5. 1. 2007 00:00 − 2541× − 7

Dakar 2007 – před startem

Již za pár dní zahájí již tradičně legendární pouštní dobrodružství Rally Dakar novou motoristickou sezónu.

Už za dva dny zahájí již tradičně legendární pouštní dobrodružství Rally Dakar novou motoristickou sezónu. Šestého ledna se vydá kolona čítající 525 vozidel na pouť z portugalského Lisabonu, aby 21. ledna dorazila do senegalského Dakaru. Za 16 dní urazí celkem 7 915 km a z toho 4 309 km v ostrém závodním tempu. Na poslední chvíli, dva týdny před startem, byla ještě pozměněna trať, která původně počítala i s průjezdem Mali, ve kterém hrozí střety s místními ozbrojenými skupinami. Pojďme se tedy ve stručnosti podívat na české posádky a posádky tvořené bývalými mistry světa v rally.


dakar.com

Početná je opět česká účast, která je oproti loňsku větší a tvoří ji dvanáct posádek včetně motocyklů a jedné čtyřkolky.

V kategorii kamionů opět uvidíme tři Tatry a jeden Liaz. Ve startovní listině letošního ročníku nefiguruje "Monsieur Dakar" Karel Loprais, ale jméno Loprais v ní nechybí. Karla, který pojede v novinářském voze, nahradí jeho synovec Aleš. Ten však není úplným nováčkem, loni startoval na Dakaru jako navigátor, absolvoval jako pilot červnovou Rallye Orpi Maroc a několik let působí jako testovací pilot týmových vozidel. Uvidíme, jak se mu bude na Dakaru dařit. Očekávat však od něj časy v TOP10 v našlápnuté konkurenci osmdesáti kamionů při jeho prvním startu by bylo přehnané. Závodní vůz prodělal po Dakaru 2006 řadu drobných úprav. Především dostal nový motor (opět KHD Deutz stejného typu) s výkonem zvýšeným až na 780 koní. Nový motor je proti předešlému točivější a má strmější výkonovou křivku, což bude výhoda v rychlých pasážích, kde bude nutné delší dobu udržovat vysokou rychlost. Oproti loňsku jsou také nově použity tlumiče Fox. Tatra musela být znovu homologována kvůli upravě nástavby s pletivovými čely a bočními větracími průduchy, odlišnému uložení předního torzního stabilizátoru, větší vrtuli chladiče a kvůli deflektorům na rozích kabiny, které usměrňují proudění vzduchu kolem boků vozidla.


Martin Macík – www.martinmacik.cz

Druhou Tatru bude opět pilotovat Tomáš Tomeček, který si bude chtít spravit chuť po loňské smůle, kdy se převrátil už v Portugalsku a nestihl trajekt do Afriky. Jejich Tatra prodělala posunutí motoru i kabiny směrem dozadu, tedy přestavba, která se osvědčila již na voze Petrobras. Výsledkem je lepší rozložení hmotnosti mezi oběma nápravami. I třetí Tatra bude mít obvyklé složení a pilotovat ji bude brazilec Andre De Azevedo. Loni skončil na pěkném čtvrtém místě a i letos od něj můžeme očekávat boj na předních příčkách.

Trio Tater doplní Liaz Martina Macíka. Oproti loni avizovaným úpravám odstartuje jejich vůz téměř bez úprav. Jediné změny se týkají dofukování kol, které je nyní vedeno vnitřkem náprav a uprav motoru. Tyto změny na motoru by měly přinést zejména znatelné zvýšení jeho výkonu v nižších otáčkách, tolik potřebného při zdolávání písčitých etap.


Ivo Kaštan – www.ivokastan.cz

Na motocyklech je ve startovní listině přihlášeno hned pět Čechů. Ivo Kaštan, Dušan Randýsek, Martin Macek, Pavel Kubíček a David Pábiška. Na čtyřkolce je doplní Josef Macháček.

Ivo Kaštan přesedlal z KTM zpět na Suzuki a soutěž pojede poosmé. Poprvé však pojede s asistenčním vozem a bude tak mít po nocích čas si odpočinout namísto nutné údržby motocyklu svépomocí. Loni skončil třicátý a letos se tento výsledek bude snažit vylepšit. V týmu pojede s Dušanem Randýskem a Pavlem Kubíčkem. Oba jsou v této soutěži nováčky. Každý stroj jejich stáje má jinou barvu, když však pojedou společně, budou tvořit českou trikolóru.

David Pábiška je mistr České republiky v enduru 1999 a několikanásobný účastník Šestidenní. Na startovní lisitnu Dakaru se mu letos podařilo probojovat poprvé. Nováčkem je také Martin Macek na stroji Yamaha. Zajímavé bude také sledovat Slováka Jaroslava Katriňáka, který si loni nevedl vůbec špatně.
Josef Macháček se na Dakar vydává ve svých padesáti letech už posedmé a bude se snažit o svůj čtvrtý triumf mezi čtyřkolkami.


