Deníček z Portugalska 2007 – 3. díl
Středa 28. 3. 2007
Budík zvoní již v 6:00 a pohled z okna mě příliš nepotěšil – venku prší. Naštěstí již při odjezdu z hotelu v 7:15 déšť ustal a celý den panovalo polojasné počasí.
Nejprve míříme k pátečním testům. Vzhledem k okolnímu terénu se musejí testy 2/5 a 3/6 trénovat dohromady. Jejich objezd je zcela unikátní. Na tak úzké cestě se nezávodí v žádné z etap. Mezi několika domky má automobil problém projet a vše umocňuje jízda v údolí, kde překonáváme 7 brodů, vždy zhruba po 200 metrech! Následný výjezd z údolí je zcela pokryt kamením.
Zde se musím pozastavit nad časovým harmonogram seznamových jízd. Přiznám se, že mu příliš nerozumím. Do prvního testu vjíždíme přesně v 8:00, tedy na limitu, z posledního testu dne vyjíždíme 13:59, tedy minutu před jeho uzavřením (auta na trati mohou test samozřejmě dokončit). Za celou tuto dobu jsme zastavili pouze 2× a to vždy na dotankování paliva, každá zastávka trvala zhruba 7 minut. Pokud má posádka k dispozici civilní vůz (např. z půjčovny), nemůže trénink vůbec stihnout neb se musí pohybovat po rozbitých úsecích velice pomalu. Na přejezdech jsou tak posádky nuceny jezdit téměř na plný plyn a dopravní předpisy přestávají zcela platit. Jinak prostě seznamovací jízdy není možné v čase stanoveném pořadateli stihnout. Minimální problém s autem by dnes znamenal pouze jeden psací průjezd. Tak nevím, zda je toto pro všeobecnou bezpečnost moudré – posádky jsou nuceny jezdit na přejezdech na plný plyn a seznamovací jízdy končí ve 14:00 a celé odpoledne je tak „volné“…
Ale zpět na trať. V polovině testu 3/6 se nachází 1,8 km dlouhá asfaltové pasáž, informace jen pro fanoušky přímo v Portugalsku, aby nebyli zbytečně zklamaní špatnou volbou místa. Po dokončení pátečních testů přejíždíme na testy nedělní. Opět je musíme trénovat dohromady. Na prvním nedělním testu je zhruba 6,5 km před cílem místo, které máme v rozpisu zaznamenáno jako „velký skok“, jen zhruba 150 m za ním je další místo, námi označené jako „skok“. Na podrobné mapě jsou tato místa nedaleko „vesnice“ Casa Nova a musíte se vydat zhruba 600 m proti trati RZ.
Naopak rozhodně nedoporučuji navštívit 12. km trati RZ 15/17. Trať vede okolo gigantické skládky, delší pobyt v jejím okolí by člověk nemusel přežít…
Na stejném testu, ovšem 4 km před cílem, se nachází brod! Jedná se o zcela rozdílný typ přejezdu vody, něž-li je na testu 4/7 (pátek). Brod je poměrně krátký, zhruba 5 m, plný velkých kamenů. Rozhodně je tedy přírodnější, nežli ten páteční. Zde si ovšem nejsem jist přístupem diváků, domnívám se, že trať je v tomto místě příliš úzká pro větší skupinu.
Po ukončení seznamovacích jízd se vracíme do servisu a rovnou míříme na trať super RZ do útrob stadionu. Vždy jsou vpuštěna pouze dvě auta na stejnou dráhu, obkrouží v každé dráze dvě kola (tedy průjezd psací i kontrolní najednou) a tím je trénink definitivně ukončen. Zajímavostí je, že jedna z drah opustí stadion a opět se do něj po několika zatáčkách vrací! Křížení drah je klasické – podjezd a skok. Včera, dle slov jednoho z pořadatelů, kdosi křížení drah zkoušel. Auto se vzneslo do obrovské výše, postavilo se na předek a následně se převrátilo… Mohu potvrdit, že skok je skutečně nepříjemný. Místní TV bude vysílat přímý přenos.
Posádka na trati všech testů nepotřebovala road-book. Každá křižovatka byla značena reflexní šipkou s následným číslem, které určovalo pozici v itineráři. Tým Kronos představil své nové tréninkové vozy – červené Evo IX. V pondělí jsem si u jednoho z těchto aut povídal s Manfredem Stohlem. Oba automobily připravila, upravila a následně dodala do Kronosu právě jeho společnost.
Odpoledne zůstáváme v servisu. Honza sleduje kameru, Filip upravuje rozpis a následně v podvečer odevzdává tréninkovou GPS. Žádné překročení rychlostního limitu není zaznamenáno, takže týmová pokladnička zůstává nedotčena. Rychlostní limit zde byl velmi vysoký, maximální povolená rychlost 90 km/h.
Zítra dopoledne máme již tradičně na programu shakedown. Můžeme jej využívat ve stejném čase jako tovární týmy, začneme hned od 8:00. Na trati budou brzy vyjety koleje. Odpoledne nás čeká setkání se zástupci Škoda Portugal, zúčastníme se tiskové konference organizátorů kandidátského závodu Rajd Polski a večer závod odstartuje super RZ. Stadion je zcela beznadějně vyprodaný.
Tímto jsou deníčky z Portugalska u svého konce, následovat budou tiskové zprávy týmu CRT.
Držte nám palce!
Čtenáře eWRC zdraví