26. 2. 2007 00:00 − 3138× − 40

Čeká vozy Super 2000 super budoucnost?

Jaký požitek jezdcům i divákům může vůz Super 2000 nabídnout a bude hrát v budoucnu prim?

Již několik let je v rally vypsána kategorie vozů Super 2000. Teprve v uplynulém roce však došlo k výraznému navýšení zájmu automobilek o stavbu těchto vozů. Společně s přibývajícími exempláři se množí i různé spekulace o tom, na jaké úrovni vozy jsou, zda se v budoucnu stanou královskou třídou soutěží a kde v hierarchii jednotlivých tříd a skupin vůbec je jejich pravé místo. Na tyto otázky je v poměrně nepřehledné situaci, která v rally v současnosti panuje, velmi těžké hledat správné odpovědi. FIA připravuje rozsáhlé změny nejen pro světový šampionát, ale technické předpisy se pomalu rok od roku výrazně mění i v národních šampionátech. I tak ale existuje spousta faktů, o které se lze opřít.

Jaký požitek z jízdy jezdcům i divákům může vůz Super 2000 nabídnout? Z výsledků i očitých svědectví je jednoznačné, že se tyto vozy ani zdaleka nemohou vyrovnat v současnosti stále ještě živé vrcholné technice WRC. I přesto je stále častěji spojována budoucnost královské třídy soutěží s technickými předpisy Super 2000. Vozy WRC se svými cenami vyšplhaly příliš vysoko, což v poslední době stále více vede k jasné převaze kvality, kterou tyto vozy jednoznačně poskytují, nad kvantitou. Mnohým značkám se již nechce sypat do vývoje WRC obrovské sumy peněz a nejen MS, ale i národní šampionáty povětšinou již od účasti vozů WRC oprostěné, tím jednoznačně trpí.

I proto se logicky jeví Super 2000 jako vhodná alternativa. Pořizovací částka těchto speciálů je předpisy omezena na 168 000 Euro, což může činit v extrémním porovnání až čtvrtinu ceny WRC. Pokud by vše bylo takto lineární a jednoduché, nová specifikace by zřejmě byla krokem tím správným směrem. Skutečnost je však poněkud odlišná a ve prospěch nových vozů nehovoří tak jednoznačnou řečí.

Zaprvé byla tato částka hned u prvního továrního vozu (Fiat Punto Super 2000) překročena, když se tehdy mluvilo o navýšení až o 20 procent. Druhý problém představuje fakt, že za základní částku si nelze pořídit vůz schopný soutěžení. K postavení opravdového speciálu, se kterým je možno se vrhnout vstříc rychlostním zkouškám, je zapotřebí si ještě hodně připlatit. Pochopitelně se lze s podobnou situací setkat i v případě WRC, kde také „holý“ vůz stojí výrazně méně než speciál se vším všudy. U WRC ale cena není nijak omezena a navýšení se dá očekávat. Ostatně cenová volnost je patrná i z velkých rozdílů pořizovacích nákladů na „véercéčka“ různých značek. V případě Super 2000 ale takové omezení existuje a tak se člověk nemůže nad několika věcmi nepozastavit. Proč je předpisy limitována částka, za kterou se dá pořídit, jednoduše řečeno, jen neúplné soutěžní náčiní? A není náhodou takováto cenová hranice pouze líbivou politikou, když ve skutečnosti není zdaleka směrodatná?

Jasný důkaz o tom, jak se jednoduše dají překročit předepsané cenové hranice, podávají vozy Super 1600. Ty jsou specifikována obdobným způsobem jako jejich „vyspělejší sourozenci“ s pohonem všech kol. I zde FIA postupovala podobně a „v rámci zvýšení atraktivity“ této skupiny zavedla maximální pořizovací cenu. Špičkový vůz Super 1600 ale po několika letech vývoje této třídy nelze pořídit za méně než dvojnásobek původní hodnoty. Z toho si pak lze jednoduše vyvodit, kam bude směřovat situace v případě dvoulitrů, když už nyní stojí tyto vozy o poznání více, než jak si pánové z FIA přáli. Argument proti WRC spočívající v možnosti určení cenového stropu tedy může jen stěží obstát.

