Jiří Hejčl - eWRC.cz
2. 6. 2004 00:00 − 2307× − 0

Startuje 51. Rally Acropolis

PREVIEW První ročník se konal v roce 1952 pod názvem Elpa rallye. Druhý se jel již pod názvem Akropolis Rallye. Od roku 1960 se soutěž jezdila jako soutěž Mistrovství Evropy a od roku 1973 se

Rallye Acropolis „Evropská Safari“ je jednou z nejnáročnějších soutěží v kalendáři mistrovství světa. Prašné úseky na tratích, kde by i traktory měly problémy projet, mnoho kamenů či naopak hluboké výmoly na cestách způsobují nejvíce uražených kol či ohnutých závěsů – to je daň náročnosti tratě. Červnové vysoké teploty a štiplavý červený prach se zase podepisují na posádkách ( a divácích ). Takže se jen málokdy stane, že cílovou rampu projede více jak 50% odstartovaných posádek.

První ročník se konal v roce 1952 pod názvem Elpa rallye. Druhý se jel již pod názvem Akropolis Rallye. Od roku 1960 se soutěž jezdila jako soutěž Mistrovství Evropy a od roku 1973 se stala součástí Mistrovství světa. Tento podnik byl vždy velmi vyhledáván mezi výrobci automobilů. Svůj neopakovatelný půvab mělo i místo startu a cíle – prostranství pod nejslavnější památkou Řecka Aténskou Acropolis. Zejména fotografové mnohokrát využili tuto kombinaci pro svá fota. Rychlostní zkoušky se jezdily po celém území Řecka. Posádky mohly na své pouti shlédnout údolí bitvy u Marathonu, věštírnu v Delfách, projet celý Peloponés včetně starobylého města Mykény, ale i Mekku všech antických sportovců – slavnou Olympii. Osobité kouzlo měl i několikaterý návrat soutěžních vozů lodí do cíle pod Acropolis. Tak jako Finaská rallye má svou Ruuhimaki, Monte Carlo Col de Turini, Anglie Grizdale tak v Řecku nejslavnější rychlostní zkouška nese jméno „Tarzan“. Stala se opravdovou klasikou a vidět Lancii Stratos se Sandro Munarim za volantem zdolávat její nástrahy byl nezapomenutelný zážitek. Acropolis rallye ve své minulé podobě bývala svátkem všech prostých Řeků a nebylo výjimkou, že policista zastavil svatební průvod, aby mohl projet soutěžní vůz.


Foto: Martin VIĎOUREK eWRC.CZ (Markko Martin 2003)

Nechejme nostalgie a pojďme si projít, co pro nás připravili pořadatelé pro letošní rok. Centrem soutěže bude město Lamia, které leží severovýchodně od Atén. Ředitelství soutěže a jediný servisní park bude umístěn na tamním výstavišti. Pořadatelé si dali za cíl přesvědčit veřejnost, že jsou skvěle připraveni pořádat nejen Olympijské hry. Soutěž začíná čtvrtečním slavnostním ceremoniálem v Lamii a celková délka je 1.348 kilometrů. Na posádky čeká 22 rychlostních zkoušek o délce 337,1 kilometrů. Rallye odstartuje diváckou supererzetou v Lilea ve čtvrtek podvečer. V pátek posádky absolvují osm rychlostních zkoušek situovaných na jih od Lamii v podhůří Parnasu, aby se večer opět sešli na stejné divácké rychlostní zkoušce. První den bude mezi nejtěžší patřit dvojitý průjezd RZ v Pavliani a zejména necelých 33 km zkoušky v Elatia. Jih od Lamie bude hostit sobotních sedm „rychlostek“ včetně opět té poslední pro diváky. Druhá etapa je založena na dvojím průjezdu dvou RZ, ale i tento den na posádky čeká jeden průjezd 33 km RZ v Elatia, která bude zařazena v sobotní poledne. V neděli je na zbylé posádky přichystáno šest zkoušek na západ od centra. Do cíle první posádky dorazí po dvojím průjezdu třech měřených úseků.

Velmi kvalitní bude i jezdecké obsazení 51. ročníku této soutěže. Největší favority bych tentokrát hledal mezi jezdci stáje Ford a to nejen proto, že tento tým zde vyhrál již čtyřikrát v řadě. Focus je velmi robustní vůz a také Marko Martin již ví, jak chutná vítězství v Řecku. Právě zde totiž vyhrál svoji první soutěž MS. Stájovým kolegou mu opět bude Belgičan Duval. V pozici vedoucího jezdce MS bude na trať letošního ročníku vyrážet Sebastien Loeb. Spolu s „veteránem“ Sainzem budou opět útočit na stupně vítězů. Pro „El-matadora“ hovoří jeho mnohaletá zkušenost, která je nutná zejména na takových to typech povrchů, kdy je třeba jet hlavou. Zlepšení výkonnosti prokázaly na Kypru také oba vozy stáje Peugeot. Zdá se, že 307 WRC již dospěla a jenom diskvalifikace pro nepovolené úpravy na vodním čerpadle ji připravily o první triumf. Podobným profil tratí jako tomu bylo na předešlé soutěži by měl oběma jezdcům vyhovovat. Jak Gronholm, tak i Rovanpera se budou snažit všechny přesvědčit, že na čerpadlech výkonnost Peugeotů nestojí. Pokud si Petter Solberg už příděl smůly pro letošní sezónu vyčerpal, bude jen těžko k poražení. Letošní verze Imprezy se opět velmi vydařila a nechá si od jezdců líbit i drsnější zacházení, jak jsme se o tom mohli přesvědčit v záběrech z Kypru, což bude obrovskou výhodou i zde v Řecku. Hirvonen se stále pouze učí a jeho cíl bude opět stejný – najet co nejvíce kilometrů. Dojet do cíle bude pravděpodobně znamenat body a o ty půjde také jezdcům stáje Mitsubishi. Nebude to ale vůbec jednoduché, protože Lancer je pronásledován množstvím technických problémů a již dva závody ani jeden vůz neodjel ani polovinu soutěže. Stále je nejvíce práce na podvozku, a tak si jednička týmu Panizzi nedělá příliš vysoké cíle. Své premiéry za volantem soutěžního Lanceru stáje Mitsubishi Ralliart se konečně dočkal Španěl Daniel Solá.


