Ondřej Plšek - eWRC.cz
30. 10. 2007 17:55 − 2531× − 3

Rally Japan – komentář

Japonská rally se stala již druhým letošním trumfem Mikko Hirvonena, Marcus Gronholm a Sebastien Loeb soutěž nedokončili.

Již dlouho jsme neměli v mistrovství světa možnost sledovat soutěž, ve které tak často docházelo ke změně pořadí a kterou nedokončilo tolik předních posádek. Před začátkem soutěže fanoušky nejvíce zajímalo, jak se bude vyvíjet velmi napínavý souboj o titul mistra světa. Jak Marcus Gronholm, tak i Sebastien Loeb v Japonsku v minulosti vyhráli a tak se dal čekat těsný výsledek v zemi vycházejícího slunce.

Termín konání Japonské rally se oproti minulému roku posunul skoro o dva měsíce a to bylo znát na počasí. Teplota po ránu jen nepatrně překročila bod mrazu a situace jezdcům komplikovala i hustá mlha. Do soutěže nejlépe vkročil Jari-Matti Latvala, který vyhrál první rychlostní zkoušku. Jeho náskok byl ale nepatrný, když druhý Sebastien Loeb za ním zaostal o 4 desetiny a Chris Atkinson o 6 desetin sekundy. Tovární Fordy se seřadily na čtvrtém a pátém místě. Druhá rychlostní zkouška se ale povedla nejlépe právě Fordům, když jezdci s těmito vozy obsadili první čtyři místa. A jelikož Sebastien Loeb dojel až osmý se ztrátou 13 sekund, tak se propadnul i v celkovém hodnocení na čtvrtou pozici. Soutěž nadále vedl Latvala, na druhé místo se posunul Gronholm a i třetí místo patřilo díky Hirvonenovi Fordu.

Ve třetí zkoušce se na první místo pak posunul Marcus Gronholm, ale dlouho se zde neohřál. Čtvrtá rychlostní zkouška, která měřila necelé tři kilometry, se mu stala osudnou. Fin na tomto testu chyboval, opustil trať a přitom o jeden z pařezů poškodil svůj Ford Focus. Sice se mu podařilo dojet s minutovou ztrátou do cíle zkoušky a posléze do servisu, ale tam svůj vůz odstavil. Pařez totiž poškodil ochranný rám a to znamenalo jediné – konec nadějí na zisk bodů z Japonska. Ulehčil tak výrazně situaci Sebastienu Loebovi, který se mohl posunout v celkovém hodnocení mistrovství před Fina a posléze pak upevnit svou pozici v Irské rally.

Marcus Gronholm ale nebyl jediný kdo havaroval. Na jednom ze skoků měl velké problémy Petter Solberg, když s vypětím všech sil udržel Imprezu na trati, ale přitom jí poškodil tak, že na přejezdu k šesté rychlostní zkoušce musel vůz odstavit. Šestá RZ se stala osudná i jeho týmovému kolegovi Chrisi Atkinsonovi. Australan ve vysoké rychlosti vylétl z trati a zastavil se až o stromy. O velkém štěstí může hovořit hlavně Stephane Prevot, který zůstal nezraněn, ačkoliv vůz narazil do stromů jeho stranou a byl silně poničen.

Nadále ale pokračoval boj o vedení v soutěži. V šesté rychlostní zkoušce se před Latvalu posunul Mikko Hirvonen, v deváté se pak před finského mladíka dostal i Sebastien Loeb. Pořadí po prvním dni tedy bylo následující: Mikko Hirvonen, Sebastien Loeb, Jari-Matti Latvala. Čtvrtý Dani Sordo ztrácel již 40 sekund a byl těsně následován Henningem Solbergem.

Druhá etapa začala průjezdem zkoušky, která se stala osudnou Marcusi Gronholmovi. Větší vliv na pořadí tak měla mít až 12. RZ. Vyhrál jí Mikko Hirvonen s náskokem 0,4 sekundy před Sebastienem Loebem. Problémy měl naopak Jari-Matti Latvala, kterého začalo zlobit řazení a musel začít řadit manuálně. Tato zkouška také znamenala konec nadějí i pro poslední vůz Subaru. Xavier Pons stejně jako jeho dva kolegové o den dříve havaroval a skončil.

Další zkouškou byla 20,75 km dlouhá Niueo. Na rozmáčené a bahnité trati nejdříve chyboval Sebastien Loeb. Jeho C4 se dostala mimo trať a v Japonsku, kde je minimum diváků, neměla posádka šanci dostat vůz zpět na silnici. Důvodem havárie byl špatně přečtený rozpis od Daniela Eleny. Jednička týmu Citroen se tak připravila o šanci na "trhák" v hodnocení mistrovství a odstup mezi oběmi jezdci tak nadále činí pouhé čtyři body. Nutno dodat, že tito rivalové nechybují příliš často, naposledy oba dva nedokončili stejnou soutěž v roce 2005 v Austrálii.

