Mitsubishi v půlce sezóny

Tovární tým z anglického Ragby vloni i letos nasazuje a servisuje na světových podnicích své vozy.

I když se na konci roku 2005 Mitsubishi oficiálně stáhlo ze světového šampionátu, poslední dvě sezóny se bez jejich vozů obejít nemusíme. Tovární tým z anglického Ragby vloni i letos své vozy na světových podnicích nasazuje a servisuje. Značka jako taková sice není součástí šampionátu pro výrobce, ovšem tovární vozy na vybraných soutěžích k vidění jsou. Za jejich volanty usedají jezdci, kteří si starty platí z kapsy svých sponzorů.

V loňském roce dvakrát tovární Lancer WRC 05 osedlal Gigi Galli a na stejný počet soutěží MS do obdobného exempláře usedl Daniel Carlsson. A hned na druhé soutěži roku, kterou byla sněhová Švédská Rally o sobě dali dost hlasitě znát. Promrzlé diváky stojící podél tratí rozžhavila tato dvojice svým strhujícím soubojem o třetí místo tak, že se mohli cítit jako na jednom ze středomořských podniků. Při třech příležitostech byl k vidění na tratích MS i Jussi Valimäki a posledním jezdcem za volantem továrně připraveného speciálu se stal Juho Häninnen.

Před letošní sezónou se dokonce schylovalo k malému návratu japonské značky do klasifikace týmů. Khalid Al-Qassimi společně s Tonim Gardemeisterem měli usednout do Lancerů WRC při deseti startech, které měly být financovány z peněz bohaté Arábie, a zároveň zabojovat se sobě rovnými týmy vloni označovanými jako M2. Celý projekt nakonec údajně ztroskotal na nevoli mateřské firmy povolit tomuto seskupení dát si do názvu mezinárodní automobilovou federací požadované jméno výrobce. Ani to ale diváky MS o starty červených speciálů nepřipravilo.

Toni Gardemeister našel finance jinde, a sice u sponzorů, jenž jej podpořili již v loňském roce při startech s Citroënem Xsara WRC. V Monte Carlu se tak nakonec objevil a do cíle dojel na pěkném sedmém místě, když v pátek potrápil i defektem přibržděného Pettera Solberga s továrním Subaru. To nejlepší na finského pilota teprve čekalo. Druhou Švédskou Rally odstartoval ve velkém stylu, když se stal prvním vedoucím jezdcem podniku. Poté přišla drobná jezdecká chyba a ke konci druhé etapy hlavně potíže s převodovkou a zavěšením. Bojů o pozici na bedně se tak jezdec musel vzdát, nicméně finální šestá příčka nebyla vůbec špatná.

Ve třetí rally v Norsku jezdce potkal první velký problém, do kterého se však dostal vlastní chybou. Z páté pozice jej v sobotu ráno srazilo uvíznutí ve sněhové bariéře. Gardemeister i po tomto incidentu pokračoval a zajížděl pěkné časy v nejlepší šestici a jednou dokonce skončil jako druhý. Do cíle však nakonec nedorazil. Největší letošní smůla potkala finského jezdce v Portugalsku, když urazil o kámen kolo a podle nových pravidel byl vyloučen za absolvování přejezdu na třech kolech. Nic mu nepomohla ani argumentace, že se jednalo o velmi krátký úsek. Nedařilo se zde ani jednorázovému týmovému kolegovi domácímu Armindo Araújovi, který napřed na shakedownu srazil špatně stojící diváky a samotnou rally nakonec nedokončil. Gardemeister s Honkanenem samozřejmě nechyběli ani na dalším podniku MS konaném na evropském kontinentu. Na Sardinii předvedli velmi kvalitní sport a zopakovali šesté místo ze Švédska.

