Toyota Kluger Rally South Australia – komentář

Australským jezdcům skončila pololetní pauza a všichni se tak vydali na jih kontinentu ke čtvrtému klání.

4. podnik australského mistrovství (ARC), 10. – 12. srpna, šotolina, Adelaide


Australským jezdcům skončila pololetní pauza a všichni se tak vydali na jih kontinentu ke čtvrtému klání. Vedoucí manželská dvojice Simona a Sue Evansových přijela na soutěž sponzorovanou svou automobilkou opět s loňskou produkční verzí Toyoty Corolla Sportivo. I tentokrát samozřejmě byli favorizováni, neboť zatím neztratili ani bod! S Toyotou Auris Super 2000 se pak na start podruhé postavil Neal Bates s Coral Taylor. Nechyběli samozřejmě ani jejich tradiční soupeři, kteří se s nimi pravidelně utkávají v atraktivních těsných soubojích o vteřinky Dean Herridge s Billem Hayesem a Subaru Impreza Sti N12.


Foto: www.rally.com.au

V loňském ročníku přední jezdce šampionátu zle proháněl domácí Steve Glenney a v druhém dni si dokonce připsal na své konto etapový triumf. Letos za volantem současné verze Subaru Impreza Sti nemohl mít jiné cíle a dost možná se dominující Simon Evans mohl konečně těšit na souboj s vyrovnaným soupeřem. V předešlé soutěži skončil první den na střeše jeho bratr Eli, jenž se opět objevil za volantem Subaru Impreza Sti N11 a jistě se chtěl podobných chyb pro tentokrát vyvarovat. Se Subaru Impreza Sti N12 se znovu prezentoval nadějný mladík Brendan Reeves a do Mitsubishi Lancer EVO IX usedl Spencer Lowndes.


Foto: www.rally.com.au

Etapa 1

Chybět na jihu Austrálie nemohl samozřejmě ani tým Ford Pirtek. Ti se během několikaměsíční pauzy snažili vyléčit dětské nemoci na Fiestě Super 2000 a pečlivě testovali. Během testů se však objevil nový problém s alternátorem, který postihl Michaela Guesta. V ostré soutěži se naopak smůla nejdříve přilepila na jeho kolegu Darrena Winduse, když pro něho soutěžení již první den skončilo po poruše motoru. Stejná závada jej z bojů vyřadila i v předešlé Rally Canberra. Nutno zmínit ještě příhodu ze shakedownu, kde jej pro změnu zlobila převodovka. Michael Guest se potýkal s potíži s posilovačem řízení, ovšem všechny přírodní testy první etapy projel a před závěrečnými dvěma diváckými mu po zajetí dvou čtvrtých časů patřila devátá příčka. Do dvou krátký testů ale kvůli porouchané převodovce nakonec ani nenastoupil a v týmu Ford zavládl velký smutek.


Foto: www.rally.com.au

Opačné pocity převládaly u Herridge, který dokázal v druhém průjezdu úvodní dvojice diváckých asfaltových testů překonat doposud dlouhou dobu úsekům na zpevněném povrchu vládnoucího Batese. Na opravdové zkoušky v lesích a polích se tak vydával pilot Subaru ve vedoucí pozici. To ale hned na RZ 3 ve prospěch Simona Evanse ztratil a další pád následoval v testu čtvrtém. V něm spadl na čtvrtou pozici a ta mu nakonec patřila i v cíli první etapy. Znovu se utkal v těsných soubojích s Batesem, ovšem tentokrát celý den tahal za kratší konec a nakonec pilota Toyoty, kterého málem vyřadila nehoda s klokanem na RZ 6, nedokázal překonat. Značný podíl viny na tom nesla chřipka, která jej po celý den trápila.


Foto: www.rally.com.au

Na páté příčce dojel do cíle prvního dne Reeves, jenž opět předvedl sympatický výkon, za který byl zaslouženě obdařen bohatým bodovým přínosem. Již ráno mu ale zatrnulo a ze soutěžení mohlo rychle sejít. Na přejezdu se na něj nalepila policejní hlídka a po chvíli jej zastavila. Mužům zákona se ani trochu nelíbila nalepovací zmenšenina registrační značky na předním nárazníku a pilotovi chtěli další jízdu s vozem neodpovídajícím předpisům znemožnit. Naštěstí se jim to nepovedlo, nicméně v další části rally již předek Subaru zdobila klasická značka.


Foto: www.rally.com.au

Největší atrakcí první etapy byl ale napínavý boj o první místo. V něm se tradičně objevil Simon Evans a rivalem mu byl místní střelec Steve Glenney. Ten se poprvé prosadil v RZ 4, neboť v předešlé musel brzdit, aby nepřejel fotografa, a dotáhl Evanse na rozdíl devíti desetin. V páté zkoušce úspěch zopakoval a posunul se do vedení (- 2,2 s). Šestý test byl opakováním třetího a Evansovi evidentně seděl daleko lépe, takže se vedoucí muž šampionátu vrátil zpět na první pozici (- 2,6 s). Podle Glenneyho rozboru situace jeho Subaru více seděly široké a rychlé úseky, zatímco jeho rival byl nedostižný na těch pomalejších a zatáčkovitějších.


Foto: www.rally.com.au

Sedmý a osmý test pro změnu znovu opanoval pilot Subaru a vrátil se o pouhou desetinku do čela soutěže! Devátý test byl vytýčen znovu na úseku jako třetí a šestý, což znamenalo jediné, Evans se znovu posunul na první místo (- 4,4 s). Tuto pozici po projetí dalších dvou zkoušek ale opět ztratil ve prospěch Glenneyho, který si vybudoval na čele náskok 4,5 sekundy. Pak svůj triumf zopakoval a do závěru, který tvořila dvojice diváckých testů, nastupoval s výhodou čítající 5,6 sekundy.


