Přišel, nepobavil, zvítězil…
XIII. TipCars Pražský rallysprint je šťastně za námi a sluší se jej trochu zhodnotit. Závod proběhl bez problémů a pořadí na stupních vítězů bylo jistě překvapením pro každého, kdo motoristický sport sleduje.
Sobotní ráno přivítalo početnou diváckou obec celkem přívětivým počasím a dalo tak, stejně jako loni, zapomenout na mrazivá léta předešlá. Nejvíce se o pobavení diváků měly postarat posádky disponující technikou WRC a novinkově také několik jezdců pilotujících speciály třídy S2000.
Největšími aspiranty na stupně vítězů tak bezesporu byli Václav Pech navigovaný premiérem Mirkem Topolánkem s Toyotou Corollou WRC, Emil Triner s Tomášem Krčmářem ve Škodě Octavii WRC a v neposlední řadě také Karel Trněný, navigovaný europoslancem Janem Březinou, s nejmodernějším WRC ve startovním poli, se Škodou Fabia WRC.
Vozy kategorie S2000 taktéž atakovaly přední pozice, ale na vítězství to rozhodně nebylo. Velmi příjemným překvapením je na tomto místě premiérový start matadora české rally Pepíka Petáka, který se s vozem velmi rychle sžil a zajížděl velmi dobré časy v popředí hodnocení. V některých vložkách si dokonce vyšlápnul i na pozdějšího vítěze soutěže Karla Trněného.
Sympatický výkon předváděl také okruhář Tomáš Kostka s Fiatem Punto S2000 a pakliže zrovna fungoval jejich vůz, tak i bratři Odložilíkovi s identickou technikou. S produkčními vozy jim zdatně sekundovali Honza Štěpánek se Subaru Impreza STI a další nerallyový jezdec Pavel Koutný s Mitsubishi Lancer EVO IX, které nápadně připomínalo vůz Václava Pecha.
Výsledky v cíli byly notně poznamenány smůlou většiny favoritů, kdy hned ve druhé vložce musel odstoupit Karel Trojan, kterého zradil agregát jeho zcela nově postaveného vozu. Převodovka a následně i poloosa zradila Pepu Semeráda a ten se tak nedobrovolně rozloučil se závodem v RZ3. Největší favorité si pak smůlu vybrali v RZ5, kdy nejprve odstoupil Václav Pech s proraženým diskem a následně i dosavadní lídr soutěže a miláček publika Emil Triner, který takřka na stejném místě taktéž chyboval a s defektem následně musel odstoupit, aby nedošlo k dalšímu poškození vozu.
I díky této zápletce se nakonec z vítězství radoval Karel Trněný se Škodou Fabií WRC, který celý závod odjel soustředěně, bez problémů, ale bohužel také bez sebemenšího zájmu pobavit přihlížející diváky. Historie se však neptá a pro někoho je výsledek tím nejzásadnějším kritériem, i když Pražský rallysprint je podnik volný a slouží spíše jako rozloučení se sezónou. Stupně vítězů ještě doplnil velmi rychle jedoucí Jan Štěpánek navigovaný Pavlem Skácelem v Subaru Impreza STi a rallykrosař Pavel Koutný s Ondřejem Benešem s Mitsubishi Lancer EVO IX.
Příjemným oživením startovního pole byla i účast Martina Prokopa, který letos skončil jako třetí v juniorském světovém šampionátu. Pěkný výkon také předvedli Peter Gavlák navigovaný Milošem Hůlkou a Petr Hozák s Romanem Niemetzem, kteří si nedarovali ani kousek trati a zápolili až do cíle. Sympaticky jel také Vojta Štajf s Petrem Čtvrtníčkem, kteří se jízdou evidentně bavili a přitom nezajeli ani špatný výsledek.
Opět nádherné představení nabídly vozy z kategorie historiků, kde zatáčení plynem u vozů s poháněnou zadní nápravou lahodilo oku přihlížejících. Nejvíc ze všech se však asi jízdou bavil Petr Brynda se soudobou Fabií třídy A5, který dle mého názoru neměl nikdy volant v rovné poloze déle jak 5 vteřin.
Bývalí jezdci továrního týmu Škoda Motosport Jani Paasonen a Janne Tuohino evidentně nepřijeli závodit, ale bavit se, a tak jejich výsledek rozhodně neodráží jejich jezdecké umění, kterým bavili přihlížející davy diváků. Zejména Tuohino byl asi velmi překvapen, když při jednom starhovském okruhu bránil v jízdě Emilu Trinerovi a ten mu zezadu uštědřil výchovný štulec, který Fina donutil k uvolnění trati.