Tím však spojení finského pilota s Mitsubishi prozatím skončilo, když se následující Acropolis nezúčastnili kvůli nedostatku peněz. A zatím to ani nevypadá, že by se spolupráce obnovila pro druhou polovinu roku. Domácí Neste Oil Rally bude muset Gardemister absolvovat jen za volantem svého staršího BMW. Pro německý podnik však hlásí návrat do kokpitu Citroënu Xsara WRC PH-Sportu pod hlavičkou Astra Racing, se kterým vloni na téže soutěži zajel krásné čtvrté místo. Letos soukromé Xsary přílišnou rychlostí neoplývají, a tak určitě není vyloučen ani návrat do Lanceru, který soukromým francouzským vozům přeci jen trochu odjíždí.

V Monte Carlu usedl do druhého vozu Mitsubishi Xevi Pons, ovšem týmovému kolegovi byl na míle vzdálen. Zrychlovat začal až ke konci soutěže, kdy už jel jen v rámci SupeRally, neboť jej v pátek ráno zradila převodovka. Ani Švédsko jižanovi moc nesedlo. Napřed se ze sněhové pasti ještě na trať vrátil, ovšem druhá návštěva bariéry již znamenala konec nadějí. Do třetice všeho dobrého i zlého. Pro Španěla platila v případě norské soutěže pouze druhá část. Evidentně se se sněhem popasoval o něco lépe, nicméně osmou pozici, kterou držel od konce sobotní etapy, na úplně poslední zkoušce ztratil. Vlastní chybou vyhodil oknem první letošní bod a utěšovat se mohl jedině nejrychlejším časem (identický s časem Loeba a P. Solberga) na krátké předposlední zkoušce. Od Norska Pons světovou scénu nepotrápil a velký útok na body plánuje pro druhou polovinu roku, kterou absolvuje za volantem třetí tovární Imprezy WRC 07.

V Norsku se za volant třetího Lanceru WRC 05 oděného do slušivého stříbrného kabátu posadil Juho Hänninen. V sobotu se vyšplhal až do top ten, z které jej srazil na konečnou sedmnáctou příčku výlet mimo trať. Na jihu Evropy, konkrétně na Sardinii, se finskému mladíkovi dařilo lépe a dojel si pro svůj premiérový světový bod, byť se v pátek jednou potkal s jedním z místních stromů. Hänninena nyní čeká další start s Mitsubishi na domácí Neste Oil Rally, kde vloni s Lancerem WRC 05 odstartoval poprvé. Bohužel byl tenkrát kvůli absenci nehořlavého prádla vyloučen. Letos si jistě dá na tyto drobnosti větší pozor a nereálný určitě není ani další světový bod.

Ve Finsku nebude Hänninenův Lancer rozhodně osamocen, když na start tovární MMSP postaví hned čtyři své speciály, čímž ustanoví vlastní rekord v počtu nasazených vozů. Do jednoho z nich usedne Urmo Aava, který rozjel svůj letošní světový program s vozem WRC při řecké Acropolis. Tu dokončil na čtrnácté příčce jen díky SupeRally kvůli předchozím potížím s tlumičem. Do Finska odjíždí i díky startu na domácí Rally Otepää s nově nabranými zkušenostmi za volantem WRC a rozhodně nebude chtít zůstat mimo. Ostatně profil trati by mu měl maximálně sedět.

Zbylá dvě Mitsubishi osedlají ve Finsku domácí piloti. Do kokpitu Lanceru WRC se vrací po třech letech Kristian Sohlberg, který s ním v sezóně 2004 moc nezazářil. Od té doby se startům s vozem WRC na světové úrovni moc nevěnoval, ale sbíral zkušenosti jinde a nyní je ideální čas je zúročit. Čtveřici vozů WRC se třemi diamanty ve znaku doplní ještě Kaj Kuistila. Po Finsku jsou další starty Mitsubishi ve hvězdách kromě Aavy, jenž má v plánu ještě Nový Zéland a Wales. Nebylo by ale vůbec od věci, kdyby jej na těchto podnicích podpořil ještě další jezdec. Vše je nicméně otázkou financí a těch se nikdy nedostává v takové míře, jaká je ideální.

Komentářů celkem: 2
31. 7. 2007 16:201
0 0
S těmi halogeny vypadá brutálně!!
31. 7. 2007 20:482
0 0
To jo. Připomíná mně to quattro S1.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!