Fiat Rally – komentář
2. podnik IRC a ME, 11. – 13. května, Istanbul, šotolina a asfalt, 19 RZ, 249 km
V Africe při Safari Rally začal nový seriál IRC poněkud rozpačitě, ovšem po prvnímu přiblížení se Evropě, do níž již i částečně umístěním startovní rampy tureckého podniku zasáhl, došlo k výraznému nárůstu atraktivity. Do šampionátu je již přihlášeno šest značek, jedná se o Fiat, Peugeot, VW, Mitsubishi, Citroen a Hondu. A právě souboj továrních týmů prvních dvou jmenovaných značek se stal ozdobou turecké soutěže. Za Fiat vedle vedoucího jezdce IRC Itala Andrey Navarry nastoupil syn slavného finského soutěžáka Markku Alena Anton. S dalším Fiatem Punto Super 2000 pak odstartoval hlavní domácí favorit Volkan Isik.
Foto: www.fiatrally.com
Peugeot Sport Espana počínaje tímto podnikem ve všech zbylých započítávaných do IRC budou reprezentovat Francouz Nicolas Vouilloz se Španělem Enrique-Garcíou Ojedou. Boj o titul v mezikontinentální sérii oznámil i Renato Travaglia a dopomoci by mu k tomu mělo Mitsubishi Lancer EVO IX italské stáje Top Run. S dalšími těmito vozy se do Turecka pro evropské body vydali Michal Solowow, který přezbrojil z Fiatu Punto Super 2000 zpět na produkční vůz vzhledem k jeho předpokládané výhodě na šotolinových tratích, a jeho krajan Tomasz Czopik. Ten přesedlal na Mitsubishi po fiasku s Volkswagenem Polo Super 2000 na domácím Rajdu Elmot.
Foto: www.fiatrally.com
Ve skupině A jsou favorité jasní, jedná se o dvojici sestavy Hondy. Za volanty nových Civiců Type-R R3 se zbylých soutěží IRC zúčastní Ital Luca Betti a Španěl Daní Solá. Na společných podnicích s ME se pak střetnou s velmi rychlým Martiničanem Simonem Jean-Josephem na Citroenu C2 Super 1600, který samozřejmě nechyběl ani zde v Turecku. S dalším Citroenem v provedení Saxo Kit Car bojuje o evropské body i náš Antonín Tlusťák.
Nejlépe do rally vstoupila dvojice Peugeotu, když na asfaltové superspeciálce na istanbulském autobusovém nádraží zajel nejrychlejší čas Ojeda před Vouillozem. Francouz se více snažil maximálně bavit diváky, což odnesl ztrátou zadního nárazníku. Hlavní část rally ale začala až v sobotu ráno na nových šotolinových úsecích, které jsou oproti těm ze staré turecké rally, která se jezdila v rámci MS, daleko širší, čistější a rychlejší. Nejlepší čas na prvním z nich zaznamenal Alen, ovšem na čele i nadále zůstával Ojeda před Vouillozem (+ 1,7 s).
Foto: www.fiatrally.com
Na nejdelším úseku dne Denizli již ke změně pořadí došlo, do čela soutěže se dostal nejrychlejším časem Vouilloz, který kvůli zdravotním potížím do soutěže málem ani neodstartoval, a na druhou se před Ojedu prosmýkl Alen (+ 3,8 s). Do první sobotní servisní přestávky po RZ 4 přijížděl na vedoucí pozici francouzský jezdec s náskokem tří sekund. Mladý Fin mu ale rozhodně nenechával žádný prostor k oddechu a po servisu pokračoval v zajíždění nejrychlejších časů. Na šesté zkoušce ukončil Vouillozovo vedení defekt, jenž jej stál takřka minutu, což mělo za následek pád na pátou příčku.
Alen si ale v žádném případě nemohl dovolit povolit z nastoleného tempa, neboť zde stále byl druhý vůz Peugeotu s Ojedou za volantem. Ten si sice připsal za minutové zpoždění v servisu desetisekundovou penalizaci, ovšem za synem legendárního Markku Alena zaostával jen o čtvrt minuty. A aby toho nebylo málo, ještě se do souboje na špici hodlal naplno vložit domácí Isik, jehož Punto mělo za stejným vozem ve vedení odstup půl minuty. Nejrychlejší zajetý čas na RZ 7 pak jasně dokládal Turkovo odhodlání jít dopředu.
