Jiří Hejčl - eWRC.cz
17. 7. 2004 00:00 − 2445× − 0

Startuje Argentinská Rallye 2004

PREVIEW Rallye Argentina, osmý podnik šestnáctidílného mistrovství světa 2004, je jedním z tradičních závodů mistrovství světa.

Rallye Argentina, osmý podnik šestnáctidílného mistrovství světa 2004, je jedním z tradičních závodů mistrovství světa. Po třech rozbíjecích soutěžích u středozemního moře se účastníci seriálu se nyní přesouvají na kontinent poněkud vzdálenější – Jižní Ameriku. Od ostatních podniků se liší zejména – specifickými rychlostními zkouškami, přírodními krásami a také pohostinností místních obyvatel, kteří navštěvují soutěž ve velkém množství. I tato rallye se velmi změnila. Již jen můžeme vzpomínat na 120 km dlouhé rychlostní zkoušky, které soutěžní vozy skupiny B zdolávaly rychlostními průměry nad 150 km/h. Rallye přesto zůstala rychlá, najdou se však i rozbité pasáže. Historie rallye začíná roku 1979 a již druhý ročník se stal součástí mistrovství. Mezi vítěznými jmény vyrytými na poháru můžeme číst : Walter Rohrl, Guy Frequelin či Massimo Biasion. V minulosti bývalo zvykem, že některý tovární tým zapůjčil své auto domácí hvězdě a podpořil tak svou místní popularitu. Takto se například dvakrát soutěže zúčastnil i bývalý vynikající pilot F1 Carlos Reuteman.

Centrem soutěže je letovisko Villa Carlos Paz, které se leží poblíž průmyslové Cordoby severozápadně od hlavního města Buenos Aires. Letos je soutěž pořádána o dva měsíce později než loni, tedy uprostřed argentinské zimy. Povrch RZ se velmi liší. Můžeme zde najít velmi rychlé testy s kvalitním povrchem podobným finským šotolinám, ale také kameny pokryté zkoušky připomínající tři předešlé soutěže. Většina RZ se bude konat vysokých nadmořských výškách, což bude klást velké požadavky na řídící elektroniku a zejména motory. Měkký podklad některých cest způsobuje,že se na trati vyjíždějí koleje, které jsou obtížné při druhých průjezdech. V některých místech s vyšší nadmořskou výškou ještě nedávno ležel sníh a měla by nás čekat chladná soutěž s množstvím klouzavých a blátivých úseků. Obtížná může být také volba pneumatik.

Letošní Rallye Argentina se odehraje na 26 rychlostních zkouškách, což představuje 383 kilometrů po uzavřených RZ. Trať soutěže se vrací k tradičním úsekům a na posádky čekají tři zcela odlišné etapy. Soutěž zahájí ve čtvrtek 15. června dvojí průjezd diváckou „supererzetou“ na okraji Villa Carlos Paz. První etapa bude pokračovat v pátek nejdelší etapou soutěže, jenž zavede všechny zúčastněné na sever od centra soutěže. Čeká je tam dvojnásobný průjezd čtyřmi klasickými zkouškami a další dva průjezdy „superspeciálkou“. Zajímavostí je, že posádky budou absolvovat čtyři „rychlostky“ za sebou bez možnosti servisu. Sobotní etapu tvoří 9 rychlostních zkoušek na západ a jih od centra soutěže. Ranní část bude nejtěžší, kdy na zbylé posádky je připraveno více jak 80 km bez servisu. I tento den bude zakončen dvojím průjezdem divácké „erzety“. Závěrečnou část soutěže tvoří pět měřených úseků. Nejvíce soutěžní posádky prověří nejznámější zkouška rallye – El Condor.

