25. 5. 2007 00:00 − 3358× − 49

INA Croatia Rally po prvním dnu

Mezi přední evropské podniky byla letos poprvé zařazena chorvatská soutěž.

Mezi přední evropské podniky byla letos poprvé zařazena chorvatská soutěž, na kterou se pravidelně vydávaly velké počty českých jezdců. Letos se na startu objevily pouze dvě dvojice, z nichž pro Tlusťáka s Dědicem (Citroen Saxo Kit Car) se jednalo o třetí letošní boj o evropské body, kterých zatím příliš, konkrétně žádný, nezískali. Největší šance na vítězství jsou samozřejmě připisovány předním účastníkům ME. V jejich čele je zatím Bulhar Dimitar Iliev (Mitsubishi Lancer EVO IX), jehož krajan Krum Dončev do Chorvatska přicestoval premiérově se stejným vozem. Již po tréninku skončila soutěž pro dalšího Bulhara George Taneva, jenž tréninkovou Imprezu totálně sešrotoval a zlomil si přitom klíční kost.


Foto: www.superspecial.si

V předchozí šotolinové turecké rally přední pozice opanovaly vozy Super 2000. Nyní se ME vrátilo na asfalt, který je pro tyto vozy přeci jen vhodnější. V boji o vítězství se tak hlavně musí počítat s trojicí Fiatů s Polákem Michalem Solowowem, Turkem Volkanem Isikem a Italem Corrado Fontanou za jejich volanty. V Turecku stejně jako Solowow i jeho krajan Tomasz Czopik využil služeb produkčního Mitsubishi, nicméně nyní je zpět za volantem belgického VW Polo Super 2000.


Foto: www.superspecial.si

Po prokaučovaném Rajdu Elmot se ani tentokrát polský jezdec nevyhnul závažným technickým problémům. Již v shakedownu jej po druhém průjezdu zastavily potíže s elektronikou. V průběhu samotné rally, které po prvním testu vládl, se pak objevily problémy s alternátorem. Ten belgičtí mechanici nebyli schopni včas vyměnit, což jezdci přivodilo 30 sekund penalizace. Další obtíže na sebe nenechaly dlouho čekat, když na devátém kilometru nejdelší zkoušky Budinjak 2 odešel posilovač řízení. Zdecimovaný jezdec byl připraven po zkoušce odstoupit, nakonec se ale rozhodl po opravě pro další jízdu. Nicméně na jeho časové konto přibylo dalších 140 sekund penalizace!


Foto: www.superspecial.si

Na druhém testu soutěže se do vedení dostal Simon Jean-Joseph, jenž již na Mille Miglii se svým slabším Citroenem C2 Super 1600 zle zatápěl „dvoulitrům“. Ani on se záhy nevyhnul nepříjemnosti, kterou byl defekt pneumatiky znamenající dvouminutovou ztrátu a propad na šestnáctou příčku. Na první pozici se tak vyhoupl domácí Juraj Šebalj (Mitsubishi Lancer EVO IX) před Michala Solowowa (+ 2,9 s). Polský magnát další test sice zajel o desetinu rychleji než vedoucí muž, ovšem ještě daleko rychlejší byl Slovinec Tomaž Kaučič (Subaru Impreza Sti N11), který se tak dostal na stříbrný post.


Foto: www.superspecial.si

Do druhého servisu po RZ 5 už slovinský pilot přijížděl jako vedoucí muž pořadí, když Šebalje postihl defekt (časová ztráta skoro jedna minuta). Na druhé příčce s odstupem 17,3 sekundy byl klasifikován Solowow, jenž měl v zádech další Fiat pilotovaný Turkem Isikem (+ 2,1 s). Druhý průjezd nejdelší zkouškou dokonale sedl polskému pilotovi Fiatu, který se dostal o 3,3 sekundy do vedení. Nejrychlejší čas zde ale zaznamenal famózní Jean-Joseph a vrátil se do top ten.