Foto: www.fiatrally.com
V závěrečné sekci dne Isik srovnal tempo s vedoucím Alenem, ovšem o výraznější časový úsek se mu přiblížit nedokázal a etapu na třetí příčce zakončil s odstupem těsně pod půl minutou. Obdobné časy zajížděl i druhý Ojeda, který na mladého Fina nejvíce času (2,8 sekundy) dokázal stáhnout na druhém průjezdu istanbulskou superspeciálkou, kterou večer předtím ovládl. Tentokrát ji stejně jako všechny zbylé zkoušky ze závěru sobotní etapy pro sebe rozhodl jeho týmový kolega Vouilloz, jenž se rozhodně po zmíněném defektu nehodlal smířit s pozicí za nejlepší trojicí. Večer šel po dobře vykonané práci nakonec spát se sekundovým odstupem na Isika, což znamenalo 30,2 sekundy manko na vedoucího jezdce. Až na páté příčce s odstupem třičtvrtě minuty na týmového kolegu první etapu dokončil Navarra, který musel celý den svým rivalům v pozici pilota prvního vozu čistit trať. Nejrychlejším z favorizovaných produkčních vozů bylo Mitsubishi šestého Travaglii (+ 55,3 s), který se večer rozhodl pro změnu setupu.
Foto: www.fiatrally.com
Do druhého dne vyrazil jako první Alen a na časech to hned bylo znát, když na prvních dvou zkouškách zajel až sedmý čas. Vouilloz naopak do neděle nastoupil s jasným cílem dostat se zpět na vedoucí příčku, kterou předchozí den dopoledne musel nuceně opustit. Hned ráno zajel nejrychlejší čas a po RZ 13 již jeho odstup činil jen 13,8 sekundy! V rychlé jízdě pokračoval i domácí Isik, kterého sice Francouz již na první zkoušce přeskočil, ovšem poté zaznamenal nejrychlejší čas a zůstával tak minimálních 6,5 sekundy za zády Francouze. Pozici čističe trati od Navarry tedy přebral jeho týmový kolega, což pro Itala znamenalo snížení odstupu na 34,1 sekundy.
Foto: www.fiatrally.com
V dalších dvou testech, které uzavřely první polovinu druhé etapy, finský pilot zřejmě našel způsob, jak se poprat s kluzkou kamenitou tratí, a zajel výrazně lepší časy. Ovšem Vouilloze samozřejmě pokořit nedokázal, což znamenalo, že francouzský jezdec do servisu přijížděl s odstupem pouhých šesti desetin! A to podle svých slov nejel naplno, neboť mu po ranním defektu už nezbývala žádná rezervní pneumatika. Na čtvrtou příčku se již propracoval Navarra (+ 28,8 s).
Foto: www.fiatrally.com
V sobotu se po nabrání časové ztráty defektem zdálo, že bude Vouilloz při své premiéře za volantem novotou vonícího Peugeotu 207 Super 2000 bez šance na vítězství, ovšem před závěrečnou sekcí rally vypadala situace diametrálně rozdílně. Při Alenově pozici na trati a otcových radách jet klidně a vyvarovat se chyb se daly větší šance na vítězství pro Fiat připisovat třetímu Isikovi, jenž zaostával o pouhých 15,3 sekundy. Každopádně se schylovalo k velmi dramatickému finále, jaké je tím nejlepším dochucením atraktivní rally, kterou bezesporu letošní turecká soutěž byla.
Foto: www.fiatrally.com
Druhý průjezd úsekem Royal ovládl až třetí jezdec Fiatu v pořadí Navarra a přiblížil se třetímu jezdci celkově Isikovi na 2,5 sekundy. Kralování italské značky na špici však právě zde skončilo, když se do vedení, a to hned s úctyhodným náskokem 13,9 sekundy, dostal Voulloiz. Pohromou pro mladého finského pilota se stal teprve následující test, když ve snaze atakovat Francouze poškodil brzdy a následoval ještě větší pád vzad výsledkovou listinou. Bez brzd a možnosti jejich opravy vzhledem k absenci servisní přestávky se musel pilot Fiatu poprat s posledními dvěma testy. Nakonec se mu to povedlo bez větších excesů, ovšem bramborová pozice jistě není tím, co by si jezdec po výborně zajeté sobotě přál.
