25. 11. 2007 19:29 − 2600× − 3

Francouzským mistrem podvodník?

Francouzský asfaltový šampionát letos nabídl vyrovnaný souboj tří jezdců o titul, jenž trval od začátku až do úplného konce sezóny.

Rallye du Var – komentář

8. podnik francouzského asfaltového mistrovství, 23. – 25. listopadu, Var, 12 RZ – 237 km


Francouzský asfaltový šampionát letos nabídl neuvěřitelně vyrovnaný souboj tří jezdců o titul, jenž trval od začátku až do úplného konce sezóny. Piloti Patrick Henry, David Salanon a Jean-Marie Cuoq usedli shodně do vozů Peugeot 307 WRC a již to dávalo tušit, že poměr jejich sil bude velmi vyrovnaný. Průběh roku tyto předpoklady potvrdil a francouzští diváci se stali svědky napínavého osmidílného dramatu. O jeho hrdinovi se rozhodovalo až v závěrečném díle, jenž byl situován na horské cesty Rallye du Var.


Foto: www.ffsa.org

Mezi Cuoqem a Henrym byla situace poměrně jednoznačná. Kdo se chtěl stát mistrem, musel toho druhého porazit. Druhý jmenovaný si zároveň mohl dovolit před sebe pustit třetího aspiranta na titul Salanona. Zato Cuoq by v případě dojetí na druhé příčce mohl na celkový triumf zapomenout, neboť ten by v této konstelaci připadl právě zvítězivšímu Salanonovi.

Očekávaný vrchol šampionátu bohužel poznamenaly dvě nepříjemnosti. Tou první bylo ošklivé počasí, které přichystalo mokrou trať zalitou do mlhy. Pro diváky i jezdce nic moc, pro zahuštění už tak silné atmosféry další podstatný prvek. A atmosféra podstatně zhoustla již po seznamovacích jízdách. V těch byli totiž Cuoq, Salanon a Rouillard nachytáni při nepovoleném trénování. Organizátoři na to zareagovali udělením dvaceti sekund penalizace a pokuty 160 Euro.


Foto: www.ffsa.org

Něco takového se ani trochu nelíbilo Jacquesovi Schittenhelmovi, zástupci firmy Total přes záležitosti ohledně rally. Ten se již během soutěže nechal slyšet, že olejářská firma, která je jedním z hlavních sponzorů šampionátu, v souvislosti s tímto incidentem uvažuje o ukončení rally podporujících aktivit. Po zisku titulu jedním z hříšníku Schittenhelm prohlásil: „Nechceme, aby se francouzským mistrem stal podvodník a postavil se tak do řady společně s osobnostmi, jako je Jean Ragnotti. Od roku 1998 jsme partnery šampionátu, ale za takovýchto okolností nehodláme ve spolupráci pokračovat.“


Foto: www.ffsa.org

Vše bude nyní záležet na tom, jak se k celému skandálu postaví automobilová federace. Zatímco oba piloti vozů 307 WRC si to v rally rozdali o zisk titulu, Patrick Rouillard (Toyota Celica GT-Four) se na startovní rampě ošklivě pustil do organizátorů. O incidentu byla informována policie a jezdec byl ze soutěže vyloučen. Eric Mauffrey (Peugeot 306 Maxi) se tím stal podruhé vítězem Trophee Michelin.

Do bojů o trofej nejcennější odstartoval nejlépe Salanon, když na prvním testu o délce šestnácti kilometrů druhému Henrymu nadělil zhruba sekundu na kilometr! Na následující zkoušce o délce 33 kilometrů již jezdec BSA tolik nezářil a získal na Henryho jen 1,1 sekundy, což jej stále drželo za jeho zády (+ 1,5 s). Závěrečný páteční test nejlépe vyšel Cuoqovi, jenž na konci dne za Henrym zaostával o 16,5 sekundy. Pilot modrého Peugeotu se ale už nemohl radovat z vedení, které ztratil na RZ 3 ve prospěch Salanona (+ 10 s). I tato stříbrná pozice mu ale nadále zajišťovala zisk titulu.


Foto: www.ffsa.org

Druhý den rozjel nejlépe vedoucí Salanon a připsal si na své konto nejrychlejší čas v každé z úvodních třech zkoušek. V boji o titul mu to ale nebylo moc platné, jelikož i nadále zůstával na druhé příčce Henry. Cuoq tempu vedoucí dvojice nestíhal a na druhou pozici již ztrácel 41,1 sekundy, vedení mu bylo vzdáleno o více než minutu. V servisu se rozhodl již jistý šotolinový šampión pro radikální změnu nastavení a ta se ukázala jako naprosto perfektní trefa do černého. V RZ 7 dostal Henry nadílku v podobě 19,1 sekundy a jeho náskok na Cuoqa se tak rázem snížil na zhruba polovinu.


