Jiří Hejčl - eWRC.cz
5. 8. 2004 00:00 − 2321× − 0

Startuje Neste Rally Finland 2004

PREVIEW Seriál mistrovství světa se opět vrací do Evropy. Zavítá na sever do Finska, Mekky soutěžního automobilového sportu

Seriál mistrovství světa se opět vrací do Evropy. Zavítá na sever do Finska, Mekky soutěžního automobilového sportu, která vlastní více jak polovinu titulů z MS jezdců. Finská Jyvaskyla, ležící asi 270 km od metropole Helsinek, bude od pátku do neděle hostit devátý díl letošního seriálu. Tato soutěž je odjakživa doménou seveřanů a pouze Carlos Sainz, Didier Auriol a Markko Märtin dokázali narušit jejich 50-ti letou nadvládu.

Soutěž se původně jmenovala – Jyväskylän Suurajot, poté Rally of 1000 Lakes a od roku 1997 – Neste Rally Finsko. Co se však nemění je – centrum soutěže – univerzitní městečko Jyvaskyle, ležící na severním břehu jezera Paijanne – a hlavně nádherné šotolinové rychlostní zkoušky s velmi vysokými jízdními rychlostmi. Například průměrná rychlost loňského vítěze se pohybovala přes 120 km/ hod., na nezpevněném povrchu, kde kola ztrácí každou chvíli kontakt s vozovkou a kolem se míhají vzrostlé stromy nekonečných finských lesů. Rozhoduje zde především zkušenost a přesný rozpis. Ty tam jsou doby, kdy mladík Ari Vatanen na soukromé Asconě natrénoval RZ tak dokonale, že pět RZ dokázal vodit celé startovní pole s mnoha slavnými jezdci bez použití rozpisu. ( Mimochodem na šesté se spletl a z auta zbyl jen šrot . ) Cesty, po kterých vedou tratě Finské rally, jsou velmi široké a vlnité. Jejich hladký tvrdý povrch zaručuje velmi rychlé průjezdy táhlých zatáček. Množství dlouhých skoků láká každoročně statisíce fanoušků z celého světa. Někteří jezdci považují soutěž za šílenost a např. dlouholetý spolujezdec slavného Waldegarda, Hans Thorseliuz stroze prohlásil : „Bjorne, jsem Ti kdykoli k službám, kromě Finska…“. Jiní, jako například Juha Kankkunen soutěž milují a o šílencích nechtějí ani slyšet – „ Když se na Rallye Monte Carlo řítím po ledě kolem skal nebo hlubokých propastí, mívám větší strach…“.

V letošním ročníku, jedné z nejslavnějších soutěží mistrovství světa, bude k vidění 22 rychlostních zkoušek na 15 šotolinových trasách o délce 382 km. Posádky absolvují více jak 1577 km. Úvod soutěže obstará Shakedown, který se uskuteční poblíž lyžařského areálu v Laajavuori ve čtvrtek 5. srpna stejně jako po minulé dva ročníky. Centrem soutěže je opět Mezinárodní kongresové centrum Paviljonki, kde se odbude start i cíl soutěže a všechny posádky se sem budou po celé tři dny vracet k pravidelnému servisu. První etapa dlouhá 488 km asi nejvíce sníží potencionální okruh favoritů na vítězství. V pátek posádky absolvují 10 RZ, z nichž nejdelší měří necelých 25 km a nejkratší, divácká na dostihové dráze v Killeri 2 km. V průběhu dne na posádky čeká například slavná zkouška v Ruuhimaki s množstvím televizních skoků. Nejdůležitější bude najít správný rytmus a dobrou pohodu. Druhá etapa se uskuteční v sobotu a na posádky čeká 8 RZ. Středem pozornosti všech zúčastněných bude zejména dvojí průjezd slavnou RZ Ouninpohja, která měří více jak 33 km a každoročně rozhoduje o možných aspirantech na vítězství. Zapomenout ovšem nesmíme ani na další tradiční RZ – Urria ( s nejdelším skokem v seriálu MS ) či nejdelší zkoušku soutěže, Moksi-Leustu, se 41 km délky. Také tento den bude zakončen diváckou zkouškou na dostihové dráze v Killeri. Na zbylé posádky čeká v závěrečný den posledních 96 km při dvojím průjezdu dvou úseků. První posádka je očekávaná v Jyvaskyle v neděli ve 14.40.

