21. 8. 2007 00:00 − 3385× − 17

Seriál IRC zamířil do Česka

Seznam favoritů na vítězství v soutěži, která je domácím vrcholem sezóny, rozhodně není chudý a nezajímavý.

Ročník 2002 se stal jedním z mezníků v historii Barum rally, když byla poprvé zařazena do společnosti hlavních evropských soutěží s koeficientem 20. Na tratě v okolí Zlína tak dorazily posádky bojující o kontinentální titul a změřily zde své síly s domácími jezdci. Soutěž se během svého průběhu proměnila v duel Romana Kresty (Škoda Octavia WRC) a Renata Travaglii (Peugeot 206 WRC). První jmenovaný poslední den hodil svůj vůz do příkopu a z vítězství se tehdy radoval italský pilot.

O rok později se na startu sešla ještě atraktivnější skupina jezdců s vozy specifikace WRC. S největšími ambicemi do rally vstoupila trojice pilotů s vozy Peugeot 206 WRC, a sice domácí Roman Kresta, Portugalec Miguel Campos a Belgičan Bruno Thiry. Moravský pilot se z boje vyřadil vlastními chybami, zaváhání na trati zaznamenal i Campos a poté, co zradila technika Thiryho, mohl se z vítězství radovat Václav Pech s Fordem Focus WRC. Plzeňský pilot na rampě slavil dvojnásob, neboť se zároveň v tu samou dobu stal mistrem republiky.

V roce následujícím již do naší země žádný adept na evropský titul s vozem WRC nedorazil, neboť byly tyto vozy ke značné nelibosti většiny diváků z šampionátu vyřazeny. V domácím šampionátu však stále hrály prim a jejich zařazení na konec startovního pole přineslo i některé nemalé problémy. Soutěž tím zároveň dostala dva vítěze, když ji nejrychleji absolvoval Jan Kopecký se Škodou Fabia WRC, avšak jako oficiální vítěz byl korunován Simon Jean-Joseph s Renaultem Clio Super 1600.

V předloňské sezóně již oblíbené vozy WRC na Barum Rally nesměly vůbec a boje o vítězství a nejrychlejší čas zároveň se ujaly speciály Super 1600 a produkční vozy. Z druhého triumfu se nakonec radoval Renato Travaglia vybavený vozem Renault Clio Super 1600. Teprve v loňském roce po dvouleté přestávce zlínskou soutěž znovu opanoval český pilot, kterým se stal Roman Kresta s Mitsubishi Lancer EVO IX.

Nyní však nastává pro tuto soutěž další výrazná změna, když se zařadila do společnosti podniků nově vzniklé série IRC. Ta, jak je jistě známo, těží z mediální podpory Eurosportu a opírá se hlavně o vozy Super 2000. Jejich éra se zatím sice teprve rozjíždí, ale již na předešlých dvou asfaltových rally série jich bylo k vidění těsně nad tucet. A právě v jejich počtu mohla Barum Rally v případě, že by se na start dostavili všichni přihlášení, stanovit nový rekord. Přihlášeno je celkem 15 těchto speciálů, ale minimálně jeden s určitostí neodstartuje. Jejich posádky včetně dalších adeptů na přední umístění z řad pilotů vozů jiných skupin si nyní trochu představíme.

Na pozici lídra série IRC si již poměrně dobře navykl Ital Andrea Navarra, jehož Fiat Punto Super 2000 ponese startovní číslo 1. Italský pilot sice stále okupuje průběžnou první příčku šampionátu, avšak jeho bodový náskok již povážlivě klesl. Na vině byla zejména technická závada, která jej na předešlé soutěži vyřadila hned na začátku. I z toho důvodu by Navarra tentokrát měl dostat svůj vůz do cíle a bezesporu jej lze řadit mezi vůbec největší aspiranty na vítězství. Ostatně to, že jako převážně šotolinový specialista i na asfaltu umí, dokázal v Belgii, kde se první den přetahoval o vedení s domácím borcem Freddy Loixem.

Bývalý tovární pilot Mitsubishi v MS doma pilotoval VW Polo Super 2000, ovšem již na Madeiře usedl do uvolněného kokpitu ve Fiatu Punto Super 2000 týmu Vergokan Pietera Tsjoena. Premiéra s italským speciálem se mu ale moc nevydařila, když jej první den vyřadila nezbedná technika. V Česku si tak jistě bude chtít spravit chuť a ostatně celý tým by novou techniku jistě rád poprvé dostal až na cílovou rampu. Na Ypres Rally totiž ani Tsjoenovi nebylo kvůli technickým potížím přáno projet celou trať.


