Jiří Hejčl - eWRC.cz
3. 8. 2004 00:00 − 3012× − 0

Neste Rally Finland 2004 – průvodce

Pro všechny návštěvníky letošní Rally Finland připravil Jirka Hejčl podrobného průvodce.

Jyvaskyla: Příjezd po 9 ( E63 ) od Tampere – centrum soutěže, nepřehlednutelné, na břehu jezera po pravé ruce. Odbočíte směrem do přístavu – značeno „hala Paviljonki“. Parkování na břehu jezera nebo přejet za komplex a parkování po levé ruce.

Pro zajímavost, zda-li koupit či nekoupit vstupenku :

Rally Pass : 45 Euro (všechny RZ + servis )
Super RZ Killeri: 15 Euro
Ounipohja 1 a 2: 20 Euro
Ounipohja 2: 12 Euro
Jukojarvi 1 a 2: 12 Euro
Kruununpera 1 a 2: 12 Euro
Ostatní RZ: 12 Euro
Servisní zóna: 5 Euro
Děti pod 12 let v doprovodu rodičů vstup zdarma

Čtvrtek 5. Srpna 2004

Testovací RZ – Shakedown Laajavuori 8.00 hodin: Tato Rz je již třetím rokem na stejném místě – držte směr Nemocnice ( ulice Keskusasiraelantie ) a poté zabočte do leva směr – Laajavouri ( ulice Savalenkatu a poté Laajavuorantie). Po třech kilometrech narazíte na kemp a skokanský můstek, které budete mít po levé ruce.

RZ začíná na otevřeném prostranství kousek od cílové věže běhu na lyžích. Přehledné místo, možnost kempování. Po úvodním strmém stoupání na klasické široké finské šotolinové cestě, následuje série tří rychlých zatáček pod skokanským můstkem. Tyto zatáčky přecházejí v další rychlou pasáž ve stoupaní, z nichž nejhezčí je levá na konci stoupaní s mírným horizontem. Závěr této velmi rychlé pasáže tvoří vlásenka s průjezdem mezi kovovými kůly. Druhá polovina RZ vede po užší cestě s horším povrchem, nepříliš typickým pro místní rallye. V první části je krásný rychlý dlouhý skok, po kterém následuje prudká pravá zatáčka, která váže s levou. Následuje několik rychlých zatáček, aby RZ končila serií levá, pravá z kopce a krásné dvě levé. To vše v rozmezí asi 600 m. Pak již jen několik rychlých zatáček a je cíl, který je umístěn za kempem pro karavany. Start a cíl je od sebe vzdálen asi 500 m.

Jízda na minikáře: Po úvodní části bych doporučil zůstat na tomto místě a zkusit místní specialitu – jízdu na minikáře z kopce po šotolinové trati. Stojí to za to!!!!!

Technická přejímka: Odpoledne následuje technická přejímka ve výstavní hale Paviljonki. V tomto komplexu je umístěno centrum soutěže, servisní zóna a bude zde i technická přejímka.

Technická přejímka se nachází v pravé části komplexu. Je to hala za servisním stanovištěm vozů JWRC.

Rally Show: Na závěr dne bych doporučil navštívit „Rally Show“. Na prostranství před hlavním vchodem do ředitelství bude umístěna rampa, kde proběhne prezentace všech zúčastněných týmů v tomto pořadí :

WRC :
18.30 Subaru
18.35 Citroen
18.40 Peugeot
18.45 Ford
18.50 Mitsubishi
18.55 Škoda
JWRC : 19.05 Citroen
19.10 Fiat
19.15 Ford
19.20 Opel
19.25 Peugeot
19.30 Renault
19.35 Suzuki

Týmy se zúčastní se svými vozy i jezdci. Budou rozdávány propagační materiály a taktéž budete moci získat podpisy jezdců.

