8. 8. 2004 00:00 − 2296× − 0

Märtin poskočil na druhé místo

Posádka týmu BP-Ford WRT Markko Märtin a Michael Park pokračovala ve výborném výkonu a druhý den Finské rally zakončila na druhém místě.

Tisková zpráva – 2. etapa

Posádka týmu BP-Ford WRT Markko Märtin a Michael Park pokračovala ve výborném výkonu a druhý den Finské rally zakončila na druhém místě. Osmadvacetiletý estonský pilot není ještě po havárii při Argentinské rally zcela zdráv, ale přesto dokázal Ford Focus RS WRC posunout z třetího místa celkového pořadí až na dohled vedoucího muže soutěže Marcuse Grönholma. Dnešní etapa byla obtížná a posádky byly na nohou šestnáct hodin.

Finové Janne Tuohino a Jukka Aho se vrátili na základnu soutěže v Jyvaskylä na pátém místě celkového pořadí. Třetí posádka týmu Ford BP, Francois Duval a Stéphane Prévot drží s dalším Focusem RS devátou pozici. Jako jediný tovární tým má Ford v první desítce celkového pořadí tři vozy. To jen ukazuje dominanci značky v devátém podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Denní harmonogram nabídl nepochybně nejúžasnější soutěžní den letošní sezóny. Soutěžící čelili osmi rychlostním zkouškám, které měřily 167,80 kilometrů. Na programu byly nejznámější a nejtěžší rychlostní vložky. Tratě byly situovány jihozápadně od Jyvaskylä a byly dost odlišné od pátečních. Dnešní úseky byly široké, plynulé a neuvěřitelně rychlé. Posádky dosahovaly průměrné rychlosti až 130 km/hod.. Na některých místech byla šotolina tak tvrdá a jemná, že jízda byla podobná jako na asfaltovém povrchu.

Místní soutěž je proslulá svými skoky. Někdy si posádky na trati připadají jako na horské dráze. Typickým představitelem soutěže je rychlostní zkouška Ouninpohja (33,24 km), která je považována za soutěžácký test dospělosti. Rychlostní zkoušky vyžadují maximální soustředění a precizní řízení vozu. Klasické finské erzety lákají obrovské množství diváků. Ti se vydávají do nádherné finské krajiny, aby shlédli nejlepší světové piloty ve velké bitvě.

Včera Markko Märtin objevoval, jak moc se na něm podepsala jihoamerická havárie. Dnes se s přibývající jistotou dostavily i velmi dobré výkony. Loňský vítěz Finské rally se dostal na druhé místo již v úvodu dnešního dne a pak již udržoval vyrovnané tempo. Už podruhé v řadě vyhrál diváckou superstage v Killeri, dvakrát zajel druhý nejrychlejší čas a čtyřikrát třetí. Den zakončil se ztrátou pětatřiceti sekund na Marcuse Grönholma. Märtin byl korunován jako “Král Killeri“ a za své výkony obdržel hodinky.

„Jel jsem bezpečně a nejel jsem nijak na hraně,“ řekl Markko. “Mezi mnou a Marcusem je dost velký rozdíl a k tomu abychom vyhráli, bychom potřebovali pomoc z venčí. Pokud nebude mít problémy, je nemožné Marcuse dostihnout. Vím jistě, že zítra nesmím udělat žádnou chybu a bylo by hloupé zbytečně útočit. Potřebovali bychom získat více než třicet sekund, riskováním bychom jich ale získali jen pár. Pokud pojedu své tempo, doufám, že to bude stačit na udržení druhé pozice. Čeká nás ale ještě mnoho kilometrů. Hodně pilotů již bylo na dosah stupňů vítězů a nakonec jich nedosáhli. Toho se chci vyvarovat.“

Po prvních dvou rychlostních zkouškách se tým rozhodl snížit světlou výšku zadní části Märtinova Focusu RS v barvách Castrolu. Výsledkem bylo Markkovo zlepšení. “Auto pak skákalo a přistávalo mnohem lépe. Po této úpravě jsem byl s vozem naprosto spokojen,“ řekl Märtin.

Spolujezdec Michael Park věří, že Markko znovu našel svou jistotu. “Nejedeme ještě tempem, které by vedlo k vítězství, ale odpoledne jsme byli již velmi rychlí. Markko se začíná dostávat do správného rytmu,“ řekl Michael.

Tuohino odstartoval do dnešní etapy ze čtvrtého místa a dnešní den pro něj byl velmi obtížný. Nakonec se propadl za oba piloty Citroënu, Carlose Sainze i Sebastiena Loeba. Cenné sekundy ztratil na startu RZ13, když mu zhasl motor. Do zítřejší etapy vyjede se ztrátou 6,9 sekundy na Loeba.

“Nebyl to dnes špatný den, ale že by byl nějak skvělý, to se také říci nedá,“ řekl devětadvacetiletý Tuohino. “Dnes byl jediným problémem pilot. Nezajel jsem žádné dobré časy. Nedařilo se mi brzdit ve správný okamžik, ale nevím proč. Udělal jsem několik malých chyb a celkově jsem prostě nejel tak dobře jako včera. Zítřejší rychlostní zkoušky mám velice rád a doufám, že se zlepším. Auto fungovalo bez problémů a teď je na mě, abych vystupňoval tempo.“

Duval s Prévotem se dnes ráno vyšplhali na sedmé místo celkově. Stále si ale na kluzké šotolině udržovali bezpečné tempo. Při druhém průjezdu vložkou Ouninpohja po tvrdém dopadu poškodili výfuk Focusu RS a ztratili tak minutu. Na další rychlostní zkoušce pak nechali dalších pětadvacet sekund.

“Přistáli jsme úplně stejně, jako na kterémkoli jiné skoku,“ řekl Duval. “Neletěli jsme moc daleko, ale při dopadu jsme poškodili výfuk a následkem toho ztratilo auto výkon.“ Výfukové potrubí bylo ulomeno v blízkosti turba a Duval s Prévotem ho před startem do další rychlostní zkoušky připevnili drátem. V servisní zóně pak mechanici výfuk opravili, ale překročili časový limit. Posádka obdržela padesátivteřinovou penalizaci. Problémy je stály dvě příčky celkového pořadí. Duval ale zabojoval a den zakončil pouze 4,5 sekundy za Toni Gardemeisterem, který je osmý a 9,3 sekundy za Danielem Carlssonem, který je sedmý.

“Dnešek byl tak obtížný, jak jsme očekávali. Oproti minulému roku ale vidím v mém výkonu zlepšení. Myslím, že budu potřebovat ještě tak dva nebo tři průjezdy těmito vložkami a budu plně konkurenceschopný. I tak jsem ale dnes zajel několik dobrých časů, s rozpisem jsem spokojen a zítra chceme získat ztracený čas zpět,“ řekl Francois.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!