Josef Macháček – foto: Josef Vrátil

Loňskými útrapami se nedal odradit a podruhé se vydává na pouštní dobrodružství Čechoaustralan Peter Jerie. Loni startoval s buggynou s motorem Hodna, letos odstartuje se speciálem Proto. Druhým českým účastníkem v kategorii automobilů je úřadující mistr České republiky v Cross country rallye Miroslav Zapletal se speciálem Mitsubishi Pajero s dieslový motorem.


Miroslav Zapletal – www.offroadsport.cz

České posádky ve startovní listině
motocykly
32Kaštan IvoSuzukiGauloise – Suzuki – Czech
87Randýsek DušanSuzukiGauloise – Suzuki – Czech
113Macek MartinYamahaCzech Moto Team
209Kubíček PavelSuzukiGauloise – Suzuki – Czech
235Pábiška DavidYamahaCzech Moto Team
čtyřkolky
260Josef MacháčekYamaha-
automobily
405Jerie Peter
Bruynkens Serge
ProtoPromotech Rally Raid
457Zapletal Miroslav
Janáček Miroslav
MitsubishiOffroadsport.cz
kamiony
503De Azevedo Andre
Justo Maykel
Martinec Jaromír
TatraPetrobras – Lubrax
510Macík Martin
Vildman Vlastimil
Žák Jiří
LiazTedom Truck
512Loprais Aleš
Gilar Petr
TatraLoprais Tatra Team
519Tomeček Tomáš
Morávek Vojtěch
Lála Ladislav
TatraLiveScore

Další, pro naše čtenáře jistě zajímavou, skupinou jsou současní a bývalí jezdci klasických rally. V minulosti to byli napřiklad McRae, Kankkunen nebo i Kahle. Ve startovní listině letošního ročníku přavažují v této skupině bývalí mistři světa. Asi největší současnou hvězdou je „King“ Carlos Sainz (2× mistr světa). Ten do Dakaru odstartuje podruhé a po loňské smůle slibuje odvetu. Se zkušenostmi nabytými v loňském roce bude se svým Volkswagenem Tuareg mířit na mety nejvyšší. V týmu Volkswagen jej doplní nově Ari Vatanen (1× mistr světa, 4× Dakar).


Ari Vatanen – www.volkswagen-motorsport.com

Markku Alen (1× prvni v Drivers Cup) a Miki Biasion (2× mistr světa) opustili kabiny kamionů Iveco a letos pojedou v automobilech. Zatímco Miki Biason se bude snažit dostat maximum z Fiatu Panda s přeplňovaným dieselovým motorem o objemu 1,3 litru, Marrku Alen bude krotit speciál Isuzu. Za tým Fast&Speed se na start postaví u nás dobře známý Simon Jean-Joseph s buggynou a Freddy Loix s vozem Honda. Juttu Kleinchmidt bude navigovat Tina Thorner, bývalá spolujezdkyně Kennetha Erikssona.


Freddy Loix – www.freddyloix.com

Zajímavá jména ve startovní listině
303Sainz CarlosVolkswagenVolkswagen Motorsport
307Thorner Tina (spolujezdec)BMWX-Raid
308Vatanen AriVolkswagenVolkswagen Motorsport
326Jean-Joseph SimonBuggyFast & Speed
327Loix FreddyHondaFast & Speed
337Alen Markku AllanIsuzuTeam Isuzu – Europe
348Biasion MikiFiatTeam Fiat Pandakar

V průběhu celé soutěže vám budeme přinášet souhrn jednotlivých etap a články Josefa Vrátila, který se Dakaru bude účastnit jako novinář.

Komentářů celkem: 7
4. 1. 2007 17:07
0 0
Loni sem si fajn početl,co psal Petr Jerie.Neměl by někdo náhodou odkaz?Já ho po reinstalaci kompu určitě nemám.A beztak to bude letos někde jinde.Dík!
5. 1. 2007 08:34
0 0
Super !!!
5. 1. 2007 09:33
0 0
Jsou to velcí borci a je vidět, že ačkoli už třeba klasické rally pro ně být nemůže, nevzdají se svého koníčka ani v pokročilém věku. Ať to "mastí".
xesik
5. 1. 2007 09:46
0 0
nic proti,ale já slyšel,že macík posouval kabinu dozadu,což je také záležitost nové homologace. a nepříjde mi to jako zanedbatelná úprava - spíše práce na půl roku...
5. 1. 2007 09:48
0 0
Ja jsem si prochazel Macikovy tiskovky a meli v planu auto cele predelat a to vcetne kabiny, ale seslo z toho.
5. 1. 2007 15:55
0 0
Mimi jiné taky pojede Luc Alphand (FRA) legendární lyžař ... Carole Montillet - taky lyžařka ... prostě je tam hodně zajímavých jmen :o))
6. 1. 2007 01:05
0 0
OT Luc Alphand je skutečně lyžařskou legendou. V letech 1995-1997 byl v žebříčku světového lyžování mezi muži č.1. ve sjezdu. V roce 1983 se stal juniorským mistrem světa, a v roce 1997 vítězem světového poháru.
Dakar jel poprvé v roce1998 a hned o rok později vyhrál kategorii T1.
Pár let se pak pohyboval v dakarské TOP 10, v roce 2005 byl celkově druhý a loni vyhrál. No prostě frajer, co k tomu víc dodávat?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!