Rozhovor s Matthew Wilsonem
Jezdec Stobartu a syn šéfa Fordu Malcolma Wilsona Matthew poskytl po absolvování pátého podniku letošního mistrovství světa rozhovor magazínu crash.net, ve kterém hodnotí dosavadní působení v seriálu MS.
Matte, jak jsi spokojený s prvními pěti soutěžemi v tomto ročníku MS?
Matthew Wilson: No myslím, že nejprve musím zdůraznit, že šlo o několik velmi rozdílných podniků. Začali jsme ve velmi specifickém Monte Carlu, které se letos jelo na nových tratích. Následovaly dvě soutěže na sněhu, kde Norsko bylo opět úplně nové. Od začátku jsme věděli, že tyto podniky pro nás nebudou ničím jednoduchým a že pro nás sezóna začne spíš až na šotolinových soutěžích v Mexiku a v Portugalsku. Takže mohu říct, že jsem přiměřeně spokojený. V Mexiku se mi podařilo získat první letošní bod, což byl zatím můj největší úspěch.
Když se podíváme na dosavadní výsledky, tak si osmým místem v Mexiku vyrovnal tvé maximum z minulé sezóny, byl to pro tebe zatím nejlepší závod?
MW: Ano, určitě byl zatím nejlepší. I když si myslím, že jsme měli v Portugalsku na víc. Měli jsme tam přímo otřesnou sobotu. Hned v první rychlostní zkoušce jsme zvolili úplně špatně pneumatiky, protože se změnilo počasí. Měl jsem hned po startu dvě nebo tři krizovky a v dalším průběhu jsem ztratil jistotu. Podmínky byly celý den dost proměnlivé a mě se vůbec nedařilo získat ztracenou jistotu zpět. V neděli jsme se ale výrazně zlepšili a naše ztráta na kilometr na nejlepší klesla na 1s/km a to nám dokazuje, že jsme na dobré cestě. Takže pokud budeme takto pokračovat déle, tak v Argentině bude vše OK. V Mexiku to určitě bylo zatím naše letošní nejlepší představení, ale i na jiných podnicích se nám dařilo zajet některé úseky opravdu slušně.
Mimo jedno osmé místo máš jako nejlepší umístění dvě dvanáctá místa z Monte Carla a Portugalska, 26. místo z Norska a ve Švédsku si musel odstoupit. Odpovídají výsledky tvým výkonům?
MW: No to určitě ne. Norsko byla má chyba, trefil jsem bariéru a poškodil zavěšení, myslím, že jsem tam měli na umístění mezi nejlepšími deseti. Celkový výsledek je ostuda.
Ve Švédsku jsme měli stejný problém s motorem jako Jari-Matti, protože tým nepočítal s tím, že bude taková zima. V neděli ráno bylo okolo 26 stupňů pod nulou. To se ani ve Švédsku nestává moc často. Prostě nás překvapilo počasí.
Abych to shrnul, myslím, že v Norsku jsme mohli skončit celkově mnohem lépe, a stejně tak v Portugalsku. Kdyby sobota nebyla tak moc špatná, mohli jsme možná být na desátém, nebo jedenáctém místě. Je to trochu frustrující, ale už je to za námi a teď musíme doufat, že na dalších podnicích se nám povede lépe.
Jak sis vedl v podnicích, které pro tebe letos byly nové, když to porovnáš s minulým rokem, kdy si v podstatě všechny rally jel poprvé?
MW: Opravdu jsem si je užíval. Portugalsko je velmi zajímané. Organizátoři se hodně snažili, bylo to vidět na každém kroku. Celý závod probíhal bez větších zádrhelů kromě shakedownu. Rychlostní zkoušky byly moc hezké, i když povrh byl na některých úsecích až příliš drsný. Hlavně v pátek to bylo s povrchem hodně špatné, něco takového jsem nezažil ani na Kypru nebo v Řecku. Pro auta i posádku to byla obrovská zkouška výdrže. Moc se také těším na Irsko, které se letos pojede poprvé.
Hodně si mluvil o Portugalsku. Byl si překvapený, když všechny Fordy dostaly penalizaci 5 minut?
MW: Byl to pro nás pro všechny šok. Samozřejmě nikdo netušil, že okna nejsou v pořádku. Byla to velká chyba. Proběhlo šetření v M-Sportu, co se vlastně přihodilo a kdo může za to, že skla nebyla podle předpisů. Ale myslím si, že FIA se zachovala přesně podle pravidel, museli udělit ty penalizace.
Jaké to je, když jedeš letos jako třetí jezdec svého týmu a tím pádem nejsi nominován na body do poháru konstruktérů? Zmenšil se tlak, který na tebe byl v minulé sezóně?