Foto: www.rallylovers.be

První ostré kilometry za volantem vozu specifikace Super 2000 bude v Barum Rally sbírat její dvojnásobný vítěz Travaglia. Italský pilot sice zatím s vozem Fiat Punto najezdil jenom pár testovacích kilometrů, ovšem vzhledem ke svým zkušenostem s místními tratěmi platí za velkého favorita na vítězství. Něco takového se dá docela s těží říci o druhém továrním jezdci Abarthu Antonu Alénovi. Talentovaný Fin si již na techniku zvyknul dobře, ale zatím se soustředil výhradně na šotolinu a za svou kariéru toho na zpevněném povrchu moc nenajezdil. Konkrétně absolvoval pouze jeden podnik a to ještě s jiným vozem. Testování továrního týmu na místních tratích, ke kterému se přidal i již zmiňovaný Travaglia, však synovi známého pilota Marku Aléna jistě přišlo k duhu.

Žádné potíže ohledně adaptace nemůže profil zlínských tratí přivodit Romanu Odložilíkovi, který zde již posbíral spoustu soutěžních zkušeností. Horší už to je se zkušenostmi s ovládáním vozu Super 2000, za jehož volant v ostré soutěži zatím neusedl. Napřed se musel omluvit z Pelhřimova kvůli absenci některých dílů a prachatický debut mu zhatil polský pilot Norbert Guzek, který při Rajdu Rzeszowski vůz pořádně pocuchal. Na start domácí soutěže by však mělo být auto opět ve zdravém stavu a česká soutěžní scéna by tak neměla přijít o jediného svého zástupce za volantem vozu Super 2000, který poměří síly se silnou třináctičlennou zahraniční konkurencí.


Foto: www.rajdy.hoga.pl

Z té by za volant dalších Fiatů měli usednout piloti, jejichž hlavním cílem je sběr bodů do evropského šampionátu. Návrat do čela klasifikace ME určitě plánuje polský pilot Michal Solowow a pomoci by mu k tomu měly i bohaté zkušenosti se zlínskou soutěží. Jeho krajan Tomasz Czopik se letos zatím spíše trápí. Pokud technika funguje, zajíždí tento pilot pěkné časy. Tentokrát měl soutěžit v týmu MRT by Nocentini po boku favorizovaného Travaglii. Změna plánů však nakonec jeho účast u nás zhatila. Z Itálie přicestuje s vozem své domácí značky ještě Corrado Fontana, kterému se v posledních dvou soutěžích ME dařilo. Naproti tomu Turek Volkan Isik prožívá zklamání od začátku sezóny až do současnosti. Snad alespoň pro tentokrát bude jeho vůz šlapat jako hodinky a dopřeje jezdci klid na práci za volantem.


Foto: www.fiatrally.com

Jak je v sérii IRC zvykem, vozy Super 2000 jsou rozděleny do dvou táborů. Jeden tvoří právě zmíněná sestava italského výrobce, zatímco druhá skupinka jezdců bojuje o body pro značku Peugeot. Hlavní slovo pak má jednoznačně dvojice Peugeotu Espana, která od Turecka nevynechala žádný z podniků. Španěl Enrique García-Ojeda je navíc hlavním rivalem vedoucího Navarry. Zatím sice žádný z odjetých podniků nevyhrál, avšak pravidelné bodování jej přiblížilo soupeři na rozdíl jediného bodu! Do české soutěže vstoupí s mírnou převahou nad svým italským rivalem, neboť zde vloni startoval a dobře ví, co může na trati čekat. Od Madeiry, kde jej však potrápila převodovka, podle svých plánů soutěží s maximálním nasazením a předchozí jízda s cílem především bodovat je ta tam. I to je důvod k tomu, aby se stal dalším velkým favoritem na triumf.


Foto: www.ralivm.com

V loňském roce po boku Ojedy sbíral zkušenosti na vybraných evropských soutěžích Francouz Bryan Bouffier. Pro letošek jej vystřídal jiný pilot ze země galského kohouta Nicolas Vouilloz. Hned při prvním startu na horké turecké půdě triumfoval. Na belgickém asfaltu však přišla studená sprcha v podobě havárie. Bývalému závodníkovi na horských kolech se nedařilo ani ve zbylých dvou podnicích, když jej v Rusku zbrzdil defekt pneumatiky na Madeiře defekt techniky. Nyní bude mít šanci číslo tři, aby si k šotolinovému vítězství připsal za volantem Peugeotu 207 Super 2000 i triumf asfaltový a v dobré konstelaci hvězd se třeba ještě vrátil do boje o titul v IRC.