Ovšem ani tak nemůžeme říci, že by Super 2000 nebylo v absolutních částkách výrazně levnější volbou. Nebo alespoň v současnosti tak tomu je. Nehleďme nyní na to, že ceny s velkou pravděpodobností porostou, a zaměřme se na aktuální porovnání. Kdyby byly dnes vozy WRC nahrazeny, určitě by se tak něco ušetřilo. Nebo lépe řečeno, nově vstupující značky by nemusely vynakládat takové prostředky na vývoj nového vozu Super 2000 jako na vývoj nového WRC a zároveň více týmů by si mohlo pořídit levnější Super 2000. Není však rozdíl v cenách daní za výrazně rozdílný závodní požitek a může Super 2000 být vskutku důstojnou náhradou za WRC?

V současné době, deset let po vzniku specifikace WRC, je určitě těžké srovnávat současnou královskou třídu s ještě ne do detailů poznanými a vypiplanými Super 2000. Ovšem z technických předpisů se dá dost silně usuzovat na to, zda se atmosférický dvoulitrový motor opravdu může vyšplhat na úroveň dvoulitrového motoru opatřeného turbem. Absence turba je tím nejmarkantnějším technickým nedostatkem nové skupiny a těžko jej něco nahradí. Vůz v pomalých pasážích silně zaostává a i výkon v maximálních otáčkách nedosahuje hodnot srdce WRC. Tím pádem jednoznačně klesá atraktivnost průjezdů takových vozů a divákům i jezdcům pocit z jízdy WRC rozhodně nenahrazuje.

Diskutabilní je i argumentovaná vyšší spolehlivost Super 2000. Tyto vozy jsou oprostěny různých dílů vyrobených z drahých materiálů a ubylo i elektroniky. Nebylo by však snadnější a efektivnější zbavit těchto dílů vozy WRC? Pokud připustíme, že dnes vývoj Super 2000 teprve začíná, i tak musíme konstatovat, že základní specifikace je výrazně slabší a stejného požitku se asi technickými fígly v rámci platných předpisů dosáhne jen stěží. A opomenout samozřejmě nelze ani výrazné navýšení částky vozu, která roste s každou implementovanou novinkou.

Jasný argument proti nahrazení WRC vozy Super 2000 představují výsledky soutěží, kde se již tyto vozy představily. Pokaždé měly atmosférické dvoulitry nejblíže produkčním vozům, za královskou třídou WRC na světových soutěžích zaostávaly velmi výrazně. Ostatně i zařazení Super 2000 do produkčního mistrovství světa ukazuje, kde je pravé místo pro tyto vozy. Výše uvedená porovnání pořizovacích částek by tedy bylo vhodnější vztáhnout k cenám produkčních vozů, k nimž mají vozy Super 2000 výkonem a rychlostí nejblíže. A výsledek. Za cenu Super 2000 je možné si pořídit klidně dva produkční vozy a ještě s nimi atmosférické vozy pořádně potrápit. Své opodstatnění tak nachází argument kritika IRC (šampionátu hlavně zaměřeného na prezentaci Super 2000) Davida Richardse, který vidí v Super 2000 zbytečně předražený ekvivalent produkčních vozů.

Z dosavadních výsledků je patrné, že mají Super 2000 převahu díky své menší hmotnosti na asfaltu a blátě. Jejich technický vývoj je samozřejmě ještě na samotném začátku a v budoucnu lze očekávat výrazné zlepšení jejich jízdních vlastností. Poté se dá očekávat, že produkční vozy začnou pravidelně porážet. Ale to jen v případě, že opomeneme ustavičný vývoj i mezi PV, které navíc v poslední době šly po úpravě předpisů kvalitou také nahoru.

