Daniel Porazil - eWRC.cz
13. 7. 2004 00:00 − 2710× − 0

Drama poslední rychlostní zkoušky

KOMENTÁŘ eWRC.CZ k 31. Rally Bohemia – Evropský pohár Výhod koeficient 10.

… píše se rok 1985 a na start poslední rychlostní zkoušky Rallye Škoda přijíždí vedoucí posádka Carlsson – Melander na voze Mazda RX7. Do cíle zbývá 6470 metrů a sympatický Švéd má náskok před Audi Quattro Haralda Demutha 27 vteřin. Zdá se, že je rozhodnuto. Přichází ovšem průtrž mračen. Bílomodrá Mazda startuje s pneumatikami na sucho, Demuth kvapem přezouvá a nakonec prolétá cílem o 30 vteřin rychleji než Carlsson. Demuth tak vyhrává v celkovém pořadí. Drama poslední rychlostní zkoušky nasadilo korunu krásným závodům toho léta. O 19 let později stojí na startu té samé soutěže s náskokem 29 vteřin další zdánlivě neohrožený vítěz mladoboleslavské soutěže – Roman Kresta. Kdesi na cestě ze Skalska do Vince však prozatímního suveréna potkává defekt a sen o pátém vítězství v řadě se rozplývá. Do té doby druhý Jan Kopecký, kterému v době Demuthova triumfu byly tři roky, se tak dostává před Krestu a stává se tak vítězem XXXI. ročníku RALLY BOHEMIA. Podobná dramata oddělená dvěmi desítkami let, přesto spojená neopakovatelnou příchutí událostí posledních metrů soutěže.

Pořadatelům XXXI. ročníku RALLY BOHEMIA se v době uzávěrky přihlásilo na 125 posádek, které chtěly usilovat o body do FIA Evropského poháru v rally, do Mezinárodního mistrovství ČR a také do Norského juniorského poháru. Veřejnou technickou přejímkou prošlo 107 dvojic ze 7 zemí (Česká republika, Velká Británie, Norsko, Německo, Rakousko, Polsko, Slovensko). Vzhledem k tomu, že pořadatelé tradičně v době seznamovacích jízd velice úzce spolupracují s Policií ČR, vypadalo to ještě pár hodin před startem, že v pátečním odpoledni přejede přes rampu rovná stovka soutěžících. O osudu oněch 7mi jezdců měli rozhodnout sportovní komisaři, kteří nakonec svůj ortel vynesli: Jiří Tošovský vyloučen pro nedovolený trénink, Václav Arazim, Jan Votava, Josef Semerád, Kjetil Hovda, Pavel Urban, Vladimír Mol a Radovan ježek byli potrestáni finanční pokutou v rozmezí 15 – 10.000 Kč za překročení povolené rychlosti v obci.


Jan Kopecký s tovární Fabií WRC zaznamenal 11 nejrychlejších časů.

Až do roku 2005 budou k největším favoritům našich domácích soutěží patřit jezdci na vozech specifikace WRC. Na letošní Bohemii se přihlásilo 10 takovýchto strojů, přesto na startu bylo pouze okteto wéercéček – Kresta, Pech (oba Ford Focus), Kopecký (Škoda Fabia), Triner (Seat Cordoba), Prokop (Škoda Octavia), Nor Schie a Valoušek (oba Toyota Corolla). Trněný neměl k dispozici vůz a Tomáš Vojtěch svůj Peugeot 206 WRC potloukl na testování před soutěží v Bělé. Ke kandidátům na vítězství v Evropském poháru patřili piloti vozů skupiny N Arazim, Slováci Béreš a Cserhalmi a Brit Dave Pattison, všichni na vozech Mitsubishi Lancer. Suchá a technická trať měla vyhovovat také rychlým a lehkým dvoukolkám, kterých bylo na startu velké množství.


Thomas Schie se blýskl druhým časem na RZ 3.

