Jan Škaloud - eWRC.cz
30. 5. 2007 00:00 − 2545× − 4

Riečica – Škaloud na Duna rally 2007

Pro naší posádku se jednalo o letošní třetí soutěž, ale první po nehodě na Triestingtal rally, kde tým přišel o celý vůz.

Třetí soutěž Maďarského mistrovství avšak první na šotolinovém povrchu. Pro naší posádku se jednalo o letošní třetí soutěž v programu, druhou na šotolině, ale první po nehodě na Triestingtal rally, kde tým přišel o celý vůz. Ihned po nehodě v Rakousku se začalo hledat řešení, jak pokračovat v rozjeté sezóně a uskutečnit start co pokud nejdříve a dodržet plánovaný kalendář. Volba padla na úplně nový vůz Subaru Impreza N12B z dílen Tommi Mäkinen Racing. Stavba vozu ve Finsku začala ihned a čekalo se, jestli se přípravy dokončí a vůz bude dopraven z Finska na Slovensko v čas.

Celé soutěži ještě předcházel krátký pondělní test ve Finsku a vůz se ihned vydal na dlouhou cestu na Slovensko k potřebnému zaregistrování a úpravě designu. I přes značné napětí se vše podařilo a start na Duna rally v Maďarsku se podařil.

Pro mě s Michalem poté soutěž začala už ve středu odpoledne, kdy jsme se spolu sešli na hotelu nedaleko Szekésfehérváru a ještě týž den jsme napsali RZ ve vojenském prostoru u Varpaloty, pro kterou jsme jako zahraniční posádka dostali zvláštní povolení, jinak se trénovala o předchozím víkendu. Tam jsme se mimo jiné při seznamovacích jízdách potkávali s tanky a další vojenskou technikou. V jednu chvíli jsme museli seznamovací jízdy přerušit, počkat u brány do vojenského prostoru z důvodu střelby. Celý čtvrtek jsme strávili seznamovacími jízdami, které jsme ukončili před šestou hodinou odpoledne a vydali se do nedalekého Veszprému, na námi dobře známou testovací trať, kde proběhl další kratší funkční test, při kterém jsme najezdili okolo 20 km. Uskutečnila se ještě montáž nových sedaček a potvrzení správného nastavení tlumičů. Vše proběhlo v pořádku a vrátili jsme se na hotel spát.

Ráno po osmé hodině jsme se vydali na přejímku, která byla ve městě Dunaujváros, asi 50 km od Szekésfehérváru. Těsně po bezproblémových přejímkách jsme ještě absolvovali seznamovací jízdy podvečerního prologu v ulicích Dunaujvárose. Jednalo se o 5,3 km dlouhou trať v centru města, které se již na seznamovací jízdy kompletně uzavřelo. To způsobilo složitější dopravu městem, nedošlo však k jeho ucpání. Pak již probíhala příprava vozu na prolog a naše čekání na čas startu. Startovní pořadí bylo opačné, takže jsme startovali se startovním číslem 21 mezi skoro posledními. Jednalo se samozřejmě o asfaltový povrch, s nastaveným šotolinovým podvozkem, ale na asfaltových pneumatikách.

Čas prologu se do výsledků nezapočítával. Prolog je povinný a jde vlastně jen o pobavení diváků, kterých jsem v ulicích vnímal opravdu velké množství a museli být nadšeni nejen velkým počtem startujících, ale hlavně z 8 vozů WRC na kterých startovali Benik, Turi, Spitzmuller, Herci, Turán, Vizin, Borsi, Érdi – jednalo se o vozy Octavia, Fabia, Subaru Impreza a Toyota Corrola . V samotné soutěži startovalo celkem 104 posádek.

Jak jsem slyšel, ještě snad v loňském roce byl vypsaný boj o titul Maďarského mistra prologů. Hned bylo o co závodit. Samotný prolog jsme projeli bez problémů a vlastně vyzkoušeli nový vůz při plném zatížení. První pocity byly velmi dobré a již jsme se těšili na sobotní ráno a hlavně šotolinové RZ.