Dramatická bitva o první pozici pokračovala i na sedmé zkoušce, která pořádně zamíchala pořadím nejrychlejší trojice. Do vedení se vrátil Kaučič, druhý byl nyní Isik (+ 2,0 s) a až třetí pak Solowow (+ 11,1 s), kterému ve zkoušce zhasl na moment motor. Napínavé drama se nadále vyvíjelo příznivě pro tureckého pilota, který po Kaučičově defektu na předposlední zkoušce dne (časová ztráta přes půl minuty) šel do vedení (0,4 sekundy před Solowowem). V ME se boduje bonusovými body každá etapa, což motivovalo pro poslední dnešní zkoušku Solowowa, aby se vrátil před Isika. Ze tří bodů se ale nakonec přeci jen radoval Turek.


Foto: www.superspecial.si

Na třetí příčce si pak pro první letošní evropský bod dojel domácí Šebalj. Jeho odstup bezmála půl minuty na vedoucího jezdce, který pak má 2,1 sekundy hned za svými zády Solowowa, slibuje i pro druhý den velmi atraktivní souboje o nejvyšší příčky. Do těch se jistě budou chtít přimíchat i další v pořadí Kaučič či Iliev, jejichž odstup do tři čtvrtě minuty nemusí být na náročných tratích nikterak rozhodující. Cíl první etapy kvůli technickým potížím nespatřil Tlusťák a po divoké havárii byl do nemocnice odvezen jeden z domácích jezdců jedoucí mimo pole evropského šampionátu.

