumičů, výběr správné mapy diferenciálů a zkoušku funkčnosti vozu. Navíc to byla i naše vzájemná zkouška, kdy jsme se poznávali v autě a vyzkoušeli spolupráci a komunikaci. K večeru proběhla už jen večeře s týmem a mechaniky, což bylo další seznamování. Sobotní den byl vyhrazený na seznamovací jízdy a přejímky. Převzetí itineráře bylo v 7:30 a od 8:00 začínali seznamovací jízdy. Od 12.hod. jsme seznamovací jízdy přerušili a účastnili se administrativní a technické přejímky. Ihned po přejímce, která proběhla bez problémů jsme v tréninku pokračovali. K večeru již čekal jen odpočinek a příprava na samotný závod, jako prohlédnutí videozáznamů a kontrola rozpisu.


J. Škaloud – M. Riečica , foto I. Škaloud

Start prvního vozu byl v 9:00, my jsme startovali v 9:18 (st.č. 19). Start soutěže, která celá probíhala ve vojenském prostoru, byl podle maďarských zvyklostí z časové kontroly před první RZ, na kterou jsme absolvovali 26 km dlouhý přejezd ze servisní zóny. Vzhledem k velkému množství diváků, jsme ze servisu vyráželi v dostatečném předstihu. Jak jsem předpokládal, město Vezsprém bylo úplně ucpané. Nakonec nám ještě zbylo více jak 15 min. a tak jsme za městem zastavili na odpočívadle a počkali na správný čas. Při nasedání zpět do vozu, se mi však stala nemilá věc. Omylem mi vypadl telefon a jeho ztrátu jsem zjistil až před první RZ, kdy jsem ho chtěl vypnout. Úsměvné je, že Michal ztratil telefon o den dříve při seznamovacích jízdách. Když jsme to večer rozebírali, jak mohl ztratit telefon, tak jsem jen nechápavě kroutil hlavou, že se mi to nikdy nestalo a nechápu, jak se to může někomu stát.. Druhý den jsem pochopil, že je to hned.
První RZ měla délku skoro 20 km a ihned na ni navazovala okruhová zkouška přímo vedle servisní zóny, která měla délku 3 km a obsahovala 3 okruhy. Nasazené tempo hned od začátku bylo slušné, avšak menší chyba pro nás znamenala malou časovou ztrátu a tím 11. místo v absolutním pořadí.


foto – ladak.ifoto.eu

Následoval dlouhý servis, kde se dělala jen běžná údržba a čekala nás druhá sekce, následovala další 11. km RZ, po které přišli opakovaně první ranní RZ. To jsme již šli pořadím vzhůru až na 5. místo absolutně s odstupem 2 – 3 s. na třetí místo. Čekal nás servis, kde Michael hlásil poruchu servořízení. Zjistilo se ještě poškození ráfku levého předního kola a jeho pomalý defekt.


Foto – I. Škaloud

Po servisu zbývalo absolvovat již jen poslední 11 km dlouhou RZ, před kterou jsme měli na třetího v pořadí ztrátu 0,9 s, ale RZ jsme museli projet bez funkčního serva, takže šance na atak 3. místa se snížila na minimum.
Mišo však bojoval a i bez serva byl výsledný čas stejný jako v prvním průjezdu a čekalo se, jak jeli ostatní. Nakonec nám to stačilo a posunuli jsme se po výpadku jednoho ze soupeřů z důvodu technické závady dokonce až na druhé místo.


foto – rally.hu

Svým charakterem se jednalo o velmi rychlou soutěž se šotolinovým povrchem v celé své délce, která však obsahovala technické a náročné úseky a velké množství horizontů, na kterých se poměrně dost skákalo. Počasí bylo chladné, ale stálé. Večerní déšť před soutěží nezanechal vážnější stopy na trati.
Šotolina je oproti asfaltu diametrálně odlišná a krásná. Asfalt je asfalt, nasazení, rychlost, agresivita. Na šotolině to je ale pro jezdce, který jezdí asfalty vše naprosto jinak. Pochopil jsem, proč je pro asfaltového jezdce těžké na šotolině uspět. Vše vyžaduje jiné návyky, rozpis, přípravu, ale i myšlení.
Celkově byla soutěž pěkně připravená a zajímavá a až s skoro neskutečnou diváckou návštěvou, kterou si nedovolím odhadnout, ale ze své zkušenosti, bych přirovnal počet diváků a atmosféru k letošní Rally Deutschland.


