Wales Rally GB – komentář

Závěr světového šampionátu obstarala stejně jako v loňském roce tradiční závěrečná soutěž ve velšských lesích.

Závěr světového šampionátu obstarala stejně jako v loňském roce tradiční závěrečná soutěž ve velšských lesích. Poprvé od roku 2003 nebylo před startem posledního podniku jasno o světovém šampiónu, což velkému finále dodalo na dramatičnosti. Pravdou však je, že na start nastupoval vedoucí muž mistrovství Sebastian Loeb v poměrně komfortní pozici a prakticky jej o titul mohla připravit jen nehorázná smůla. Naopak Marcus Grönholm po dvou jezdeckých chybách musel vyhrát a ještě doufat ve Francouzovo umístění mimo elitní pětici.

Na první zkoušce to byl však právě pilot Citroenu, kdo byl rychlejší, neboť finskému borci nadělil 5,5 sekundy. V mlze a dešti, tedy podmínkách typických pro britskou soutěž, vykouzlil nejrychlejší čas Mikko Hirvonen (- 6,5 s) a pomalu nejel ani čtvrtý Jari-Matti Latvala. Plány Fordu využít všech svých speciálů na pomoc Grönholmovi k titulu pokazila na úvodní zkoušce jedna z gum vozu Henninga Solberga, který defektem zaostal o minutu za nejrychlejším.

I následující dva testy vedené známými úseky Resolfen a Rheola nepoznaly jiného vítěze a Hirvonen se tak po příjezdu do první servisní přestávky mohl těšit z náskoku 21,4 sekundy na svého týmového kolegu. Ten se již na druhém testu pořádně probudil a následně svého hlavního soka v boji o titul Loeba přeskočil. K francouzskému pilotovi se zároveň na rozdíl sedmi sekund dokázal přiblížit nejlepší z týmu Stobart Latvala. Druhým nejrychlejším B-týmu Fordu byl překvapivě Matthew Wilson, který se na RZ 3 prodral přes znovu se trápícího Manfreda Stohla do bodované osmičky.

Aby si jezdci nemohli stěžovat na jednoduché podmínky, počasí ukázalo odpoledne svou ještě horší tvář. Mlha, déšť i bahno zůstaly, jen té padající vody výrazně přibylo a na závěrečném testu se musely všechny posádky poprat s tmou. V náročných podmínkách se evidentně jako ryba ve vodě cítí vedoucí Hirvonen, který na své konto připsal další dva nejrychlejší časy. Na závěrečném úseku jakoby ani nezaregistroval nastalou tmu a druhému Grönholmovi nadělil na každém kilometru šest desetin!

Loeb v RZ 5 zajel společně s Magic Marcusem nejrychlejší čas, ale na závěrečné Rheole měl co dělat, aby se vyhnul výletu mimo trať. Důvodem byla porucha světelné rampy, která se z ničeho nic odporoučela. Problémy s výhledem z vozu měli i jiní. Již pátým testem projel velmi pomalou rychlostí Henning Solberg, který přes zamlžená okna mohl jen odhadovat, kam že se vlastně ubírá cesta. V závěru dne se u vozu jeho týmového kolegy Latvaly porouchal stěrač a Fin tak v hustém dešti snahu o dokončení etapy vzdal. Bez problémů nezakončil páteční brodění bahnem ani třetí ze Stobartů Wilson, který málem havaroval při objíždění pomalého vozu Henninga Solberga.

Sobotní etapa by se dala jednoduše nazvat Latvalovým dnem, neboť vyjma závěrečné divácké superspeciálky finký mladík ovládl všechny lesní testy a znovu jasně dokázal, jaký talent v něm dřímá. A v podstatě to samé by se dalo říci i o vedoucím Hirvonenovi, který si i ve výrazně lepších povětrnostních podmínkách bez potíží hlídal vedoucí příčku. Jiný mladík za volantem Fordu Focus WRC 06 už tolik kvalit neukázal, naopak se představil v roli přespřílišného divočáka. V jedné pravotočivé zatáčce úseku Halfway Andreas Mikkelsen ve vnitřku vlétl do obrovského kamene a svůj nový Focus několikrát poslal přes střechu. Poměrně jasné zdůvodnění nákupu tří vozů pro příští rok…

S novým vozem se ve Walesu představil i africký mladík Conrad Rautenbach, ale hned v sobotu ráno jej na jednom extrémně kluzkém místě neudržel na trati a vlétl rovnou do náspu. Na odstaveném Citroenu Xsara WRC týmu PH-Sport nakonec skončilo ještě Subaru Xeviho Ponse. Španěl svému speciálu „pohodlným“ zaparkováním na kapotě Xsary příliš neublížil a na konci dne mu v průběžném pořadí patřila devátá pozice. Bodovaná osmička byla na konci soboty identická jako o den dříve. Těsný souboj se odehrával jedině o šestou příčku mezi Wilsonem a Atkinsonem. Do nedělního klání nastupoval s převahou deset sekund Australan.

