4. 8. 2007 00:00 − 2784× − 9

Rali Vinho da Madeira – komentář

Aktualizováno! Dalším společným podnikem IRC a ME byla právě odjetá portugalská soutěž na ostrově Madeira.

Nejlepší vstup do pátého podniku série IRC zaznamenal ve čtvrtek večer v ulicích města Funchal Renato Travaglia s Mitsubishi Lancer EVO IX, když mezi bariérami z gum nedal ani jednomu ze třinácti favorizovaných vozů Super 2000 šanci. Výsledky úvodní superspeciálky však do celkových výsledků vzhledem k minimálním rozestupům výrazně nepromlouvají a naplno se soutěžit začalo až druhý den ráno. A aby to jezdci na náročných horských cestách neměli moc jednoduché, do hry se vložilo vrtkavé počasí. Zatímco v servisu umístěném v přístavišti bylo sucho, na vrcholcích hor se převalovaly mraky nevěstící nic pěkného. Jezdcům nezbylo nic jiného než do poslední chvíle počkat v servisu a pak zvolit nejvhodnější pneumatiky.


Foto: www.ralivm.com

Pneumatikovou loterií se vůbec nemusel vzrušovat vedoucí muž IRC Andrea Navarra, kterému se nepodařilo s vozem opustit uzavřené parkoviště. Na vině byly problémy s baterií. Hned záhy přišla značka Fiat o další žhavé želízko v ohni, když domácí hvězda Vitor Sá nezvládl na mokré trati svůj vůz a čelně vlétl do zídky lemující okraj tratě. Pro místního borce se soutěž stala dokonalou černou můrou. Napřed mu v předsoutěžním testu selhal motor, načež si musel náhradní vypůjčit od továrního týmu Abarth. Kvůli tomu nestihl shakedown a byl pokutován 800 Euro za jeho neabsolvování. Nyní kvůli opravě poškozeného vozu bude muset do své kapsy šáhnout ještě hlouběji.


Foto: www.ralivm.com

Ve vedení po první horské zkoušce zůstal Travaglia a na chybujícího Giandomenica Bassa (Fiat Punto Super 2000), který se v jednom vracáku přetočil, najel tři sekundy. Ve třetím testu Basso předvedl parádní výkon a svému krajanovi ujel o více než čtvrt minuty, což jej katapultovalo do čela. Ze čtvrté pozice až na jednapadesátou (+ 4:37,7) se s porouchanou spojkou propadl Nicolas Vouilloz (Peugeot 207 Super 2000). Na druhou stranu pro Peugeot Espana ještě nebylo vše ztraceno, neboť druhý jejich pilot Enrique García-Ojeda opanoval průběžnou třetí pozici. Jeho takřka pětačtyřicetisekundový odstup za Bassem po třech odjetých zkouškách však vypadal hrozivě.


Foto: www.ralivm.com

Druhou sekci rally začal znovu z vedoucího dua lépe Travaglia a stáhnul svůj odstup těsně pod deset sekund. Do druhé servisní přestávky však přijížděl s mankem 18,8 sekundy. Třetí byl i nadále s odstupem skoro minuty Ojeda, za jehož zády o další minutu zpět zůstával Corrado Fontana (Fiat Punto Super 2000). Čtvrtý test pořádně zamával skupinou pilotů Mitsubishi, když hned tři zde skončili. Portugalce Fernando Perese zradil jeho vůz, vedoucího muže ME Dimitara Ilieva pak převodovka. Největší drama si prožil Ital Rocco Peduzzi, když zpod zádi jeho Lanceru EVO IX vyšlehly obrovské plameny, které mu poté pomohly hasit i za ním startující posádky. Ze hry venku byl kvůli potížím s transmisemi i Freddy Loix debutující s Fiatem Punto Super 2000 týmu Vergokan Pietera Tsjoena.


Foto: www.ralivm.com

V šestém testu zasadil Bassovi velký úder stříbrný Travaglia, když stáhl svůj odstup na 5,7 sekundy. Následující dvě zkoušky pro změnu lépe projel pilot Fiatu a vrátil svůj náskok těsně nad deset sekund. V klidu ale být nemohl, neboť jej začala zlobit převodovka. Dvě dílčí vítězství si zde připsala mladá portugalská naděje Bruno Magalhaes s Peugeotem 207 Super 2000. Na začátku dne jej však postihnul problém s motorem fungujícím na méně válců než je obvyklé a tak byl tento pilot po RZ 8 až pátý. Čtvrtou příčku ale měl na dosah (+ 1,6 s) a José Pedro Fontes (Fiat Punto Super 2000) se tak pomalu mohl loučit s postavením nejlepšího portugalského jezdce.


