Patří uhlí do kamen?

Vášnivá diskuse o použití dieselových motorů v motoristickém sportu.

Po vítězství značky Audi na 24 hodin Le Mans 2006 se rozpoutala vášnivá diskuse o použití dieselových motorů v motoristickém sportu. O jejich možnostech se bylo možné přesvědčit už v minulosti, ale teprve vítězství dieselu v jednom z nejprestižnějších okruhových vytrvalostních závodů ukázalo skutečné možnosti této koncepce.

Nechejme stranou úvahy o zvýhodnění či nevýhodách jednotlivých koncepcí daných technickým reglementem. Nebude totiž nikdy možné nastavit pravidla tak, aby bylo možné postavit rovnocenné vozy s odlišným typem pohonu. Restriktory, váha, objem motoru, přeplňování. Příliš mnoho proměnných, které musí tvůrci technických pravidel brát v úvahu. A sebelepší teoretický výpočet je nutné vyzkoušet v praxi.

U vytrvalostních dálkových soutěží však drobné odlišnosti mizí a zůstává skutečně na úvaze konstruktérů, kterým směrem se vydat.

Na letošní Rally Lisabon – Dakar se střetávají dva výrobci automobilů v pokračování loňské bitvy. Mitsubishi coby obhájce a Volkswagen jako vyzyvatel. Asijský výrobce, jehož vozy připravuje britská firma Ralliart známá především přípravou mistrovských vozů několikanásobného světového šampiona v rallye Tommiho Makinena, vsadil na benzín. Na druhé straně evropský gigant doufá, že navrch bude mít jeho dieselový pohon.


Pajero MPR13 2007, Foto: Michael Krejska/RSM Group

Utkají se vozy Mitsubishi Patero MPR13 a Volkswagen Race Touareg 2. Když odhlédneme od pohonné jednotky, mají oba vozy velmi podobné parametry, které jsou uvedeny pro jednodušší srovnání v tabulce:

Pajero MPR13Race Touareg 2
Délka4193 mm4171 mm
Šířka1990 mm1996 mm
Výška1840 mm1762 mm
Rozvor náprav2775 mm2820 mm
Rozchod vpředu/vzadu1750/ 1755 mm1750 /1750 mm
Váha1825 kg1787 kg
Převodovkašestistupňová sekvenčníšestistupňová sekvenční
Zavěšenínezávislé všech kol
dva tlumiče na kolo
nezávislé všech kol
dva tlumiče na kolo
Brzdy vpředukotoučové, šestipístkovékotoučové, šestipístkové
Brzdy vzadukotoučové, šestipístkovékotoučové, šestipístkové

Díváme se na vozidla se stejnou či velmi podobnou mechanickou koncepcí. Rám z dutých trubek, karbonová slupka, nezávislé zavěšení, stejná převodovka i rozvodovka systému 4x4 se třemi mechanickými diferenciály. Jen srdce je jiné.

Volkswagen vsází na hi-tech vznětový motor s řídící elektronikou Bosch. Jeho řadový přeplňovaný pětiválec založený na řadě VW TDI je uložen podélně za přední nápravou. Přeplňování je dvoustupňové s intercoolerem a dává motoru o objemu 2,5 litru maximální výkon 285 koní s kroutícím momentem přes 60kg/m. Otáčky k maximálním parametrům výrobce neuvádí, ale především v případě kroutícího momentu budou nízké, velmi nízké.

Mitsubishi používá svůj osvědčený atmosférický benzínový agregát typu Mivec- dvacetičtyřventilový šestiválec s rozvodem DOHC a vícebodovým vstřikováním paliva. Objem 3997ccm vyprodukuje maximální výkon 270 koní při 5500ot. Na Dakaru je však podstatnější průběh kroutícího momentu. Ten dosahuje u tohoto agregátu maximální hodnoty 42kg/m při 3500 ot. Což je u zážehového motoru skvělý parametr. Jeho výhodou pak je nenáročná konstrukce, vysoká spolehlivost a malé množství elektronických obvodů. Žádné extrémně namáhané díly v turbodmychadle, ani přetlak v intercooleru.


Race Tuareg 2, Foto: Radka Dvořáková/RSM Group

Jak vidíte, výhoda Volkswagenu leží ve větším výkonu a lepší hodnotě kroutícího momentu. Pokud bude vše fungovat. Slyším „v jednoduchosti je krása“? Tak na to u Touarega zapomeňte. Dvě turbodmychadla, intercooler, boost-pack s elektronikou velký jako bedna od mikrovlnky. Elektronicky ovládané vstřiky s regulátory. Skříňka s jističi je nabitá k prasknutí.

Ne nadarmo vypravuje VW ke čtyřem závodním vozům dvacet sedm asistencí. Na technické přejímce jsem také zaslechl hlas známého rakouského soutěžáka Raphaela Spererra: „…ale jistě, uvidíme však, jak dlouho budou schopni udržet tempo.“ Z dalšího průběhu hovoru vyplynulo, že se probíralo zda VW patří mezi favority. Sperrer ví, o čem mluví: „Samozřejmě jedu vysokoobjemový V8, nemám v buggy ani v asistenci dost místa na nářadí a náhradní díly, takže jsem si vybral motor, kde je nebudu potřebovat.“

Uvidíme zda zvítězí sázka na jednoduchost a spolehlivost, či hrátky se sílou ukrytou v dieselu.

