25. 1. 2007 00:00 − 2243× − 15

Kdo všechno zvažuje účast v IRC?

Nově vznikající šampionát IRC byl oficiálně prezentován a je tedy na čase začít se vážně zaobírat jeho jezdeckým obsazením.

Nově vznikající šampionát IRC byl oficiálně prezentován a je tedy na čase začít se vážně zaobírat jeho jezdeckým obsazením. Tato prezentace nepřinesla v podstatě nic, co by se již delší dobu neočekávalo, a tak již několik měsíců naplno probíhají jednání o účasti v atraktivně vypadajícím mistrovství. Ač v něm budou klasifikovány v podstatě všechny vozy skupin A a N s výjimkou speciálů A8 (WRC) a A7 Kit Car, největší pozornost je upřena na kategorii Super 2000. V současné době je, co do počtu nových vozů, nejrychleji se rozvíjející soutěžní kategorií a právě v IRC naplno vyniknou její klady a zápory.

Zaprvé je třeba zmínit, které značky již jsou v Super 2000 prezentovány. Jedná se o Fiat a Peugeot, jejichž vozy jsou připravovány přímo továrním oddělením. Stejně tak se na přípravě vozu podílí i tovární tým Škody, který ale letos do bojů v IRC ještě patrně nezasáhne. Mimo to jsou již homologovány vozy Volkswagenu a Toyoty. I když ani jedna z těchto dvou značek nemá mateřské sídlo na africkém kontinentu, tak právě zde, konkrétně v JAR, speciály vznikly. Nejen do IRC ale budou nasazeny evropskými týmy, a sice RED Motorsportem (Toyota) a René Georges Motorsportem (VW).

Možná již letos pak spatříme nový speciál Nissanu, taktéž pocházející z jihu Afriky. Do seriálu podporovaném Eurosportem ale s takřka stoprocentní jistotou nezasáhne. Stejně by se dalo hovořit i o projektu australského týmu Britek, který vyvíjí pod tovární podporou Fiestu Super 2000. Dva exempláře se prozatím budou prezentovat v australském mistrovství. Pro úplnost je třeba ještě zmínit projekty Lady a Dacie, potažmo Renaultu, které však byly uloženy k ledu.

V bojích speciálů Super 2000 v IRC tedy budou s největší pravděpodobností prezentovány čtyři značky (Fiat, Peugeot, Volkswagen, Toyota). Tovární tým Fiat na voze pracuje dva roky a vloni s ním premiérový ročník IRC (tehdy se ještě pod zkratkou skrývalo International Rally Challenge) dokázal vyhrát. Nyní se do bojů vrací s dvoučlennou sestavou. Pokud platí informace z loňského roku, měl by celý šampionát jet úřadující mistr Giandomenico Basso, na šotolině doprovázen Andrea Navarrou. Ve hře ale zůstává i vloni nepříliš úspěšný mladík Umberto Scandola, který letos také dostane k dispozici tovární Punto. Jen je otázkou, jaký šampionát s ním bude absolvovat.

Z privátních týmů by se v šampionátu měl s Puntem Super 2000 prezentovat francouzský Automeca. Za volant má usednout nadějný francouzský jezdec Jerome Grosset-Janin. Ze stejné země pochází i Phillipe Mermet, který s Puntem hodlá vyrazit na vybrané asfaltové podniky. V několika případech se IRC protíná s ME a tak určitě budou chtít pravidelné jezdce potrápit i bojovníci o evropský titul. S Fiatem týmu Grifone určitě Evropu pojede Ital Corrado Fontana a „evropské úmysly“ neskrývá ani Španěl Miguel Fuster nebo Turek Volkan Isik.

Nyní přejděme k vozům se lvem ve znaku. Vlajkovým týmem francouzského výrobce v loňském ME byl španělský Borja Mortaral Racing s jezdci Enrique Garcíou-Ojedou a Bryanem Bouffierem. Ti by letos měli vodit po tratích IRC znovu vůz Peugeot, avšak nový speciál 207 Super 2000. Jeden takový zamířil i do dílen Michele Enjolrase. O pronájem projevila zájem bývalá asfaltová hvězda MS Gilles Panizzi. V loňském roce francouzský šampionát za volantem Peugeotu 307 WRC týmu BSA opanoval Nicolas Vouilloz. Letos by mohl v nově vzniklém mistrovství vodit jednu ze tří týmových „dvěstěsedmiček“.

A v pozadí nebudou jistě stát ani vozy Volkswagenu a Toyoty. S Polem bude v ME a také samozřejmě na společných podnicích s IRC startovat polský soutěžák Tomasz Czopik. Testovací role pro evropského pronajimatele Pol připadla Belgičanu Freddy Loixovi. Bývalý týmový kolega Tommi Mäkinena z Mitsubishi na Rallye du Condroz roli předjezdce s vozem zajel nejeden zajímavý čas. Nyní se spekuluje o jeho startech v IRC. V rovině spekulací zůstávají i starty Alistera McRae, Daního Solá a Janne Tuohina za volanty Coroll ze stáje RED Motorsport.

