Jiří Hejčl - eWRC.cz
23. 6. 2004 00:00 − 2266× − 0

Startuje Turecká Rallye 2004

PREVIEW Poslední z trojice středomořských soutěží, jejichž společným jmenovatelem jsou vysoké teploty a náročné kameny pokryté šotolinové tratě, bude letošní ročník Turecké rallye.

Poslední z trojice středomořských soutěží, jejichž společným jmenovatelem jsou vysoké teploty a náročné kameny pokryté šotolinové tratě, bude letošní ročník Turecké rallye. Soutěž byla poprvé zahrnuta do kalendáře mistrovství světa v loňském roce, kdy se ale jela v březnu. Letní termín konání soutěže totiž slibuje extrémně vysoké teploty a náročnější pomalá trať připraví těžké podmínky, jak pro posádky, tak pro jejich vozy.

Loni se v okolí centra soutěže – pobřežního letoviska Kemeru – posádky se mohly setkat s blátem a někde i sněhem. Letos na ně čeká naprosto rozdílné klima, což bude mít vliv na stav tratí rychlostních zkoušek. Ty budou opět velmi náročné jak pro auta, tak pro posádky. Stejně jako v těch dvou předchozích soutěžích bude i tady hrát důležitou roli pořadí na startu úvodní etapy. Krátká historie Turecké rallye ( dříve známá jako Anatolian ) se začala psát v devadesátých letech, kdy president Turecké automobilové federace se zaměřil na cíl získání světové rallye pro svou zemi. Tento plán se stal skutečností v říjnu 2002, kdy se jel kandidátský podnik pro mistrovství světa.

Letošní ročník se uskuteční jako 7 podnik mistrovství světa ve dnech 24. až 27. června. Centrum soutěže je umístěno v Mirage Resort Hotel v Kemeru. Servis je umístěn v centru města, což přinese velkou podívanou nejen pro diváky, ale také pro rekreanty. Tratě a rychlostní zkoušky třídenní soutěže jsou situovány do pohoří Anatolian s nadmořskou výškou kolem 1000 mtrů. Není tak klikatá jako na Kypru, více se s rychlými pasážemi podobná předchozí soutěži – Rallye Acropolis. Problémem bude nedostatečné chlazení motorů, systémů transmisí, prach a velké množství všudypřítomných kamenů. Posádky čeká celkem 1178 km a zejména 386 km na 18 rychlostních zkoušek.

Slavnostní start se uskuteční ve čtvrtek 24. června na náměstí Cumhuriyet. Ještě předtím od 10 do 14 hodin se posádky mohou seznámit a nastavit auta pro místní tratě na shakedownu, který se nachází nedaleko centra soutěže v Kemeru. První RZ bude, jak již je běžné, divácká. Posádky před spaním čeká 2,5 km závodění. Tato Rz se pojede i na konec první etapy v pátek večer. V první páteční etapě tak na posádky čeká 7 RZ. Jedná se o dvojí průjezd 30 kilometrovými RZ mezi něž je vložena jedna kratší. První den bude pro vývoj soutěže rozhodující. Sobotní etapa bude složena z 6 RZ, z nichž největší obavy vzbuzuje dvojí ranní průjezd zkouškou Kumluca, která měří více jak 36 km. Poslední nedělní část zdaleka nebude odpočinková „ na dojetí“. Posádky čeká závěrečných 78 km na čtyřech úsecích. Hlavní úlohu bude hrát dvojí průjezd 33 km rychlostní zkoušky Olympos.