Foto: www.ralivm.com

Závěr dne obstaraly průjezdy dvěma testy, které již na suchém povrchu a s opraveným převodovým ústrojím bravurně zvládl vedoucí Basso a mohl jít spát v klidu s náskokem 27,1 sekundy na Travagliu. Třetí pozice měla po odstoupení hlavního rivala v IRC Navarry pro Ojedu cenu zlata, neboť by jej k Italovi přiblížila v klasifikaci série na rozdíl pouhého jednoho bodu. Španěl se zároveň nemusel obávat žádných výrazných ataků pilotů za sebou, neboť na nejlepšího z nich Magalhaese měl pěkný náskok skoro minuty a půl.


Foto: www.ralivm.com

Sobotní etapu načal nejlépe Basso a ukázal, že v případě bezproblémového dne obhajoba loňského vítězství nebude problém. Slunečné podmínky jeho speciálu Super 2000 seděly výrazně lépe než páteční mokro a tak bylo o favoritovi jasno. Travagliovi bylo jasné, že se svým o 200 kilogramů těžším vozem na suchých tratích nemá proti krajanovi šanci, a opravdu veškerá jeho snaha byla marná. Ovšem finální druhá příčka rozhodně není špatným výsledkem a v soutěži, kde startovalo třináct jasně favorizovaných vozů Super 2000, má skalp všech s jedinou výjimkou vysokou cenu.


Foto: www.ralivm.com

Udržení třetí příčky bylo pro druhý den jasným cílem pro Ojedu, jemuž hrál jasně do karet komfortní náskok na Magalhaese. Španělský pilot však zajížděl výrazně rychlejší časy než stříbrný Travaglia a před poslední sekcí obsahující čtyři testu mu již zbývalo stáhnout jenom 15,6 sekundy. To by nebylo nic nemožného, pokud by Ojedu nepotkaly technické problémy. Převodové ústrojí u jeho Peugeotu nefungovalo zcela správně a mechanici se dali v poslední servisní přestávce do jeho výměny. Tu bohužel nestihli v časovém limitu a pilot tak do závěrečné sekce nastupoval s penalizací 70 sekund.


Foto: www.ralivm.com

Po průjezdu prvním testem svou pozici ještě udržel, ovšem po tom následujícím se o 1,2 sekundy před něho vklínil Magalhaes. Klidný závěr soutěže se pro Španěla změnil v nervy drásající drama. Když v předposlední zkoušce portugalský mladík zajel nejrychlejší čas, šance Ojedy na třetí místo nebyly příliš velké. Odstup 7,3 sekundy ale zároveň nebyl nikterak velký a možné bylo vše. Magalhaes ale v závěru nezaváhal a zajel další nejrychlejší čas, čímž si udržel své postavení na bedně.


Foto: www.ralivm.com

Stejně jako před ním bojovalo se i za zády pátého Fontese. O finální šestou příčku si to rozdali Bernd Casier (Peugeot 207 Super 2000) s Corrado Fontanou (Fiat Punto Super 2000). Italský borec do soboty nastupoval v pozici lovce, která mu v prvních sekcích dokonale sedla. Během úvodních pěti testů dokázal snížit svůj odstup na 7,3 sekundy. V nastoleném trendu pokračoval i v dalších třech zkouškách, aby do poslední již nastupoval jako šestý s náskokem 1,2 sekundy. Belgický rival se ale v závěru vzepjal ke kontrování a zajel čtvrtý nejrychlejší čas, který jej nakonec v dramatickém souboji vrátil zpět na šestou pozici. Pro Fontanu může být útěchou, že to nic nezměnilo na jeho pozici v rámci klasifikace ME.


Foto: www.ralivm.com

Z jezdců ME je třeba zmínit smolaře Czopika s Isikem. Oba nejprve postihl defekt, který se turecký jezdec rozhodl řešit výměnou kola přímo ve zkoušce. Polský rival na defektu dojel až do cíle a připsal si tak výrazně nižší ztrátu. Nakonec mu to však k ničemu nebylo, neboť jej vyřadily technické potíže jeho Fiatu. V souboji o vítězství mezi vozy s jednou poháněnou nápravou se nakonec radoval Simon Jean-Joseph (Citroen C2 Super 1600), když nadělil druhému Alexandru Camachovi (Peugeot 206 Super 1600) skoro minutu. Luca Betti s Hondou Civic Type-R R3 v pátek havaroval a jeho týmový kolega Daní Solá cíl viděl jako šestnáctý absolutně.


