Jan Škaloud - eWRC.cz
12. 12. 2007 14:42 − 2677× − 4

Riečica – Škaloud na Mikulás rally Veszprém

Na tradičním zakončení maďarské sezóny nechyběla ani posádka Michal Riečica – Jan Škaloud.

Mikulás rally Veszprém – tradiční zakončení maďarské rally sezóny je START AUTO Mikulás rally s centrem ve městě Veszprém, nedaleko Balatonu.

Naše posádka Michal Riečica (SK) – Jan Škaloud (CZ) se na místo vydala v pátek. Nejprve byl již na páteční odpoledne domluven funkční test. Později ale došlo ke změně a rozhodli jsme se pro test na oficiálním shakedownu v sobotu odpoledne před soutěží. Na penziónu ve Veszprému jsme se sešli v pátek večer. V sobotu v 7:00 byla snídaně, v 7:45 jsme převzali itinerář a ihned jsme se vydali na seznamovací jízdy. Šlo o 8 RZ na čtyřech úsecích. Pouze okruhová zkouška byla shodná s loňským ročníkem. Od 12. hodiny bylo na programu administrativní a technické přebírání do soutěže. Ihned po přejímkách se v servisní zóně připravilo vše na shakedown, který se jel u servisní zóny. Vše probíhalo rychle a bez problémů. Před dvěmi týdny jsme v Maďarsku nedaleko Veszprému intenzivně testovali. Měli jsme tedy několik variant nastavení podvozku či volby pneumatik. Na shakedownu jsme vyzkoušeli všechny varianty. Shakedown jsme jeli celkem 13x. Vše fungovalo a mohli jsme se tedy plně soustředit na nedělní závod .

V neděli jsme byli v 7:30 v servisní zóně. Nachystal jsem vše potřebné do vozu a v 8:30 vyrážíme na start. Start soutěže je jako již tradičně z časové kontroly před RZ 1. Se startovním číslem 14 jsme startovali v 9:08 jako 9. auto do RZ.

Ještě od startu bylo dobře vidět. Asi od půlky RZ však začala hustá a nepříjemná mlha. Povrch byl hodně blátivý a mokrý i přesto, že naposledy pršelo v pátek večer. Teplota bylo těsně pod bodem mrazu. Na první dvě RZ jsme volili měkké a dořezané BFgoodrich. Trakce byla dobrá. Při brždění to měl Mišo trošku složitější. Musel brzdit dřív. S dosaženým časem jsme byli pro úvodní zkoušku spokojeni. Pocity po RZ 2 (okruhová zkouška na asfaltu) nebyli nejlepší. Hodně to klouzalo, ale čas byl pro nás trošku příjemným překvapením. Následoval servis a běžná údržba a odbahnění.

Průjezd brodem na RZ 1 a celkově i bláto přidávalo vozu značně na hmotnosti.

Druhá sekce RZ obsahovala 4 RZ. Dvě jako první průjezd, dvě jako opakování ranních RZ. RZ 3 Osku byla celá v mlze a nebylo jednoduché ji jet. V tamních podmínkách RZ , které se jedou v rozsáhlém bývalém vojenském prostoru, se není čeho chytit. Zároveň to byla nejvíce bahnitá RZ, velmi klouzala , ale nebyly ještě vyjeté hluboké koleje. Po RZ jsme neměli nejlepší pocity a věděli jsme, že to šlo rychleji. Změna pneumatik, kterou Mišo učinil v servisu se osvědčila. Zvláště, když nás čekali ještě 3 RZ. RZ 4 byla kombinace asfaltu a šotoliny. Šlo o krátkou RZ, o to však zrádnější. Asfalt, po kterém se jelo velmi rychle, neskutečně klouže. Tentokrát to však nebylo až tak patrné. Při prvním průjezdu to ještě šlo, při druhém už bylo vyházeno a „navezeno“ od posádek mnoho bláta i na asfalt. To je hodně zrádné a těžko se odhadne přilnavost. Již před prvním průjezdem jsme s Mišem debatovali o zrádnosti. Tato RZ zakončovala i celou soutěž. Říkal jsem, že jestli bude třeba závodit až do konce, nebude to snadné. Michal pravil, že to jistě budeme muset..a nakonec to byla pravda. Dále následovali RZ 5 a 6, tedy druhé průjezdy ranních zkoušek. Na šotolinové RZ 5, která zahajovala soutěž byli značně vyjeté koleje. Vše jsme však měli označeno v rozpisu, změnilo se nastavení vozu a tak to nebyl problém. Časově jsme si v RZ polepšili i přes neustupující mlhu ale nebyli jsme spokojeni. Vzhledem k naší snaze jsme čekali lepší čas. RZ 6 byl asfaltový okruh. Rovněž mnoho vytahaných nečistot. Časově jsme na tom byli téměř stejně, jako první průjezd. Následoval druhý servis.