Od roku 2002 začíná mladoboleslavská soutěž na Autodromu v Sosnové, a tak ani letošní rok nebyl výjimkou. Nejvíce se zde dařilo Kopeckému, který startoval premiérově v oficiálních barvách týmu Škoda Motorsport s vylepšenou Fabií. O 0,4 vteřiny porazil druhého Pecha a o 1,4 vteřiny třetího Nora Thomase Schie, který roste ve velice kvalitního všestranného jezdce. Paralelka skvěle vyšla Josefu Semerádovi, který s vozem skupiny N dojel pátý a nechal za sebou některé jezdce s vozy WRC. „Chtěli jsme jet pouze pro diváky a obětovat několik vteřin, aby se lidé bavili, protože jich tam bylo opravdu dost. A ono nám to vyšlo takhle skvěle. Je to příjemné, ale před dalšími kilometry to nic podstatného neznamená,“ komentoval svůj výkon Josef Semerád. Naopak na problémy se startovací procedurou poukazovali velcí favorité Kresta s Tománkem. „Start se tady rozhodně nepovedl těm, kteří ho prováděli. Stáli jsme po signálu deset vteřin nesmyslně dlouho s vytočeným motorem, který se nakonec přehřál a přepnul do náhradního režimu. Jsem hodně rozzlobený. S několika jezdci zvažujeme podání stížnosti na to, jakým způsobem se tady startovalo.“
Ostrý start do závodu se tak odehrál až v sobotním ránu a náramně se vydařil Krestovi, který porazil Kopeckého, jenž ale stále zůstává ve vedení. Třetí je Pech, čtvrtý Schie, pátý Valoušek. V obrovském tempu začali Štajf (celkově osmý) a Peták (9. místo). Přicházejí i první havárie, ty největší s dobrým koncem potkaly nejen předjezdce, ale také Stefana Myhrera z Norska s Nissanem Almera. Druhým měřeným testem je tradiční lahůdka Rýnovice – Liberec. Vítězí znovu Kresta, ale jen o 0,4 vteřiny před norskou posádkou Schie – Engen, třetí je Václav Pech. Dosud vedoucí duo Kopecký – Schovánek potkávají problémy s brzdami. Posádka ztratila 57,2 vteřiny a navíc inkasovala 10 vteřin za pozdní příjezd do časové kontroly. Začíná se dařit i Pattisonovi, který se při svém letošním prvním a pravděpodobně posledním startu rozjížděl o něco pomaleji. „Démon Bohemie“ vyhrává Rýnovice mezi enky, v Evropském poháru už poskočil na třetí místo. Další Brit a účastník juniorského mistrovství světa Olly Marshall s Renaultem Clio Super 1600 také vítězí v kategorii A6, kde je celkově druhý o necelé 3 vteřiny za skvělým Kneifelem. Obtížná vložka si vybírá daň v podobě odstoupení 10ti posádek. Další vložku vyhrává Kopecký před Pechem a Krestou. Čtvrtý je defekty sužovaný Štěpán Vojtěch. Nádherný boj se odehrává v Evropském poháru, kde si to o vteřinky rozdávají Peták, Pattison, Cserhalmi, Trojan a Arazim. Ke škodě věci zde končí Štajf a Votava. Poslední díl prvních průjezdů rychlostních zkoušek představoval úsek mezi Železným Brodem a Helkovicemi, který měřil téměř 26 km. Fantasticky se daří Kopeckému, který druhému Krestovi dává 12 vteřin a postupuje tak již na čtvrté místo. Trio vedoucích jezdců však zůstává nezměněno – Kresta, Pech, Schie. Startovní pole zde přichází o další kvalitní jezdce, nepokračují Štolfa, Červenka, Karel Trojan, pro poruchu převodovky končí Marshall.


Technické problémy v druhé etapě zabránily Dave Pattisonovi v boji o zlato.

Druhé kolo zahajuje vítězstvím opět Kopecký a dostává se na třetí místo. Obrovské problémy potkávají Schieho, který po výletu mimo trať zajíždí až 70. čas. Mnohým divákům se ihned vybavil loňský rok, kdy mladý Nor absolvoval bez nárazníků druhou půlku první etapy. Letos to odnesl jen přední… A jsou tu znovu Rýnovice. Kresta odráží atak Kopeckého i Pecha a po RZ 7 vede o 8,5 vteřiny před Pechem a o 55,4 vteřiny před Kopeckým. V plné formě je už Schie, který je šestý. Smůlu má Cserhalmi (porucha motoru) a Valoušek (ulomené kolo). Velice napínavá je situace v Evropském poháru, kde vede Peták o 6,6 vteřiny před Pattisonem, kterého se ztrátou dalších 3,2 vteřiny pronásleduje Arazim. Do cíle první etapy zbývají 2 erzety. O vítězství se dělí Kopecký (RZ 8) a Kresta (RZ 9). Je jasné, že i v nedělní druhé etapě bude oč hrát.