MW: Ano o něco lepší to teď je. V minulém roce nastala několikrát situace, kdy jsme byli v celkovém pořadí před Sordem, nebo před Ponsem, když se jim závod nepovedl a my jsme museli dojet před nimi a pomoci tak továrnímu týmu Ford. V této pozici už letos nejsem a můžu od začátku do konce jet svou soutěž.
V minulém roce se vedle Tebe vystřídalo velké množství jezdců, letos máš dva stálé týmové kolegy Henninga Solberga a Jari-Matti Latvalu. Jak moc velká je to pro tebe výhoda a jak s nimi vycházíš?
MW: Je to OK. Měli jsme několik společných testů před Švédskem a Portugalskem a jezdili jsme ve stejné dny. Je to pro mě obrovská pomoc. Mám zde dva kolegy mnohem zkušenější, než já, hlavně v Henningovi. Už dlouho se ve světových rally pohybuje a hodně podniků absolvoval už mnohokrát. Stále jsou nové a nové věci, které se od něj mohu učit, hlavně co se nastavování auta týká. Je to také v letošní sezóně na tratích znát, máme auto mnohem lépe nastavené. Oba jsou pro mě teď měřítkem a s nimi se porovnávám, a myslím, že když jsou schopni udržet čtvrté místo v šampionátu, v jednu chvilku dokonce třetí před továrním týmem Subaru, tak je vidět, jak rychlí jezdci oba dva jsou.
Latvala i Solberg už letos měli velmi dobré výsledky – Henning skončil na stupních vítězů v Norsku a Jarri již třikrát za sebou bodoval, nejsi frustrován, že se něco podobného nedaří i tobě?
MW: My ještě nejsme tak daleko, jako tito dva jezdci a to jsme věděli již před startem do této sezóny. Henning byl na stupních vítězů a celkově velmi vysoko i v minulých letech. A u nás každý očekával, že Jari-Matti začne letos jezdit velmi vysoko, on je o dva nebo tři roky starší a za tu doby bych chtěl být tam co on. V tuto chvíli se musím od obou naučit co nejvíc nových věcí, a stále toho je hodně co se můžu učit.
Máte teď mezi závody čtyři týdny přestávku, co děláš mezi závody?
MW: Snažím se hlavně trénovat, vylepšit si fyzičku. Včera jsem si vyrazil na výlet na kole, ujel jsem asi 65 km. Bylo to celkem náročné, ale stálo mi to za tu dřinu. Člověk to pak pozná na kondici při závodech, kde je v autě hodně velké teplo, jako na Sardinii a v Řecku. Čím lépe budu připraven, tím lépe se mi tam pak pojede. Také trávíme nějaký čas v dílnách a učíme se nové věci. To je v tuto chvíli asi vše.
Máte v plánu před Argentinou ještě nějaké testy?
MW: Ne, další test budeme mít až v letní pauze a pak doufejme, že se ještě najde čas na testování v druhé polovině roku než pojedeme asfaltové soutěže. Je hodně důležité najet před Německem nějaké kilometry.
Jaké máš pro tento rok cíle?
MW: Hlavně musím získávat další zkušenosti a dál se učit. Doufám, že zajedeme pár dobrých výsledků v tomto roce, hodně by mi to pomohlo získat sebevědomí za volantem. Chceme se ale opravdu co nejvíce naučit a zmenšit ztrátu na ty nejrychlejší. V tuto chvíli nejsou pro nás prioritní výsledky, ale v příštích dvou letech už určitě nějaké výsledky budeme muset zajet.
Poslední otázka: letos to opět vypadá, že souboj o titul Mistra světa se rozhodne mezi Loebem a Gronholmem, jak si ty myslíš, že to letos dopadne?
MW: Těžko říct, každopádně bych byl radši, kdyby vyhrál Marcus, protože jede v továrním týmu Fordu a ten řídí můj otec. Marcus má teď dobrou výchozí pozici, protože se pojedou podniky, které jemu sedí. Na Sardinii v minulém roce vedl a v Řecku vyhrál. Takže by první polovinu sezóny mohl ukončit na čele, ale druhá polovina bude těžší, protože se jedou tři závody na asfaltu. A tam nemá Sebastien konkurenci. Překvapit nás ale ještě může Mikko. V poslední době hodně zrychlil. Pokud se mu podaří na některých závodech skončit před Loebem, tak by to hodně pomohlo Marcusovi.
Pro první komentáře:A proč asi jezdci jezdí?Především pro radost!A pan Macek nebo kdokoliv jiný...závidíte?Můžete taky jezdit,nikdo nemůže za vaši neschopnost.Pokud obětujete veškeré peníze rally,které zbožňujete (ale asi tomu tak není)pak koupíte auto,jezdíte amatérské závody a pak zkusíte rally.Co kluků si pronajme auto na nějaký závod.