Deníček z Portugalska 2007 – 1. díl

Filip Schovánek pro vás připravil aktuální informace z příprav a testů Czech Rally Teamu – Kopecký na Portugalskou rally.

Již v období Rally Monte Carlo se tým rozhodl pro dvoudenní test přímo v Portugalsku, víkend před samotným závodem. Toto rozhodnutí bylo učiněno z několika důvodu. Jednak mezi Norskem a Portugalskem je poměrně velká časová přestávka, kterou si část naší konkurence vyplní v Mexiku, jednak se pro nás jedná o první letošní šotolinový závod. Od našeho řeckého kamaráda jsme měli přislíbenou pomoc pro zorganizování testu.

Deníček z Portugalska 2007 – fotky z budování servisu

Po příjezdu z Norska mě čekala nepříjemná zpráva – s testem v Portugalsku nám nemůže nijak pomoci. Celou týmovou logistiku jsem ovšem postavil právě na víkendovém testu. Začal jsem tedy velmi usilovně pátrat po novém kontaktu. Oslovil jsem mnoho stran. Pořadatelé se k testům postavili velmi negativně, údajně mají problém s tratí na samotný závod a nebudou tedy podporovat a pomáhat v jakémkoli testování před závodem. Ostatní týmy se potýkaly se stejným problémem. Po mnoha pokusech jsem konečně uspěl. Připraveny byly dvě rozdílné trati nedaleko centra závodu. Nyní přišel na řadu další úkol – vytipovat, oslovit a dokončit jednání s dalším týmem, který se s námi podělí o náklady za pronájem cest. Finální dohoda je uzavřena s dvěmi jezdci – Guy Wilks a Mads Ostberg.

Vzápětí přichází další špatná zpráva z Portugalska. Můj kontakt má sice v ruce povolení na uzavření cest, ale pouhý týden před jeho uskutečněním dostává zprávu z příslušného městského úřadu, že ono povolení se zpětně zamítá… Infarktová situace! Nemáme žádnou cestu a čas neúprosně běží. Nakonec se vše podařilo, náš člověk dokázal zabezpečit jiné cesty pro test přesně dle našich požadavků a tím vlastně teprve začíná tento deníček.

Čtvrtek 22. 3. 2007
Nabídka letů přímo do města Faro je poměrně úzká a jakýkoli pro nás možný spoj přistává ve Faru v noci – 22:30. Rozhodujeme se proto cestovat do Portugalska již ve čtvrtek a následně na pátek domlouvám několik schůzek. Let probíhá zcela hladce, v Lisabonu přestupujeme. Musíme poměrně dlouho čekat na další spoj, ale při myšlence na mechaniky, kteří musí do Fara přemístit týmovou techniku, jsme za čekání rádi. Ona vzdálenost z Kostelce nad Orlicí je opravdu hrůzostrašná, 3 350 km… Ve Faru přistáváme v předem stanovený čas, ihned jedeme na hotel a tím pro nás tento den končí.

Pátek 23. 3. 2007
Po snídani se setkáváme s naším portugalským přítelem, který pro náš tým vytipoval a následně zajistil potřebné testovací cesty. Po krátkém povídání usedáme do aut a vydáváme se na obhlídku tratí. Jelikož působnost úřadu, který naše testy zakázal, je poměrně veliká, musíme jet z Fara 100 km na sever. Cesta po dálnici rychle ubíhá.

První informaci, kterou ve voze dostáváme je ta, že organizátor našeho testu pravidelně navštěvuje stránky eWRC.cz a má dokonalý přehled o našem mistrovství (např. o tom, že Rally Bohemia se koná v Mladé Boleslavi)! Dozvídáme se např. i to, že v těchto dnech je v okolí Fara vrcholná sezóna pro golf, všechna hřiště jsou obsazena a každých 20 minut zde přistává letadlo. Sníh v této oblasti samozřejmě nikdy není, lyžovat jezdí 500 km do Španělska. Cestu si navíc zpestřujeme tím, že nám je ukázaná cesta, kde testoval tým Mitsubishi a my tak máme snazší představu o profilu tratí a hlavně vidíme, co vše je ukryto pod povrchem (v soutěži hlavně pro druhé průjezdy). Krátce před naším testem míjíme úzkou šotolinou cestu. Jedná se o konec jednoho z testů loňského Dakaru! Loni bylo přítomno pouhým dvěma etapám Dakaru 1 milion Portugalců + Španělé + další národnosti, něco podobného lze prý čekat i o příštím víkendu…

Nejprve se jedeme podívat na cestu, kde budeme testovat v neděli. Dostáváme informace, proč byla vybrána právě tato cesta, jaké má výhody a nevýhody. Následně přejíždíme pouhých 12 km dále na další testovací úsek, tentokrát pro sobotu. Zde strávil dva dny testů tým Mitsubishi. Cesta má zcela jiný charakter. Při obědě přímo na místě ladíme poslední organizační detaily a vracíme se zpět do Fara. V servisním parku již mechanici připravují pneumatiky pro testy a my pokračujeme k místnímu dealerovi Škoda, který nám poskytl zázemí pro přípravu WRC mezi testy a závodem samotným. Večer probíhá týmová porada. Následně se setkávám s Wilksem, kterému předávám roadbooky a mapy k testu. Vracíme se na hotel a jdeme psát.