Text: Michael Krejska, RSM Group

Komentářů celkem: 19
6. 1. 2007 09:371
0 0
Pane Vratil a co spotreba. Tam je jedna z hlavnich vyhod dislu proti benzinu v dalkovejch zavodech.
mecirek
6. 1. 2007 09:562
0 0
to PP. myslíš??! já myslím, že spotřeba u raceového auta není rozeznatelná /benzín x diesel/. ta spotřeba na Dakaru v tom pekelným tempu v tom písku a na tech gumách jo a ještě ty objemy motoru bude tak 60-70l/100km i více. to už není ve městě 8 mimo 6,5
6. 1. 2007 10:103
0 0
Než jsem si to přečetl , tak bych vsadil na naftu , ale teď vážně nevím. Bylo by zajímavé navazovat na tenhle článek průběžným porovnáváním výsledků a třeba i technických problémů
6. 1. 2007 12:504
0 0
to PP, článek psal Michal Krejska a ne Pepa Vrátil. Přesto skládám velkou poklonu i Pepovi, že na nás nezanevřel a píše i pro skalní eWRCáky smajlík))) Dík.
Zameckar
6. 1. 2007 13:095
0 0
to PP: I kdyby mělo to Mitsu spapat za etapu řekněme o 30-50 litrů paliva víc, tak je to trápit nějak nemusí, protože ten "smradlavej mastodont vod folcvágnu" váží nejspíš trochu víc...
6. 1. 2007 13:196
0 0
podle údajů v tabulce je Pajero o 38 kg těžší...
zl-driver
6. 1. 2007 13:207
0 0
Nevím jak autor, ale u nás na zlínsku se říká "nafta patří do kamen", což pak myšlence odpovídá. Na uhlí asi na Dakaru žádné auto nejede a taky pěkně dlouho nepojede.
6. 1. 2007 15:368
0 0
Co je to za jednotku kg/m ? Prosím o vysvětlení Díky
6. 1. 2007 15:529
0 0
vynásob si to 10 a máš to zhruba N/m
6. 1. 2007 15:5610
0 0
No fandím jednoznačně a VW a jejich TDI...překvapilo, mě, že jsou výkonější i lehčí než Mitsu...spotřeba bude podstatně nižší myslím aspoň o polovinu..jestli chcete někdo vidět nějaká videa z rally mrkněte na http://www.jakeauto.cz/?sekce=neco-navic
6. 1. 2007 19:4411
0 0
Jednoznacne nefandim VW... Kdyz musi mit 27 doprovodnych vozidel na 5 zovodnich, tak at se jdou zahrabat. To neni zavod...
6. 1. 2007 20:1612
0 0
Benzinovej special ma na startu asi270litru benzinu. To znamena +270 kg. Ten diesel muze potrebovat o dost mene, tak, ze vazi o dost min. Proto mne zajima ta spotreba.
6. 1. 2007 20:5113
0 0
Je to něco jiného,ale na amatérských vytrvalostních závodech přečipovaný diesely žraly víc než benzíňáky.On je rozdíl TDíčko v rodiný oktávce a v závoďáku,kde dá ráno plnej a nohu z plynu sundá večer v bivaku.Ale taky by mne skutečná spotřeba zajímala,i když to asi bude klasifikovaná informace?
6. 1. 2007 22:4514
0 0
TO yarda : Souhlasím s tebou. Kamarád má načipované audi all road a není problém s tím jet za 15 litrů. Nenačipované jezdilo kolem 10. Já myslím , že diesel do vytrvalostního zácodu patří. Aspoň se dá srovnávat co je lepší.
Jouda.Fr
6. 1. 2007 23:0215
0 0
Já nefandím Wv,ale Carlosovi.
Jouda.Fr
7. 1. 2007 00:2516
0 0
Teda Vw.
sidu
7. 1. 2007 00:4817
0 0
To lubos..., zzz, redakce: ta jednotka je chybně. Točivý moment se udává v N.m, nikoliv N/m (eventuelně kg.m, kp.m, atp.) No je to jasné, prostě síla x rameno.
To mecirek, yarda: přesně tak, spotřeba "ostrého" dieselu bude velmi podobná benzinu. Oba motory totiž pojedou na podobném součiniteli přebytku vzduchu lambda (kolem 0.9) a páč výkon je přímo úměrný výhřevnosti směsi, bude i spotřeba podobná.
Z hlediska prosté úvahy "co je lepší pro závody" obecně je odpověď naprosto jednoduchá: to, co má větší výkon.
Z hlediska dakarské rally to už tak jednoduché není, zaleží na mnoha okolnostech.
Co je však jisté: diesely potřebují o dost složitější (a především robustnější) trakce (čili převodovku, kardany, diferenciály...) a i proto jsou obvykle tyto stroje těžší (=nevýhoda).
7. 1. 2007 01:1618
0 0
Ano, uhlí patří do kamen a stejně tak i nafta a propanbutan.
DO AUTA SE LIJE BENZÍN!!!!!!!!!!
7. 1. 2007 02:1419
0 0
Za rok pojede Dakar Toyota Prius a 30 doprovodnych kamionu poveze baterky :D
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!