Foto: www.ralivm.com

Pro české fanoušky za několik týdnů nastane tolik očekávaná chvíle, kdy se pole šampionátu IRC společně s jezdci bojujícími o titul starého kontinentu podívá při Barum Rally na území naší země.

Pořadí v cíli
1. Giandomenico Basso/Mitia Dotta (I) Fiat Punto Abarth S2000 3:06.13,4
2. Bruno Magalhaes/Paulo Grave (P) Peugeot 207 S2000 +2.26,4
3. Enrique García-Ojeda/Jordi Barrabes Costa (E) Peugeot 207 S2000 +2.52,8
4. José Pedro Fontes/Fernando Prata (P) Fiat Punto Abarth S2000 +3.39,0
5. Bernd Casier/Frederic Miclotte (P) Peugeot 207 S2000 +5.37,3
6. Corrado Fontana/Renzo Casazza (I) Fiat Punto Abarth S2000 +5.40,6
7. Simon Jean-Joseph/Jack Boyere (F) Citroen C2 S1600 +6.03,5 (1. A6)
8. Alexandre Camacho/Rui Abreu (P) Peugeot 206 S1600 +6.59,9 (2. A6)
9. Nicolas Vouilloz/Nicolas Klinger (F) Peugeot 207 S2000 +7.01,2
10. Filipe Freitas/Daniel Figueiroa (P) Renault Clio S1600 +8.13,1 (3. A6)
Aktualizace: Travaglia vyloučen kvůli porušení technických předpisů na voze.

Stav IRC: 1. Navarra 29, 2. Ojeda 28, 3. Vouilloz 16, 4. Alen 15, 5. Rossetti a Basso 10, 7. Casier 9

Stav ME: 1. Iliev 43, 2. Ojeda 38, 3. Jean-Joseph 35, 4. Sołowow 32, 5. Travaglia a Isik 29, 7. Vouilloz a Fontana 25, 9. Navarra 20, 10. Czopik 16

Komentářů celkem: 9
4. 8. 2007 18:571
0 0
Hmm Travaglia jel pekne kdyz je druhej.Priznam ted jsem clanek necetl ale prectusmajlík
4. 8. 2007 20:212
0 0
a ted jen zavelet tomu cirkusu at jede co nejrychlej směr zlín,smajlík
4. 8. 2007 23:213
0 0
Travaglia byl rozhodnutím komisařů FIA diskvalifikován. Tentokrát nešlo o problém s homologací, ale o odpojenou regulaci turba... Přikládám originální znění:

Following the report made by the FIA Technical Delegate on his inspection for car number 5, before the regroup at Service G, and having given an opportunity of hearing to the drivers and team manager for car number 5 to explain why one of the pipes concerning the pressure regulator was disconnected, the Stewards after deliberation have decided:

- To exclude car number 5 for non conformity of Article 254/6.1.

Competitor is reminded of his right for appeal, according to Article 180 and following of the International Sporting code.
sloní kýta
5. 8. 2007 09:554
0 0
velmi pěkně ze zadních pozic po problémech Cyklista, který slušnými časy až téměř na 8. flek s minimální ztrátou. Můj favorit na bednu při barumce. Zcela neznámý pro mne Magalhaes (mořeplavec?). Jeho výsledek je způsoben znalostí tratě?
5. 8. 2007 10:065
0 0
sloní kýta - Magalhaes jezdíval okruhy a teď se dal i na rally, je to Portugalec ale tvrdil, že moc zkušeností s rally autem na jejich cestách nemá.... ale jel pěkně, jsem zvědavý na Barumku....
sloní kýta
5. 8. 2007 10:096
0 0
velmi pěkně ze zadních pozic po problémech Cyklista, který slušnými časy až téměř na 8. flek s minimální ztrátou. Můj favorit na bednu při barumce. Zcela neznámý pro mne Magalhaes (mořeplavec?). Jeho výsledek je způsoben znalostí tratě?
sloní kýta
5. 8. 2007 10:137
0 0
sry, nevím jak možno že 2x?
5. 8. 2007 11:118
0 0
skoda ze na barumku nedorazi portugalsti borci...Magalhaes, Fontes, Sa.... podle toho co sem videl v TV a na foto tak jejich prujezdy patrili mezi absolutne nej...
Lukass
5. 8. 2007 18:289
0 0
Ten Fiat Fontese v barvách Vodafone vypadá úžasně. Ale špatnej design rozhodně nemají ani ostatní.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!