Kdo všechno zvažuje účast v IRC?
Nově vznikající šampionát IRC byl oficiálně prezentován a je tedy na čase začít se vážně zaobírat jeho jezdeckým obsazením. Tato prezentace nepřinesla v podstatě nic, co by se již delší dobu neočekávalo, a tak již několik měsíců naplno probíhají jednání o účasti v atraktivně vypadajícím mistrovství. Ač v něm budou klasifikovány v podstatě všechny vozy skupin A a N s výjimkou speciálů A8 (WRC) a A7 Kit Car, největší pozornost je upřena na kategorii Super 2000. V současné době je, co do počtu nových vozů, nejrychleji se rozvíjející soutěžní kategorií a právě v IRC naplno vyniknou její klady a zápory.
Zaprvé je třeba zmínit, které značky již jsou v Super 2000 prezentovány. Jedná se o Fiat a Peugeot, jejichž vozy jsou připravovány přímo továrním oddělením. Stejně tak se na přípravě vozu podílí i tovární tým Škody, který ale letos do bojů v IRC ještě patrně nezasáhne. Mimo to jsou již homologovány vozy Volkswagenu a Toyoty. I když ani jedna z těchto dvou značek nemá mateřské sídlo na africkém kontinentu, tak právě zde, konkrétně v JAR, speciály vznikly. Nejen do IRC ale budou nasazeny evropskými týmy, a sice RED Motorsportem (Toyota) a René Georges Motorsportem (VW).
Možná již letos pak spatříme nový speciál Nissanu, taktéž pocházející z jihu Afriky. Do seriálu podporovaném Eurosportem ale s takřka stoprocentní jistotou nezasáhne. Stejně by se dalo hovořit i o projektu australského týmu Britek, který vyvíjí pod tovární podporou Fiestu Super 2000. Dva exempláře se prozatím budou prezentovat v australském mistrovství. Pro úplnost je třeba ještě zmínit projekty Lady a Dacie, potažmo Renaultu, které však byly uloženy k ledu.
V bojích speciálů Super 2000 v IRC tedy budou s největší pravděpodobností prezentovány čtyři značky (Fiat, Peugeot, Volkswagen, Toyota). Tovární tým Fiat na voze pracuje dva roky a vloni s ním premiérový ročník IRC (tehdy se ještě pod zkratkou skrývalo International Rally Challenge) dokázal vyhrát. Nyní se do bojů vrací s dvoučlennou sestavou. Pokud platí informace z loňského roku, měl by celý šampionát jet úřadující mistr Giandomenico Basso, na šotolině doprovázen Andrea Navarrou. Ve hře ale zůstává i vloni nepříliš úspěšný mladík Umberto Scandola, který letos také dostane k dispozici tovární Punto. Jen je otázkou, jaký šampionát s ním bude absolvovat.
Z privátních týmů by se v šampionátu měl s Puntem Super 2000 prezentovat francouzský Automeca. Za volant má usednout nadějný francouzský jezdec Jerome Grosset-Janin. Ze stejné země pochází i Phillipe Mermet, který s Puntem hodlá vyrazit na vybrané asfaltové podniky. V několika případech se IRC protíná s ME a tak určitě budou chtít pravidelné jezdce potrápit i bojovníci o evropský titul. S Fiatem týmu Grifone určitě Evropu pojede Ital Corrado Fontana a „evropské úmysly“ neskrývá ani Španěl Miguel Fuster nebo Turek Volkan Isik.
Nyní přejděme k vozům se lvem ve znaku. Vlajkovým týmem francouzského výrobce v loňském ME byl španělský Borja Mortaral Racing s jezdci Enrique Garcíou-Ojedou a Bryanem Bouffierem. Ti by letos měli vodit po tratích IRC znovu vůz Peugeot, avšak nový speciál 207 Super 2000. Jeden takový zamířil i do dílen Michele Enjolrase. O pronájem projevila zájem bývalá asfaltová hvězda MS Gilles Panizzi. V loňském roce francouzský šampionát za volantem Peugeotu 307 WRC týmu BSA opanoval Nicolas Vouilloz. Letos by mohl v nově vzniklém mistrovství vodit jednu ze tří týmových „dvěstěsedmiček“.
A v pozadí nebudou jistě stát ani vozy Volkswagenu a Toyoty. S Polem bude v ME a také samozřejmě na společných podnicích s IRC startovat polský soutěžák Tomasz Czopik. Testovací role pro evropského pronajimatele Pol připadla Belgičanu Freddy Loixovi. Bývalý týmový kolega Tommi Mäkinena z Mitsubishi na Rallye du Condroz roli předjezdce s vozem zajel nejeden zajímavý čas. Nyní se spekuluje o jeho startech v IRC. V rovině spekulací zůstávají i starty Alistera McRae, Daního Solá a Janne Tuohina za volanty Coroll ze stáje RED Motorsport.
Jak již bylo zmíněno v předchozím článku o IRC, o účast v něm se do budoucna zajímají belgické týmy Kronos a First. Pro letošek je z nich aktuální zřejmě pouze aktivita Kronosu v nasazení Citroenu C2 Super 1600. S vozy Super 1600 se na soutěžích zařazených současně do ME možná objeví ještě Renato Travaglia a Simon Jean-Joseph. Startovat by měli pod hlavičkou italského týmu Twister Corse s Renaulty Clio.
Takové jsou tedy informace o plánech nejen jezdců s vozy Super 2000. Drtivá většina z nich ale zatím oficiálně potvrzena nebyla. Vzhledem k tomu, že do startu první rally ještě zbývá více než měsíc, ledacos se do té doby změní. Zároveň je třeba brát v úvahu, že Safari Rally se pravděpodobně zúčastní menší část případných adeptů na titul v IRC.