Great Lakes Rally – komentář

Australský šampionát se odehrává převážně na stálých úsecích a výraznějších změn nedoznává samozřejmě ani seznam soutěží.

5. podnik australského mistrovství (ARC), 13. – 14. září, šotolina, New South Wales


Australský šampionát se odehrává převážně na stálých úsecích a výraznějších změn nedoznává samozřejmě ani seznam soutěží, na kterých se koná. Letos však do tohoto seznamu přibyl nový podnik Great Lakes Rally. Pro jezdce nová soutěž znamená možnost vyzkoušet si neznámé úseky, což kvitují s povděkem zejména mladší a méně zkušení borci. V Novém Jižním Walesu na australské jezdecké pole čekaly velmi rychlé úseky s kluzkým povrchem ne nepodobným tomu v bývalé světové Telstra Rally Australia.


Foto: www.rally.com.au

Na start dorazila tradiční trojice vozů Super 2000. Dva exempláře jako v předešlých podnicích do rally poslal Pirtek Ford, pro jehož jedničku Michaela Guesta měla soutěž konaná nedaleko jeho domu obzvlášť velký význam. Společně s Darrenem Windusem chtěli ale hlavně dorazit se stále vyvíjenou Fiestou do cíle bez větších technických problémů. Spolehlivost zatím výrazněji netrápí Neala Batese, jenž opět usedl do Toyoty Corolla Super 2000.


Foto: www.rally.com.au

Do osvědčené produkční Toyoty Corolla Sportivo znovu usedl úřadující mistr kontinentu a letošnímu šampionátu zatím jasně vládnoucí Simon Evans. Se Subaru Impreza Sti N12 mu chtěl cestu za dalším triumfem v řadě jistě překazit Steve Glenney, který manželské dvojici zle zatápěl v předešlé rally. Se stejnou technikou se představil Brendan Reeves a o generaci starší vůz přivezl Eli Evans, který již několikrát ukázal, že dokáže se svým bratrem držet krok. Ne vždy se ale rychlý jezdec dostal až do cíle. Chybět na startu samozřejmě nemohl ani Dean Herrdige, který se svým Subaru Impreza Sti N12 pravidelně svádí těsné souboje s Batesovou Corollou Super 2000 a bojuje tak o stříbrný post v šampionátu.

1. etapa

První den rozjel nejlépe Eli Evans, avšak po krátké úvodní zkoušce byly rozdíly minimální a celá první jedenáctka se vešla do deseti sekund. Druhý test měřil dokonce ještě o něco méně a do výsledků příliš nepromluvil. To však neplatí pro Winduse, který zde chyboval. V jedné zatáčce na úzkém svou Fiestu přetočil tak nešťastně, že se musel pak dlouze otáčet, aby se vrátil do správného směru. To se mu podařilo, ale po dokončení zkoušky spadl na šestnáctou příčku (+ 37 s). Ve vedení zůstával mladší z Evansů, ovšem na dostřel se za něho dotáhl Glenney (+ 1,3 s).


Foto: www.rally.com.au

Teprve třetí test měl svou délkou těsně pod 26 kilometrů pořádně zamíchat pořadím. To se samozřejmě stalo a vzájemné odstupy se již počítaly ve větších časových úsecích. Ani tentokrát ale o svou vedoucí pozici nepřišel Eli Evans, jen již měl za zády jiného soupeře. Zajetím druhého nejrychlejšího času se na stříbrný post (+ 5,6 s) vyhoupl jeho bratr.

Na čtvrtém testu si prožil vedoucí muž soutěže horkou chvilku, když ve vnitřku stopy trefil kámen a poškodil řízení. Naštěstí pro něho to neznamenalo odstoupení, nicméně o vedoucí příčku beztak přišel. Post nejlepšího pilota první etapy připadl druhému Evansovi pilotujícímu Toyotu a stěžujícímu si na kluzký povrch. Před servisní pauzou ještě na jezdce čekal krátký test, do něhož oba Evansové nastupovali s vzájemným rozestupem 1,8 sekundy.


Foto: www.rally.com.au

Nejlépe krátkou trať prolétl Herridge, který si již po shakedownu lámal hlavu s nedostatečným výkonem motoru svého Subaru. Tento handicap se projevil i v samotné rally, takže mu zatím patřil až sedmý post. O moc lépe na tom nebyl ani jeho úhlavní soupeř Bates, který se trápil s podvozkem a s Toyotou po trati létal až moc bokem. Po pátém testu byl klasifikován na šesté příčce. Pátý dojel do servisu pilot Mitsubishi Lancer EVO IX Spencer Lowndes, který trefil Evansův kámen a ještě po projetí jedním letmým cílem opustil trať.


