Ondřej Plšek - eWRC.cz
9. 10. 2007 12:22 − 2364× − 10

Rally Catalunya 2007 – komentář

O konečném pořadí Katalánské rally rozhodla změna počasí na konci páteční etapy.

Po delší přestávce se kolotoč mistrovství světa v rally opět vrátil do Evropy. První na řadě bylal Katalánská rally, která byla letos první ve sledu dvou asfaltových podniků. A asfalt, to je jak známo doména Sebastiena Loeba. Francouzský mistr světa posledních tří let nevyhrál asfaltovou soutěž (mezi čistě asfaltové nepočítám Monte Carlo) naposledy v roce 2004, kdy odstoupil právě z Katalánské rally.

Otázkou tedy nebylo zda Sebastien ve Španělsku vyhraje, ale spíše kdo obsadí místa za ním. Citroen mohl spoléhat nejen na domácího Daniho Sorda, který je též na asfaltu velmi silný, ale doufal i v pomoc Francoise Duvala. Ten se v Německu představil ve velmi dobrém světle a muselo se s ním počítat i zde.

Malým překvapením tak byla první rychlostní zkouška, kterou vyhrál Marcus Gronholm. Pak se ale vše vrátilo do zajetých kolejí a oba dva Citroeny C4 WRC zvyšovaly svůj náskok na čele soutěže. Přesto ztráta finského jezdce nebyla příliš velká a sebemenší problém vedoucího dua mohl znamenat okamžitou změnu v pořadí. O největší zásah se ale nakonec postaralo počasí. A když jde o volbu pneumatik, tak není nad rozhodnutí Citroenu. V šesté rychlostní zkoušce začalo pršet, Marcus Gronholm byl nucen zvolnit a ztratil tak najednou přes půl minuty. První etapu tak vyhrál Sebastien Loeb s náskokem 11 sekund na týmového kolegu Sorda. Třetí v cíli páteční etapy byl Marcus Gronholm, který ztrácel 50 sekund a jen těsně za sebou udržel Mikko Hirvonena. Francois Duval ztratil hodně času na první a šesté rychlostní zkoušce a výsledkem tak bylo "jen" páté místo.

Jistým překvapením bylo šesté místo pro Pettera Solberga. Norský mistr světa z roku 2003 ztrácel na asfaltového specialistu Duvala jen deset sekund a byl tak nejrychlejším vozem Subaru. Chris Atkinson ztrácel na Pettera Solberga skoro minutu a největší naděje Subaru na výsledek ve Španělsku Xavi Pons se ani nevešel do bodované osmičky. Na poslední rychlostní zkoušce mu v dešti přestaly fungovat stěrače a Xavi tak ztratil přes minutu a půl.

Od desátého místa se pohybovali jezdci od kterých se na asfaltu lepší výkon nečekal. Přesto byl jejich odstup na vedoucího po první etapě velký, desátý Henning Solberg ztrácel na Sebastiena Loeba necelých šest minut, jedenáctý Matthew Wilson sedm a půl a Khalid Al-Qassimi rovných deset minut.

Ještě hůře se ale dařilo jezdcům, kteří cíl první etapy vůbec nespatřili. Jako první havaroval Luis Perez Companc, o rychlostní zkoušku později ho následoval Manfred Stohl a bohužel i Jan Kopecký. Větší problém havárie připravila Rakušanovi. Ten svou Xsaru zničil tak, že jí nebylo možno opravit do Korsické rally a musel tak vyřešit s jakým vozem na středomořském ostrově pojede. V případě neúčasti by mu totiž hrozila pokuta ve výši čtvrt milionu eur. Tým Kronos nakonec poslal na Korsiku vůz připravený do Japonska, ale i toto řešení není bez rizik. Xsara musí být nejdříve přestavěna na asfalt a po skončení soutěže opět na šotolinu. Na to bude mít tým jen jeden den, než se vůz bude muset vydat na dalekou cestu do Japonska.

