Rozhovor s Michalem Hrabánkem
Michal Hrabánek se nedávno stal novým šéfem týmu Škoda Motorsport. Po zvolení do funkce měl hodně práce a těžko si hledal čas na odpovědi, které jsme mu zaslali již krátce po zvolení. Nakonec jsme se dočkali, a tak se nyní můžete dozvědět něco o něm a jeho názorech na některé věci.
Dobrý den, gratuluji ke zvolení vedoucím týmu Škoda Motorsport. Můžete nám říci něco málo o sobě a o svém dosavadním působení v týmu?
Je mi 38 let, jsem ženatý a s manželkou máme jednu dceru. Pocházím z Mladé Boleslavi a ve Škoda Auto pracuji od roku 1992. V oddělení motorsportu jsem oficiálně od 1. dubna t. r. V minulosti jsem s tímto oddělením několikrát spolupracoval na různých projektech.
Jaké cíle jste si stanovil pro sebe a pro tým?
Jednoznačnou prioritou pro celý tým mých spolupracovníků je nyní vývoj nového vozu – Fabie Super 2000. Paralelně s vývojem auta samozřejmě musíme pracovat na úpravě vnitřní struktury oddělení tak, abychom mohli úspěšně a zejména také dlouhodobě fungovat. Nezbytnou součástí toho je také pečlivý výběr externích partnerů
Myslíte, že má třída Super 2000 budoucnost? Pro koho je podle vás určena?
Tím, že jsme se jako značka Škoda rozhodli pro třídu Super 2000 zároveň deklarujeme, že se jedná o kategorii, o které si myslíme, že se bude úspěšně rozvíjet. A určitý podíl na budoucnosti této kategorie tedy poneseme i my. Osobně vidím jako největší výhodu této kategorie, že umožňuje vytvoření rallyového speciálu více automobilovým výrobcům než doposud a vozy samotné se mohou účastnit všech národních i mezinárodních šampionátů.
Můžete prozradit, v jaké fázi vývoje je vůz Škoda Fabia Super 2000 a zda ji ještě letos někde uvidíme v akci, třeba i jako vůz předjezdce?
K vývoji vozu bych nyní prozradil pouze to, že dokončujeme celkový koncept vozu a jmenujeme dodavatele hlavních celků vozu – zejména motoru, převodovky a podvozku. Co se týká nasazení vozu jako např. předjezdce ještě v letošním roce – pokud budeme s vývojem v tom stádiu, že se to ukáže jako smysluplné, tedy že nám to skutečně něco přinese z hlediska vývoje, tak takové nasazení vozu není vyloučené. Těžiště testování a ověřování vozu v rámci soutěží (samozřejmě mimo oficiální klasifikaci) je ale jednoznačně až v roce 2008.
Kde je podle vás klíč ke snižování nákladů v MS?
Toto je otázka, která sama o sobě není jednoduchá a vyžaduje více prostoru než nám dává tento rozhovor. Je potřeba se podívat na celkovou strukturu nákladů jednotlivých týmů a jednotlivé nákladové položky diskutovat s těmi, kteří na ně mají největší vliv. Určitě je třeba začít u techniky vozů, ale ta sama není jediným problémem. Já sám nemám v tuto chvíli všechny potřebné informace a nechci se tedy pouštět do nějakých hlubokých úvah na toto téma.
Co by se muselo stát, aby Škoda uvažovala o návratu do MS jako tovární tým?
Mistrovství světa by muselo být takové, abychom byli přesvědčeni, že nutně vynaložené prostředky přinesou značce odpovídající marketingový efekt. Poté bychom o MS určitě začali uvažovat.
Chcete se nějak vyjádřit ke kauze First Motorsport?
K celé záležitosti snad jen tolik – Škoda Auto udělala v této věci opravdu maximum, v určitých chvílích i něco navíc. To, že nakonec k prodeji vozů společnosti First Motorsport nedošlo není naší vinou. Jsme rádi, že všechny vozy Fabia WRC mají v tuto chvíli své majitele, kteří zajistí účast těchto vozů v soutěžích. Osobně mne potěšilo, že zájem o koupi Fabií WRC byl vyšší než počet vozů, které jsme měli k dispozici.
Bude Škoda nějakým způsobem podporovat i rally soutěže u nás? Letos byl třeba zrušen poměrně oblíbený Fabia Cup…
O možných formách podpory pohárového soutěžení u nás v České republice budeme interně ve Škoda Auto hovořit. Nyní to ale není na pořadu dne.
Děkuji za rozhovor a přeji mnoho úspěchů v nové funkci.