Na startu soutěže se opět představí pět továrních týmů. Citroen se bude snažit potvrdit svou současnou pozici lídra šampionátu. Francouzský tým je trochu handicapován menší znalostí místních poměrů, neboť se zúčastnil pouze posledních dvou ročníků. V roce 2002 zde ovšem pouze trénovali. V pozici jedničky týmu vyrazí na trať jako první Sebastien Loeb, který letos zvítězil již ve čtyřech podnicích. Loeb se nechal slyšet, že při součastném vývoji letošního šampionátu může zvítězit kdokoliv z pěti vedoucích jezdců. Týmový kolega Carlos Sainz může stavět na mnohaletých zkušenostech. Při třinácti startech se devětkrát probojoval na stupně vítězů. Oba jezdci již několikrát dokázali zbavit Xsaru WRC pověsti asfaltového auta a také zde platí za největší favority. Mezi dalšími kandidáty na vítězství v soutěži nade všemi vyčnívá loňský mistr světa Petter Solberg se Subaru Impreza WRC. Nor se může spolehnout na svou Imprezu, která se na šotolinových soutěžích zdá být neporazitelná. Jeho týmový kolega, finský mladík Mikko Hirvonen, má před sebou novou část kariéry. David Lapworth, šéf týmu Subaru, vyhlásil, že Hirvonen má po měsících učení již začít útočit na nejvyšší pozice. Tým Ford Malcolma Wilsona je druhý v šampionátu továrních značek, když na Citroen ztrácí patnáct bodů. Markko Martin v posledních dvou soutěžích nezískal ani bod, přesto patří do skupinky žhavých kandidátů bojujících v každé soutěži o příčky nejvyšší. O rychlosti Focusu se nedá pochybovat. Společně s kolegou, Francois Duvalem, budou usilovat o prodloužení série závodů, v nichž Ford bodoval. Při posledním závodě v Turecku se tak stalo již po třicáté v řadě. Focusy budou vybaveny silnější, inovovanou verzí motoru. Mnoho si od rallye slibuje Peugeot. Loni zde francouzská značka zaznamenala poslední vítězství v soutěži MS. O obhajobu se pokusí právě Grönholm, jemuž partnerem, ve druhém Peugeotu 307 WRC, bude krajan Harri Rovanperä. Francouzský tým letos nemá vydařenou sezónu – je až na čtvrtém místě v šampionátu značek. Grönholm je jako vždy velmi rychlý, ale velmi často chybuje nebo nevydrží technika a zatím nebyl schopen pravidelně bodovat. Posledním továrním týmem je japonské Mitsubishi. Bratrskou dvojici Panizziových tentokrát podpoří Fin Kristian Sohlberg. Prvořadým cílem je posunout vývoj kupředu, tím že dojedou do cíle a získají co největšího množství dat, která poslouží k dalšímu zlepšování Lanceru. Úspěch bude získání bodů do hodnocení značek. Lancer WRC ještě stále není konkurenceschopný a ani oba piloti nemají s místní soutěží příliš bohaté zkušenosti.

Pouze dva další jezdci se zúčastní této vzdálené rallye s vozy specifikace WRC. Ford Focus bude řídit stálý účastník MS Němec Anthony Wrambold a vůz Peugeot 206 WRC stáje Bozian bude mít k dispozici domácí mladík Luis Perez Compac.

K nejžhavějším kandidátům na vítězství v Argentinské rally v klasifikaci vozů skupiny N patří Jani Paasonen. K velkým favoritům bude patřit i jeho stájový kolega Manfred Stohl. Oba zmiňovaní jezdci budou mít k dispozici vozy Mitsubishi Lancer Evo VII. Se stejnými vozy se představí i smluvní jezdci japonského týmu Mitsubishi Ralliart, kteří se za volantem Lanceru WRC střídají v průběhu sezóny se Sohlbergem, Daniel Solá a Gianluigi Galli. Za volanty konkurenčních vozů Subaru Impreza STI se objeví Arai, Higgins, Ligato či Mc Shea. Alister McRae v Argentině nestartuje. Třetí zastoupenou značkou bude vůz Proton Perth s Malajcem Singhem za volantem. V průběžném pořadí této kategorie vede Dani Solá, ale jeho náskok před dvojicí Paasonen, McRea je však pouze jednobodový.

Na startu soutěže se podle předsezónních plánů neobjeví tým Škoda Motosport. Také nikdo z českých jezdců nehodlá plýtvat finančními prostředky a do Argentiny nevyrazí. Zajímavostí může být, že v seznamu přihlášených figuruje vůz Škoda Felicia skupiny N1, se kterým se představí domácí posádka.

Víte že :

  • první dva ročníky Argentinské rallye měly název Codasur a konaly se v provincii Tucuman
  • prvním vítězem byl v roce 1980 Walter Rohrl
  • ve stejném roce se na třetí pozici umístil Carlos Reuteman v té době pilot F1
  • v roce 1982 se soutěž nekonala, aby následující ročník byl přeložen do provincie Cordoba
  • v roce 1983 měřila soutěž více než 2600 km a 23 RZ na dnešní dobu neuvěřitelných 948 km
  • v roce 1985 těžce havaroval Ari Vatanen ( Peugeot 205 T16 ) a přežil jen díky včasné operaci
  • v roce 1988 získal vítězství domácí Jorge Recalde ( Lancia Delta HF )
  • v 80-tých létech soutěž hojně navštěvovaly Rakouské posádky – z jezdců : Rudi Stohl, Franz Wittmann, Winfried Wiedner či Kurt Gottlicher
  • v roce 1994 vyhrál Didier Auriol po strhující bitvě s Carlosem Sainzem – v cíli byl mezi nimi rozdíl pouhých 6 vteřin
  • v roce 1995 se soutěž konala jako mistrovství světa F2 a naše posádky Pavel Sibera – Petr Gross, Emil Triner – Pavel Štanc s Feliciemi obsadily 4. resp. 6. místo · a nezapomenutelný rok 2001, kdy obě naše Octavií WRC zdemoloval požární vůz spěchající hasit požár

  • Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

    Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
    Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!