Rally de Potugal 2007 – komentář JRC

Portugalská rally byla druhou soutěží vypsanou pro juniorské posádky.

Portugalská rally byla druhou soutěží vypsanou pro juniorské posádky. Letos jsou favorité poměrně jasně daní – jezdci týmu Suzuki Andersson a Aava a obhájce loňského titulu Sandell s Renaultem R3. Soupeřit by s nimi měli hlavně Prokop, Béreš a snad i Kosciuszko. Vtěšina ostatních posádek je velmi mladých a nezkušených, což je pro ně velký handicap.

Portugalsko ale bylo neznámou pro všechny, a tak aspoň někteří neměli výhodu ve znalosti prostředí. Superspeciálku na stadionu Algarve sice vyhrál Andrea Cortinovis, ale pak už se ke slovu dostal Urmo Aava. Kromě jedné další vyhrál všechny zbývající zkoušky první etapy a na týmového kolegu Anderssona najel skoro 35 vteřin. Největším soupeřem mu ale byl v prvních zkouškách Martin Prokop, který jel s Citroen výborně a po čtvrté zkoušce ztrácel jen 20 vteřin. Bohužel těsně před koncem následující zkoušky těžce havaroval a svůj Citroen po pěti kotrmelcích prakticky odepsal. Z ošklivě vypadající havárie naštěstí posádka vyvázla bez zranění. „Bohužel trať se v druhém průjezdu hodně změnila. Vložka byla hodně rozbitá a určitě chtělo trochu pozměnit nastavení a zvednout auto. To se nám stalo dvě zatáčky před cílem páté zkoušky osudné. Stejně jako v prvním průjezdu jsme zkracovali rychlou zatáčku, ale tentokrát se auto posadilo až na lyžinu a ta ho nadzvedla. Bylo to v úzkém místě, na jakoukoli korekci nebyl prostor a auto narazilo na skálu, která ho katapultovala do vzduchu. Další průběh už byl zcela nekontrolovatelný. Po pěti přemetech zůstal citroën stát pod úrovní trati."

Druhá etapa v čele skoro nic nezměnila a Aava si držel na Anderssona stále skoro čtyřicetisekundový náskok. Zdálo se, že si Aava vítězství již nenechá vzít, ale po defektu na RZ16 se jeho náskok náhle ztenčil jen na necelých pět vteřin. Andersson pak zabojoval a nakonec Aavu porazil rozdílem pouhých 3,7 vteřiny. Andersson tak mohl být spokojen, neboť so připsal druhé vítězství v sezóně. "Je to nejšťastnější vítězství, jakého jsem kdy dosáhl. Pro Aavu to musí být těžké, když ztratil vítězství kvůli defektu. Měli jsme ale svoji taktiku a ta se nám nakonec vyplatila. Po vítězství v Norsku je to pro nás perfektní start do sezóny." Přesně opačné pocity měl Urmo Aava. "Jsem zklamaný, měli jsme to rozjeté na vítězství, ale takhle na něj pořád čekáme. Jsem opravdu zklamán, jeden defekt všechno zkazil."

Třetí se po první etapě držel Michal Kosciuszko, který přesedlal na Renault Clio S1600. Se stejným vozem jede letos i Josef Béreš, který se držel těsně za ním a předváděl také velmi dobrý výkon. V RZ9 ale Kosciuszko chyboval a vylétl mimo trať. Nepodařilo se mu nastartovat motor a jakýkoliv další pokus o vyproštění vozu bylo zmařený v okamžiku, kdy Gilles Schammel vylétl ven v úplně stejném místě a přistál Kosciuszkovi na střeše. Ještě štěstí, že se nikomu nic nestalo.

Třetí místo si nakonec udržel Jozef Béreš, i když ani on se problémům nevyhnul. "V posledním servisu jsme museli vyměnit tlumič, ale už jsme měli jen jeden a ten byl na asfalt. Nakonec jsme si půjčili jeden od Kosciuszka." Jaan Molder měl v průběhu prvních dvou dnů také hodně problémů. Nebyl spokojen s rozpisem, měl defekty a odešla mu spojka. Přesto dokázal v soutěži pokračovat a nakonec si dojel pro čtvrté místo, byť již s velkou ztrátou.

Pátý se po první etapě držel Andrea Cortinovis, pro kterého to byl první šotolinový závod s vozem S1600. Po vyhrané speciálce ho ale hned v další zkoušce potkaly problémy s brzdami. Další problém měl v RZ9, kdy po defektu měnil kolo a ztratil čtyři minuty. I tak ale může být s celkovým pátým místem spokojen. Příjemným překvapením byl výkon španělského mladíka Manuela Ruedy s Renaultem Clio S1600. I přes absenci jakéhokoliv testu se s vozem poměrně rychle sžil a i přes problémy s převodovkou a zavěšením si dojel pro pěkné šesté místo. Zároveň vyhrál soutěž pro nováčky.