Neste Rally Finland, jak zní oficiální název soutěže, bude mít na svém startu jedno z nejkvalitnějších obsazení v letošním seriálu. Jak je již ve Finsku po dlouhá léta zvykem. Pravidelně dochází ke konfrontaci Seveřanů se zbytkem světa. Finové vládnou této soutěži již roky a pro každého je domácí vítězství ceněno více, jak titul mistra světa. Šampion není ve Finsku uznáván pokud nedokáže zajet kvalitně na zdejších tratích.

Do role největšího favorita pasovalo loňské vítězství Markko Martina. Ten se může spolehnout na podporu neskutečného množství Estonských fanoušků a také finského kolegy Janne Tuohino, který byl týmem nominován coby posádka s možností bodovat pro tým. Již podruhé v této sezóně tak pojede Francois Duval pouze o body do hodnocení jezdců. Martin se stále ještě zotavuje ze své nehody, která ho potkala v Argentině. Duval má za úkol – dojet do cíle. Největším Estoncovým konkurentem určitě bude úřadující mistr světa Petter Solberg. Loni byl druhý, když po překrásné bitvě na poslední RZ porazil Richarda Burnse, a doufá, že letos svůj výsledek vylepší. Dvojka týmu Subaru, Mikko Hirvonen, pojede doma a měl by předvést jak rychlý dokáže být na cestách, které zná od mládí. Pro Marcuse Grönholma, Harriho Rovanperäho a Sebastiena Lindholma bude Finská rallye ideální příležitostí předvést potenciál svůj i vozu Peugeot. Po slibném debutu nové 307 WRC na začátku letošního roku se v posledních čtyřech soutěžích týmu vůbec nedařilo. Tři, místní vítězství na kontě, však řadí Gronholma do role největšího domácího favorita. Všichni jezdci Peugeotu pojedou bez taktických pokynů a finský úspěch by týmu jistě vylepšil reputaci. Všeobecně se očekává, jak se na zdejších specifických tratích ukáže suverén letošní sezóny tým Citroen. Sebastien Loeb je vedoucím mužem šampionátu a chce-li získat titul, měl by uspět i zde. Carlos Sainz již poněkolikáté chytil „druhý dech“ a i on může myslet na stupně nejvyšší. To ovšem není možné tvrdit o stáji Mitsubishi. Nevýrazné výsledky a špatná finanční situace vedla tým k radikálnímu řešení – odstoupení ze šampionátu. Tým se naposledy představí zde a o několik týdnů později v Německu, což bude výzva pro diváky. Pro tento závod byli nominováni, tradiční jednička Pannizi a Fin Kristian Sohlberg. Oběma pravděpodobně nezbude než čekat na problémy druhých a pokusit se získat nějaké body do soutěže týmů. Po několika měsících se na tratích světového šampionátu představí také tým Škoda. Fabie určitě prokázala zlepšení vítězstvím na několika národních závodech, a tak se jen můžeme těšit, zda-li to bude stačit na konkurenci v MS. O dobrý výsledek ( do 8. místa ) se bude pokoušet trojice vozů. Vedle tradičních jezdců, Schwarze a Gardemeistra, dostal příležitost domácí „chasník“ Jani Paasonen.

Počet vozů specifikace WRC však stále není u konce. Nemalé ambice určitě bude mít dvojice jezdců týmů Bozian. Jak Daniel Carlsson, tak i Henning Solberg již letos zajeli několik dobrých výsledků a svou kvalitu jistě prokáží i zde. Peugeot 206 je velmi dobré sportovní „nářadí“. Určité osvěžení do řad startujících se „soukromými“ vozy WRC by měl přinést Juuso Pykalisto. Tento Fin dostane do ruky Citroen Xsaru Belgické stáje Kronos. Samozřejmě ani zde nebudou chybět dva pravidelní účastníci MS Achim Warmbold a Alistair Ginley. Také škodovka bude mít na startu soukromého jezdce. Bude jim Maďar Tagai s Octavii třetí evoluce.

Stejně kvalitní sestava se sejde na vozech třídy S1600. Řady pravidelných účastníku posílí i někteří další kvalitní jezdci. Boj o stupně vítězů bude cílem pro stáj Renault. Za volanty těchto vozů usednou Larry Cols a Nicolas Bernardi. Ambice neskrývá ani Kris Meeke s vozem Opel. Favority největší musíme hledat za volanty japonských vozů Suzuki. Vedle stálých pilotů této značky, Mirco Baldacciho, Guy Wilkse, Kosti Katajamäkiho a Per-Gunnar Anderssona, nebude chybět ani Estonec Urmo Aava s vozem loňské specifikace. Tuto sestavu posílí tři vycházející finské hvězdy, které za volanty Ignisů debutují. Jari-Matti Latvala, Jussi Valimäki a Jussi Ketomäki budou mít k dispozici auta letošní specifikace. Vozy pro Latvalu a Ketomäkiho bude servisovat zlínský tým JM Engineering. Na startu se objeví celkem osm Ignisů S 1600!