Foto: www.ffsa.org

To sice mohlo do té doby druhého pilota rally trochu vystrašit, ovšem na druhou stranu se mu dostalo úlevy díky problémům vedoucího Salanona. Ten totiž ve škarpě poškodil pneumatiku a následný defekt musel měnit přímo na trati. Výsledkem byla ztráta čtyř a půl minuty, pád na sedmou příčku a zřejmě definitivní konec šancí na zisk titulu. Ty pro sebe stále udržoval na živu Cuoq, když ze zbylých třech sobotních zkoušek dvě vyhrál a do cíle druhé etapy dojel s odstupem 13,9 sekundy na Henryho.


Foto: www.ffsa.org

V neděli dva největší aspiranty na vystřídání Nicolase Vouilloze v pozici úřadujícího francouzského asfaltového mistra čekaly ještě dvě předlouhé zkoušky. Obě měřily přes třicet kilometrů a obě musela dvojice pilotů Peugeotu absolvovat s nevhodnými pneumatikami, když ty ideální již upotřebili v předešlých dvou etapách. Tyto extrémní podmínky zjevně dokonale sedí Cuoqovi, jenž umazal na RZ 11 hned 8,1 sekundy ze svého manka. Do poslední zkoušky tak startoval již s odstupem jen 5,8 sekundy, což na Henryho minimálně vyvíjelo velký tlak.


Foto: www.ffsa.org

V úplně poslední zkoušce letošního šampionátu se pilotovi z regionu Ardeche povedl husarský kousek. Henryho překonal a dojel si pro čtvrté vítězství roku znamenající zároveň zisk titulu! Cuoq se tím stal během jediného roku dvojnásobným mistrem, když má na svém kontě i triumf v šotolinových rally. Jak již bylo zmíněno výše, mistrem trofeje Michelin se stal Mauffrey, který s absolutním francouzským šampiónem sdílí stejnou stáj. V Rallye du Var si pilot Peugeotu 306 Maxi dojel pro čtvrtou příčku.

O tu srdnatě bojoval až do konce i Brice Tirabassi (Peugeot 207 Super 2000). Defekt a následná ztráta pěti minut v poslední zkoušce jej místo posunu na čtvrtou pozici odsunula až na konečnou osmou. Mechanická závada Fiatu Punto vyřadila před posledním testem hlavního Tirabassiho rivala v kategorii Super 2000 Oliviera Martyho. Podobně dopadl již ve druhém dni Dany Snobeck s Peugeotem 307 WRC nebo debutant v Porsche Alex Bengue. Zajímavá konkurence se sešla v kategorii R3, kde největší favority tovární piloty Renaultu Cedrica Roberta a Thomase Barrala doplnili domácí Manu Giugou s Belgičanem Krisem Princenem. Z vítězství se nakonec radoval Giugou před Robertem, jenž těsným rozdílem 3,1 sekundy porazil Guillaume Canivenqa s Peugeotem 206 RC třídy A7.


Foto: www.ffsa.org

Závěrečný díl atraktivního šampionátu nabídl neuvěřitelné vyvrcholení „velké velrybí bitvy“ o titul. Pokud bychom vycházeli jen z čísel a zajetých časů, neměl by závěr sezóny jedinou chybu. Bohužel ale musíme přihlédnout k událostem, které rally předcházely a její průběh do značné míry znehodnotily. O titulu tak stále není jasno a rozhodovat se bude muset u zeleného stolu, kde vzniklo letos už až přespříliš výsledků…

Pořadí v cíli
1. Jean-Marie Cuoq/David Marty (F) Peugeot 307 WRC 2:35.41,9
2. Patrick Henry/Magali Lombard (F) Peugeot 307 WRC +12,6
3. David Salanon/Celine Combronde (F) Peugeot 307 WRC +4.49,6
4. Eric Mauffrey/Gaëtan Houssin (F) Peugeot 306 Maxi +5.28,3 (1. A7K)
5. Emmanuel Guigou/Eric Domenech (F) Renault Clio R3 +8.28,7 (1. A7)
6. Cedric Robert/Gerald Bedon (F) Renault Clio R3 +8.50,9 (2. A7)
7. Guillaume Canivenq/Sebastien Grimal (F) Peugeot 206 RC +8.53,1 (3. A7)
8. Brice Tirabassi/Fabrice Gordon (F) Peugeot 207 S2000 +9.19,3 (1. A7S)
9. Kris Princen/Bram Eelbede (B) Renault Clio R3 +9.35,5 (4. A7)
10. Stephane Cornu/Bertrand Leclerc (F) Peugeot 306 Maxi +9.59,7 (2. A7K)

Konečný stav šampionátu (neoficiální): 1. Cuoq 101, 2. Henry 95, 3. Mauffrey 92, 4. Salanon 88, 5. Rouillard 66, 6. Marty 59

Komentářů celkem: 3
25. 11. 2007 22:101
0 0
Tak to je tedy síla...
26. 11. 2007 13:502
0 0
To teda jo!!
26. 11. 2007 21:233
0 0
U nás se to děje taky, jen se zavírají oči. Jinak chyba jména mého oblíbence...Manu Guigou je v pořadí správně, v článku nikoliv. Je to jen překlep, nerejpu.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!