11. 10. 2007 10:34 − 2514× − 0

ELPA Rally – komentář

Pro letošek se řečtí organizátoři rozhodli pro zajímavý projekt, kdy svou soutěž rozdělili do dvou diametrálně odlišných etap.

Řecká soutěž je pravidelnou součástí evropského šampionátu. Dříve se v oblasti Chalkidiki soutěžilo na nezpevněném povrchu, poslední roky však patřily výhradně asfaltovým zkouškám. Pro letošek se řečtí organizátoři rozhodli pro zajímavý projekt, kdy svou soutěž rozdělili do dvou diametrálně odlišných etap. Zatímco ta první se jela na zpevněných tratích, v té druhé měli navrch šotolináři.


Foto: www.autoklub.pl

Úvodní páteční superspeciálku ovládli ve stejném čase dva jezdci, Simon Jean-Joseph (Citroen C2 Super 1600) s Volkanem Isikem (Fiat Punto Super 2000). Na sobotních „skutečných“ zkouškách začal nejlépe Renato Travaglia, jenž se po dvou startech s Fiatem Punto Super 2000 vrátil za volant produkčního Lanceru EVO IX. Ital se tak vyhoupl na třetí příčku, na níž měl po RZ 4 odstup 13,2 sekundy za nejrychlejším. Tím se právě ve čtvrtém testu stal Isik, když překonal o šest desetin Jean-Josepha.


Foto: www.autoklub.pl

V pátém testu zajel znovu lépe turecký pilot a navýšil svůj náskok na rovnou sekundu. Následující zkouška však pro změnu vyšla lépe rodákovi z Martiniku a rozdíl nejlepší dvojice se ztenčil na čtyři desetinky! O vítězi první etapy tak musel rozhodnout až poslední sobotní test, v němž nejrychlejšího času dosáhl Aris Vovos (Mitsubishi Lancer EVO IX). To řeckého pilota posunulo před Dimitara Ilieva (Mitsubishi Lancer EVO IX) na čtvrtou pozici.


Foto: www.autoklub.pl

Na bronzovém stupínku do cíle asfaltové etapy dojel Travaglia, který musel během dne zvolnit kvůli potížím s motorem. Největší bodovou porci za etapový triumf si do tabulky ME připsal Isik, když Jean-Josepha porazil minimálním rozdílem dvou desetin! Menším skandálem byla první etapa zakončena u zeleného stolu. Iliev byl z rally vyloučen kvůli dolévání vody do chladiče v tankovací zóně.

Podle manažera týmu Vladimira Ilieva o žádné porušení pravidel nešlo. Při tankování se rozlil benzín do kufru Ilievova Lanceru. Spolujezdec poté došel pro láhev s vodou, aby místo vyčistil. Toho si měl všimnout jeden z členů Citroenu a celou událost nahlásit jako porušení pravidel. Ať už to bylo jakkoliv, Iliev tím ztratil šanci na případný zisk bodů a moc mu to nepřidalo ani v šancích do boje o titul ME. Díky odvolání nakonec Bulhar do druhé etapy nastoupil.


Foto: www.autoklub.pl

Jak již bylo zmíněno, v neděli se soutěžilo na šotolinových cestách, podle některých jezdců ne nepodobných těm z Kypru. V sobotu večer měly všechny týmy 160 minut na přestavbu svých vozů z asfaltové verze na šotolinovou, ráno se již naostro soutěžilo. Na osmé zkoušce zajel nejlépe domácí Vovos a vyhoupl se na třetí pozici (+ 6,5 s). V následujícím testu ale u jeho vozu stejně jako u Lanceru Ilieva došlo k poruše diferenciálu a obě posádky tak své působení v rally ukončily.


Foto: www.autoklub.pl

Ve vedení se držel i nadále Isik, když Jean-Joseph s vozem s pohonem jediné nápravy citelně ztrácel a propadal se. Aktuálně mu patřila třetí příčka se ztrátou více než minuty na Turka. Druhý byl Travaglia s odstupem 24,6 sekundy. Ve zbylých zkouškách se již na pořadí nic výrazně nezměnilo a turecký pilot Fiatu si tak dojel pro první letošní evropský triumf. Na druhé pozici dokončil evropský šampión z let 2002 a 2005. Bohužel i na konci soutěže se ale rozhodovalo u zeleného stolu.


Foto: www.autoklub.pl

Travaglia vyměnil Lancer Top Runu za tutéž techniku týmu RallyArt Technology, nicméně příliš si tím nepolepšil. Ani tento vůz neprošel závěrečnou technickou prohlídkou, když na vině byl zadní diferenciál, který zcela nedopovídal homologaci. Tým kolem italského pilota se proti rozhodnutí odvolal. Nic to však nemění na tom, že je poslední dobou vyloučených vozů Mitsubishi kvůli nesrovnalostem s homologacemi trochu moc a spousta soutěží tak kvůli tomu končí fiaskem. Možná by bylo na čase, aby se nad tím někdo z automobilové federace a také ze samotné automobilky pozastavil a případné chyby v homologacích opravil. Jinak se průběh dalších soutěží bude ubírat stejným směrem a za chvíli se pomalu stane nepodstatným, kdo jak si předtím vedl na trati.


Foto: www.autoklub.pl

Na druhou příčku v řecké soutěži se tak vyhoupl Simon Jean-Joseph s Citroenem. Ten má nyní asi největší šanci na zisk titulu. Vedoucí Ojeda totiž o body přijde, neboť se nezúčastnil minimálního počtu soutěží. Závěrečná rally se navíc koná na francouzské půdě na asfaltových cestách. Ve hře samozřejmě zůstává i Isik, Iliev, Solowow a Travaglia, kteří disponují silnějšími vozy s pohonem všech náprav. K rozuzlení velice zapletené situace v ME dojde příští víkend v Rallye d´Antibes.

Pořadí v cíli
1. Volkan Isik/Kaan Özsenler (TR) Fiat Punto Abarth S2000 3:04.42,2
2. Simon Jean-Joseph/Jack Boyere (F) Citroen C2 S1600 +3.33,8
3. Michał Sołowow/Maciej Baran (PL) Fiat Punto Abarth S2000 +3.51,2
4. Krum Dončev/Stojko Valčev (BG) Mitsubishi Lancer Evo IX +4.16,5
5. Grigoris Nioras/Anastassios Goussetis (GR) Subaru Impreza WRX STI N11 +8.17,1
6. Pandelis Topsis/Konstantinos Tsotsos (GR) Mitsubishi Lancer Evo VIII +9.22,6
7. Manos Stefanis/Konstantinos Stefanis (GR) Mitsubishi Lancer Evo VIII +12.15,6
8. Leonidas Kirkos/George Polyzois (GR) Mitsubishi Lancer Evo IX +13.22,5
9. Dimitris Nassoulas/Mihalis Patrikoussis (GR) Mitsubishi Lancer Evo IX +14.23,6
10. Milan Chvojka/Hana Chvojková (CZ) Mitsubishi Lancer Evo IX +15.51,6

Stav ME: 1. Ojeda 51, 2. Jean-Joseph 49, 3. Isik 48, 4. Iliev 43, 5. Sołowow 41, 6. Vouilloz 40, 7. Travaglia 35, 8. Navarra 27, 9. Fontana 25, 10. Czopik 16

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!