Super 2000 ale není jen černou kaňkou, jak by se mohlo zdát, tyto vozy nabízí i nepřehlédnutelná pozitiva. Zaprvé takový speciál lze vyrobit z širokého výběru nabízených sériových modelů, zatímco konkurenceschopný sériový vůz vhodný k přípravě soutěžního vozu podle regulí PV má jen málokterá automobilka. Díky tomu se již vytvořila početná skupina značek, jejichž vozy dnes lze na soutěžních tratích v podobě Super 2000 spatřit. To přináší svá pozitiva jednoznačně ke zvýšení sportovní hodnoty soutěží. Celé startovní pole se tak stává daleko pestřejším a do bojů je zapojeno velké množství vozů různých značek. To je určitě k dobru i pro jezdce hledající sponzory, když se tak můžou v projektech startů těchto vozů angažovat samotná místní zastoupení automobilky. Jak ukazuje situace v JAR, výhoda regulí Super 2000 spočívá i v možnosti stavby vozu bez přímé podpory továrny v podmínkách soukromého týmu. Ostatně pouze dva vozy, které je zatím možné v současnosti na soutěžních tratích spatřit, vznikly pod patronátem automobilky (Fiat a Peugeot).

Na závěr je třeba se zmínit o projektu Vision 2012. Ten v rozhovoru s uznávaným novinářem Martinem Holmesem poodkryl předseda rallyové komise (WRCC) Morrie Chandler. Projekt se zabývá mimo jiné i změnou technických předpisů pro vrcholnou světovou soutěžní třídu od roku 2012. Ta by se měla i nadále honosit označením WRC, které bylo vytvořeno s cílem charakterizovat vrcholný vůz světových soutěží. Daleko podstatnější je informace, že Chandler nevidí jako budoucí vůz WRC současnou specifikaci Super 2000, nýbrž se spíše přiklání k modelu současné čtyřkolky s turbem. Takové vozy by měly obsahovat daleko méně drahých dílů a zjednodušeně by se tedy mohlo jednat o návrat k „jednodušším“ a hlavně levnějším WRC. Super 2000 tak patrně budou moci pokračovat v zatím slibně se rozjíždějící kariéře vrcholné techniky národních mistrovství. Jejich výkladní skříň pak již od letoška bude představovat seriál IRC, který je na vozech Super 2000 víceméně postaven. Jeho úspěch či neúspěch pak může ovlivnit i samotnou budoucnost těchto vozů. A jaká tedy nakonec bude?

