FIA váhá, zda prodloužit smlouvu s ISC
Držitel práv na Mistrovství světa v rally, firma ISC (International Sportsworld Communicators), vážně uvažuje o zpoplatnění celého systému časomíry, který využívá satelitní navigační systém GPS. Platit by ji v budoucnu měli pořadatelé jednotlivých závodů MS. Okamžitě se vyskytly „zaručené“ informace o tom, že ISC má vážné finanční problémy. To ale nyní důrazně vyvrátil majitel ISC David Richards. „Toto tvrzení se opravdu nezakládá na pravdě. Nemáme žádné větší neuhrazené závazky. Vždy se u takto velkého podniku může stát, že některé z menších plateb neproběhnou vždy včas například z důvodu nejasností ve smlouvách, ale to jsou výjimečné případy.“
Podle Richardse se nyní jednatel společnosti snaží o agresivnější politiku při vydělávání peněz pro MS z toho důvodu, že by ISC ráda prodloužila smlouvu s FIA předčasně. „Vyjednáváme s FIA o prodloužení smlouvy již tři roky, federace ale nic nechce uspěchat.“ Smlouva sice vyprší až na konci roku 2010, ale Richards argumentuje tím, že zisky nejsou nijak velké a proto potřebuje mít jistou dlouhodobou perspektivu, aby mohl i nadále investovat do MS v rally. On sám vlastní 40 procent práv, zbytek patří společnosti Apax, jedné z největších investičních společností ve Velké Británii
V produkčním oddělení ISC se zaměstnanci i přes uklidňující slova Richardse bojí propouštění a ještě většího pracovního vytížení v menším počtu pracovníků. Tovární týmy mají z dosavadního působení ISC v seriálu MS rozporuplné pocity. I přes stále stoupající sledovanost MS v médiích je tato stále daleko za okruhovými motoristickými sporty. Týmy si ale cení velmi vysoké kvality televizního zpravodajství a výborného systému časomíry. Otázkou také zůstává, zda by jiná firma uměla navyšovat sledovanost rychleji, než je tomu nyní. „V tuto chvíli si nedovedu představit žádnou jinou firmu místo ISC. Nezbývá nám, než doufat, že se David Richards s FIA co nejdříve dohodnou,“ říká Jost Capito z továrního týmu Ford.
Do Řecka se vypravil řešit nastalou patovou situaci sám prezident FIA, Max Mosley. ISC chce již od Finské rally časomíru a sledovací systém, který pomocí satelitů přesně určuje polohu auta na rychlostní zkoušce, pronajímat. Mluví se o částce 100 000 € na každý podnik MS. „Sami jsme celý systém na naše náklady vyvinuli, proč ho máme zdarma poskytovat?“ ptá se Richards. Již v Řecku ale byly slyšet obavy jezdců a týmů, že pokud se o časomíru a výsledky nebude starat ISC, tak mohou vzniknout nejasnosti a chyby ve výsledkové listině. Další otázkou je bezpečnost posádek, týmy nyní okamžitě vědí, pokud některý z vozů zastaví na trati a jsou tak informované o haváriích nebo technických problémech posádek.
Předseda FIA Max Mosley je velký zastánce maximální bezpečnosti jezdců a proto Richards doufá, že sledovací systém bude nyní pronajímat. „Max si poslechl naše stanovisko a chápe naše důvody k tomuto kroku. Je také možné, že náš systém převezme přímo FIA,“ říká Richards. Obě strany chtějí tento problém vyřešit co nejrychleji. Bezpečnost jezdců a systém sledování vozů na trati budou také témata na příštím zasedání FIA na konci června. Otázkou zůstává, zda částku za pronájem tohoto sledovacího systému budou muset zaplatit pořadatelé závodů, nebo zda ji převezme FIA. Ta ale není známa, jako příliš charitativní organizace.