Opravdu horké chvilky na Lužičkách
Opravdu horké chvilky zažila na Rally Lužické hory posádka se žlutou Hondou Civic N2 a startovním číslem 56.
Po příjezdu do Hrádku a odtrénování jsme páteční večer trávili u grilu a opékali masíčka. To jsme však nevěděli, že budeme mít v sobotu s ohněm dočinění víc, než bychom chtěli.
Sobotní ráno nás trápila mračna tak, jako snad všechny posádky, a proto jsme s prvními kapkami nazuli mokré a šli na to. Hned na první rychlostce, která byla pozastavena, jsme startovali do toho největšího slejváku a i přes to, že auta z naší třídy jela za mnohem lehčích podmínek, jsme zajeli třetí čas. Do dvojky jsme to měli všichni stejné a tu jsme vyhráli a zajeli 20. čas absolutně. Rázem jsme byli v čele třídy a 26. absolutně. Pro mě osobně velké překvapení. V servisu jsme si dělali srandu, že to bude podobné jako na Vysočině a že nám budou stačit jedny gumy na celý závod.
Auto před závodem
Po servisu nás čekala osudová trojka, kterou jsme s osychajícím asfaltem absolvovali na mokrých gumách. Po adrenalinové části na šotolině jsme ve svižném tempu mířili k cíli. V jedné zatáčce asi kilometr před cílem třetího testu jsem sežral vytahané bláto. V pravé zatáčce, kterou jsme měli napsanou „pravá 4–5 utáhne“ se auto dostalo do smyku. Zabojoval jsem ji s ručkou, abychom se vyhnuli sloupu, na který se nám to pakovalo, a sklouzli jsme z cesty na kraj nějaké cesty k sadu. Auto bylo neporušené, tak jsem řadil jedna a snažil se vyjet.
V tu chvíli už něco syčelo a já zatím nevěděl, o co jde. Nešlo vyjet, tak jsem zkoušel couvat a mával na lidi, ať nám jdou pomoci. Nikdo nešel a něco na nás povykovali. Znovu jsem řadil jedničku a v tu chvíli to udělalo BAF a v autě byly plameny. V afektu jsme vyskočili z auta a nevěřícně koukali, jak auto ve vteřinách začíná hořet. Až později jsem se dozvěděl, že tam v trávě byla nijak nezabezpečená trubka s přívodem plynu. Nezbylo nám, než bezmocně koukat, jak nám auto shořelo před očima.
Nezabezpečená plynová trubka
Asi po 15 minutách!!! přijelo první auto ABA, ti vyběhli koukli na to, a zase někam odjeli. Za dalších 10 minut přijeli první hasiči, nikdo však hasit nezačal. Je fakt, že na autě v té době už nebylo co zachraňovat. Celkem se tam sjely asi čtyři hasičské vozy, ale nikdo nehasil. Po neuvěřitelných čtyřech hodinách, kdy plynaři vykopali přívod plynu a uzavřeli ho, tak hasiči oheň uhasili.
Chápu, že plyn není žádná sranda a že je lepší, když hoří a ne se nekontrolovatelně šíří do vzduchu, ale čtyři hodiny? Je zarážející, že plynaři nevěděli, kde přívod plynu uzavřít. Po třech hodinách požáru přivezli proutkaře (to si opravdu nedělám srandu) a ten začal hledat, kudy vede hadice. Žádný uzávěr stejně nenašli. Řešením byl až bagr, který vykopal jámu asi 300 metrů od požáru, a tam plynaři zaškrtili nějakou svorkou gumovou hadici.
Takle to dopadlo
Možná až dnes, s odstupem několika dnů, si začínám uvědomovat, jaké jsme měli obrovské štěstí, že plyn pod autem začal hořet okamžitě. Jak nám potvrdili zasahující hasiči, tak kdyby to nezačalo hořet hned a plyn se pouze hromadil, tak by došlo k výbuchu s následky, které si raději ani nepředstavuji.
Závěrem bych chtěl poděkovat obětavému divákovi, který nás jako jediný přiběhl tlačit a bohužel to odnesl popáleninami. Chci se mu omluvit, protože ani v nejmenším mě nenapadlo, že jsme na plynové přípojce, a proto jsem na ně mával, ať nám jdou pomoci zpět na cestu.
A tohle jsme si odvezli domů
Nehodlám se smířit s tím, že jsme přišli o závoďáka a že je někde v ČR možné zaparkovat na volně přístupné natlakované hadici s plynem. Na takto nezabezpečeném místě si mohli třeba hrát děti, nebo kdokoli jiný. Nechápu přístup plynáren Severočeského kraje. Ty podle svědectví místních občanů dobře věděly, že přípojka s plynem je volně přístupná a nijak nezabezpečená. Takzvanou kapličku, která musí být postavená u každé takovéto přípojky, prý zboural v tomto místě nějaký náklaďák, asi tak před měsícem. Podle místních diváků prý řekli, že to budou opravovat až po těch závodech. Tato hrubá nedbalost, která možná hraniční až s obecným ohrožením, nás stála naštěstí jen závodní auto.
Předem děkuji za jakékoliv fotky, videa nebo svědectví, která nám dopomohou k dalšímu závodění.
Za posádku st. č. 56 Jakub Brázda – Zdeněk Brázda
Jakub
Foto: Vít Štrupl, iHrádecko
Foto: Vít Štrupl, iHrádecko
Foto: Vít Štrupl, iHrádecko
Foto: Vít Štrupl, iHrádecko
Foto: Vít Štrupl, iHrádecko
Foto: Vít Štrupl, iHrádecko
Takhle vypda kdyz vam shori auto pred ocima.
(1) Kdo z nedbalosti způsobí nebo zvýší obecné nebezpečí anebo ztíží jeho odvrácení nebo zmírnění, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok nebo zákazem činnosti.
(2) Odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti bude pachatel potrestán,
a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 těžkou újmu na zdraví nebo smrt,
b) spáchá-li takový čin proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona, nebo
c) způsobí-li takovým činem značnou škodu.
(3) Odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, způsobí-li činem uvedeným v odstavci 2 písm. b)
a) škodu velkého rozsahu, nebo
b) těžkou újmu na zdraví nebo smrt.)
a to na OSZ -okresní státní zastupitelství, nikoli na Policii(!!) a dále si počkal na výsledek šetření orgány SKPV-Služba kriminální policie a vyšetřování, vzhledem ke škodě to budou asi dělat oni a ne místní PČR, kteří hledají zatoulané kočky a evidují ukradená auta. Pokud se vám něco nebude líbit, můžete buzerovat státního zástupce s návrhy na doplnění šetření, provedení důkazů atd. I když nikomu konkrétnímu nesdělí obvinění, jako oznamovatelé resp. poškození máte nárok na přístup do spisu a jeho kopii, když nic, tak je to z velké části hotový podklad pro občansko právní spor s tím, kdo to měl zabezpečit.
Můj názor, Pospa
P.S. to Brázda-když tak se se mnou spojte přes pospa@pospa.cz, řeknu k tomu víc, ohrožení životů a zdraví bordelem druhých je celkem můj pracovní obor
TAky jsem si rikal ze bych zavrel co by slo.A jinak kdyz jsem to videl poprve tak me napadla jedina vec, spatne precipovani a spatnej tuning celkove asi.