Hodně spletitou cestu soutěží měl Shaun Gallagher. V první etapě neustále dojížděl před ním jedoucího Komljenoviče a množství prachu mu nedovolilo ho předjet. Nakonec si vydupal další minutu rozestupu. Sranda ale začala v druhé etapě. Jezdec si totiž na hotelu zapomněl klíče od vozu, a tak mu nezbylo nic jiného, než do vozu vniknout násilí a vůz nastartovat pomocí kabelů pod volantem. To se nakonec podařilo, následkem manipulace s kabely ale pak celou první sekci nešly vypnout stěrače, které stíraly a stíraly… Problémy ale neustávaly – napřed se mu utrhla páka řazení, pak se utrhlo uložení motoru, no prostě když se daří… Nakonec mohl být rád za sedmé místo a dva body.

Smůla provázela i Kalle Pinomakiho. Na třetí RZ dojel Rautenbacha, na další RZ prorazil pneumatiku, ale protože byl kousek před cílem, rozhodl se zkoušku dojet. To se mu sice podařilo, ale jen za cenu poškození řízení, takže pak auto ve zbytku etapy "šlo šejdrem". Na začátku druhé etapy si neodpustil malý výlet mimo trať a zbytek nadějí pro něj skončil na RZ11, kdy mu prasklá poloosa znemožnila pokračovat v etapě. Do třetí etapy nastoupil díky superally a nakonec dojel devátý.

Podobně na tom byl i Conrad Rautenbach, nedávný vítěz Safari Rally. Dlouho se držel na šestém místě, ale v RZ4 trefil pařez, prorazil pneumatiku a propadl se na desáté místo. Jeho naděje pak zhasly v první zkoušce druhé etapy, kdy po problémech s poloosou musel odstoupit. V neděli sice znovu nastoupil, ale na lepší než desáté místo to nestačilo.

Pro Raphaela Auquiera bylo Portugalsko prvním závodem v MS, a tak se chtěl hlavně učit. Náročnost soutěže poznal hned na začátku, když mu na RZ2 odešel posilovač řízení a on musel zbytek sekce jet bez něj. Posledních 15 km RZ10 pak absolvoval s proraženou pneumatikou a poškodil při tom zavěšení. Nakonec ale do cíle dojel na 11. místě.

Také pro Milose Komljenovice to byl první závod v MS, navíc ale také první na šotolině. Proto se i on soustředil především na získávání zkušeností a dojetí do cíle. Dalším nováčkem v MS byl i Dominique Rebout, švagr Sebastiena Loeba. I on podřídil vše dojetí do cíle, což se mu nakonec podařilo. Dvakrát musel využít systému superally Aigar Pars. Nejprve ho z první etapy donutila odstoupit mechanická závada, v druhé etapě spadl z mostu do řeky.

Nepovedený závod má za sebou Patrik Sandell. V RZ3 trefil mostek a musel z etapy odstoupit. Na RZ9 pak na trati měnil kolo, to samé ho postihlo i v RZ13. Etapu ale nakonec ani nedojel, když mu upadlo kolo. Rozhodl se sice nastoupit i do třetí etapy, ale ani tady ho problémy neopustily, když musel zastavit kvůli poruše motoru.

Velké problémy měl i Alessandro Bettega. První etapu nedokončil kvůli přehřívajícímu se motoru, druhou etapu tým využil jen k opravě zavěšení a z třetí etapy odstoupil po poškození pravého zadního kola. Štěstí neměl ani Benoni, který hned na RZ2 poškodil řízení a urazil kolo. Nastoupil sice do druhé etapy, ale po havárii hned na RZ8 odstoupil.

Konečné výsledky JRC

Pořadí JRC 2007
1. Andersson P. 20
2. Aava U. 14
3. Mölder J. 10
4. Sandell P. 8
5. Béreš J. 6
6. Cortinovis A. 6
7. Burkart A. 4
8. Svenkerud T. 3
9. Rueda M. 3
10. Gallagher S. 3
11. Rozukas V. 1
Komentářů celkem: 5
mecirek
3. 4. 2007 12:29
0 0
škodas že to clio není víc rozhahli. beresova fotka bomba
3. 4. 2007 12:40
0 0
Prst mě překvapil, jel skvěle. Být rychlý dokáže málokdo, bodovat dokáže každý druhý.
3. 4. 2007 12:42
0 0
Pěkné počtení. Jen tak dál. Do účasti našich posádek jsem se JWRC moc nevšímal...
3. 4. 2007 12:48
0 0
Mozna blbej dotaz, ale jak je to s tim svezeni ve WRCu pristi rok??? Ty dva starty ma zajisteny vitez JRC, nebo jezdec ktery jede s Citronem a umisti se nejvyse???
3. 4. 2007 12:58
0 0
Jo, je to jen pro jezdce Citroenu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!