Ondřej Plšek - eWRC.cz
18. 11. 2007 20:01 − 2437× − 6

Irská rally – komentář

Jak dopadla premiéra Irské rally v mistrovství světa?

Irsko bylo letos druhou zemí, která se dočkala své premiéry v mistrovství světa. Kolotoč MS tak poprvé zavítal do Irska, kde na jezdce čekala mimořádně náročná trať, jejíchž podmínky ještě zhoršovalo počasí. A fanoušci se tak mohli těšit nejen na další pokračování mimořádně vyrovnaného souboje o letošní titul mistra světa, ale i na mimořádně vysoký počet vozů WRC na startu.

Soutěž samotná začala již ve čtvrtek v Belfastu, kde se jela před místním parlamentem divácká superspeciálka. S tou si nejlépe poradil Marcus Gronholm, ale pravé závodění začalo až v pátek ráno. První páteční zkoušku vyhrál navzdory poškození závěsu levého zadního kola Sebastien Loeb a posunul se tak do vedení celé soutěže. Tři sekundy na něj ztratil jeho týmový kolega Dani Sordo a na třetím místě dojel Marcus Gronholm. Do deseti sekund se pak vešel již jen Mikko Hirvonen, ostatní jezdci nabrali na 11,5 kilometrů dlouhé rychlostní zkoušce již větší ztrátu.

Do servisu čekaly jezdce ještě dvě zkoušky a necelých padesát ostrých kilometrů. Otázkou bylo, jak tuto zátěž vydrží poškozený závěs na Citroenu C4 WRC. Ve třetí RZ to Sebastienu Loebovi stačilo na třetí místo, ve čtvrté pak na místo druhé hned za Dani Sordem. Ten přijížděl do prvního servisu jako vedoucí muž celé soutěže a to s náskokem dvou sekund právě na jedničku Citroenu. To už ale byl ze hry Marcus Gronholm. Tento Fin stejně jako v Japonsku na druhé rychlostní zkoušce havaroval a soutěž pro něj předčasně skončila. Rychlostní zkouška musela být dokonce kvůli této nehodě přerušena a posádka byla převezena do nemocnice na vyšetření. To nepotvrdilo naštěstí žádné zranění, ale pokračování v závodě nebylo možné. Marcus tak vyrobil již druhou velkou chybu za sebou a výrazně si zkomplikoval cestu za svým třetím titulem mistra světa.

A ačkoliv tuto zkoušku absolvovalo jen málo jezdců, tak připravila velké problémy většině z nich. Chris Atkinson skončil mimo trať, poškodil přední partii své Imprezy a návrat mu trval více než dvacet minut. Ještě hůře se vedlo trojce v týmu Subaru. Xavi Pons se sice po havárii dostal zpět na trať, ale pak musel svůj speciál odstavit. Nepodařilo se mu tak napravit nepovedený výkon z Japonska, kde skončil až ve čtvrté desítce. Dvakrát se mimo silnici dostal i Henning Solberg, tomu se ale pokaždé podařilo dostat zpět na trať a se skoro nepoškoženým vozem pokračovat.

Po čtyřech rychlostních zkouškách se tak ve vedení usadilo duo Citroenu, třetí Mikko Hirvonen ztrácel již půl minuty. Příjemným překvapením bylo čtvrté místo Jari-Matti Latvaly (ztráta 43 sekund), následovali ho bratři Solbergové a Kris Meeke.

Jezdce pak čekalo opakování dopoledních rychlostních zkoušek. Již v té první zabral Seb Loeb a vrátil se do čela soutěže. V následující zkoušce se pak posunul na třetí místo Jari-Matti Latvala, když Mikko Hirvonen dostal příkaz v každém případě soutěž dokončit a zajistit Fordu předčasný zisk titulu v hodnocení týmů. K tomu potřeboval tři body a tím pádem nejhůře šesté místo. Na řadě pak byl druhý průjezd zkouškou Lough Gill, která se dopoledne stala osudnou Marcusi Gronholmovi. Tentokráte zde skončily naděje na dobrý výsledek pro Krise Meeka. Ten poslal svou Imprezu tři metry pod trať a diváci ho zpět na silnici vraceli skoro půl hodiny. Subaru pak stejně musel o dvě RZ později na následky nehody odstavit.

Na jezdce ještě čekaly poslední tři zkoušky první etapy. A konec pátečního dne se nepovedl Henningu Solbergovi. V osmé rychlostní zkoušce si ustlal mezi stromy a zpět se již nedostal. Naštěstí nebyl Focus příliš poškozen a sympatický Nor se tak mohl v sobotu opět vrátit do soutěže.

Po prvním dnu náročné Irské rally tak vedl Sebastien Loeb s desetisekundovým náskokem na Daniho Sorda. Jari-Matti Latvala byl třetí s odstupem větším než minutu a deset sekund, Mikko Hirvonen ztrácel dalších deset sekund. Čest Subaru zachraňoval Petter Solberg na pátém místě s dvouminutovou ztrátou. Nejlepší jezdec s pneumatikami Pirelli Guy Wilks na šesté příčce ztrácel skoro tři a půl minuty na vedoucího Francouze. Sedmé místo patřilo Manfredu Stohlovi, který chtěl bodovat v druhé soutěži v řadě, stejně tak jako osmý Matthew Wilson.