Došlo k debatě o pneumatikách na závěrečné dvě RZ. Mišo i já jsme byli přesvědčeni o správnosti pneu, které jsme jeli v druhé sekci a volili ji tedy znovu. Výběr pneu nám jistě ulehčili rady, které jsme načerpali a odzkoušeli při testu s Pasi Hagstromem. Čekal nás druhý průjezd Osku, kde už však ustoupila mlha. Start byl však o 20 min. zdržen. To není nikdy dobré. Auto tedy značně vychladlo. Navíc rychle začala padat tma. My jsme projeli ještě za soumraku, který je snad horší než samotná tma. Časově jsme si opět polepšili oproti prvnímu průjezdu ale i to znamenalo, že závěrečná zkouška bude boj. Před poslední RZ nám totiž na 7. místo absolutně chybělo 0.6 s. Po porovnání našeho času a času soupeře z prvního průjezdu této RZ jsme věděli, že musíme zrychlit. Museli jsme zajet lepší čas než při prvním průjezdu.

Při kalkulaci, že půjde do souboje naplno a že se již jede za tmy jen na malá světla jsme věděli, že to nebude jednoduché.

Řekli jsme si, že to zkusíme a určitě do toho půjdeme. Ticho, soustředění a povzbuzení na startu poslední testu hovořilo za vše.

V cíli RZ se nám naše snaha podařila a zajeli jsme lepší čas, než při prvním průjezdu. Rozhodli jsme se na soupeře vzhledem k časové rezervě na přejezd do cíle počkat za stopkou RZ. Při přeměření tlaků pneu jsem zjistil pomalý defekt na pravé zadní pneumatice a následovala ještě výměna. Radost přidává čas soupeře. Na posledních 5.6 km RZ, jsme měli oproti soupeři o skoro 12 vteřin lepší čas. Čekal nás ještě přejezd do cíle soutěže a uzavřeného parkoviště.

Soutěž jsme dokončili na 7. místě absolutně. Nutno podotknout, že ve velmi slušném obsazení startovního pole, s vozy WRC, S2000 a mnoho „áčkových“ Mitsubishi. Píšu „áčkových“ Mitsubishi – na této soutěži se jede sloučená skupina L10. Proto tedy existuje možnost vyjmout restriktory a většina posádek tuto volbu volí.

Pro naši posádku Michal Riečica – Jan Škaloud to byl poslední závod letošní sezóny a zároveň první, který jsme spolu jeli podruhé. V loňském roce jsme ve Veszprému vyzkoušeli spolupráci, která fungovala a zajeli jsme hned na poprvé 2. místo absolutně, za vítězem Turanem na Octávii WRC. Spolupráce se osvědčila a tak jsme se na start letošního Mikuláše postavili znovu. Jedna změna tam však byla. A sice novější Subaru. Loňský úspěšný vůz spec. C „nepřežil“ úder na Triestingtal rally v Rakousku a tak došlo k přechodu na poslední specifikaci Subaru Impreza WRX Sti N12b.

Nový vůz a mnoho náhod znamenalo rozpačitou sezónu. Svoje asi přidaly i následky nehody i přesto, že jsme si to nepřipouštěli. Věřili jsme však, že se to vše zlomí a budeme opět ve svém rytmu. Snaha se vrátila v podobě slušného výsledku na poslední rally sezóny. To dokládá i fakt, že v loňském roce jsme sice skončili na 2. místě absolutně za Turanem na WRC, ale naše ztráta na vítěze však činila kolem 3.s/km. Letos jsme na Turana na stejném WRC do jeho odpadnutí na 7. RZ ztráceli zhruba jen polovinu, tedy kolem 1,5. s/km. Velké poděkování za celou sezónu patří všem, kteří se na našich startech podíleli a oni dobře vědí co vše bylo potřeba, moc děkujeme.

Výsledky XI. Start Autó – Mikulás Rallye
1. Tóth / Tagai R. Peugeot 207 S2000 38'40"7
2. Botka / Szenner Mitsubishi EVO VI +03"7
3. Asi / Széll Mitsubishi EVO VI +04"3
4. Matics / Vinoczai Mitsubishi EVO VI +47"5
5. Balogh / Németh Mitsubishi EVO VI +35"0
6. Kazár / Dallos Mitsubishi EVO IX +01'37"1
7. Riecica / Skaloud Subaru Impreza N12B +01'46"4
8. Varga / Varga Mitsubishi EVO VI +01'57"8
9. Benik J. / Varga Ford Focus WRC 03 +01'59"2
10. Ranga / Benkõ Mitsubishi EVO IX +02'10"4

Pro čtenáře eWRC spolujezdec Honza ŠKALOUD (www.janskaloud.estranky.cz)

Foto: R-Glass, Vladimír Kučera, sportre.com, netrally.hu

Komentářů celkem: 4
12. 12. 2007 15:45
0 0
Gratuluji a konečně i úspěšné dojetí do cíle! Těch ran už bylo asi dost!
12. 12. 2007 21:24
0 0
Hezký výsledek.Gratuluji,a držím palce v další sezoně.smajlík
14. 12. 2007 11:21
0 0
smajlíksmajlíksmajlík
14. 12. 2007 22:50
0 0
smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!