Sobota 24. 3. 2007
Mechanici s trucky vyrážejí z hotelu brzy ráno.

Tým se setkává v 8:00 v servisním parku pro dnešní testovací úsek. Krátce po nás přijíždí se svým týmem i Wilks. Každý tým velmi rychle buduje zázemí, posádky zatím podnikají seznamovací jízdy a tvoří rozpis. Cesta měří 4 km v jednom směru. Střídají se rychlejší úseky s technickými. Nechybí ani skákací horizont, na kterém auto zpět na zem dopadá po cca deseti metrech. Povrch se velmi rychle vyjíždí do hlubokých kolejí, na trati přibývá kamenů a úlomků skal. Trať je velmi náročná a tvrdá k pneumatikám, vzorek ubývá velmi rychle.

Část trati se jede přímo po skále. Dopoledne trať povrchem připomíná slabší Řecko, odpoledne je to potom již Řecko typické. Ráno nás při první jízdě trápí značné množství prachu pronikajícího do vozu, mechanici tento problém vzápětí rychle odstraňují a test pokračuje bez nejmenších problémů. Při testech nepoužíváme pneumatiky s vložkami (tzv. mouse systém) a během dne zaznamenáváme dva defekty. Pro případné vyzkoušení máme k dispozici i méně známý typ pneumatik (zcela vlevo).

Jedná se o širší a plnější pneumatiky v nejtvrdší směsi. Výrobce je doporučuje pro dlouhé a rozbité testy. Vzhledem ke kilometráži RZ připadají v úvahu pro druhou etapu závodu, kdy se pojede vysoký počet km bez servisu a možnosti přezouvání.

Poslední jízdy absolvujeme v 17:20 a natestováno máme rovných 100 ostrých kilometrů. Celý den nás provází slunečné počasí. Následuje očista závodního speciálu, týmová kolona se přemisťuje o pouhých 12 km dále do míst nedělního testu a vracíme se zpět na hotel. Večer proběhla kratičká schůzka s Ostbergem, opět předání základních informací a map, domluva na druhý den.

Neděle 25. 3. 2007
V neděli máme k dispozici trať o málo kratší – 3,4 km v jednom směru. Jedná se o část testu, který je využíván pro národní mistrovství. Jeho charakter je zcela rozdílný proti sobotě. Jedná se o technickou trať s mnoha nepřehlednými horizonty do ostrých zatáček. Kraje celé tratě lemují velké kameny. Trať je pokryta vrstvou velmi klouzavého prachu, který včera chyběl (trať byla po testech Mitsubishi uměle opravena). Pomalu si vyjíždíme kolej a auto získává větší trakci. Ovšem jakmile se dostanete mimo kolej do měkké šotoliny, kola začnou hrabat a časová ztráta narůstá mílovými kroky. Ostberg začíná s testy o něco později.

Odpoledne po nalezení optimální nastavení si vše chceme ověřit na zcela neznámé trati. Proto využíváme nabídky pořadatelů, kteří nám trať velmi ochotně prodlužují za cílem o další 1,5 km. Zde absolvujeme pouze 2 průjezdy a test je u svého konce.

Na úplný závěr nabízíme hlavnímu organizátorovi sedadlo spolujezdce pro závěrečnou jízdu.


Joao, THANK YOU VERY MUCH FOR ALL!

S ostatními se alespoň fotografujeme, všem patří naše velké poděkování.

Oba dny bylo podél trati obrovské množství diváků.

V 18:00 náš test končí, natestovali jsme dalších 85 cenných kilometrů.

Celý tým se přemisťuje zpět do Fara, týmová kolona je již zaparkována do servisního areálu na okraji města.

Pro zajímavost uvedu vývoj teplot během neděle:
09:30 – 12 °C vzduch, 14 °C šotolina
16:00 – 16 °C vzduch, 19 °C šotolina

Večer dopadlo na zem několik kapek deště, ovšem zatím nic dramatického.

Další díl deníčku pro Vás připravím v úterý v noci po prvním seznamovacím dnu.

Čtenáře eWRC zdraví

Komentářů celkem: 24
26. 3. 2007 17:35
0 0
Hoši jen tak dál,ať se daří.Díky moc za tyhle zprávy!!
FandaB
27. 3. 2007 01:18
0 0
Držím palce moc bych jim nějakej pěknejflek přál smajlík
27. 3. 2007 12:08
0 0
To vep: Duval nepojde Portugalsko prave preto co si napisal. Je to velka skoda. Nejdu "Moncicaci" nejde Duval. Dani bude mat vyhodu uz isiel Portugalsko ako predjazdec na WRC. Tak to vypada na 1Seb 2Dani 3Petter 4Mikko 5Henning 6Chris 7Manfred 8Jari Matti ...
27. 3. 2007 12:08
0 0
Marcus asi hodi budu ...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!