Foto: www.rally.com.au

Normálně divácké zkoušky moc do celkového pořadí nepromlouvají a z tohoto pohledu tak bývají nudné. Tentokrát se však změnily ve večerní drama a přetahovaná o první příčku zvedala diváky ze sedaček. V prvním průjezdu stáhnul Evans 2,9 sekundy, takže mu do posledního průjezdu zbývalo zopakovat stejný výkon a stáhnout zbylých 2,7. Nejrychlejší čas v RZ 14 zajel jeho bratr, který tak etapu zakončil na sedmé příčce. Velkou časovou ztrátu si vinou nefungujícího posilovače řízení Eli připsal už předešlý večer a další sekundy poztrácel hlavně na sedmé zkoušce, kde se kvůli špatně fungující ruční brzdě dvakrát přetočil. Teď se ale vraťme k duelu o etapový triumf, v němž nakonec zaúřadoval Evans a potvrdil svou pozici, kdy letos zatím nikomu nedal šanci na vítězství. Tentokrát mu jízdu zpestřil vydatný soupeř, ovšem jméno v kolonce vítěze se ani tak nezměnilo.

Výsledky 1. etapy
1. Simon Evans/Sue Evans (AUS) Toyota Corolla Sportivo 57:53.0
2. Steve Glenney/Bernie Webb (AUS) Subaru Impreza WRX Sti N12 + 0,9
3. Neal Bates/Coral Taylor (AUS) Toyota Auris S2000 + 29,7
4. Dean Herridge/Bill Hayes (AUS) Subaru Impreza WRX Sti N12 + 37,1
5. Brendan Reeves/Rhianon Smyth (AUS) Subaru Impreza WRX STI + 58,4
6. Spencer Lowndes/Chris Randell (AUS) Mitsubishi Lancer Evo IX +1:35,4

Etapa 2

Herridge trápící se v předešlém dni s chřipkou ráno nastoupil do dalšího soutěžení v mnohem lepším stavu a s vozem osazeným novou převodovkou. To mu vlilo novou krev do žil a na jeho výkonu to bylo dost znát. Den začal na čtvrté příčce a v druhém testu se již probojoval na bednu. Z té jej pak ještě na moment vystrnadil Eli Evans, ale nakonec se Herridge přeci jen radoval z bodů za třetí příčku a hlavně z porážky svého úhlavního rivala Batese. Ten se celý den na velmi rychlých tratích trápil v omezovači a neměl proti soupeřově produkčnímu Subaru nejmenší šanci.


Foto: www.rally.com.au

Produkční Imprezu Sti N12 sedlá i Reeves, který začal druhou etapu opět malým extempore. Žádná policejní hlídka jej sice nezastavila, ovšem časovou penalizaci si přivodil sám svou sklerózou, neboť si na hotelu zapomněl klíčky od svého vozu. Na konci dne mu pak patřila pátá příčka před Lowndesem. Až za pilotem Mitsubishi dojel do cíle zbylý pilot Fordu Guest, jehož tentokrát jenom na chvíli potrápil motor jdoucí na pouhé tři válce.


Foto: www.rally.com.au

Veškeré divácké obecenstvo se těšilo na zopakování dramatického souboje o vítězství z předešlé etapy. K tomu ale bohužel nedošlo, neboť na první zkoušce v mlze Glenney lehce chyboval, opustil ideální stopu a po menším nárazu do kamene udělal defekt. V dalších dvou testech jeho ztráta ještě o něco málo vzrostla na 26,8 s. Následovala dvacetikilometrová zkouška Eden High a na její extrémně rychlé trati předvedl Glenney něco nevídaného. Druhého Guesta zde rozdrtil rozdílem třídy o 17,9 sekundy a stáhl své manko na vedoucího Evanse na 5,8 s.


Foto: www.rally.com.au

Nakonec mu to však k ničemu nebylo, neboť ze závěrečných čtyř testů dva výrazně lépe seděly Evansově Toyotě a na časech se to výrazně projevilo. Do cíle místní borec dojel se ztrátou 19,1 sekundy, tedy o šest desetin menší než jakou nechal po defektu na úvodní speciálce. Cíl nakonec nespatřil Eli Evans, jenž na první zkoušce zatápěl svému bratrovi a zajel druhý čas s mankem pouze sedmi desetin. Poté ale zpomalil a snažil se hlavně dostat auto do cíle, což se však nakonec bohužel nezdařilo.

Výsledky 2. etapy
1. Simon Evans/Sue Evans (AUS) Toyota Corolla Sportivo 50:03,6
2. Steve Glenney/Bernie Webb (AUS) Subaru Impreza WRX Sti N12 + 19,1
3. Dean Herridge/Bill Hayes (AUS) Subaru Impreza WRX Sti N12 + 28,4
4. Neal Bates/Coral Taylor (AUS) Toyota Auris S2000 + 43,5
5. Brendan Reeves/Rhianon Smyth (AUS) Subaru Impreza WRX STI + 50,4
6. Spencer Lowndes/Chris Randell (AUS) Mitsubishi Lancer Evo IX +1:04,6

Průběžný stav ARC:1. S. Evans 323, 2. Bates 228, 3. Herridge 218, 4. Reeves 152, 5. Guest 112, 6. E. Evans 108

Komentářů celkem: 2
15. 8. 2007 19:32
0 0
Ten Auris by mohl časem doputovat do Evropy...
15. 8. 2007 21:36
0 0
Já doufám, že doputuje i Fiesta smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!