Zkušenosti s Tureckou rallye nemá žádný z týmů příliš velké a tak bude velmi záležet na zkušenostech a taktice jednotlivých pilotů. Pozici vedoucího jezdce průběžné klasifikace bude hájit Sebastien Loeb, který již letos získal tři vítězství. Mladý Francouz by měl mít nejvíce zkušeností s místními tratěmi, neboť zde bude startovat již potřetí. Oba předcházející starty však neměly dlouhého trvání a Sebastien ani jednou nespatřil cíl soutěže. Také „jeho“ tým, Citroën, kraluje mezi značkami. Jeho týmový kolega „Španěl“ Sainz se bude snažit zopakovat loňský výsledek – vítězství. Oba jezdci se mohou spoléhat na kvalitu vozů Xsara. Největší konkurenci budou oba mít v Estonci Märtinovi. Fordu těžké soutěže svědčí a pokud se Martin vyvaruje chyby, jakou udělal v Řecku, může myslet na nejvyšší stupínek. Belgičan Duval loni zajel svůj tehdy nejlepší výsledek v kariéře, když soutěž dokončil na třetím místě. Duval již několikrát dokázal, že je schopen bojovat vyrovnaně s kýmkoliv. Největším favoritem bezesporu bude obhájce titulu mistra světa Petter Solberg. Nor již letos mnohokrát ukázal, že pokud nemá technické problémy se svou Imprezou, je jen těžko k porážení. Cíl týmové dvojky Mikka Hirvonena je dovezení vozu do cíle soutěže a získat pro Subaru co nejvíce bodů do hodnocení značek. Peugeot prožívá velmi špatnou sezónu. V současné chvíli ztrácejí na vedoucí Citroën již 26 bodů. Na Kypru byly oba týmové vozy diskvalifikovány pro neoprávněné použití části vodních pump. V Řecku Gronholm po kolizi odstoupil a opět se mu nepodařilo získat ani bod. Rovanpera dojel třetí. Jednoznačným cílem Mitsubishi je postupné zlepšování spolehlivosti svých vozů. Týmu se podařilo dokončit předcházející soutěž alespoň s jedním vozem a nabyl tak mnoho informací, které by měl v Turecku zúročit. Nikdo ale neočekává zázraky. Lancer WRC je stále ve fázi vývoje. Oba jezdci – Gilles Panizzi a Gianluigi Galli – pojedou svůj vlastní závod na konci továrních vozů a budou soupeřit se „soukromými“ WRCéčky.

Velmi slušný výsledek lze očekávat také od obou jezdců stáje Bozian . Dvě 206-ky WR budou pilotovat Carlsson a Henning Solberg. Útočit na mistrovské body však bude zejména Fin Janne Tuohino ( Focus Wrc ). Stejný vůz bude pilotovat i stálý účastník mistrovství světa Němec Anthony Warmbold. Také Subaru Impreza WRC bude mít ve startovní listině svého privátního jezdce Alistaira Ginleye. Největší domácí želízko v ohni bude Serkan Yazici s vozem Ford Focus WRC. Zajímavostí je start vozu Škoda Octavia Wrc s Maďarem Fulopem za volantem. S vozy nejvyšší třídy nastoupí i několik domácích jezdců a Ital Recordati. Soutěž bude započítávána i do mistrovství světa juniorů S1600. Na startu by se měla sejít kompletní konkurence mezi níž by měly hrát prim japonské vozy Suzuki Ingis s jezdci – Baldaccim, Aavou, Wilksem,Katajamakim či Andersonem. Bez šancí nejsou ani Broccoli ( Fiat ), Meeke ( Opel ), Bernardi, Barratt a Cols ( Renault ) či Latvala s novou Fiestou. Naše země tentokrát zastoupení nemá.

Výlet do malé Asie není nejlevnější, proto bych všem českým divákům doporučil spojit příjemné s ještě příjemnějším a po skončení závodu zůstat na několik dní na dovolenou. Poznáte krásu zdejšího moře a mnoho památek, kde se kloubí historie Evropy s asijskou. Pro ty starší by neměl být problém ani s dorozumíváním. Stačí jen oprášit ruštinu ( loni bylo nejvíce rekreantů je z Ruska ) a vyrazit.

Víte že :

  • loni musel Loeb odstoupit kvůli velmi netradičnímu problému – po bloudění na přejezdu mezi rychlostními zkouškami mu došel benzín.
  • Mezinárodně se Turecká rallye dostala do podvědomí veřejnosti v roce 1977, kdy tehdejší Bospor rallye se konala jako poslední podnik ME 1977. Vítězem se stala italská posádka Pittoni / Russo na voze Alfa Alfetta GTV.
  • V Turecku v minulosti velmi úspěšně startovaly také naše Škody Favorit . Krásné třetí místo získal v podniku ME Vladimír Berger s Favoritem.
  • Mezi nejslavnější Turecké jezdce patří : Serdar Bostanci, Volkan Isik, Ercan Kazaz či Serkan Yazici

  • Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!