Pátek 6. Srpna 2004

RZ 1 Kuohu
RZ 2 Parkkola
RZ 3 Mokkipera
RZ 4 Lankamaa
RZ 5 Laukaa
RZ 6 Ruuhimaki
RZ 7 Kuohu
RZ 8 Parkkola
RZ 9 Mokkipera
RZ 10 Killeri

Rychlostní zkoušky jsou umístěny severně od centra soutěže.

RZ Kuohu
Tato RZ je pouze necelých 8 kilometrů dlouhá. Úvodní část RZ je umístěna hodně daleko od možnosti parkování u hlavní silnice. Mapa velmi zkresluje a docela se projdete. V této části je nejzajímavější skok asi na 1,5 km. Nejhezčí místa jsou na konci RZ asi od 5 kilometru. Je tam série odbočení na křižovatkách, které jsou nebezpečné zejména za deště. Nejhezčí z nich leží asi na 5 km. Odbočení následuje po prudkém sjezdu a mnoho pilotů zde skončilo mimo trať – např. v roce 1992 Marcus Gronholm.

RZ Parkkola
Jedná se o zkrácenou verzi z loňského roku. RZ bude končit u vesnice, která dala RZ jméno. Zkouška je zajímavá tím, že zde najde vše co Neste rally nabízí – široké i úzké cesty v lese, skoky táhlé i prudké zatáčky. Nejdůležitější je zde správně upravovat rychlost ze širokých na úzké cesty v lese, kde se dá snadno urazit kolo. Po celé Rz je mnoho krásných míst i možností parkování, ale doporučil bych 5 km, kde po rychlém širokém příjezdu následuje rychlá levá, která velmi vynáší – o čemž by jistě mohl hovořit Colin McRae.

RZ Mokkipera
Velmi rychlá RZ s množstvím skoků. Zde je možno porovnat správné nastavení tlumičů a odvahu jezdců. Pěkná je zejména první část, kde nedlouho po startu následuje asi 1,5 dlouhá rovinka s několika velmi dlouhými skoky. Prostřední část zkoušky je velmi obtížně přístupná. Další zajímavé místo se nachází na 7 km, kde po několika skocích následuje prudké odbočení vlevo.

RZ Lankamaa
Nejsevernější a nejvzdálenější RZ dne. RZ je opět charakteristická nutnou změnou stylu v jejím průběhu. Řada pěkných míst se nachází asi od 3 do 6 km, ale znamená to nechat se tam „uzavřít“ na celý den. Nejzajímavější místa se nacházejí na konci RZ 19 km. V tomto úseku můžete objevit několik krásných rychlých zatáček a což je nejzajímavější několik zatáček přes můstky.

RZ Laukaa
Tradiční RZ, která vede kolem farmy Juhy Kankkunena. Krásné místo je asi na 3,5 km ( většinou je zde také VIP stan ), kde po dlouhé pravé následuje prudký sjezd a prudká levá. Tato pasáž je velmi přehledná a důležitá pro přesnost průjezdu, protože po ní následuje dlouhá rovinka s „protahováky“ na vytočenou šestku. Vypadá to až hrozně jak v jejím závěru skáčí auta přes asfaltovou silnici do úzké lesní cesty s levou zatáčkou. Problém je parkování. Nedoporučuji parkovat v Laukaa, je to tam obvykle ucpané.

RZ Ruuhimaki
Pravděpodobně nejznámější RZ dne. Pro mnohé fanoušky má tato RZ kouzlo si jako Pindula na Barumce. Jedná se pravděpodobně o nejfotogafovatelnější RZ na světě. První část RZ vede po úzké silnici s mnoha zatáčkami, aby se na 4 km napojila na širokou cestu s mnoha a mnoha krásnými a dlouhými skoky. Od 4 km se můžete postavit kamkoli a uvidíte, co dělá Finsko Finskem. Pro mě je nejkrásnější částí asi 5 km, kde je rychlá zatáčka, prudký sjezd s horizontem a opět dlouhá levá. Za touto zatáčkou následuje trojice nejznámějších skoků ( pravidelně to bývá v TV ), které jsou vidět z jednoho místa. Opět se zde setkáte s velmi ucpanými příjezdovými cestami.