Poslední páteční rychlostní zkouška nerozhodla nejen o pořadí páteční etapy, ale vlastně rozhodla celou soutěž. Pořadí mezi prvními deseti se nezměnilo ani po osmi testech sobotní etapy a ani nedošlo k výraznějšímu časovému rozdílu mezi jezdci. Nadále tak soutěž vedl Sebastien Loeb. Se ztrátou třinácti sekund byl druhý Daniel Sordo, který ale rozhodně nesměl Francouze atakovat. Výborný výkon podal v sobotní etapě Marcus Gronholm. Fin, o kterém je známo že asfaltové soutěže nemá rád, druhou etapu totiž vyhrál. Přesto ale nemohl pomýšlet na posun v celkovém pořadí. Čtvrtý Mikko Hirvonen jel samostatnou soutěž – odstup vpřed byl velký a před pátým Francoisem Duvalem měl dostatečný náskok.

Šesté místo i nadále držel Petter Solberg a měl tak zaděláno na zopakování výsledku z Německa. Pro další body pak mířil Jari-Matti Latvala, který začíná zrychlovat i na asfaltu. Osmé místo stále držel Chris Atkinson před Xavierem Ponsem. Desátý Hennig Solberg ztrácel již přes osm minut a body mohl získat jedině díky "pomoci" někoho jiného.

Ani v neděli nedošlo mezi prvními deseti ke změně pořadí. Katalánskou rally tak již potřetí za sebou vyhrál Sebastien Loeb. A protože druhý dojel Dani Sordo, snížil Francouz ztrátu na Marcuse Gronholma z deseti na šest bodů. Boj o titul je tak stále napínavý a jeho pokračování nás čeká již tento týden na Korsice. Sebastien Loeb je i nadále největším favoritem na vítězství v této soutěži, ale počítat se musí i s Marcusem Gronholmem. Fin vyhrál ve Španělsku dvě etapy a Ford na asfaltu poslední dobou hodně zrychlil. Velkou roli bude hrát opět dvojka Citroenu, Dani Sordo. Jeho úkolem je dojet jako druhý, což se mu ve Španělsku podařilo splnit na 100%. Bylo by jistě zajímavé vidět Sorda nesvázaného týmovými pokyny, ztráta 14 sekund na Sebastiena Loeba je minimální.

Nejlepším ze "zbytku světa" byl Mikko Hirvonen. Dvojka Fordu má letos skvělou sezónu a ačkoliv se teoreticky ještě může stát mistrem světa, bude pro něj obrovským úspěchem i celkové třetí místo. On je hlavním důvodem proč má Ford nakročeno k obhajobě titulu ve značkách, když zatím získal o plných 35 bodů více než dvojka Citroenu.

Další body si za páté místo připsal Francois Duval. Po skvělém druhém místě z Německa se od Belgičana ale čekalo přeci jen o trochu více. Reparát může složit již na Korsice, kde ale dojel do cíle naposledy v roce 2003. Naopak příjemným překvapením je šesté místo Pettera Solberga. Poslední dobou nevýrazný Solberg se ve Španělsku nenechal zastínit žádným jiným vozem Subaru a odvezl si tak tři body a trochu tak odskočil v hodnocení MS svému staršímu bratrovi Henningovi, který ale ještě nějakou dobu nemůže s body z asfaltu počítat.

Dva body si po Katalánsku připsal Jari-Matti Latvala. Mladý Fin pokaždé dokončil rychlostní zkoušku mezi nejrychlejšími deseti a sedmé místo si tak plně zasloužil. Poslední bod tak připadl na Chrise Atkinsona. Ten dojel před favorizovanějším Xavierem Ponsem a má tak nadále šanci se ještě posunout v celkovém hodnocení před Henninga Solberga.

Zklamáním skončila soutěž pro Jana Kopeckého. V roce 2005 zde získal svůj první bod v MS, minulý rok pak ohromil pátým místem, ale letos se mu na západě Evropy nedařilo. Šanci na reparát tak bude mít tento týden na Korsice, ale tamní tratě nejsou k Fabii WRC vůbec přívětivé. I přes nehodu je Jan stále jen jeden bod za Manfredem Stohlem, čtvrtým jezdcem loňského mistrovství světa.