Pořadí po I. etapě RALLY BOHEMIA 2004 (MMČR)

1. Kresta
2. Pech (-11,9)
3. Kopecký (-59,9)
4. Š. Vojtěch (-3:00,9)
5. Schie (-5:59,5)
6. Prokop (-7:00,9)

Pořadí po I. etapě RALLY BOHEMIA 2004 (Evropský pohár)

1. Peták
2. Arazim (-3,3)
3. Pattison (-8,5)
4. Barvík (-1:01,3)
5. Béreš (-1:26,2)…

Na druhý den RALLY BOHEMIA připravili pořadatelé 6 rychlostních zkoušek, které měly rozhodnout o vítězi. Krátkou rozcvičku v Mladé Boleslavi vyhrává Kopecký, ale smazání manka o 3 vteřiny se zdá být málo. Kresta své vedení kontroluje z druhé pozice, 3 vteřiny ho tolik nebolí, navíc, když jeho náskok před Pechem vzrostl na 13 vteřin. Nad Čejeticemi končí Štěpán Vojtěch pro poruchu spojky. V Evropském poháru má problémy s řízením Pattison a jeho ztráta na Arazima se zvětšuje. Na řadu přicházejí tradiční Bezdědice. Zde chybuje Pech a ztrácí drahocenné vteřinky. Vítězí Kopecký a rázem má Pecha na dostřel, pracně budovaný náskok se smrsknul na necelých 7 vteřin. V čele je neohroženě a s náskokem tři čtvrtě minuty Kresta. Třetí čas zajíždí Schie, čtvrtý je Prokop. Evropanům vládne Peták, před Arazimem, Pattisona stále trápí technika a navíc ne a ne zapršet. Ve zbývajících měřených testech vítězí pouze jediná posádka Kopecký – Schovánek. Stále umazávají ztrátu, ale zdá se, že to nebude stačit. Blíží se finále v podobě druhého průjezdu mezi obcemi Skalsko a Vinec. Vede Kresta o 29,1 vteřiny před Kopeckým, na třetí místo klesl Pech. Nastává drama poslední rychlostní zkoušky. „Šest kilometrů po startu poslední zkoušky jsme píchli pneumatiku, ale tak, že okamžitě ušla. Nevím, kde se to stalo, neudělal jsem žádnou chybu, která by mohla být příčinou defektu. Hned jsem měl prázdné kolo. Snažil jsem se jet co to šlo, ale minutu jsme stejně nabrali. Zklamání? Samozřejmě! Dva dny se člověk honí a v poslední erzetě ho taková záležitost odsune na druhé místo. Naštěstí je to alespoň to druhé místo, i když to znamená bodovou ztrátu v žebříčku. Chtěli jsme vyhrát, abychom mohli útočit na mistrovský titul, ale přesto si myslím, že ještě není všechno ztraceno,“ dodal v cíli smutně Roman Kresta.


Velký poražený. Roman Kresta o vítězství přišel v úplném závěru soutěře.

Vítězem XXXI. ročníku RALLY BOHEMIA se stal Jan Kopecký s Filipem Schovánkem na továrním voze Škoda Fabia WRC. Na druhém místě skončil Roman Kresta a třetí na cílovou rampu v Mladé Boleslavi dorazil Václav Pech, oba s vozy Ford Focus WRC. „Palmu vítězství“ v Evropském poháru si odvezl Josef Peták na voze Peugeot 306 Maxi před Václavem Arazimem a Dave Pattisonem – oba Mitsubishi Lancer.

Letošní RALLY BOHEMIA je již minulostí. Do historie se zapíše především událostmi na poslední rychlostní zkoušce, ale také poměrně hladký průběhem. Dalším dílem Mezinárodního mistrovství České republiky je srpnová Barum rally, další z vrcholů motoristické sezóny roku 2004.

Tradiční podrobnou analýzu mapující boje ve všech vypsaných kategoriích XXXI. RALLY BOHEMIA vám přineseme koncem tohoto týdne.