Komentářů celkem: 40
26. 2. 2007 22:2121
0 0
Dovolím si dvě poznámky. Z té pěkné galerie stojí fabrika jen za Fiatem a Peugeotem. VW a Toyota jsou akcemi dealerů bez účasti a zájmu fabriky jako takové. Logan údajně skončil už loni a v projektu se nebude pokračovat. Lada je model z říše snů, stejně jako jejich WTCC představovaný bombasticky už předloni a ještě nevyjel... A s těmi cenami je to už teď přesně tak, jak jsem říkal a jak se to vyvíjí u S1600 několik let. Limit je nějaké dané číslo, za to dostaneš "něco" s papírama. Abys mohl závodit, vůbec vyjet na erzetu, zaplatíš skoro dvakrát tolik... A kde jsme...?
26. 2. 2007 22:2122
0 0
Chjo ... proč už jen není připravená česká S2000 smajlík ... tady na těch stránkách by jí to moc slušelo
http://www.ircseries.com/html/
26. 2. 2007 23:2423
0 0
Doufejme, že díky S2000 se aspoň oživí národní šampionáty a ME, ten přehršel Mišáků už začíná být trochu otrava. Je to určitě oživení startovního pole, díky tomu, že je v tom zatím dost značek. Bojím se ale, že v budoucnu, až se S2000 víc vypiple a bude porážet vše mimo WRC, bude ji muset mít každý, kdo chce vyhrávat, logicky se ty ceny stejně vyšplhají a všechno bude tam, kde už to jednou bylo...
27. 2. 2007 00:3224
0 0
Presne jak to rika Josef Vratil. Neni mozne jenom rici, auto bude stat tolik a tolik a tecka. Musi to byt mozne za ty penize take vyrobit. Lepsi cesta je omezit nejakym zpusobem cenu vozu WRC, ale je to stejne, jako kdyz se omezi formule 1. Vuz WRC je spicka a taky by to melo i zustat. To ze si mnozi zde stezuji, ze se v narodnich sampionatech jede "Lancer cup" nezpusobila cena vozu WRC, ale lide v komisich. Porad se tu porovnava jenom cena vozu. Ale dulezite jsou ostatni naklady, a ty se extreme nesnizi jetli se bude jezdit s vozy S2000. Na WRC kouka vice lidi, takze o ne ma zajem vice sponzoru. Narodni sampionaty by se meli ozivit, ale v MS bych nic nemenil. Tam je WRC zatim dost a ta podivana na tuto dokonalou techniku nema chybu.
27. 2. 2007 01:0325
0 0
Výmyslem zcela nové kategorie jako je S2000 se náklady nesníží! Dopadne to jak S1600 - ale to už tady JV (myslím) psal. WRC jako vrcholná technika v rally se dá momentálně trošku omezit, ale předpokládám, že tím (výtvor S2000) FIA sleduje určitý záměr - necpat do rally v celém světě tolik peněž. Když by nezrušili WRC v ME a postupně i v nároďácích (to je samosebou rozhodnutí daného státu), přerostlo by to přes hlavu, a jezdilo by těch WRCů tady všude mraky, což je pro nás fandy dobře, ale v rally by se celkově pohybovalo až moc peněz - to oni nechtějí a asi hledají cesty. Zřejmě chcou v nároďácích a ME jen "slabší káry" a pouze v MS jen WRC! Nevím, už je to moc velká spekulace nad politikou FIA - u nich vlastně člověk stejně nikdy neví,...smajlík
27. 2. 2007 07:3926
0 0
Ti borci ve Fia neví která bije. Jsou totálně bezradní jak naše vlády. Napřed něco schválí a za chvíli zjistí, že schválili blbost.Oni by chtěli návrat k levnějším vozům WRC! Tak to by se chlapi měli vrátit zpátky na strom. Měli by si uvědomit, že technika jde pořád dopředu a ne zpátky!
27. 2. 2007 07:5027
0 0
Pěkný a objektivní článek. Vidím to stejně jako autor. Podle mě je cestou k zatraktivnění uvolnění pravidel pro PV, třeba až do úrovně bývalých "A" a omezení soušasných WRC (dejme tomu na úroveň roku 2000) v tom, že jim budou zakázány některé "kosmické" součástky, aktivní diferenciály, drahé materiály atd. S 2000 je cesta pro národní šampionát, ale ruku na srdce, myslíte si, že si národní mistři, kteří mají hluboko do kapsy pro udržení kvalitního PV, si pořídí několikanásobně dražší hračku, která to jejich vypiplané PV jen stěží porazí? smajlík
27. 2. 2007 09:1828
0 0