Další obětí této zkoušky se stal do té doby výborně jedoucí Jari-Matti Latvala. Dle svých slov se díky problémům s řazením tolik nekoncentroval na řízení a důsledkem toho byla havárie. Jari-Matti tak letos již poněkolikáté zahodil výborně rozjetou soutěž. Přesto mladý Fin opět dokázal, že dokáže být velmi rychlý a jeho angažmá v továrním týmů tak je již jen otázkou času.

Kvůli technickým problémům Manfred Stohl přijel pozdě do časové kontroly a dostal penalizaci 40 sekund. Po dopolední sekci druhé etapy tak platilo senzační pořadí: Hirvonen, Sordo, Solberg H., Perez Companc a hlavně Wilson na pátém místě. Toto pořadí platilo i po skončení sobotní etapy. Mikko Hirvonen vedl Japonskou rally s náskokem 38 sekund na Daniho Sorda, třetí Henning Solberg ztrácel skoro dvě minuty. Zajímavou podívanou sliboval boj o pátou pozici, když na Matthewa Wilsona ztrácel Manfred Stohl něco málo přes půl minuty.

Na mladého Brita ale zkušený Rakušan neměl. Naopak – Matthew Wilson postupně získával čas na Luise Pereze Companca a dvě zkoušky před cílem se před argentinského farmáře posunul. Ostatní jezdci své pozice již udrželi a tak mohl další vítězství v mistrovství světa slavit Mikko Hirvonen. Dvojka Fordu neudělala během celého víkendu žádnou závažnější chybu a zaslouženě si připsala 10 bodů za druhé letošní vítězství. Druhým místem pak Dani Sordo dokázal zlepšení na nezpevněném povrchu, přesto na ty nejlepší zde stále ztrácí.

Přímo skvělého výsledku dosáhnul při své premiéře v Japonsku Henning Solberg. Starší bratr Pettera dobrou jízdou dosáhnul svého letošního prvního umístění na stupních vítězů a opět dokázal, že na šotolině jezdit umí. Senzační čtvrté místo dovezl do cíle Matthew Wilson. Sice ztratil na Mikko Hirvonena více než šest a půl minuty, přesto tak vysoko se synem Malcolma Wilsona nikdo nepočítal. Spokojen ale musí být i Luis Perez Companc. Milionář z Argentiny si dojel pro své první letošní body a současně tak zaznamenal nejlepší umístění jezdce týmu Munchis.

Tři body za šesté místo si z Japonska odvezl Manfred Stohl. Rakouský jezdec tak po dlouhé době dosáhnul na body, přesto by tento pilot měl Wilsona a Companca porážet. Za jezdcem OMV skončil na sedmém místě Federico Villagra. Také on si stejně jako jeho týmový kolega Companc vylepšil své maximum a dokonce poprvé v MS bodoval. Poslední bod si pak senzačně zajistil Katsuhiko Taguchi s "enkovým" Lancerem. Naposledy se s vozem skupiny N podařilo bodovat Jari-Matti Latvalovi v Austrálii 2006.

Rally Japan – výsledky
1.Hirvonen, Mikko – Lehtinen, Jarmo Ford Focus RS WRC 073:23:57,6
2.Sordo, Dani – Marti, Marc Citroen C4 WRC+37,4
3.Solberg, Henning – Menkerud, Cato Ford Focus RS WRC 06+4:33,7
4.Wilson, Matthew – Orr, Michael Ford Focus RS WRC 06+6:37,9
5.Perez Companc, Luis – Volta, Jose Maria Ford Focus RS WRC 06+6:40,4
6.Stohl, Manfred – Minor-Petrasko, Ilka Citroen Xsara WRC+7:04,3
7.Villagra, Federico – Diaz, Jorge Ford Focus RS WRC 06+11:15,3
8.Taguchi, Katsuhiko – Stacey, Mark Mitsubishi Lancer Evo IX+20:40,1

Vítězství v RZ: Loeb 6, Sordo 6, Solberg P. 4, Hirvonen 3, Villagra 3, Latvala 2, Gronholm 1, Araujo 1, Pons 1

Vedení v soutěži: RZ 1–2 Latvala, RZ 3 Gronholm, RZ 4–5 Latvala, RZ 6–27 Hirvonen

Pořadí v šampionátu: Gronholm 104, Loeb 100, Hirvonen 84, Sordo 53, Solberg P. 38, Solberg H. 34, Atkinson 29, Latvala 24, Duval 12, Stohl 12

Komentářů celkem: 3
30. 10. 2007 21:141
0 0
seb gooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
30. 10. 2007 21:352
0 0
to autor článku: Australa(Australana by asi mělo být) ve vysoké rychlosti vylétl z trati a zastavil se až o stromy. - je to odstavec pod fotkou C4
31. 10. 2007 10:533
0 0
Marcusi, bojuj ať je titul doma ve finskusmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!