Naši maďarští přátelé nás pak ještě večer upozornili na jednu maličkost, spočívající v krátkém TV šotu, kde jsme byli prezentování ve sportovním motoristickém pořadu jako nejmladší a zahraniční a ještě tomu mezinárodní posádka startující v Maďarském mistrovství. Pozorovali jsme sice s Michalem na přejímce a při prologu neobvyklou aktivitu lidí okolo našeho týmu, ale toto nás nenapadlo, mysleli jsme si, že to jsou fandové s kamerami.

Start prvního vozu do sobotní etapy byl v 9:00, my jsme startovali v 9:30 a po dlouhém, skoro 50-ti kilometrovém přejezdu, stáli na startu první RZ. Čekalo nás 13,2 km. První RZ jsme prošli s chybou, kdy se jednalo o nedobrždění do odbočení a ztráta asi 10 s. I tak jsme snad byli i sami rádi za dosažený čas, který byl vzhledem k okolnostem přijatelný. Jet po těžké nehodě není asi nikdy nejlepší pocit. Na prologu se nic neprojevilo, ale na první opravdové RZ to byly zvláštní pocity a myslím, že nejen pro mě. Pokud se jedná o mě, mrazení v zádech a adrenalin se dá přejít, jde jen o pocit, který se potlačí a jede se dále, ale v roli řidiče bych nechtěl být.

Na druhé RZ, která měřila 20 km, jsme asi přibližně v půlce začali dojíždět vůz před námi a množství prachu se stále zvětšovalo. Nakonec jsme jeli v podstatě jen v prachu s nulovou viditelností. Za takových podmínek nebylo možné vůz před námi úplně dojet a předjet. RZ2 dokončujeme se ztrátou 40 sekund na konkurenci. Následoval servis a opakovaný průjezd stejnými RZ. Pneu vzhledem k předpokládaným podmínkám na RZ měníme za jiný typ. Na RZ3 již zajíždíme konkurenceschopný čas. Po RZ však pro jistotu měníme levé zadní kolo. Na RZ4 však i toto nové kolo nevydrží a děláme defekt a poslední 4 km dojíždíme s prázdným kolem. Konkurence nám opět poodjela o dalších více jak 40 sekund. Neztrácíme ale motivaci, protože do konce soutěže je ještě daleko a chceme závodit až do konce. Následuje servis a 5. RZ. Jedná se o již 3. průjezd RZ a jsou zde již značné koleje, obrovské kameny a stopa vyjetá až na skály a tvrdý podklad. Na tuto RZ zkoušíme nové pneumatiky. Namísto dobře známých Michelin jsme dostali možnost vyzkoušet pneu BF Goodrich. Pneumatiky se jeví velmi dobře a i s opatrností proti defektu zajíždíme konkurenceschopný čas.

Následuje velký 45. minutový servis.

V podvečer nás ještě čeká společná večeře s týmem, domluva na zítřejší etapu a spánek. Start nedělní etapy je již v 7:00, my startujeme v 7:26. Před námi jsou dvě RZ, přičemž první je kratší ( 13,5 km ), na tvrdším povrchu, s množstvím kamenů a úvodní kilometr RZ je na asfaltu. Druhá je však delší ( 16,9 km ) s měkčím povrchem a množstvím horizontů.

Již od rána jedeme pneu BFgoodrich a vzhledem k RZ volíme pneu lepší a vyhovující na delší z dvojice RZ. Na přejezdu na start RZ zastavujeme na konci obce. Stojíme zde asi 5 minut a oblékáme se do přileb a vůz je nastartován. V tom přiběhne paní a něco se nám snaží říct. Mišo praví, že nerozumíme maďarsky. Paní odběhne, my nasedáme do vozu. Přibíhá pán, popadá ze země cihlu, my se už rozjíždíme a já jen čekám ránu, jak cihla projde do auta. Naštěstí se tak nestalo a těsně nás minula a to jsem si myslel, že v Maďarsku mají všichni rally rádi, i tam tomu tak vždy není.

Na první RZ zajíždíme opět slušný čas a to nás těší, vzhledem k následují RZ a našemu obutí na ní. To se ihned potvrzuje a zajíždíme 10. absolutní čas.

Na zmíněných horizontech jsme však zažili i patřičnou krizi. Šlo o tři horizonty bezprostředně navazující za sebou. První se skáče, druhý nás už řádně nakopává a třetí vše ještě umocňuje. Dopadáme na levé přední kolo a až na nárazník.