Český rallysport má hojné zastoupení. Bohužel se na startovní rampě neobjeví ani jeden pilot s Českou vlaječkou na dveřích. Svého zástupce budou mít naši východní sousedi Slováci. S vozem Subaru Impreza skupiny N se této nesmírně těžké rallye zúčastní Jozef Bereš.

Finská rallye je nesmírně náročná soutěž a pro mnoho jezdců je cílem projet cílovou metu – alespoň se zúčastnit. Toto krédo platí i pro mnoho fanoušků z celého světa. Již několik let mezi nimi můžeme vidět i ty s českou nebo škodováckou vlajkou. Je to velmi dobře a ze svého hlediska můžu všem tuto soutěž vřele doporučit. Protože, kdo neviděl Finskou rallye neví, co je pořádná rally podívaná. Pokud už se do této severské země podíváte, nezapomeňte se vykoupat v místních jezerech, protože voda je opravdu teplá, což mnoha lidem u nás jen těžko vysvětlíte. Zároveň bych doporučil místní specialitu – což je Makkara. Ačkoliv to zní hodně cizokrajně, jedná se o opečený párek s hořčicí a kečupem. Speciální snad je jen to, že Finové ho jedí bez chleba.

Víte že :

  • v roce 191 vyhrál Rauno Aaltonen na Mercedesu 220 SE a krásné 3.místo získala Škodovka zásluhou Esko Keinanena
  • Keinanen byl ještě úspěšnější o rok později, kdy obsadil dokonce druhé místo
  • V roce 1964 se začal prosazovat vůz Mini Cooper, Timo Makinen obsadil 4. místo
  • V roce 1968 se poprvé prosadil Hannu Mikkola tehdy na voze Ford Escort Twin Cam
  • V roce 1971 vyhrál nám dobře známý Stig Blomgvist na legendárním Saabu 96
  • V roce 1973 zazářil Markku Alen na Volvu 142, když dokázal uhájit druhé místo před Kinnunenem na supersportovním voze Porsche 911
  • V roce 1975 slavila úspěch japonská značka Toyota díky vítězství Hannu Mikkoly
  • V roce 1977 Ford marně sháněl místního specialistu za volant čtvrtého vozu, až Ari Vatanen doporučil Kyosti Hamalainena. Na otázku, zda bude umět řídit vůz skupiny 4 s nímž nemá žádné zkušenosti, Vatanen odpověděl :“ Buď umí řídit auto nebo ne..“ …a Hamalainen vyhrál!!!
  • V téže roce zaznamenala krásný úspěch škodovka, když Nor Haugland obsadil s typem 130 RS krásné 10. místo
  • Zajímavostí bylo, že s první startovní desítky dojelo jen jedno auto
  • V následujícím roce se startovalo v pátek v 17.30 a cíl byl v neděli v 9 hodin ráno. Posádky měli jen 6 hodinovou pauzu v sobotu dopoledne.
  • V roce 1981 se na Finských tratích poprvé představil vůz Audi Quattro a nebýt problémů s motorem suverénně by zvítězil
  • V roce 1986 se v soutěži naposledy představily vozy skupiny B a obsadily prvních 8 míst
  • V roce 1988 překvapivě vyhrál Mikael Ericsson na voze Mitsubishi Gallant VR4. Tento stálý jezdec stáje Lancia byl na tento závod Japoncům zapůjčen
  • V roce 1990 došlo k prolomení tradice. Poprvé nezvítězil Skandinávec. Hrdinou se stal Carlos Sainz
  • V roce 1993 se zde odehrála premiéra vozu Subaru Impreza. Ari Vatanen obsadil druhé místo po obrovské bitvě s Juhou Kankkunenem
  • V roce 1994 Kankkunen těžce havaroval. Podařilo se mu však Toyotu vyprostit z příkopy a nakonec obsadil 9. místo
  • Od roku 1994 do roku 1998 kraloval soutěži pouze jediný jezdec Tommi Makinen
  • V roce 1999 FIA experimentovala. Poslední RZ soutěže byla televizní a vítěz dostal 3 body do klasifikace jezdců. Auriol odstoupil z 9. Místa, vůz byl opraven a specielně připraven na tuto RZ, kterou malý Francouz nakonec vyhrál.
  • Tentýž rok jsme mohli sledovat premiéru Škody WRC ve finských lesích – Schwarz urazil kolo ve třetí zatáčce první RZ
  • Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!