Úvod do nedělní části se odehrál podobně, jak byl předešlý den zakončen. Pod rouškou tmy. Jen se k sobotnímu již částečně lepšímu počasí znovu přidal vydatný déšť. Ten ani trochu nevadil Latvalovi, který pro sebe tentokrát rozhodl všechny čtyři testy a po pátečním odstoupení se prokousal do top ten! Perfektní výkon mladého Fina dost možná pořádně zjednodušil rozhodování Malcolma Wilsona o tom, kdo příští rok usedne vedle Hirvonena do druhého Fordu Focus WRC týmu BP Ford. A ostatně i Hirvonen se činil a naznačil, že odchodem Grönholma nutně nemusí nastat totální dominance jediného pilota. Závěr sezóny dává velké naděje tomu, že se příští rok znovu odehraje o titul velmi zajímavá partie.

Do té už se nezapojí dvojnásobný mistr světa z let 2000 a 2002, kterého bychom měli vídat jen příležitostně. Závěr poslední sezóny na plný úvazek mohl Marcus ještě zakončit vítězstvím. V poslední zkoušce totiž jeho týmový kolega svou snahu přehnal a vylétl z trati. Bez předního nárazníku se ale z lesa zpět na cestu vrátil a nakonec si třetí letošní triumf přeci jen vzít nenechal. Žádné drama naopak nepřipustil v boji o titul Seb Loeb, jenž si dojel pro třetí příčku, která jej počtvrté v řadě korunovala mistrem světa. Pěkný dárek nejen pro něho a jeho spolujezdce Daniela Elenu, nýbrž i pro odcházejícího šéfa Citroen Sportu Guy Frequelina, jenž má na Sebově kariéře lví podíl.

Francouzův týmový kolega z Citroenu Daní Sordó zakončil druhý rok s vozem WRC pátou příčkou v rally a čtvrtou v celkovém hodnocení. Nechal tak za sebou Pettera Solberga, který se sezónou znovu spíše protrápil. V závěrečné soutěži si mohl zlepšit chuť, ale nakonec svou Imprezu výše než těsně pod stupně vítězů nedotlačil. Až na sedmé příčce do cíle dorazil jeho týmový kolega Atkinson, kterého v pátek trápilo zamlžené okno a v neděli pro změnu stěrače. Ani on sám však nepodal optimální výkon a porážka od mladého Wilsona jej neminula.

Třetí jezdec Stobartu na soutěži, kterou po absolvování předešlých dvou ročníků již dobře zná, ukázal, že se pomalu ale jistě rozjíždí k zajímavým výsledkům a příští rok klidně může do elitní osmičky zasahovat pravidelně. V té se v rámci MS zřejmě již neukáže Stohl, s jehož budoucností ve WRC to zrovna růžově nevypadá. Na případný závěr účinkování v nejvyšší společnosti si připsal symbolický jeden bod. Pro technické závady cíl nespatřili mimo jiných Luis Perez Companc nebo Gareth Jones.

Na velšském bahně se také odehrála premiéra vozu Suzuki SX4 WRC na nezpevněném povrchu. Za volant usedl Grönholmův bratranec Basti Lindholm a hned po prvních dvou pátečních testech musel vzdát kvůli poruše brzd. Bez problémů nebyl ani předešlý čtvrteční shakedown, z něhož se pro technickou závadu vůz Suzuki nedokázal vrátit po svých. V sobotu se Fin do soutěže vrátil, ale pro změnu si stěžoval na špatnou ovladatelnost. Až v neděli dosáhl pak na lepší výsledky, ovšem nejblíže se elitě dokázal přiblížit na rozdíl 2,56 s/km, což není zrovna málo.

Velmi sympatický výkon naopak předváděl jiný debutant, a sice poprvé s vozem MG ZR Super 2000 jedoucí Stuart Jones. V rámci PCWRC míchal řádně kartami a na posledním pátečním testu zaznamenal dokonce osmý čas absolutně! Druhý den na předposlední zkoušce ale havaroval, zranil svého spolujezdce a z bodované příčky v rámci PCWRC odstoupil. Až do cíle se naopak na dvanácté příčce dostal Jan Kopecký, který zřejmě naposledy v MS osedlal Škodu Fabia WRC. Se stejnou technikou jedoucí Nizozemec Harry Kleinjan cíl kvůli technické závadě nespatřil a v RZ 8 skončil i Melis Charalambous s Octávií WRC.