Foto: www.fiatrally.com

Na moravských asfaltkách nebude chybět ani vůz, se kterým v Polsku o titul bojuje výše zmíněný bronzový muž loňské Barumky Bouffier. Za jeho volantem se objeví maďarský pilot Janika Tóth. Třetí soutěž s „dvěstěsedmou“ z belgického Kronosu absolvuje Bernd Casier, který při debutu na domácí rally nebyl daleko od vítězství. Ostatně v pozici vedoucího muže podniku IRC se již objevil i Švéd Jimmy Joge s dalším Peugeotem. Bylo to v Rusku na šotolině, která je Seveřanovi jednoznačně milejší než zpevněný povrch, se kterým teprve zkušenosti sbírá a start na Barum Rally nebude výjimkou. S posledním Peugeotem a speciálem Super 2000 vůbec se bude na Moravě prezentovat pilot s rancem zkušeností s místními tratěmi i jedním velkým škraloupem z loňska, kdy odstoupil po havárii v normálním provozu, Marco Cavigioli.


Foto: www.rallylovers.be

Společně s prvními ostrými kilometry vozů Super 2000 se začalo v odborných i neodborných soutěžních kruzích diskutovat na téma jejich konkurenceschopnosti oproti produkčním vozům. V sérii IRC mají zatím navrch speciály nové kategorie, avšak zlínský podnik do tohoto duelu může přinést nové skutečnosti. Produkční vozy budou mít totiž silné zastoupení ze strany domácích borců, kteří moc dobře znají místní tratě. Za volant Mitsubishi Lancer EVO IX s jasným cílem obhájit loňské vítězství usedne trojnásobný vítěz soutěže Roman Kresta. Do dalšího takového vozu se posadí druhý největší favorit z domácích jezdců Václav Pech jun., který by jistě velmi rád zavzpomínal na rok 2003 a v neděli si k druhému vítězství v Barum Rally připsal další domácí titul.

Z domácích pilotů další „devítky“ osedlají průběžně druhý muž MMČR Karel Trojan nebo Václav Arazim. V mezinárodním mistrovství letos poprvé odstartuje Miroslav Jandík, jenž se věnuje hlavně soutěžení u našich východních sousedů. Z tzv. „prostředního mistrovství“ si odskočí na jeden podnik Jiří Volf a chybět nebude ani okruhový pilot Tomáš Kostka. Na místo činu, kde vloni zničil svůj vůz, se vrátí Vladimír Barvík a ze zahraničních hostů je třeba jistě jmenovat Bulhara Dimitara Ilieva. Ten se vyhřívá na výsluní vedoucí pozice ME, ovšem předešlý podnik, kde absentoval jeho hlavní rival Solowow, kvůli technickým potížím nedokončil a výhody výrazného navýšení svého náskoku tak nevyužil. Nyní by se se svým soupeřem měl střetnout tváří v tvář.

Na startu samozřejmě nebudou chybět ani vozu Subaru Impreza. Bohužel však tato značka není v IRC registrována a je tak v tomto šampionátu přehlížena. Vojtěch Štajf, Daniel Běhálek nebo Jan Štěpánek ale jednoznačně patří do skupiny pilotů, kteří si zaslouží pozornost, neboť umí pořádně zamíchat kartami v našem mistrovství. V rámci IRC však v případě úspěchu bohužel vyjdou naprázdno.

Zajímavé souboje se dají očekávat o nejvyšší post ve skupině A. Tradičně tu bude atraktivní duel mezi Josefem Petákem (Renault Clio Super 1600) a Jaromírem Tarabusem (Suzuki Swift Super 1600), kteří bojují o titul ve skupině v našem mistrovství. Tentokrát budou mít možnost změřit síly s vítězem podniku z roku 2005 Simonem Jean-Josephem, který se letos v ME se svým Citroenem C2 Super 1600 statečně bije i se silnějšími speciály Super 2000. Podobně se v Polsku proti vozům skupiny N prosazuje Grzegorz Grzyb, jenž osedlá tradiční Suzuki Swift Super 1600. Seriál IRC na naše tratě premiérově přivane zástupce nové kategorie R3. Dva speciály Honda Civic Type-R R3 týmu JAS osedlají Španěl Daní Solá a Ital Luca Betti, jenž s vozem na předešlé Madeiře předváděl parádní kousky. S Renaultem Clio R3 by se měl představit Bulhar Todor Slavov.