RZ Killeri
Nudná RZ na koňské závodní dráze. Zajímavá jen tím, že se zde utkávají dva jezdci najednou. Zajímavá může být i pro toho, kdo je VIP host a má přístup do „VIP městečka“.

Doporučuji : 1, 3, 6, 7, 9 a 10 či servis. Dá se to stihnout pokud nebudete čekat na celé startovní pole. Problémem může být pouze přejezd mezi 6 a 7, kde se dají očekávat zácpy. K přejezdům se dají použít také ( a zejména ) místní cesty, které jsou však velmi špatně značené a musíte si dávat velký pozor, protože potkáte mnoho téměř stejných neoznačených křižovatek. Nám se velmi vyplatilo používat ukazatel ujetých kilometrů a dělat si poznámky.

Sobota 7. Srpna 2004

RZ 11 Vaheri
RZ 12 Ouninpohja
RZ 13 Urria
RZ 14 Ouninpohja
RZ 15 Ehikki
RZ 16 Moksi-Leustu
RZ 17 Himos
RZ 18 Killeri

Rychlostní zkoušky jsou umístěny na jih a západ od centra soutěže.

RZ Vaheri
Opět jedna z RZ, která má svoje jméno vepsané do historie rallyesportu. RZ se jede na jakémsi poloostrově a je velmi těžko přístupná, ale stojí za to si několik km najet. Krásná místa jsou asi v polovině RZ u vesničky Vaheri. Dostzanete se tam po úzké šotolinové cestě lemující jezero. RZ se jede po široké cestě s množstvím rychlých či pomalých zatáček a nechybí ani pověstné finské skoky. Upozorňované místo je pěkné pro přehledný asi 2 km úsek. Posádky vidíte vyjíždět z lesa nad vesnicí, průjezd vesnicí, který je zakončen ostrou levou zatáčkou a několika protahováky se posádky dostanou až k Vám do levé zatáčky s negativním sklonem, za níž následuje dlouhý skok do lesního úseku.

RZ Ouninpohja
Zde není co dodat. To je RZ za kterou se jezdí do Finska. Těchto 33 km se snad jezdí již od doby, kdy bylo založeno mistrovství světa. Snad každý jezdec by mohl povídat. Historie se začala psát již pověstným průjezdem Timo Makinena, který celou RZ absolvoval s otevřenou kapotou, či Ari Vatanenem, který po úžasných šesti vyhraných Rz na soukromém Opelu zde tento vůz kompletně zničil. V roce 2002 Richard Burns dlouho v soutěži vedl, aby zde na pověstném skoku “bílého domu“ odepsal tlumič a přišel o vítězství.

Ihned po startu na jezdce čekají 4 skoky za sebou. Skoky jsou krásné tím, že se skáče „dveřmi napřed“ do zatáčky. Zde se vždy ukáže, kdo brzdí a kdo jede srdcem. Vidět 20 metrové skoky, kdy přistání je na hraně vozovky a nebo někdy i v příkopě, stojí za to. Dobře přístupný je již zmiňovaný 6 km – skok bílého domu. Pak následuje průjezd lesem, aby se posádky představily na 22 km, snad nejznámějším místem trati. Přehledný úsek je zakončen vracečkou typu Pržno. O tomto místě by jistě mohl vyprávět Juha Kankkunen, který zde dvakrát po sobě ztratil naději na pěkný výsledek. Závěrečných 10 km se odbývá na úzké cestě, která není moc přístupná.

RZ Urria
Tato RZ se pyšní jedním skvostem. Na 6 km je pravděpodobně nejdelší skok cele trati a možná v celém rallyeovém světě. Na skok se najíždí více jak 130 km rychlostí a skáče se … kdo neviděl neuvěří!!!! Kdo již vážíte cestu do této země neměli byste zde chybět.

RZ Ehikki
Řekněme, že se jedná o klasickou vložku, která ničím nepřekvapí, ale ani nezklame. Najde zde skoky, zatáčky s negativním sklonem ve velkých rychlostech. Nejznámější místa s mnoha zatáčkami se nacházejí po 8 km.

