Štěpán Vojtěch v cíli Rally New Zealand
V dnešních brzkých ranních hodinách skončil třicátý osmý ročník Rally New Zealand. Na letošní působení u protinožců nebude vzpomínat příliš dobře, pilot OMV BIXXOL Rally Teamu CZ, Štěpán Vojtěch. Závod pro něho byl totiž více méně rozhodnutý už od samého počátku, kdy nabral vyjetím mimo trať značnou ztrátu. V cíli pak byl klasifikovaný na devatenácté pozici v hodnocení PWRC.
„Musíme si z toho vzít lekci. I když se to na první pohled nemusí zdát, tak jakmile zaprší, tratě jsou hodně zrádné. Jakékoliv sjetí ze stopy znamená ztrátu kontroly nad autem a vyjetí z cesty, odkud není návratu,“ popisuje své dojmy z premériového startu na Zélandu český jezdec.
Závěrečný soutěžní den opět znepříjemňoval podmínky účastníkům Novozélandské rallye všudypřítomný déšť. Průběh nedělních sedmi měřených úseků popisuje po dojetí do cíle Štěpán takto: „Na první erzetě jsme měli lehce problém s brzdami, ale to nebylo nic zásadního. Přebrzdili jsme jen jednu křižovatku, čímž jsme ztratili několik vteřin. Ve druhé rundě, do které jsme nastoupili s přenastaveným autem, se ale projevil správně nefungující trip master. Ten mimo jiné ukazuje množství paliva v nádrži, takže nám pak během závodu úplně neseděly vzdálenosti. V finále jsme se pak nedostali na poslední superspeciálku. Při přejezdu to ve voze zaškubalo a nešlo pokračovat dál,“ líčí Michal Ernst. „Z toho všeho musíme vyvodit důsledky, tak aby zbývající závody, už byly naprosto bez problémů,“ doplňuje Štěpán.
Druhá polovina roku bude v kalendáři OMV BIXXOL Rally Teamu CZ vyplněna dvěma zbývajícími starty v šampionátu PWRC, a to v polovině listopadu Irskou rallye a Britskou rallye, která následuje hned vzápětí. Posádka se také tradičně představí fanouškům na rakouské Waldviertel Rally, která se jede těsně před zmiňovanými starty. Mimo uvedených závodů, budou na programu ještě také tři testy.
Dosavadní učinkování ve světovém šampionátu a očekávání před dalšími starty se Štěpán Vojtěch pokusil shrnout. „V Mexiku jsme si relativně věřili, a myslím si, že se nám podařil zajet na úvod slušný výsledek. Vše tedy začalo podle očekávání. V Argentině už to ale bylo trochu horší. Tam je to hodně o zkušenostech, o tom co si může člověk k autu dovolit, tak aby ho v rozumném tempu dovezl do cíle. Potýkali jsme se tam s technickými problémy, které nás neopustily od začátku až do konce. Na Novém Zélandu jsme pak usedli do jiného auta, ale pro změnu to nevyšlo vůbec nám. Profil je zrádnější než se může zdát. Zéland patří k tvrdé zkušenosti. Teď nás čeká v listopadu Irsko, rychlý asfalt. V kombinaci s počasím se tam asi pěkně pokloužeme. Mělo by se to odehrávat v nastavení a podmínkách, na kterých jsme nasbírali naše dosvadní rallyeové zkušenosti. A na závěr ještě Wales.“
K některým ohlasům, které se objevily v souvislosti s účastí OMV BIXXOL Rally Teamu CZ na Novém Zélandu resp. v seriálu PWRC, Štěpán popisuje systém výběru závodů a vysvětluje důvody, proč padla před sezónou volba právě na světový šampionát produkčních vozů „Seriál PWRC probíhá tím způsobem, že z 8 vypsaných závodů, si team vybere 6 a do těch se pak přihlásí a nominuje. Pro nás to bylo Švédsko, Mexiko, Argentina, Nový Zéland, Irsko a Wales. Z toho ve Švědsku za náš team jel Martin Prokop.
Oproti těmto námi nominovaným závodům jsme měli možnost nominovat ještě Japonskou rallye a Acropolis rallye. Konkurence v seriálu je značná, každého závodu se zúčastní něco mezi mezi 20 – 25 vozy těch stálých jezdců. Jsou tu mistři světa jako je Niall McShea, Toshihiro Arai nebo Nasser Al-Attyiah. K vidění jsou tu esa, na které sázejí teamy do budoucnosti a právě z nich vzešla spousta dnešních kvitovaných pilotů, protože mistrovství světa je hlavně o zkušenostech s těmito závody. Pro nás to pak představuje neustálou motivaci a právě to nás může posouvat zase dál.
Přesto bez ohledu na to jak proběhla Rally New Zealand, která byla pro nás velkým zklamáním, v tuto chvíli vidím možnost v MS jako jedinou cestu k posunu. Navíc tím jak se zdražilo WRC, tak spousta jezdců přešla právě do kategorie PWRC a šampionát tak získal na úrovni a zajímavosti. Pokud se dokážeme ponaučit z vlastních chyb, tak ty zkušenosti, které si odneseme, bychom nenasbírali za celou sezónu v českém mistrovství, kde jsme již dosáhli nějaké úrovně,“ uzavírá Štěpán.
Tak to by mně nenapadlo ) No nic, snad příště...