Pořadí XXXI. RALLY BOHEMIA 2004 – MMČR:
1.Kopecký – Schovánek, CZ, Škoda Fabia WRC
2.Kresta – Tománek, CZ, Subaru Impreza WRC+22,2
3.Pech – Uhel, CZ, Ford Focus WRC+46,5
4.Schie – Engen, N, Toyota Corolla WRC+6:55,3
5.Křeček – Hršel, CZ, Ford Escort RS Cosworth+10:03,6
6.Peták – Benešová, CZ, Peugeot 306 Maxi+11:00,0
7.Arazim – Gál, CZ, Mitsubishi Lancer EVO VII+11:03,0
8.Pattison – Molyneux, GB, Mitsubishi Lancer EVO VII+11:35,6
9.Barvík – Konečný, CZ, Mitsubishi Lancer EVO VI+12:50,5
10.Béreš – Starý, SK, Mitsubishi Lancer EVO VIII+13:03,6

Pořadí XXXI. RALLY BOHEMIA FIA Evropský pohár Východ:
1.Peták – Benešová, CZ, Peugeot 306 Maxi
2.Arazim – Gál, CZ, Mitsubishi Lancer EVO VII+3,3
3.Pattison – Molyneux, GB, Mitsubishi Lancer EVO VII+35,6
4.Barvík – Konečný, CZ, Mitsubishi Lancer EVO VI+1:50,5
5.Béreš – Starý, SK, Mitsubishi Lancer EVO VIII+2:03,6
6.Šín – Kulštejn, CZ, Peugeot 306 Maxi+4:47,8
7.Berger – Moravec, CZ, Škoda Octavia+5:43,9
8.Liška – Jugas, CZ, Proton Pert+6:44,2
9.Kožmín – Drásta, CZ, Mitsubishi Lancer VI+6:53,2
10.Knajzl – Čečil, CZ, Mitsubishi Lancer+7:03,5

Pořadí v Norském juniorském poháru:
1.Biltvedt – Furuseth, N, Nissan Almera (35. místo celkově)
2.Rolfsen – Ostbye, N, Nissan Almera (36. místo celkově)
3.Hovda – Hovda, N, Nissan Almera (42. místo celkově)

Vítězové tříd XXXI. RALLY BOHEMIA:
A8
1. Kopecký, CZ, Škoda Fabia WRC
2. Kresta, CZ, Ford Focus WRC
3. Pech, CZ, Ford Focus WRC
A7
1. Peták, CZ, Peugeot 306 Maxi
2. Šín, CZ, Peugeot 306 Maxi
3. Berger, CZ, Škoda Octavia
A6
1. Kneifel, Škoda Felicia Kit Car
2. Honda, CZ, Citroen Saxo Kit Car
3. Galia, CZ, Škoda Felicia Kit Car
A5
1. Hodaň, CZ, Škoda Felicia Kit Car
2. Markvart, CZ, Škoda Felicia
3. Jarolím, CZ, Škoda Felicia
N4
1. Arazim, CZ, Mitsubishi Lancer
2. Pattison, GB, Mitsubishi Lancer
3. Barvík, CZ, Mitsubishi Lancer
N3
1. Roubíček, CZ, Renault Clio
2. Trojanová, CZ, Honda Civic
3. Stejskal, CZ, Renault Clio
N2
1. Sedláček, CZ, Honda Civic
2. Trojan, CZ, VW Polo
3. Morávek, CZ, Honda Civic
N1
1. Tuček, CZ, Toyota Yaris
2. Březík, CZ, Suzuki Swift
3. Pelikán, CZ, Suzuki Swift

XXXI. RALLY BOHEMIA 2004:
Termín: 9 – 11.7. 2004
Zařazení: Mezinárodní mistrovství ČR, FIA Evropský pohár Východ – koeficient 10, Norský juniorský pohár
Délka: 803,39 km
Počet RZ: 15
Délka RZ: 246,56 km
Vítězové RZ (MMČR): Kopecký 11x, Kresta 4x
Vítězové RZ (Evropský pohár): Peták 5x, Arazim 4x, Pattison 3x, Semarád, Štajf a Štěpán 1x
Počasí: polojasno, v neděli místy přeháňky
Posádky – start/cíl: 106 / 56

Pořadí v MMČR po XXXI. RALLY BOHEMIA:
Pech 98, Kopecký 92, Kresta 84, Prokop 60, Arazim 39, Baumschlager 30, Triner 29, Štajf 24…
Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!