RZ Moksi-Leustu
Nejdelší RZ celé soutěže. Na 41 km najde vše co dělá tento sport krásným. Opět mnoho krásných míst, ale doporučil bych úplný závěr zkoušky. Budete mít možnost porovnávat časy jednotlivých posádek a uvidíte rovinku s dlouhým skokem jak od skokanů na lyžích. Skok je pěkný tím, že se skáče do protisvahu, který je ukončen levou zatáčkou s negativním sklonem a prudkým sjezdem s pravou zatáčkou přes dřevěný most na kterém bývá umístěna fotobuňka.

RZ Himos
Jedná se o podobnou zkoušku jako Vaheri. RZ je pověstná svým diváckým závěrem na lyžařském svahu, kdy diváci mohou posádky vidět více jak 3 minuty. Mě ale zaujalo jiné místo necelý 1 km před touto „arenou“. Místo je situováno nad lyžařským svahem proti směru jízdy. Můžete zde vidět přijíždět auta vysokou rychlostí po horizontu kopce, aby před Vámi odbočila vpravo dolů po sjezdovce. Vidět auta v rychlosti přes 150 km jet z kopce ve smyku všech kol více jak 200 metrů jinde neuvidíte.

RZ Killeri
Již zmiňováno v předešlé části.

Doporučuji : 12, 13, 15, 16, 17 – ale je to velmi těžké. Divák by měl vidět RZ Ounipohja, ale na druhou stranu vynechat nejdelší skok, nevím…. Určitě se může stihnou také Killeri, ale je to o ničem, jak řekli moji kolegové…

Neděle 8. Srpna 2004

RZ 19 Jukojarvi
RZ 20 Kruununpera
RZ 21 Jukojarvi
RZ 22 Kruununpera

Rychlostní zkoušky jsou umístěny na západ od centra soutěže.

RZ Jukojarvi
Opět klasická finská RZ s mnoha odbočeními kde se dá ztratit mnoho času. Jedno z pěkných míst je na 4 km u jezera. Sjezd po kterém následuje dlouhá levá, která plynule přechází v pravou. Následuje asi 200 rovinka a opět dlouhá rychlá pravá. Vše je velmi přehledné. Další pěkné místo je na 8 km. Série protahováků zakončená prudkou levou. Můžete zde krásně sledovat dobržďování rozhozeným autem. Hezký je i zhruba 20 km s dvěma levými zatáčkami mezi nimiž je asi 100 rovinka. Málokdo ji ale jede rovně. Pěkný je i závěr RZ.

RZ Kruununpera
S touto Rz nemám noho zkušeností. Navštívili jsme jen jedno místo na necelém 18 km. Kde jsme mohli vidět skok do zatáčky , krátkou rovinku a pravou dlouhou zatáčku na níž navazovala levá vracečka.

Doporučení : jednoduché buď jednu či druhou RZ na dva průjezdy.

Závěrem bych chtěl říci, že se vůbec nemusíte bát experimentovat. Na této soutěži najdete krásné místo všude. Všechny příjezdy jsou perfektně značené již z hlavní silnice, kde máte mnoho ukazatelů. Na druhou stranu však musíte počítat s možností kolon, zejména na příjezdu k vyhlášeným RZ a před placenými parkovišti. Všem vřele doporučuji dodržovat předepsanou rychlost. Mnohokrát jsem viděl pokutované auto s hosty VIP. Všem doporučuji přespávat u RZ. Ve Finsku stejně jako v ostatních severských zemích můžete jednu noc přespat, kde chcete ( pokud to ovšem není výslovně zakázáno ). Nepsané pravidlo je, že byste neměli rušit místí obyvatelé a hlavně pouze na jednu noc, při druhém stanování na stejném místě se na to již pohlíží jako na kempování a mohli byste se potýkat s problémy. Nenechte se překvapit množstvím opilých lidí během víkendu.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!