IRC na cestě do Evropy
Po africkém startu se ostře sledovaný šampionát IRC pomalu přesouvá do Evropy. Než se však naplno dostane do centrální části našeho kontinentu, čeká na jeho pravidelné účastníky rally v Turecku. Její organizátoři nedávno zveřejnili podstatné informace o tom, co vše bude v zemi, která letos přišla o statut pořádání soutěže MS, k vidění. Podnik zařazený do IRC bude pro letošek hlavním reprezentačním bodem tureckých organizátorů. Z toho důvodu se pochopitelně organizační tým TOSFED rozhodl soutěž pojmout ve skutečně velkém stylu. Tomu odpovídá nejen start v centru Istanbulu, ale také úvodní divácká superspeciálka v prostorách paddocku okruhu F1 Istanbul Park. Zbytek soutěže, což je devatenáct měřených úseků, se odehraje výhradně na šotolinovém povrchu. Dohromady pak na jezdce čeká 251 kilometr.
Pozadu nechce zůstat ani ruský organizační sbor, jehož rally díky IRC vstupuje nově na mezinárodní scénu. Dlouho se diskutovalo o tom, zda se tento podnik vůbec uskuteční, ale nakonec se ruským pořadatelům vše podařilo dát dohromady a v IRC jejich soutěž uvidíme. Podle smlouvy s organizátory šampionátu by to navíc nemělo být naposledy, Rally Russia je v plánu i pro příští sezónu.
Šotolinové zkoušky v okolí města Vyborg poznaly světlo světa před třemi roky a nyní již mohou očekávat příjezd atraktivních zahraničních posádek. Nedávno se zde konala jedna z místních soutěží a hned po sněhové oblevě lidé zodpovědní za přípravu tratí začnou s monitorováním a úpravou šotolinových cest. Pro úplnost je třeba dodat, že soutěž lokalizovaná při hranicích s Finskem bude slavnostně odstartována v St. Petěrburku.
Ještě před startem Rally Russia se však odehraje první z pěti evropských asfaltových rally, které by podle všeho měly být vrcholem šampionátu. A to díky skutečně kvalitní předpokládané účasti spousty zajímavých posádek. Oči diváků jsou nejvíce upřeny na vozy Super 2000 a tak si shrňme, kdo z jezdců těchto speciálů má podle posledních informací jaké plány.
Fiat, jehož jednička Andrea Navarra si již přivezl nejvyšší možný bodový příděl z Afriky, se bude prezentovat na všech rally. Žádnou novinkou pak není ani jméno druhého jezdce, respektive jezdců. Za volantem Punta se budou střídat Ital Umberto Scandola a Fin Anton Alén. Ze soukromých jezdců si Fiat vybral Belgičan Pieter Tsjoen, který by s ním kromě soutěží domácího mistrovství měl absolvovat v IRC alespoň pět rally. Samozřejmě by se v první řadě mělo jednat o asfaltové evropské soutěže. O těch a možná i několika dalších spekulují Francouzi Jerome Janin-Grosset a Phillipe Mermet. Nad jejich starty s Fiatem ale stále visí několik otazníků.
Peugeot bude stejně jako jeho italský rival zastoupen továrním týmem, tedy dvojicí vozů 207 Super 2000 připravenou v Borja Mortaral Racing ve Španělsku. Za jejich volanty usedne Španěl Enrique-García Ojeda a Francouz Nicolas Vouilloz. V plánu mají všechny zbývající podniky IRC počínaje Tureckem. Na asfaltové pětici bude Peugeot Sport Belgien-Luxemburg reprezentovat belgická mladá naděje Bernd Casier, světu známý zejména ze svých loňských startů s Renaultem Clio Super 1600 v JWRC. V Belgii, na Moravě a v Itálii další vůz 207 představí úřadující vicemistr Maďarska Janika Tóth.
Ve velkém stylu se prezentoval na konci loňského britský RED Motorsport, když do Evropy jako první přivezl Toyotu Corollu Super 2000. Okamžitě uspořádal testy pro jezdeckou veřejnost a oznámil velice smělé plány. Ty se však začínají pomalu bortit jako domeček z karet. Do Portugalska nebyl schopen britský přípravce kvůli neschopnosti včas homologovat u Toyoty levostranné řízení poslat dvě Corolly pro Vitora Sá a Antonia Rodrigueze, což mělo za následek rozhodnutí týmu pro letošek doma startovat se zakoupenými Mitsubishi Lancer EVO IX.
V IRC se měl stejně jako v domácím šampionátu s Corollou prohánět úřadující španělský mistr Daní Solá, ovšem po těchto plánech není v současné vidu ani slechu. Jezdec se navíc na úvodní domácí asfaltové rally vůbec neukázal. Hodně nejisté zatím zůstávají i starty druhého jezdce RED pro IRC Alistera McRae, vítěze vůbec první soutěže v rámci IRC, loňské Zulu Rally. Pravdu se dozvíme při Turecké rally, která byla již dříve oficiálně potvrzena jako první letošní podnik IRC sestavy Solá – A. McRae. Naopak pilně v současné době na mezinárodních startech v nové sérii pracuje Brit David Higgins, který již dal dohromady projekt na start s tímto autem ve své domovině.
Čtvrtou a zatím poslední značkou, která hodlá své aktivity v rally s vozem Super 2000 spojit s IRC, je Volkswagen. Ten jako první v Evropě vodil Freddy Loix a Polu zůstává věrný i pro letošek. Kromě kompletního belgického mistrovství, které odstartoval druhým místem v Ardenne-Bleue Rallye, má odstartovat i v doposud blíže nespecifikovaných soutěžích interkontinentální série.
Samozřejmě i v IRC se na startu budou objevovat jezdci s jinými vozy než Super 2000. Do této skupiny patří například Ital Luca Betti, který by měl ve zbytku šampionátu sedlat zcela novou Hondu Civic Type-R R3. Na Safari se objevil za volantem Subaru Impreza, ovšem jeho účinkování dopadlo neslavně v kotrmelcích hned na první přírodní zkoušce. Z maďarských jezdců by do IRC chtěl kromě Tótha zasáhnout ještě Gergo Szabó, dopomoci k dobrým výsledkům mu má vůz Mitsubishi Lancer EVO VIII.
Takové jsou tedy poslední informace z rozjíždějící se Intercontinental Rally Challenge, která bude v Turecku pokračovat v půlce května. Do té doby se jistě dočkáme prezentace programů dalších jezdců, kteří zatím o svém působení v IRC mluví v rovině spekulací.