Komentářů celkem: 14
4. 12. 2007 00:311
0 0
Vše skončilo dle našich očekávání mimo Suzuki. Horší už to být ani nemůže. To auto je rychlejší než Mitsu a Subaru jen díky váze a restriktoru. Výsledky Suzuki jsou na harakiri.
4. 12. 2007 07:422
0 0
smajlík
4. 12. 2007 08:523
0 0
A co říkáte na tohle: "Plány Fordu využít všech svých speciálů na pomoc Grönholmovi k titulu" Vysvětlete mi to, vždyť přece Ford to nemá zapotřebí podle některých pisálků. Vzpomeňte si někteří jak jste kritizovali Citroën když na rally Deutschland nominovali Duvala, aby sebral body Marcusovi. Já myslím, že oba týmy jsou na tom fifty-fifty.
4. 12. 2007 08:564
0 0
Taky zírám, co s tou Suzukou dělají, že to není jednoduché už asi všichni víme, ale takovýto propadák, snad nastoupí a odjedou celou příští sezonu. Lituju Toniho, zase pojede s pěknou šunkou...
xox
4. 12. 2007 09:155
0 0
Petr M: No ale Ford narozdil od Citroenu nezaplatil start novemu pilotovi a nenasadil dalsi auto. Ackoliv to jak malo jezdi Citroenu je jejich vlastni chyba a po letosni zkusenosti Stohla se nedivim ze si jezdci koupi radeji Focuse...
4. 12. 2007 09:396
0 0
Pánové, to Suzuki mi moc radost nedělá. smajlík Mám obavu, že to bude další Mitshubishi, Hyuday... Je moc dobře, že se objeví nový vůz, ale opravdu se bojím že se sezónou protrápí. Ono když si člověk vzpomene na první nasazení Citroenu Xara, Peugeotu 206 či Jakéhokoliv Fordu se musí uznat, že dobré auto lze poznat už na první soutěži...
Tak snad ještě překvapí...
smajlík
4. 12. 2007 10:247
0 0
Musím se zastat Citroenu Xsara.To, jak s ním jezdil Manfred Stohl není rozhodně vina pouze vozu.Stačí si vzpomenout na Duvala a jeho výkony v Německu, Francii a Španělsku. Naopak loni Manfred doslova zářil s Peugeotem 307, jinak velmi kritizovaným vozem. Z toho je vidět že výsledky v sezóně neurčuje pouze vůz, ale i mnoho jiných věcí!!!smajlíksmajlík
xox
4. 12. 2007 10:428
0 0
zarovka: To rozhodne, pokud technici Citroenu "pribrzduji" vlastni auto tak proste musi soukromnici k Fordu smajlík
4. 12. 2007 10:599
0 0
To Huron: Mám stejný názor jako ty, ale celkem jsem to schytal.
4. 12. 2007 15:2710
0 0
xox: fakt si myslíš, že by Citroën úmyslně brzdil Xsary? a nebylo by lepší, kdyby naopak jezdily co nejlíp a braly body Fordům celou sezónu? Nejen Duval v Německu, ale třeba i Gardemeister nebo Galli dokázali, že Xsara jezdí rychle.
4. 12. 2007 16:0811
0 0
A k té Suzuki: Sice jsem něco četl o boji o prvenství hned od začátku, ale to snad nikdo nebral vážně. Z mého pohledu proběhly dva funkční testy přímo při soutěži a na to, jak bude SX4 doopravdy dobrá si budeme muset počkat. V S1600 jim to šlo velmi dobře, ale není to záruka úspěchu ve WRC.
4. 12. 2007 22:4312
0 0
karbil nerikas pravdu jak se sypal 2x C4 motor Sordovi, nebo odesla prevodovka Duvali. Jedinou dobrou Xsaru nebo C4 mel Loeb muj nazor.
Klientske Fordy jsou na tom tetko daleko lepe priklad spec06 u Stobaru ktere dokazi zajet proti spec07 pravidelne dobre.
5. 12. 2007 09:2813
0 0
Vidím že spiklenecké teorie mají i v Čechách velkou budoucnost. Nechci Vám brát Vaše názory, ale s jistou dávkou nadsázky bych mohl říct, že Citroen má někoho u Subaru a to nejméně poslední 2 roky a ten neustále zpomaluje Imprezy WRC!!!! A možná, že v první polovině loňské sezony měli někoho i u Fordu, jinak si ty nekončící technické problémy neumím vysvětlit.smajlíksmajlíksmajlík
5. 12. 2007 13:3014
0 0
ta suzuki pojede, věřte tomu,ale bohužel to ti Japonci zatím trochu šikmě spočítali smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!