Po projetí cílové rampy následovala obvyklá oslavná kolečka mezi přihlížejícími fandy, o která se snažil dokonce i Martin Prokop s vozem s náhonem na předek! Karel Trněný se však evidentně nepřijel do Prahy bavit a tak sebe ani diváky opět nepotěšil a za nesouhlasného mručení a pískotu opustil diváky vytvořené kolečko a odjel do servisu. Tedy přesně dle motta tohoto článku: přišel, nepobavil, zvítězil…
XIII. TipCars Pražský rallysprint | |||
---|---|---|---|
1. | Trněný Karel – Březina Jan | Škoda Fabia WRC | 28:33,4 |
2. | Štěpánek Jan – Skácel Pavel | Subaru Impreza STi | +36,8 |
3. | Koutný Pavel – Beneš Ondřej | Mitsubishi Lancer EVO IX | +44,1 |
4. | Kostka Tomáš – Krečman Jan | Fiat Grande Punto Abarth S2000 | +46,7 |
5. | Peták Josef – Joska Libor | Peugeot 207 S2000 | +50,3 |
6. | Prokop Martin – Vlček Miloslav | Citroën C2 S1600 | +1:02,3 |
7. | Gavlák Peter – Hůlka Miloš | Mitsubishi Lancer EVO IX | +1:03,0 |
8. | Hozák Petr – Niemetz Roman | Mitsubishi Lancer EVO IX | +1:17,3 |
9. | Štajf Vojtěch – Čtvrtníček Petr | Subaru Impreza STi | +1:21,0 |
10. | Tuček Marcel – Maršík Pavel | Mitsubishi Lancer EVO IX | +1:37,0 |
1. Jednoznačné zadání od VPO PLAST RALLY TEAMU pro posádku Karel Trněný - Jen Březina bylo stanoveno:
j e t n a v í t ě z s t v í. (Na tomto se shodli všichni sponzoři). Domnívají se fanoušci rallysportu, že konkurenční týmy Triner-Krčmář, Pech-Topolánek, Prokop-Vlček, Trojan-Jerie, Semerád-Bříza nejeli na výsledek, ale výhradně pro pobavení diváků? Myslíte si, že premiér M. Topolánek dal Pechovi pokyn, aby nejel na vítězství, ale pro pobavení díváků a že E.Triner také nejel na vítězství, ale pouze pro pobavení diváků?
2. Velmi by mně potěšilo, kdyby tuto diskusi doplnili "experti na rallysport" o konkrétní jména sponzorů, kteří si výhradně přáli pouze pobavit diváky a nedosáhnout co nejlepšího výsledku (mám na mysli pouze týmy, které měli reálnou šanci na vítězství jako např. Triner-Krčmář, Pech-Topolánek, Prokop-Vlček, Trojan-Jerie, Semerád-Bříza)?
3. Měl možnost někdo z "expertů na rallysport" po závodě se zeptat Pecha, Topolánka nebo Trinera, zda-li jeli na vítězství?
4. V žádném případě mě nepřekvapila skutečnost, že diskuse se zúčastnila spousta frustrovaných, závistivých a zamindrákovaných typických "čecháčků" jeko např.: Ombre, Krmič, Crumpl, Modelátor, Dr. Cvach, Mastnej a další, a zejména kralující Nirinda. Při čtení jejich příspěvků jsem nabyl dojmu, že jsou odesílány z centrálního serveru jistého, známého specializovaného zdravotnického zařízení v Praze-Bohnicích.
5. Celá řada autorů diskusních příspěvků neumí ocenit čistý a rychlý průjezd tratí. Patrně nejpopulárnější a nejoblíbeněnjší pilot by byl ten, který by nejméně v každé 3. zatáčce šel alespoň 2x "přes střechu".
6. Karel Trněný skoro všechny finanční prostředky, které sám svým podnikáním vydělá, "utopí" v rallysportu. Zajistit celoroční provoz speciálu WRC představuje miliónové částky. Pokud by se "experti na rallysport" typu Ombre, Krmič, Crumpl, Modelátor, Dr. Cvach, Mastnej, Nirinda a další ze svých prostředků složili na fin. částku představující min. jednu sadu pneumatik, určitě by K. Trněný před jejich zraky tuto sadu "vygumoval". Nasátí dýmem ze spálených pneumatik by konečně z Pražského rallysrintu odcházeli vrcholně spokojeni.
7. Ptám se všech "expertů na rallysport" jako jsou Ombre, Krmič, Crumpl, Modelátor, Dr. Cvach, Mastnej, Nirinda a další, zdali už někdy v životě je někdo ve spociálu WRC alespoň svezl (nepředpokládám, že by sami byli schopni tento speciál řídit)? Domnívám se, že pokud by je svezl K. Trněný stylem "morseovka" a "plíseň", tak by se po několika km po ..... strachy. (Pokud by jeli s E. Trinerem jeho stylem, tak by se nejem po......., ale v lepším případě by skončili s infarktem v nemocničním zařízení na odd. ARO, v horším případě na pitevně). Bod č. 7 berte jako můj silvestrovský příspěvek.
8. Všem opravdovým přátelům rallysportu přeji úspěšný rok 2008.