Foto: Martin VIĎOUREK eWRC.CZ (Dany Solá 2003)

Na své si po dlouhých šesti měsících přijde i český fanoušek. Taková doba utekla od poslední nasazení Fabie v MS. Ale doba očekávání je již pryč a uvidíme, jak si vylepšená auta povedou. Práce na nich bylo jistě dost. Za volanty dvou vozů se představí hvězda škodovky Fin Toni Gardemeister a navrátilec Armin Schwarz.

Také mimo tovární účast je velmi hojná. Zejména vozů Ford Focus se sejde nezvykle mnoho. Jedním z největších kandidátu na body bude určitě Fin Janne Tuohino. Stejný vůz budou mít k dispozici stálý účastník MS Antony Warmbold, Fin Jari Viita, Alistair Ginley , domácí jezdci Vovos a Papadimitriou a samozřejmě další želízko v ohni zejména moravských fanoušků Roman Kresta. Zapomenout nesmíme ani na velmi silný tým Bozian, který disponuje tím nejlepším, co starší verze vozů Peugeot může nabídnout. Tento ambiciózní tým letos nasadí dokonce čtyři vozy 206 WRC. Za jejich volanty usednou Manfred Stohl, Daniel Carlsson, Nicolas Vouilloz a Argentinec Perez Compac. A konečně s vozy Hyundai specifikace Wrc se na startu objeví Fin Jussi Vallimaki a starý známý Slovák Jozef Bereš za volantem vozu stáje Marka Šilhánka.

Rallye Acropolis je součástí mistrovství Světa pro vozy Super 1600. Na startu se objeví všichni favorité v čele s Nicolasem Bernardim ( Renault Clio ), Urmo Aavy ( Suzuki Ignis ), Krisem Meekem ( Opel Corsa ) a Alessandro Brocolim ( Fiat Punto ). Diváci uvidí i premiéru vozu Ford Fiesta s Latvalou a Feghalim. Čekat na nasazení nového vozu nevydržel Rautenbach a zbytek sezóny absolvuje za volantem Oplu Corsy. Do boje o vítězství mohou zasáhnout i další jezdci zejména s vozy silné stáje Suzuki – Baldacci, Andersson, Wilks či Katajamaki. Celkem by se na startu mělo objevit 21 posádek této kategorie.

Z ostatních startujících bych chtěl upozornit zvláště na návrat Stiga Blomqvista ( Subaru Impreza STI sk. N ), bohatého dovozce vozů Renault skrývajícím se pod pseudonymem „Leonidas“ ( samozřejmě Renault Megane Maxi ) a starého známého z českých tratích Itala Erraniho ( Lancer Evo 6 sk. N ).

Ovšem nejen rallye je divák živ v cizích krajinách. Proto bych Vám všem chtěl doporučit krátké prodloužení pobytu a využít příležitosti se vykoupat ve velmi čistých vodách tamních moří, navštívit několik míst, kde se psala historie lidstva a samozřejmě vyzkoušet vynikající řeckou kuchyni. Na gyros s tsatziki či souvlaki připravené na ohni malé restaurace na břehu moře v životě nezapomenete. Jídlo můžete zapít výborným řeckým vínem, ale i tamní pivo, pokud je dobře vychlazené, se dá pít.

Víte že :

  • Mezi vítěze se v roce 1969 zařadil i otec tragicky zesnulého Henriho Toivonena Pauli Toivonen ( Porsche 911 )
  • Ropná krize neumožnila konání v roce 1974
  • V roce 1978 posádka Zapadlo / Motal na voze Škoda 130 RS obsadila 9.místo v absolutním pořadí
  • V roce 1979 dosáhla posádka Blahna / Motal na voze Škoda 130 RS 8. místo absolutně.
  • V roce 1981 dosáhla posádka Blahna / Schovánek na voze Škoda 130 RS 8. místo absolutně.
  • Nejúspěšnějším jezdcem na Rallye Acropolis je Colin McRae, který vyhrál celkem pětkrát
  • v roce 1981 byly vozy Audi Quattro diskvalifikovány pro nedovolené úpravy ( vylepšení chlazení )
  • v roce 1984 debutovala Mazda RX 7. Premiéra se vydařila – 9. Místo absolutně
  • v 1986 po katastrofálním výkonu byl firmou Citroen ukončen program BX 4 TC skupiny B
  • v roce 1990 vyhrála Toyota první Evropskou soutěž MS po dlouhých 15 letech
  • v 1992 se jezdcům stáje Toyota ( Alen a Schwarz ) podařil málo vídaný kousek. Svá auta rozbili ve stejné zatáčce dvě minuty po sobě.
  • Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!