Fanoušci – foto I. Škaloud

Doporučuji všem fanouškům rally, aby si na příští rok zaznamenali v kalendáři termín této soutěže, je sice jednodenní, ale vše se odehrává na velmi malém prostoru a přechod – píšu přechod od jedné RZ ke druhé je cca 5 min pěšky , žádné přejezdy autem, starosti s parkováním apod., vše je připraveno, ráno v centru soutěže zaparkujete auto a vše se stihne pěšky a v klidu, jsou i dlouhé časy servisních zón – 45 min a tak se dá shlédnout téměř vše. Snad jedinou vadou této soutěže je komunikace, kdy je v Maďarsku naprosto nemožné najít někoho, kdo by mluvil anglicky. Vedení týmu však myslelo i na tuto variantu a tak jsme měli ke spolupráci velmi milou paní, kterou jsme s Michaelem důvěrně oslovovali "teta Gába" a ta nám vždy pomohla při komunikaci, neboť ovládala velmi dobře několik jazyků, včetně maďarštiny.
2. místo absolutně je skvělé umístění vzhledem k prvnímu společnému startu a zvláště k účasti předních maďarských jezdců i s vozy specifikace WRC jako jsou Turi, Turán, Matics, Benik, Dr. Kiss, Krupp, Szabó, potom také Italů Claudia DeCecco se spolujezdcem Alberto Barigellim a zvláště posádka Galli – Bernacchini, kterou musejí znát všichni příznivci rally. A právě tato posádka, která v závěru soutěže odstoupila pro technickou poruchu nám při slavnostním vyhlášení předávala poháry za 2. místo v absolutním pořadí, což pro mě byl a asi bude nezapomenutelný zážitek.


Gigi Galli – Jan Škaloud , foto I.Škaloud

Ani ve snu mne nenapadlo, že ten koho obdivuji a vzhlížím k němu s úctou a velkým respektem, bude najednout stát přede mnou, předávat mi pohár za 2. místo, podávat mi ruku a osobně blahopřát k dosaženému úspěchu.
Již z názvu soutěže „Mikulášská rally“ to byl nejen pro mě skvělý a hezký dárek k Mikuláši, a to nejen výsledkem, ale hlavně jízdou. "Mišo" je jeden z mladých, velmi talentovaných jezdců, kteří zcela určitě na sebe v budoucnu upozorní kvalitními výsledky. Tímto Michaelovi patří poděkování, stejně jako celému týmu R-GLASS za nabídku a možnost startovat v jejich týmu. Děkuji mechanikům, celému týmu a vedení K.I.T. Racing za skvělé zázemí. Bylo patrné, že se jedná opravdu o profesionální tým a zajištění. Dále děkuji Jakubovi a mému otci, že mne přijeli do Vezsprému podpořit.

Výsledky: Start Autó Mikuláš rallye
1.Turán-BenkoŠkoda Octavia WRC42:04,6
2.Riečica-ŠkaloudSubaru SpecC+3:18,2
3.Balatonyi-HanyeczMitsubishi Evo 8+3:21,7
4.Hideg-KocsisMitsubishi Evo 8+3:33,6
5.Benik-VargaFord Focus WRC+3:39,7
6.Michna-Szabó Mitsubishi Evo 6+3:41,5
7.Szilvássy-BebtoSubaru Impreza STi+3:41,8
8.Kiss-TóthMitsubishi Evo 6+3:51,2
9.Pénzes-DallosMitsubishi Evo 7+4:04,3
10.Pinter-RétheyMitsubishi Evo 6+4:09,9

Pro čtenáře eWRC spolujezdec Honza ŠKALOUD

Komentářů celkem: 4
13. 12. 2006 15:28
0 0
Nevím kde je chyba, ale tady jsou trošku jiný výsledky:
http://www.rallylive.hu/index.php?module=RL&action=Index
Je tam navíc Turi a časy taky nesedí.
kix
13. 12. 2006 19:32
0 0
Turi neumiestnil auto do UP v cieli (dôvod neviem) a tak odstúpil na konci súťaže a nebol hodnotený
14. 12. 2006 08:14
0 0
Výsledky jsou opravdu jiné,ale na ostatních pozicích je to podobné,mně se hlavně líbí ta vyrovnanost,to se museli svádět souboje až do konce.
14. 12. 2006 15:05
0 0
Tak problém s výsledkama se vyřešil-na adrese kterou jsem zde psal byly výsledky po poslední RZ a tohle jsou oficiální. Turán dostal k výslednému času + 0,4s a Turi nedal auto do UP (jak píše kix), takže proto ty rozdíly. Omlouvám se za nepravé info.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!