Foto: www.fiatrally.com
Po dobrém vstupu do nedělní části výrazně vzrostly šance na úspěch předního domácího jezdce Isika. Ten jako účastník ME samozřejmě logicky pokukoval i po tučném bodovém přídělu do kontinentálního šampionátu, ovšem veškeré jeho vyhlídky mu zhatil poslední test, do něhož nastupoval na druhé příčce s odstupem 16,3 sekundy. Problémy s alternátorem jej poslaly na finální šestou příčku. Uvolněný stříbrný post nakonec ukořistil po bezproblémovém dnu Navarra, jenž tak zároveň navýšil svůj náskok v čele klasifikace IRC.
Foto: www.fiatrally.com
Za přední šesticí, jenž si vybudovala v sobotu od zbytku pole větší odstup, se schylovalo k atraktivnímu boji o sedmou příčku mezi polskou dvojicí Czopik – Solowow, když druhý jmenovaný do neděle nastupoval s náskokem 7,4 sekundy. Hned na prvním nedělním testu ji však ztratil a zpět se na ni vrátil ve třetí zkoušce. Na RZ 15 ale dostal defekt a výrazně se Czopikovi vzdálil. Na sedmnáctém testu nakonec pilot u modrobílého Lanceru poškodil zavěšení a odstoupil. Podobně dopadl i vedoucí muž ME Dimitar Iliev (Mitsubishi Lancer EVO IX), jehož v neděli ráno zradil diferenciál. Další evropští jezdci Ercan Kazaz a Krum Dončev (oba Subaru Impreza Sti N12) uzavírali v pořadí, v jakém jsou uvedeni, první desítku.
Foto: www.fiatrally.com
Ve skupině A se po potížích v začátku soutěže nakonec z triumfu radoval Simon Jean-Joseph (Citroen C2 Super 1600). Nejvíce mu zatápěla tovární dvojice Hondy Solá – Betti. Španěla bohužel v druhé etapě zradil motor a Betti dojel po několika defektech do cíle jako čtvrtý. Antonín Tlusťák po pěkném třetím času na úvodní superspeciálce zakončil první etapu na páté pozici. Na začátku té druhé však kvůli technickým problémům vzdal. Turecká rally i přes slabší startovní pole, než jaké se očekává na evropských asfaltech, po africkém zklamání ukázala konkurenceschopnost nové série IRC. Její průběh byl plný zvratů a přední skupina jezdců zajížděla velmi vyrovnané časy. O něčem takovém se v současné době poměrně fádnímu MS může jenom zdát.
Další soutěží IRC bude belgická asfaltová Ypres Westhoek Rally předposlední červnový víkend.
Pořadí v cíli | ||||
---|---|---|---|---|
1. | Nicolas Vouilloz/Nicolas Klinger | (F) | Peugeot 207 S2000 | 2:31.28,7 |
2. | Andrea Navarra/Guido DAmore | (I) | Fiat Punto Abarth S2000 | +24,2 |
3. | Enrique García Ojeda/Jordi Barrabes Costa | (E) | Peugeot 207 S2000 | +1.13,0 |
4. | Anton Alen/Timo Alanne | (FIN) | Fiat Punto Abarth S2000 | +1.52,0 |
5. | Renato Travaglia/Lorenzo Granai | (I) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +2.02,3 |
6. | Volkan Isik/Kaan Özsenler | (TR) | Fiat Punto Abarth S2000 | +2.29,7 |
7. | Tomasz Czopik/Glib Zagorij | (PL/UA) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +3.51,2 |
8. | Simon Jean-Joseph/Jack Boyere | (F) | Citroen C2 S1600 | +5.56,1 (1. A6) |
9. | Ercan Kazaz/Cem Bakancocuklari | (TR) | Subaru Impreza WRX STI N12 | +6.52,0 |
10. | Krum Dončev/Stojko Walčew | (BG) | Subaru Impreza WRX STI N12 | +9.00,8 |
Stav ME:1. Iliev 15, 2. Vouilloz 14, 3. Navarra a Ojeda 10, 5. Isik 9, 6. Sołowow 8
Stav IRC:1. Navarra 18, 2. Vouilloz 10, 3. Miyoshi 8, 4. Anwar a Ojeda 6, 6. Aslam a Isik 5
I přesto ale budu naším klukům na barumce fandit - letos to asi bude mazec - no ne ? :-D
Nevidím tu žádný důvod k jásání, ale naopak! Na uzavřených tratích za přísných bezpečnostních předpisů jsme sotva schopní se vyrovnat autům, která jezdí denně po běžných silnicích, na níž se vyskytují chodci, cyklisté, děti, důchodci...Trochu trapné, ne?