Celkové výsledky
1. Loeb S. – Elena D. Citroen C4 WRC3:22:50,5
2. Sordo D.i – Marti M. Citroen C4 WRC+13,8
3. Grönholm M. – Rautiainen T. Ford Focus RS WRC 07+39,8
4. Hirvonen M. – Lehtinen J. Ford Focus RS WRC 07+1:25,8
5. Duval F. – Pivato P. Citroen Xsara WRC+2:28,7
6. Solberg P. – Mills P. Subaru Impreza WRC 07+2:54,1
7. Latvala J.M. – Antilla M. Ford Focus RS WRC 06+3:38,2
8. Atkinson C. – Prévot S. Subaru Impreza WRC 07+4:22,4
9.Pons X. – Amigo X. Subaru Impreza WRC 07+5:04,1
10. Solberg H. – Menkerud C. Ford Focus RS WRC 06 +10:32,2

Kompletní výsledky naleznete na stránkách eWRC-results.com.

Průběžné pořadí 2007 po Katalánské rally
1. Gronholm (FIN) 96, 2. Loeb (F) 90, 3. Hirvonen (FIN) 74, 4. Sordo (ES) 39, 5. Solberg P. (N) 34, 6. Solberg H. (N) 28, 7. Atkinson (AUS) 26, 8. Latvala (FIN) 19, 9. Duval (B) 12, 10. Gardemeister (FIN) 10

Komentářů celkem: 10
9. 10. 2007 14:05
0 0
O konečném pořadí nerozhodla změna počasí, ale adaptace jezdců na nové(jiné) podmínky a štěstí (či větší zkušenosti) citroenů na gumy. Přijde mi to napsané moc tendečně pro Gronholma (rozhodla jedna RZ, vyhrál 2 etapy). Myslí si snad někdo, že měl Loeb důvod jet hranu, když jde docela o hodně? Myslím, že jeli všichni dobře, ale v měřitelném sportu vyhrává VĚTŠINOU ten nejrychlejší (při akceptaci různých problémů soupeřů)
9. 10. 2007 15:36
0 0
Z hlediska WRC to byla, bohužel, nechutná nuda. ještě, že máme alespoň juniory...
9. 10. 2007 18:18
0 0
to Mirek - 607: Pokud tě nechutně nudí průjezdy WRC i když se netahají o sekundy, tak hodně zábavy třeba u NASCAR a spol. Jinak samo akceptuju tvůj názor.
9. 10. 2007 23:10
0 0
Tak u trati bych se zajisté nenudil, ovšem mě nezajímá rally jen jako divadlo, ale i jako sport...

Attkinsonova mega-krizovka: http://www.tangoteam.com/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4692&g2_serialNumber=2
10. 10. 2007 03:59
0 0
M607: Hezký. Chceš říct, že toto Atki ustál? Dost dobrý smajlík Dobrej je i ten kamzík s foťákem . Fotku suba zespodu v týhle zatáčce nikdo jinej nemá smajlík
10. 10. 2007 09:10
0 0
No, v televizi bylo vidět že se, potom co se vrátil na všechny čtyři kola, tvářil, jako že sám nevěří tomu, že pořád ještě jede. A není divu.
10. 10. 2007 11:25
0 0
3K: Ano, na Eurosportu byl onboard, spadl zpět na kola.
MPI
10. 10. 2007 11:39
0 0
Tak to co tam udělal Atkinson, to byla víc než krizovka, podle fotky bych si nikdy netypnul že by se to auto samo vrátilo na kola smajlík
10. 10. 2007 12:35
0 0
No v RBR se mi párkrát podařilo se z téhle pozice vrátit na kola, ale že to jde i v reálu jsem netušil smajlíksmajlík
10. 10. 2007 12:50
0 0
Jestli to Stohlovi upadne do lesa i na Korsice, tak v japonsku pojede asi na kole smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!