Všechna čest Michalovi za zvládnutí situace. To jsou přesně ty situace, kdy se ujišťuji v přesvědčení, že je dobře že sedím vedle a neřídím. A snad i proto, mě nikdy řídit závodní vůz na soutěži netáhlo. Následuje servis a my víme, že jsme schopni zajíždět velmi dobré časy a že vůz je po „big jumpu“ v pořádku. Následuje opakovaný průjezd dvojicí RZ. To znamená opět velké koleje a tak Mišo dává pokyn zvednout světlou výšku vozu. Již na první z dvojice RZ děláme asi na 8 km defekt pravého předního kola. Volíme dojetí bez výměny pneu. Na RZ ztrácíme 2 min. a propadáme se pořadím.

Kolo měníme za RZ a přesouváme se na poslední RZ. Již však asi na 3. kilometru děláme opět defekt pravého předního kola. Zastavujeme a měníme defekt přímo na RZ. Objevují se však problémy se zvedákem a auto se nedaří zvednout do potřebné výšky k montáží nového kola. Proto musí zpět opět defekt, auto dolu a následuje hledaní vhodného podkladu pod hever. Zkoušíme kámen, ale i tak není vůz vhodně vysoko. Zkoušíme další kámen, ale problémy heveru se zvětšují, až nezvedá vůbec. V tu chvíli existuje řešení v pomoci diváků, ale přítomný komisař vše pozorně sleduje. Po obrovské ztrátě již dělá, že nic nevidí. Diváci vůz zvedají, kolo měníme, usedáme zpět a pokračujeme ve zbytku RZ v klidném tempu.

Ztráta v cíli poslední RZ činí více jak 16 minut oproti našemu prvnímu průjezdu! Po cestě do servisu přicházejí ještě komplikace s chlazením a tak abychom nepoškodili nový motor, odstupujeme pro technickou závadu po poslední RZ.

Jednalo se o pěknou šotolinovou soutěž, s náročnou tratí nejen pro techniku. Počasí bylo slunečné, velmi teplé kolem 33 stupňů, foukal jen lehký vítr a velké množství prachu se drželo nad cestami. Teploty nad 30 stupňů jsou opravdu náročné, ale myslím, že při dalších soutěžích může být ještě hůře. Na přejezdech bylo opět velké množství policistů s radary, jak je v Maďarsku zvykem a bylo třeba dávat pozor na dodržování rychlosti. Mě v servisní zóně, ale i před RZ překvapili ostatní jezdci a spolujezdci, že většina z nich nepoužívá spodní nehořlavé prádlo a ponožky. Vždy jen obyčejné tričko a dokonce i s límečkem. Pro nás se jednalo o dokonalé seznámení s novým vozem a věříme v dobrý výsledek a méně defektů na příští soutěži.

Konečné pořadí soutěže : 1. TURI – TÓTH ŠKODA Fabia WRC , 2. TURAN – BENICK ŠKODA Octavia WRC, 3. BOTKA – SZENNER Mitsubishi Evo VI .

Obrovské poděkování patří všem, kteří mají jakoukoli zásluhu na našem startu na Duna rally! Od našich rodin a otců, přes mechaniky, koordinátorku týmu až k technikovi s pneu. Dále divákům, kteří jsou v Maďarsku perfektní a v obrovském množství. Děkujeme.

Pro čtenáře eWRC spolujezdec Honza ŠKALOUD

Komentářů celkem: 4
30. 5. 2007 20:32
0 0
Pěkné počtení Honzo. Držím palce do dalších bojů.
30. 5. 2007 22:50
0 0
Kdo vi, co by rikal pan, kdyby jste po nem tu cihlu hodili zpatky..
30. 5. 2007 23:20
0 0
I přes všechnu smůlu při soutěži to byl váš úspěšný návrat na tratě po velké ráně na Triestingtalu. Minimálně tam, kde jsme vás viděli, jste jeli hodně agresivně a létali vysoko a daleko :o)
31. 5. 2007 17:53
0 0
Souhlasím s nowim....jeli jste opravdu pěkně! smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!