Foto: www.rally.com.au

Po servisní přestávce měla první etapa pokračovat zbylými dvěma testy. Komunikační problémy ale nakonec start zkoušek znemožnily a etapa byla předčasně ukončena. Pro úplnost je třeba zmínit, že na začátku dne se organizátoři potýkali se špatnou časomírou, která do výsledků přinesla pěkný zmatek. Vítězem etapy, jak je ostatně letos zvykem, se nestal nikdo jiný než Simon Evans. O 2,4 sekundy dokončil zkrácenou etapu Eli Evans a pěkná třetí příčka s odstupem 4,1 sekundy připadla Glenneymu.


Foto: www.rally.com.au

Těsně pod podiem den zakončil Michael Guest, jenž se po odjezdu z pátého testu potýkal s problémy v palivovém systému. Z těchto důvodů vůz i několikrát zastavil, nakonec se ale jezdci podařilo s neposlušnou Fiestou do servisu dorazit. Zároveň si tak připsal nejlepší letošní dílčí výsledek, neboť za vítězem dne zaostal jen o 11,4 sekundy. Až třináctý po zaváhání z druhé zkoušky dojel Windus. Oba vozy v cíli dne ale jistě tým Pirtek velmi potěšily.

Výsledky 1. etapy
1. Simon Evans/Sue Evans (AUS) Toyota Corolla Sportivo 32:11,4
2. Eli Evans/Chris Murphy (AUS) Subaru Impreza WRX STI +2,4
3. Steve Glenney/Bernie Webb (AUS) Subaru Impreza WRX STI +4,1
4. Michael Guest/Mark Stacey (AUS) Ford Fiesta S2000 Rally +11,4
5. Spencer Lowndes/Chris Randell (AUS) Msubishi Lancer Evo IX +13,8
6. Neal Bates/Coral Taylor (AUS) Toyota Corolla S2000 +19,9

2. etapa

Stříbrný ze soboty Eli Evans si po zhlédnutí onboardů drbal hlavu za chybu, kdy narazil na kámen a kvůli které přišel o možnost zisku etapového triumfu. Nicméně druhý den se mu hned na prvním testu povedlo něco podobného. Tentokrát po nárazu na kámen nepoškodil řízení, ale udělal defekt, který musel na trati měnit. Zkoušku dokončil o čtyři a půl minuty později než její vítěz a s vidinou boje o první místo se mohl rozloučit. V přemíře snahy pak ještě během dne poslal vůz přes střechu, nic vážného se naštěstí posádce ani jejich Impreze nestalo.


Foto: www.rally.com.au

Ve vedení se ocitl po první zkoušce Glenney a rychlou jízdou si i po RZ 2 udržel vedení. Na druhé příčce byl klasifikován Simon Evans, ovšem jeho ztráta činila již 12,9 sekundy. Na vině byla jeho první pozice na extrémně kluzké trati. V tom měl Glenney startující o několik pozic později citelnou výhodu. Ani ta mu ale kýžený triumf nepřinesla, neboť v RZ 11 pilot svou snahu přehnal a havaroval. Při tom ještě výrazně poškodil své Subaru, nejvíce to odnesla přední část.

Pro další etapový triumf, který mu letos ani jednou neunikl, si dojel Simon Evans. Pilot z Victorie ustál kluzkou trať i potíže s přehřívajícím se motorem své Corolly a málem se předčasně radoval ze zisku titulu. Radost mu však překazil jeho týmový kolega Bates, který v neděli zabral a v předposlední zkoušce sebral Guestovi stříbrný post.


Foto: www.rally.com.au

Pilot Fordu ale mohl být i s třetí příčkou a hlavně dojezdem až do cíle bez výraznějších technických problémů maximálně spokojen. Největší starosti mu druhý den dělal Eli Evans, za nímž musel v prachu absolvovat část osmého testu. Na šesté příčce do cíle dorazil Windus, kterého narozdíl od předešlých dvou soutěží, kdy jej pokaždé zradil motor, technika podržela. Pro pomyslnou bramboru si dojel Herridge, pro kterého zde letošní šampionát končí. V termínu Rally Melbourne bude soutěžit v Číně a s Batesem se tak již nepopere o finální stříbro. Mezi soukromníky by ale o titul již přijít neměl.

Výsledky 2. etapy
1. Simon Evans/Sue Evans (AUS) Toyota Corolla Sportivo 52.07,4
2. Neal Bates/Coral Taylor (AUS) Toyota Corolla S2000 +58,8
3. Michael Guest/Mark Stacey (AUS) Ford Fiesta S2000 Rally +59,3
4. Dean Herridge/Bill Hayes (AUS) Subaru Impreza WRX STI +1.01,3
5. Spencer Lowndes/Chris Randell (AUS) Mitsubishi Lancer Evo IX +1.09,0
6. Darren Windus/Jon Mortimer (AUS) Ford Fiesta S2000 Rally +1.25,1

Průběžný stav ARC:1. S. Evans 403, 2. Bates 284, 3. Herridge 264, 4. Reeves 182, 5. Guest 144, 6. E. Evans 138

Komentářů celkem: 1
18. 9. 2007 17:50
0 0
Omlouváme se za dočasnou nemožnost komentářů, řešili jsme jeden problém s přihlašováním.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!