Jan Škaloud - eWRC.cz
24. 7. 2007 00:00 − 2669× − 6

Riečica – Škaloud na Rallye Veszprém 2007

Na šotolinovou soutěž ve vojenském prostoru v okolí města Veszprém a nedalekého Balatonu jsem se značně těšil.

Na šotolinovou soutěž ve vojenském prostoru v okolí města Veszprém a nedalekého Balatonu jsem se značně těšil i přes velmi teplé počasí, které nemám moc rád.

Na soutěž jsme vyráželi s Michalem během úterý. Já o něco dříve vzhledem k 550 kilometrů dlouhé cestě z Mladé Boleslavi. Cesta se mi začala komplikovat již v Praze na Chodově při nájezdu na D1, kde jsem zůstal v zácpě skoro hodinu stát. Další komplikace přišla okolo 100. kilometru D1, kde se převrátil kamión a zůstal přes oba pruhy. Opět více jak hodinové stání na slunci. Teploměr na dálnici ukazoval 37 stupňů vzduch, 48 stupňů dálnice.

Na hotelu ve Veszprému jsme se s Michalem sešli v devět večer. Převzali itinerář, povečeřeli a šli jsme spát. V mém případě šlo spíš o polehávání, protože na hotelu bylo příliš horko.

Ve středu jsme absolvovali všech 6 RZ, které jsme napsali a zkontrolovali. Seznamovací jízdy jsme absolvovali vzhledem k poruše turba našeho tréninkového Subaru Impreza na Suzuki SX4. Nakonec to bylo dobré řešení vzhledem ke klimatizaci ve voze. Pozdě odpoledne jsme okusili s Michalem vodu blízkého Balatonu. Naprosto perfektní zážitek a osvěžení po denních teplotách, které dosahovaly 40 stupňů. U Balatonu to opravdu žije. Přišlo mi to jako u moře. Spousta lidí a pohoda. Množství návštěvníků se ještě zvětšilo a silnice se zaplnily během víkendu, kdy se k vodě sjíždí snad celá Budapešť či Maďarsko.

Večer do Veszprému dorazila také koordinátorka týmu a „létající Fin“ Pasi Hagström. Představování nebylo na místě, protože jsme se spolu s Michalem a Pasim znali již z předchozího šotolinového testu ze začátku roku. Pro Pasiho to musel být značný teplotní skok. Říkal, že při odletu bylo ve Finsku 14 stupňů a při příletu do Maďarska 38 stupňů!

Na čtvrtek byl naplánován test a 3. průjezd všech RZ. K ránu dorazil tým a závodní vůz. Od 9. do 15. hodin jsme absolvovali test s Pasim ve vojenském prostoru u Varpaloty, na trati rychlostní zkoušky Duna Rally. Jednalo se o doladění vozu před soutěží, zejména podvozku ale i o novou mapu motoru. Ke konci testu ještě proběhlo pár rad od Pasiho k Michalovi, jízdnímu stylu, šetření pneumatik apod. Z Pasiho byla cítit profesionalita, zkušenosti, ale i přístup k rally, který musí každý ocenit a nemůže ho přehlédnout a to mě fascinuje. Při testu jsem načerpal spoustu poznatků a myslím, že i celý tým si odnesl mnoho a tento test byl určitě vhodný. Při testu došlo k ohnutí zadního ramene, které se měnilo, stejně jako zadní kotouče a destičky za nové. Proběhla zběžná kontrola vozu po testu.

V odpoledních hodinách letěl Pasi zpět do Finska, kde nedaleko Juväskyle probíhal třídenní test Subaru Word Rally Teamu. My s Michalem jsme se vydali na dokončení seznamovacích jízd a mechanici navštívili Balaton. Později nás čekala společná večeře.

Páteční dopoledne bylo vyhrazeno přípravě vozu na přejímku a samotnou soutěž. V 11:30 jsme prošli administrativní přejímku a po poledni i technickou přejímku. Následoval přesun do servisní zóny a vše připravit na večerní prolog. Ten se odehrál víceméně na asfaltovém povrchu. Jednalo se o skoro 4 kola na okruhu u servisní zóny o celkové délce 4,4 km.

Na šotolinových pneumatikách zajíždíme 14. čas v absolutním pořadí a 3. čas v N4. Prolog se však v Maďarsku do celkových výsledků nepočítá.

V sobotu byl start prvního vozu až v 9:30, my jsme vzhledem k dvouminutovým intervalům kvůli prachu startovali v 10:08.

Čekala nás trojice RZ. První o délce 13,5 km, druhá 19,5 km a jako třetí páteční prolog, tedy 4,4 km. Obouváme osvědčené nové pneumatiky Michelin Z9, vezeme dvě rezervy. Na první RZ zajíždíme 4. čas v N4 a 14. v absolutním pořadí. Na první N4 ztrácíme 4,2 sekundy a to vypadá na začátek soutěže slibně.

Přesouváme se na druhou RZ, kde zajíždíme 6. čas v N4 a 19. absolutně. 6. čas nezní moc dobře, ale jedná se o ztrátu 8,6 s. na první N4. Z toho je znát, že adeptů na vítězství je více. Maďarský šampionát má opravdu dobrou konkurenci a domácí jezdci jsou na místních tratích neskutečně rychlí. Mě se však zdá, že motoru ubývá výkon. Zdá se, že vlivem opravdu vysoké teploty, která dosahovala 41 stupňů ve stínu. Navíc na startu rychlostních zkoušek se tvořily menší fronty, k tomu ještě dvouminutový interval mezi posádkami a to není pro motor moc dobré.