Muze mi nekdo vysvetlit proc PV dela jenom Misubishi a v mesi mire Subaru? Jine znacky nemaji proste zajem.Ja bych to vydel na rozdi od Mravence, ze by se mely pravidle pro PV pritvrdit a umoznit treba startovat vetsim obsahum.Mozna by bylo zjimave uvolnit pravidla pro kategorii GT kde je hlavni problem tusim vaha.
27. 2. 2007 09:2629
0 0
S2000 není dobrá idea. A zejména na něm už není moc co zlepšovat. Motor je svázaný maximálními otáčkami a tím to začíná a končí. Jak správně poznamenal jeden bývalý tovární jezdec: S WRC nesrovnatelné, ale je to skoro jako S16000, která o trochu lépe odjíždí do kopce a ze zatáček. Smutné.
Kociš
27. 2. 2007 09:2630
0 0
tak jednoznačně nejkrásnější to Polo,doufám že ho někdo představí na Barumce.
27. 2. 2007 09:3631
0 0
Dosť sezón dozadu majstrovstvám sveta dominovali vozidlá sk.A8, pričom kto chcel vyhrávať musel mať 4-kolku s turbom. Tých ale v sérii veľa nebolo - Ford, Subaru, Toyota a Mitsubishi. Aby sa seriál zatraktívnil FIA vymyslela WRC (konkurencie schopnú štvorkolku si mohla postaviť aj automobilka ktorá v sérii vhodné auto nemala). Dosť dlho trvalo, kým nové WRC definitívne prevalcovali Lancera v A8.
Myslím si, že podobná filozofia bola aj pri vzniku skupiny S2000 ako paralela k približne výkonove podobnej skupine N kde dominujú iba dve známe značky. Verím, že nebude dlho trvať a nové skutočné závoďáky S2000 určite prevalcujú Imprezu aj Lancera.
27. 2. 2007 09:3732
0 0
Proč hodnotíte něco co je na začátku. Uvidíme za rok, pak je čas na takové články. Mimochodem v Portugalsku o víkendu vyhrály S2000 o parník... Je pravda , jezdce neznám a třeba by ani v pv neměli konkurenci ,ale rozhodně by ten rozdíl nebyl takový.Navíc věřím že ty nůžky v urovni PV a S2000 se budou víc rozevírat ve prospěch S2000.Rozhodně jsem větí optimista než autor článku
27. 2. 2007 09:5033
0 0
Já jsem zase mnohem větší pesimista;)
27. 2. 2007 09:5134
0 0
to posledni auto je michelin,mas to napsany i na kolechsmajlík
Čop
27. 2. 2007 10:4535
0 0
Já myslím že velkou část nákladů na vývoj tvoří práce lidí, počítačový čas, vývoj přípravků, aerodynamický tunel... Opět se dostaneme mimo možnosti normálních smrtelníků. Bylo to tak u WRC, probíhá to u S1600 a věřte že u S2000 to nebude jiný. Za pět let bude tohle ošizený auto stát stejně jako WRC...
27. 2. 2007 11:1936
0 0
Teda asi mě tu ukamenujete.....ale já se radši budu koukat na 15 aut S2000 než kdyby měli jet jen dvě WRCa nebo 40 aut z mišicupu
27. 2. 2007 11:4137
0 0
Krmici ja taky!
27. 2. 2007 13:2038
0 0
nevim co proti tomu mate vzdyt na tom videu mate jasne ze to skace lip jako lancer...jede to lip jako lancer rve to lip jako lancer dela to pekne tahle smyky :D na balte a to neva ale je to HORSI nez WRC budte objektivni WRC nikdy nebude V ME...uz proste nikdy to by sme je tam musely zabit...proste budme radi za to co mame...tak to je a TAK TO BUDE! fakt...aj se na to tesim jak malej kluk pac doufam ze me to nesklame a ani si to nemyslim...v cesku jsou rychly trate pro S2000 jak delane...vidite jak tu kolikrat jezdi sestnactky...proste WRC sou v ME pryc tak prestante vzpominat a myslete dal...!
27. 2. 2007 13:4039
0 0
Abychom se nedočkali nějakého technického omezení PV od FIA, vzpomeňte na Xsaru kit car po senzačních asfaltových vítězstvích. :-(
2. 3. 2007 11:2140
0 0
To posledni auto, mimochodem Lada 112, se mi líbí nejvíc. Bohužel to s ním dopadne jako se všemi pokusy Avtovazu o konkurenceschopný vůz. Není škvára, není vývoj a půjde v lepšín případě do muzea, v horším ho nějaký Serjoža rozbije v rallyekrosu. Od dob slavné Lady 2105 VFTS, kterou ale udělal Brundza v Litvě, to jde se soutěžními Ladami z kopce. Nějaký Lada Kalina Cup, který teď startuje v Rusku, nikoho neohromí.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!