Pořadí po první etapě
1. Volkan Isik/Kaan Özsenler (TR) Fiat Punto Abarth S2000 1:28.19,5
2. Michał Sołowow/Maciej Baran (PL) Fiat Punto Abarth S2000 +2,1
3. Juraj Šebalj/Toni Klinč (HR) Mitsubishi Lancer Evo IX +29,1
4. Tomaž Kaučič/Peter Zorenc (SLO) Subaru Impreza WRX STI N11 +34,8
5. Dimitar Iliev/Janaki Janakijev (BG) Mitsubishi Lancer Evo IX +41,5
6. Simon Jean-Joseph/Jack Boyere (F) Citroen C2 S1600 +1.44,7
7. Darko Peljhan/Igor Kacin (SLO) Mitsubishi Lancer Evo IX +2.20,5
8. Mitja Klemenčić/Jernej Korpar (SLO) Mitsubishi Lancer Evo IX +2.44,2
9. Radoslaw Kozlekow/Nikola Popov (BG) Mitsubishi Lancer Evo IX +2.52,4
10. Ivan Goran Cibej/Darko Karanović (HR) Subaru Impreza WRX STI N12 +3.02,7
Komentářů celkem: 49
27. 5. 2007 00:0241
0 0
mericek: ano, zatím jsem je viděl jen ve Švédsku, ale nenadchlo mě to. Uvidíme, jak se vytáhnou v srpnu...
mecirek
27. 5. 2007 08:4042
0 0
stanis: .)) jasnéé, taky jsme zvedavej, ale myslim si, že tu budou všici u vytrženi a rozhodne budou cekat na prijezd Ska nez Nka. uz je pro ten zvukovej doprovod. dyt se ty lancery nedaj poslouchatsmajlík). bru ticho bru ticho neskutecnej piskot, ikdyž s temi vetsimi korouci by to mohlo ustat,prd turbo za 1na 1,2 bru bru a ticho. nikdy u N4 neslyšiš ja leti cvrdlikani omezovače. žadný řadeni pod plynem. ty nizky otacky lanceru mě fakt nebaví poslouchatsmajlík)
27. 5. 2007 18:5243
0 0
Mirek-607: Proč by ME nemohlo být pro odpadlíky s WRC? ME je pro tovární týmy zcela nezajímavé, stejně tak pro jezdce, kteří mají dost peněz. Pro ty je MS. ME by mělo být jakýmsi mezistupněm a tam by měli jezdit mladší jezdci pro zkušenosti nebo starší pro radost. A pro ty by ty WRC byly ideální. A nezapomínej ještě na jednu věc. Vozy WRC někde musí končit. Pokud automobilka dát strašně peněz do vývoje vozu WRC, tak je chce také někde zpátky. Pokud ale ročně postaví 4 kusy pro potřeby MS, náklady se jí nevrátí. Kdyby postavila a prodala 10 kusů i pro soukromníky, hromada nákladů se jim vrátí a nejsou tak ve ztrátě. A kdo si dnes bude soukromě pořizovat WRC, když ho pak těžko někam prodá?
27. 5. 2007 19:1544
0 0
Shacki není daleko od pravdy. Ostatně podívejte se, jaký mají soukromníci problémy prosadit se s WRC ve světě. Mezistupeň mezi národním mistrákem a světem v pořádným autě a konkurenci by nebyl vůbec od věci.
27. 5. 2007 19:2045
0 0
Shacki: Ty vycházíš z předpokladu, že je dobře, že ME je soutěž, která vlastně nikoho nezajímá a je to akorát odkladiště nepotřebného a nepotřebných. Já si to nemyslím, ale názor Ti neberu. Tvým postupem bys stejně dospěl k tomu, že o mistra Evropy budou bojovat Ti staří, co nemají výkonnost, ale mají peníze. Mladým by to nijak nepomohlo. Za příklad jde vzít i Irsko. Jezdí tam hafo WRC, ale většinu z nich seřeže Meeke se superšestnáctkou a ještě na mokru. A někdy mám pocit, že věkový průměr pilotů WRC v Irsku je snad padesát let Ale jak říkám, je to věc názoru ;)
27. 5. 2007 19:2846
0 0
Ale ono je to tak;) ME skutečně nikoho nezajímá, IRC je zajímavé jen proto, že je u toho Eurosport. ME nemá a ani nemůže konkurovat MS. Proto bych chápal, že se tam někdo rozjezdí, nebo naopak tam někdo bude jezdit pro radost. Na tom není nic špatného. Vezmi si, jak velký problém už teď je a ještě bude najít kvalitní jezdce pro MS, kteří mají něco naježděno s WRC. Kde by to najeli, když ve většině národních šampionátu to zakázali? Bohužel tím jde dolů celá kvalita rally až po MS.
27. 5. 2007 19:3947
0 0
Ale já to nepopírám, ale nemyslím si, že je to dobře. A zrovna v jezdcích problém MS opravud nevidím...
27. 5. 2007 21:1548
0 0
To o chybějících zkušenostech s WRC je, mimochodem, hodně účelový a nepodložený argument. Proč nemáme v MS samé Iry? Proč když už se tam nějaký objeví, tak i přes obrovské zkušenosti s WRC ho pojíždějí střelci, co ve WRC sotva kdy seděli? To je blbost Shacki, a ty sám to dobře víš. Chápu, že máš WRC rád, ale jezdců, co je uřídí je dost, to co nemají jsou peníze, ne schopnosti.
27. 5. 2007 22:5649
0 0
to Shacki: Jenze kdyz si uvedomis kdo v ME s WRC jezdil, musis uznat ze to nebyla moc valna konkurence. 2-3 WRC se rezala o titul...a to byla fakt bida. Vetsinou to byli jak si vystihl "postarsi" jezdci. Ti mladi si rozhodne do ME pro zkusenosti nepujdou. Naklady nebudou o tolik mensi oproti (J)WRC a jakmile by pak(az ziskaji zkusenosti) presli do MS museli by opet ziskavat zkusenosti na novych tratich. A to by podle mne hodne prodluzovalo rust kariery a jeji financni nakladnost...Myslim ze hodne zajimava myslenka byl Teams Cup. V podstate to co mas na mysli akorat na tratich MS.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!