Jak již bylo zmíněno v předchozím článku o IRC, o účast v něm se do budoucna zajímají belgické týmy Kronos a First. Pro letošek je z nich aktuální zřejmě pouze aktivita Kronosu v nasazení Citroenu C2 Super 1600. S vozy Super 1600 se na soutěžích zařazených současně do ME možná objeví ještě Renato Travaglia a Simon Jean-Joseph. Startovat by měli pod hlavičkou italského týmu Twister Corse s Renaulty Clio.

Takové jsou tedy informace o plánech nejen jezdců s vozy Super 2000. Drtivá většina z nich ale zatím oficiálně potvrzena nebyla. Vzhledem k tomu, že do startu první rally ještě zbývá více než měsíc, ledacos se do té doby změní. Zároveň je třeba brát v úvahu, že Safari Rally se pravděpodobně zúčastní menší část případných adeptů na titul v IRC.

Komentářů celkem: 15
25. 1. 2007 21:15
0 0
Jenom mi teda v tomhle šampionátu není jasný - aby bylo možno sbírat body v IRC, neznamená to teda povinnost účastnit se nějakého minimálního počtu podniků (myslím jako třeba v PWRC nebo JWRC)? Takže je to jako v MS kdysi dávno? Kdo dojede - boduje?
25. 1. 2007 21:16
0 0
Mate tam odstavec z jineho textu ;)
25. 1. 2007 21:19
0 0
To Mirek-607: Díky za upozornění! Opraveno!
25. 1. 2007 21:57
0 0
Ta 207 by nebyla špatná v provedení WRC!
Ofets
25. 1. 2007 22:05
0 0
Už se moc těším,sice škoda,ale bohužel,wrc pa pa
25. 1. 2007 23:03
0 0
Se těším barumka bude super!!!
26. 1. 2007 06:10
0 0
Nevíte někdo na kterém Eurosportu budou dávat reportáže z IRC?
achayo
26. 1. 2007 07:58
0 0
Trochu paradox. Nepochybuju, že se S2000 rozjede a jak by to pak bylo paradní, kdyby vstupem bylo S1600, pak S2000 a vrchol o absolutni titul S2000turbo? Paradní hodnotovej systém jak v MotoGP a jak to tam paradně funguje!
26. 1. 2007 08:48
0 0
No pokud by polovina tohoto osazenstva přijela na Barumku tak se asi mechám ukecat a půjdu. Stále ale nevím jestli plakat nebo jásat.
26. 1. 2007 09:05
0 0
jasat aspon neco bez wrc ne jen n!!!!!!!!!!!!!!!!!
26. 1. 2007 13:07
0 0
to LabrOss : Melo by to byt dokonce i Live na Eurosportu2.
26. 1. 2007 15:45
0 0
eurosport2?? jen to ne:-(((......doufam ze neco budou davat i na jednickovym
26. 1. 2007 22:24
0 0
By\la by to bomba,kdyby se to pořádně rozjelo,hlavně na Barumce,kterou já zbžňuju.
27. 1. 2007 00:02
0 0
Myslím, že by S2000 s turbem , jak píše achayo, byla už skoro WRC! S dnešním technickým vývojem asi už možná úplně. Akorát nechápu proč FIA nebo kdo, nezařadí S2000 do jiné třídy než N4, zdá se mi to dost nesourodé, když S2000 je vlastně plnohodnotné áčko, aby bylo v eNkách!
29. 1. 2007 08:43
0 0
Pořád mám ten pocit, že S2000 je výkřik do tmy, slepá ulička... Třeba se mýlím, ale dívám se na to reálně a snažím se v hlavě počítat... Kdo to ufinancuje atd. Ta technika dostane strašně zabrat a provoz bude ve finále dražší, než u standardního WRC. Navíc, ať čtu jak čtu, ať brouzdám po všech možných informačních tocích, pořád vidím jedno... Jako fabrika se o něco snaží Fiat a Škodovka. Fiat už dříve avizoval, že je to zkušební laboratoř pro vývoj pozdějšího vozu WRC. Všechno ostatní jsou aktivity nějakých afrických, nebo australských prodejců a s výrobcem jako takovým, s jeho sportovním oddělením, to má pramálo společného... Dacia/Renault to už zabalili, Peugeot jasně řekl, že žádný tovární tým nebude, že vyrobí jen pár kusů pro soukromé týmy... A dál??? Kde je nějaký smysl? Navíc už teď je jasné, že tohle závoděné bude podstatně dražší, než PWRC a z toho, co se ví od Fiatu, provoz se nákladově už teď blíží WRC...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!