Druhý den čekalo na posádky šest rychlostních zkoušek o délce necelých 105 kilometrů. První tři zkoušky vyhrál Sebastien Loeb a vzdálil se tak svému pronásledovateli Sordovi na 50 sekund. Podmínky byly stále velmi obtížné, ale z první desítky měl větší problémy jen Manfred Stohl. Rakouský jezdec nejdříve na první sobotní rychlostní zkoušce vylétl z trati a návrat mu trval skoro sedm minut. Třetí rychlostní zkouška pak ale znamenala již definitivní konec pro jezdce týmu OMV. Opět neudržel svou Xsaru na silnici, ale tentokráte prolétnul brankou a zastavil se až o masivní betonový sloupek. Posádce se sice nic nestalo, ale soutěž tak pro Rakušana skončila. Stohl z posledních sedmi soutěží čtyřikrát havaroval a získal pouhé tři body za šesté místo v Japonsku. Poslední start s Xsarou čeká Manfreda Stohla ve Walesu, kde minulý rok skončil druhý, letos ale s takovým výsledkem počítat s velkou pravděpodobností nemůže.

Až na výpadek Stohla tak k posunům mezi bodovanými místy nedošlo. Sebastien Loeb sice trochu zvolnil a nechal vyhrát jednu zkoušku Chrise Atkinsona a Jari-Matti Latvalu, ale vývoj soutěže držel pevně ve svých rukou. Dani Sordo mu jistil záda ze druhé příčky s odstupem jedné minuty, další minutu pak ztrácel zmiňovaný Latvala. Ke čtvrtému Hirvonenovi se blížil pátý Petter Solberg, ztráta 16 sekund nebyla pro neděli moc velká.

V neděli byly na programu již jen čtyři rychlostní zkoušky, přičemž poslední divácká byla dlouhá jen 2,38 kilometru. Sebastien Loeb sice obdržel v neděli penalizace kvůli pozdnímu příjezdu do rychlostní zkoušky, ale těch deset sekund nehrálo v konečném účtování žádnou roli. "Superseb" s přehledem vyhrál osmou soutěž letošního mistrovství světa a potvrdil svou momentálně absolutní dominanci na asfaltu. Hlavně ale udělal velkou radost svým fanouškům, když rázným krokem nakročil k zisku čtvrtého titulu mistra světa v řadě a vyrovnání rekordu fenomenálního Tommiho Makinena. Ve Walesu mu k jistotě titulu stačí páté místo.

Druhým místem v Irsku potvrdil double Citroenu Dani Sordo. Ten opět potvrdil, že na asfaltu je ideální týmovou dvojkou a potřebuje se jen zlepšit v soutěžích s nezpěvněným povrchem, kterých je ale v mistrovství světa většina.

Svého dosud největšího úspěchu ve své kariéře dosáhnul třetím místem Jari-Matti Latvala. Tento talentovaný jezdec, který letos absolvuje první celou sezónu a v Irsku absolvoval již 51. start v soutěži MS, tak konečně udržel rychlost po celou soutěž a po právu se mohl postavit na stupně vítězů. Zároveň si tak řekl o místo v továrním týmu Ford, které se uvolní po odchodu Marcuse Gronholma a na které se řadí mezi hlavní adepty. Teprve dvaadvacetiletý Latvala tak za sebou nechal i Mikko Hirvonena, který ale musel především plnit týmové pokyny a zajistit Fordu obhajobu loňského titulu ve značkách.

Pátý Petter Solberg v neděli se již nepokusil ohrozit čtvrtého Hirvonena a v poklidu dovezl do cíle páté místo se ztrátou tří minut na vítězného Loeba. Přesto je ale Petter asi z minulosti zvyklý na boj o mety nejvyšší… Druhé Subaru v cíli řídil Guy Wilks. Ten letos poprvé usednul místo do Focusu do Imprezy a hned z toho byly první tři mistrovské body pro tohoto Brita.

Pro dva body si dojel Matthew Wilson. Syn šéfa M-Sportu sice ztratil více než deset minut na vítěze, ale soutěž bez větších problémů dokončil a již podruhé v řadě se probojoval do osmičky nejlepších. Po fantastickém čtvrtém místě v Japonsku si mladý Matthew tentokráte odváží dva body z Irska. Poslední bod tak připadnul nejlepšímu irskému jezdci ze rodinného klanu MacHalů – Garethu.

Premiéra Irské rally se povedla. Soutěž nabídla úzké, uskákané a uklouzané tratě, se kterými měla své problémy i světová špička. Trochu více se jistě čekalo od místních jezdců s vozy WRC, ale opět se ukázalo jak velká je propast mezi jezdci kteří jezdí pravidelně soutěže mistrovství světa a zbytkem startovního pole.

Komentářů celkem: 6
18. 11. 2007 23:10
0 0
Ahoj poslední odstavec hovoří za vše, pěkná soutěž.
19. 11. 2007 06:05
0 0
... ten Henning je na té fotce boží: jako by malý chlapeček v první třídě u tabule říkal: " Heč, v té příkopě je moje malé oranžové autíčko."
19. 11. 2007 10:55
0 0
V druhom a treťom odstavci je chyba: Loeb mal poškodený tlmič, nie záves. Chýba mi aj zmienka o sobotných problémoch Sorda a Latvalu, keď ich od pohromy zachránili diváci. Inak ale pekné zhrnutie. smajlík
SAX
19. 11. 2007 11:14
0 0
A na teplákách má od maminky vyšito: "Expert". smajlík
19. 11. 2007 11:22
0 0
vypyda to opravdu legračně,ma tam vyraz jako decko.
19. 11. 2007 14:18
0 0
Bobor [19.11.2007 06:05:54]
Dobrej hlodsmajlíksmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!