Na 3. RZ zajíždíme 4. čas v N4 a 15. absolutně. Před startem přišel spolujezdec od Ollé Sasa, Kerék Balázs, požádat, jestli nemáme pití. Pití však máme jen ve vaku, a tak mu Mišo dal napít z hadičky. Kerék vypadal těsně před kolapsem. Do prvního servisu tedy přijíždíme jako 4. v N4 a 15. v absolutním pořadí. Na první N4 ztrácíme 10,4 sekundy. V servisu se dělá běžná údržba a chladí se kde co, včetně nás. Již na administrativní přejímce byla možnost podepsat hromadnou žádost jezdců na uvolnění od předepsaného oblečení. Jezdci žádali, aby oblečení bylo libovolné na každém k uvážení. Pouze povinně v přilbě. Žádost za naši posádku podepisuji, ale s výjimkou, že se musí jet minimálně v kombinéze, kukle, přilbě a botách s platnou homologací. Rozhodnutí bylo nakonec stejné, jako jsem chtěl. Myslím, že alespoň nějaká bezpečnost je nutná. Po servisu nás čeká opakovaný průjezd stejnými RZ. Místy čekáme vyjeté hluboké koleje.

Obouváme auto do nové sady pneu a bereme jen jednu rezervu. Na RZ 4 zajíždíme 16. čas absolutně a 5. v N4. Oproti prvnímu průjezdu zajíždíme čas o 0,6 sekundy pomalejší, to však v kolejích a za daných podmínek je dobré. Víme, že máme ještě rezervu možná i sekundu na kilometr. Mišo se snažil pošetřit pneumatiky na nejdelší zkoušku, která náš čekala. Na přejezdu měníme přední pneumatiky za zadní a dolíváme vodu do intercooleru. Chystáme se využít šanci na nejdelší RZ a najet vteřiny zpět. Na první N4 ztrácíme celkově 16,6 sekundy.

Před RZ ještě upravujeme tlaky v pneu. Již na 3. kilometru nejdelší, skoro dvacetikilometrové zkoušky, ale není cosi v pořádku a Subaru se nechová optimálně. Záhy zjišťujeme, že funguje pouze zadní náhon a je jasné, že je po předním diferenciálu a nadějích na přední umístění. V množství prachu kontrolujeme situaci, abychom nebrzdili za námi startujícího Ollé Sasu na Suzuki Swift S1600 bojující s Kakuszim o vítězství v S1600. Asi v půlce RZ však vidíme černý dým a tak nějak nám je jasné, co se stalo. Ollému Swift shořel.

Zkoušku dokončujeme s více jak dvouminutovou ztrátou na první N4 a v předposledním čase absolutně. Ještě odjedeme 6. RZ, po které odstupujeme pro poruchu předního diferenciálu. Mišo byl myslím hodně zklamaný.

Kluci v servisu přešlí mrazem, stejně jako já. To jsou však závody.

Jak říká můj táta – „závody končí až na rampě“! Ze své zkušenosti vím, že se sen o umístění může rozplynout kdykoli. Sám jsem to zažil kdysi ještě na ČMPR při Rally Kralovice. To jsem jel asi 9. soutěž v životě. Po poruše stálého záběru jsme s Vaškem Dunovským odstupovali na poslední RZ, 2 kilometry před cílem z neuvěřitelného 4. místa absolutně na Hondě Civic v N2, bylo to za deště mezi silnými čtyřkolkami. Tenkrát mě to hodně mrzelo. Na ten pocit nikdy nezapomenu. I s tím se však musí počítat. Život jde dál a musíme se kvalitně připravit na další závody. Tady jsme se přesvědčili, že jsme schopni po naši nedávné havárii v Rakousku zase držet krok s velmi dobrou maďarskou špičkou. Byly to pěkné, ale značně náročné závody. Již seznamovací jízdy byly v takovém horku náročnější než obvykle. Teploty 40 stupňů jsou na naše poměry dost extrémní a prověřilo to i naši fyzickou zdatnost. Již při tréninku jsem řikal, že toho musíme oproti starším závodníkům využít. Pro zajímavost uvedu, že jsem v sobotu, v den závodu vypil za celý den přes 9 litrů tekutin. Na WC jsem však byl jen jednou za celý den!

Společně s Michale děkujeme všem, kteří se podíleli na našem startu. Děkujeme také Pavlovi a Romanovi za poskytnuté super foto.

Pro čtenáře eWRC spolujezdec Honza ŠKALOUD

Komentářů celkem: 6
24. 7. 2007 16:20
0 0
A co holky na Balatonu?Žádné info? :-(
24. 7. 2007 19:08
0 0
To jac:Jo jo jo,ale na co jezdit k Balatonu kdyz jsou hezky holky u nas!:-> Ale soutez asi krasna!
25. 7. 2007 08:41
0 0
to jac: ... Ty jsi opravdu nenapravitelný, jednou na ty holky ,,dojedeš,, smajlík
25. 7. 2007 11:33
0 0
2 IŠ: Já, no dyť mne znáš, už si jen prohlížet obrázky, či o tom číst smajlík.Ale věřím tomu, že mám Honza plnej telefon fotek z Balatonu smajlík
25. 7. 2007 15:49
0 0
Byli jsme tam, kam se hrabe česká soutěž. Vůbec mne nemrzí, že jsem nebyl v Třebíči.
26. 7. 2007 07:08
0 0
...pro fanoušky a diváky, porovnejte několik soutěží, na adrese ,, http://www.rallymania.tv/playerL/ ,, jsou od Luboše Laholy a Luboše Březiny tři soutěže z Maďarska - Veszprem, Szombathely,Shekesfehervár a tři z ČR - Tišnov,Kopná,Třebíč , všechno jsou nádherná videa , kde byl divák a fanda rally asi spokojenější ???
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!