Dakar konečně v Africe
Po skončení druhého portugalského speciálu se celé startovní pole vydalo do španělské Malagy k nalodění a transferu do Maroka na start první africké etapy v Nadoru. Asistenční a novinářská vozidla měla sraz naopak v Algeciras, odkud se trajektem přemístila do Tangeru a po jiné trase pokračovala po ose 688 kilometrů do cíle třetí etapy v Er Rachidii. My jsme do tří hodin ještě psali a posílali zprávy v tiskovém středisku a pak jsme taktéž spěchali do Algeciras.
Když jsme přijeli do přístavu, vyděsil nás zmatek, který provázel naloďování. Doprovodných vozidel bylo příliš mnoho a přístavní policie, řídící celý proces nijak nebrala ohled na to, kdo dřív přijel a kdo by měl mít díky pořadí startu jednotlivých kategorií přednost. Nakonec všechno dobře dopadlo a celá kolona vozidel se naskládala na několik trajektů. My jsme vyplouvali těsně před půlnocí a to jsme ještě netušili, že z vysněného odpočinku nic nebude. Museli jsme vyplnit pro marockou policii malé dotazníky, nejen tedy my, ale všichni účastníci rallye a dva policejní úředníci studovali každý cestovní pas snad několik minut. Nekonečná fronta se nehýbala a dva byrokraté zrychlili svou „práci“ až v samotném závěru, těsně před připlutím do Tangeru, nicméně se zvýšila i jejich arogantnost…
Carlos Sainz (E) Volkswagen, foto: Michael Krejska, RSM Group
Po opuštění lodi jsme se vydali podle itineráře napříč Marokem. Čekalo nás 688 kilometrů, ale vesměs po velmi dobrých silnicích. Po příjezdu do bivaku v Er Rachidii si nás vypůjčili na pohovor organizátoři. Několikrát jsme překročili na otevřené silnici povolenou rychlost 120 km/h o jeden jediný kilometr (satelitní navigace vše opravdu přesně sleduje) a dožadovali se pokuty v nemalé výši, 300 EUR. Nakonec ale ustoupili… Hříšníků bylo mnohem více a většinou šlo o technické potíže systému GPS. Láďa Fajtl přece neletěl s naloženým asistenčním kamionem po silnici 240 km/h. To dá rozum, Láďa by to takhle nehnal…
Nasser Al Attiyah (QAT) BMW/David Pabiška (CZ) KTM, foto: Michael Krejska, RSM Group
Ale podívejme se na průběh první africké etapy. Vedla z Nadoru do Er Rachidie, celkově měřila 649 km, z toho rychlostní zkouška byla dlouhá 252 km. To není na Dakar mnoho, taková „zahřívačka“, ale tentokrát hodně těžká jak na navigaci, tak na průjezdnost. Bylo také hodně pádů mezi motocyklisty. Náš David Pabiška přijel k těžce zraněnému jezdci, musel přivolat vrtulník a snažil se mu sám poskytnout první pomoc.
Marc Coma (E) KTM, foto: Josef Vrátil, RSM Group
Zvítězil obhájce loňského prvenství Španěl Marc Coma před Američanem Chrisem Blaisem. Třetí místo obsadil další Španěl, Isidre Esteve Pujol. Samozřejmě všichni na strojích KTM. Slovák Jarda Katriňák zajel opravdu skvěle a 13. místo ho posunulo na celkovou 22. pozici. Vedlo se i našim. Martin Macek dokončil etapu na 31. místě, Dušan Randýsek na místě 45., David Pabiška 79., Ivo Kaštan přijel jako 80. a pepa Macháček se svou čtyřkolkou Yamaha dojel na 89. místě. Celkově se vyhoupl do čela Esteve Pujol, druhý je Coma a třetí Francouz David Casteu.
Jaroslav Katriňák (SK) KTM/Martin Macek (CZ) Yamaha, foto: Josef Vrátil, RSM Group
Jihoafričan De Villiers s továrním Volkswagenem kraloval kategorii automobilů. Těsně za ním dokončil těžkou etapu druhý tovární VW s Carlosem Sainzem za volantem. Za nimi dojelo duo týmu Mitsubishi Peterhansel a Alphand. Opět skvěle zajel Mirek Zapletal se svým Mitsubishi. 26. místo, to je opravdu kvalitní výsledek.
Chris Blais (USA) KTM/Giovanni Sala (I) KTM, foto: Josef Vrátil, RSM Group
http://www.miniclip.com/games/bp-ultimate-rally-challenge/en/
http://www.sport.cz/motorsport/rallye/na-dakarske-rallye-se-zabil-jihoafricky-motocyklista-symons_106082_p5pq6.html