Daniel Porazil - eWRC.cz
23. 7. 2004 00:00 − 2394× − 0

O RALLY BOHEMIA s ředitelem soutěže Zdeňkem Bělou

Rozhovor – Na začátku července proběhla v Mladé Boleslavi tradiční RALLY BOHEMIA. O hodnocení a odpovědi na otázky, které nejvíce zajímaly diváky, jsme požádali člověka nad jiné povolaného, řed

Na začátku července proběhla v Mladé Boleslavi tradiční RALLY BOHEMIA. O hodnocení a odpovědi na otázky, které nejvíce zajímaly diváky, jsme požádali člověka nad jiné povolaného, ředitele soutěže Zdeňka Bělu.

RALLY BOHEMIA 2004 je minulostí. Jaká podle Vás byla?
O tom, jaká nakonec byla, rozhodne oficiální zpráva pozorovatele FIA, pana Sandströma ze Švédska. Podle prvních zpráv bychom o koeficient neměli přijít, a to je pro nás v tuto chvíli velmi důležité.

Pan Sandström v minulosti navigoval Mikaela Ericssona v soutěžích MS, má dlouholeté zkušenosti s funkcí pozorovatele soutěží s nejvyššími koeficienty. Byl přísný?
Jeho přítomnost byla pro nás nesmírně důležitá. Svými zkušenostmi nám velice pomohl. Poradil nám v mnoha věcech, jak naši soutěž ještě vylepšit. Během krátké doby vyletěla Bohemka hodně rychle nahoru a s tím vyvstala otázka, co se soutěží dál? Proto jsme měli zájem na tom, aby přijel zkušený a nezaujatý pozorovatel, který nám zjednodušeně řečeno naznačí, že si buď hrajeme na něco, co nejsme, nebo nám pomůže v tom, abychom byli ještě lepší. Já osobně mám radost, že bychom o koeficient 10 neměli přijít, tím ovšem nechci říci, že vše bylo v naprostém pořádku. Vyskytly se drobnosti, které se ve finále vyskytnout nemusely. Jen hlupák se nedokáže poučit z vlastních chyb, a tak nás do příštího roku čeká hodně práce.

Bude RALLY BOHEMIA kandidovat na statut podniku Mistrovství Evropy?
Jestliže Barum rally chce kandidovat na podnik Mistrovství světa, musíme my kandidovat na vstup do společnosti soutěží Mistrovství Evropy.

Veřejnost se nemůže ubránit pocitu, že vždy musíte mít něco extra. Od roku 2002 s železnou pravidelností vylučujete před startem přední posádky pro nepovolený trénink. Kopecký, Enge letos i Tošovský, ti by mohli vyprávět. Proč se takové věci dějí jen na Bohemii?
Co by mohli vyprávět? Porušili pravidla a dostali trest. Co je na tom divného. Jezdci, kteří u nás porušují pravidla, je podle mého názoru porušují i jinde na jiných soutěžích. To, že tam jsou pořadatelé benevolentnější, nebo mají strach či snad seznamovací jízdy nekontrolují, mě nezajímá. Naše tratě rychlostních zkoušek, ze kterých jsou zahraniční jezdci doslova u vytržení, jsou obklíčeny chráněnými krajinnými oblastmi. Všechna povolení získáváme každým rokem hůř a hůř, starostové obcí si nechtějí nechat ničit silnice, které nikdo od roku 1989 systematicky neopravuje. Při všech jednáních se starosty slibuji, že zaručím hladký průběh seznamovacích jízd a pokud ne, vyvodím z toho důsledky. Budou-li vaše idoly, myslím tím samotné jezdce, jezdit při seznamovacích jízdách o 30 – 50 km/h rychleji než povoluje vyhláška, nebo budou najíždět vložky mimo časový rámec k tomu určený, budou to oni, kdo pohřbí RALLY BOHEMIA. Nikdo se mi nemůže divit, že bráním svoji soutěž. Byl bych Vám vděčný, když zveřejníte jeden z dopisů, který jsem dostal od jednoho takového obecního úřadu.

A případ Tošovský?
Řeknu jen tolik, mám hlášení od Policie ČR, že pan Tošovský byl pokutován za porušení dopravních předpisů na trati rychlostní zkoušky první etapy. To znamená vyloučení. A dohru ohledně kamiónu s porouchanou převodovkou, na kterou se mě chcete zeptat, nebudu sáhodlouze komentovat. Výhružku jsem vzal vážně a podle toho zareagoval.

V Sosnové nebylo tak plno jako vloni? Čím to? Kolik bylo vlastně diváků?
Ano, v Sosnové bylo méně diváků, což bylo pravděpodobně způsobeno novými předpisy FIA a pravděpodobně i výší vstupného. Ovšem podle hlášení Policie ČR bylo diváků zhruba tolik, co v loňském roce. Budete-li následující ročníky srovnávat s rokem 2003, dopadnou ty nové vždy hůře. Rok 2003 byl vrchol, kterého rally jako taková bude jen těžko znovu dosahovat.

Vraťme se ještě k Sosnové. Nefungoval rozhlas, nefungovalo startovací zařízení, vstupné bylo oproti loňsku málem dvojnásobné…
Máte pravdu, Sosnová nebyla výkladní skříní českého rallysportu v takové míře, jakou jsme po loňsku očekávali. Pokusili jsme se o model, který se neosvědčil. Do příštího léta dojde ke změnám.

Jak hodnotíte výkony zahraničních jezdců, které jste letos angažovali?
Schie i Pattison jsou nadprůměrní jezdci, kteří divákům předvedli nevšední zážitky. Na Marshallovi bylo vidět, že jede podruhé v životě na asfaltu a poprvé na pneumatikách Michelin. Překvapením pro mě byly výkony Alexe Skotvedta s Hondou Civic. V tomto ohledu jsem spokojen maximálně.

Jaké změny plánujete na příští rok?
Na to je ještě brzy. Máme samozřejmě představu o tom jak udržet atraktivnost první etapy a zvýšit náročnost druhé, ale na to je ještě opravdu brzy. Děkuji za rozhovor.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!