Foto: rrch.ru

Seznam favoritů na vítězství v soutěži, která je domácím vrcholem sezóny, rozhodně není chudý a nezajímavý. Naopak šanci na zapsání svého jména do historických tabulek podniku má hodně jezdců. Soutěž zároveň přichystá zajímavá srovnání našich předních jezdců na produkčních vozech se zvučnými zahraničními piloty se speciály Super 2000. Právě tyto speciály budí obrovskou pozornost a stanou se bezesporu hlavním lákadlem soutěže, kterou bude možné premiérově sledovat živě na stanici Eurosport. Na živo přímo na místě bude možné auta poprvé vidět v akci v pátečním večeru při superspeciálce v ulicích Zlína. To opravdové soutěžení začne až v sobotu ráno a potrvá do neděle. Potom již budeme jednoznačně vědět, kdo letošní ročník opanoval a jak velkým přínosem byl vstup do serálu IRC.

Komentářů celkem: 17
mecirek
21. 8. 2007 12:24
0 0
hezkyyyyyy. a ani kritika na S2000 od ewrc .))) hm co se deje kluci
21. 8. 2007 12:41
0 0
už se moc těšim
21. 8. 2007 12:46
0 0
Už se těším. K S2000, tak zatím dvě značky, bude toho víc?
Rocker
21. 8. 2007 12:49
0 0
na ty prbní 2 fotky a na tu čtvrtou se mi kouká s krvácejícím srdcem smajlík(((
dsigy
21. 8. 2007 12:58
0 0
ja se tesim na patek na autobusaku na tu atmosku jak bude projizdet malina smajlík
21. 8. 2007 13:09
0 0
Chápu dobře, že je o jedno S2000 méně? A Czopik má taky chybět, to už jsou 2 kusy...
21. 8. 2007 13:46
0 0
To chybění jednoho speciálu S 2000 Fiatu je napsáno nějak zmateně - dle mého co čtu a vidím tak by měl chybět Czopik a Solowow by měl normálně jet.
21. 8. 2007 14:10
0 0
To jedno chybejici S2000 je prave Czopik..
21. 8. 2007 14:13
0 0
Já si to myslel, ale zmátla mne zmínka v článku o tom, že má přijet.
21. 8. 2007 15:34
0 0
Moc nechápu postoj Czopika nejet Barumku - před spousty polských fandů, kteří dojedou. Za to prý má jet vzálenou Elpu - možná je to kalkulace s bodíkama, ale spíš bych to viděl, že ukrajinskému sponzor spolujezdci nějak docházejí finanace
21. 8. 2007 17:36
0 0
Jeste k Czopikovi: Tym MRT specialne kvuli jeho startu poridili jedno Punto navic, protoze puvodne mel jet za ne Travaglia a Czopik na Barumce a Fuster ve Spanelsku, jenze ted Czopikuv sponzor start zrusil a auto o ktere byl i ve spojitosti s Barumkou zajem od jinych jezdcu bude trcet v garazi...Italove jsou urcite z takoveho jednani nadseni...
21. 8. 2007 17:44
0 0
Určitě to maj Italové smluvně ošetřený. Velký Mauro není žádný vořezávátko a svůj tým už pár pátků řídí smajlík
21. 8. 2007 21:57
0 0
... moc by mě zajímalo, kde byla přesně pořízena ta první fotka. Muselo to být někde kousek od našeho baráku, bohužel, moc nevidím pozadí, tak teď mi to šrotuje v lebeni, která zatáčka to byla.
21. 8. 2007 22:26
0 0
Bobor, jestli myslis toho oskubaneho Krestu tak to bylo v Oldrichovicich - konkretne tady http://tinyurl.com/24emft
22. 8. 2007 09:55
0 0
Nechce se mě jet samotnýmu, kamoš dal přednost zdení koupelny :-( Kdo mě vezme sebou?Hodonínsko?
22. 8. 2007 11:44
0 0
... sagi, díky za upřesnění.
24. 8. 2007 19:00
0 0
Před lety byl Navarra v Itálii a Evropě opravdu špička a předváděl pěknou palbu, dost jsem mu fandil, měl talent na to být špičkou ve světě. Ale rallye je taky o penězích. Jsem na něho zvědavý. Freddy Loix a další jmenovaní jsou zárukou kvality. Těším se. Jsem zvědavý co ty Super 2000 umí, i když zázraky nečekám. Škoda těch WRC!
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!