1. 1. 2008 23:16 − 2571× − 14

MMČR 2008 na startovní čáře

Nový ročník českého vícedenního mistrovství startuje a jeho úvodní podnik slibuje velmi zajímavou podívanou!

Preview Jänner Rallye 2008

Uběhlo bez pár dnů plných dvanáct měsíců od chvíle, kdy se u našich rakouských sousedů rozběhla sezóna „velkého“ mistrovství ČR v rally 2007. Před třemi měsíci jsme se pak dozvěděli, jak si kdo z našich borců během roku vedl. Nyní je však na čase bodová konta znovu vynulovat a vydat se vstříc novému ročníku 2008. Ten nabídne návrat ke dvěma šampionátům. Jak vícedenní tak i sprintový jednodenní šampionát obsahují po devíti podnicích. Do konečného zúčtování se bude započítávat šest nejlepších výsledků.

A jako úplně první soutěž české sezóny se znovu pojede rakouská Jänner Rallye. Její trať oproti předešlým rokům žádných výrazných změn nedoznala. Zejména diváci by si jistě přáli, aby ale došlo k změně povrchu a asfalt, jaký vloni zcela dominoval, zasypal sníh a nebo se alespoň pokryl vrstvou ledu. Takové podmínky daleko více přejí atraktivnímu soutěžení a pro příklad netřeba chodit daleko. Stačí si vzpomenout na ročník 2006, kdy se soutěž jela v takřka skandinávských podmínkách.


Který z dvou vítězů posledních ročníků se bude radovat tentokrát?

Nejrychleji tehdy sněhem zakrytou trať prolétl domácí Mundl Baumschlager, jenž se z triumfu radoval i dva roky předtím, kdy se jelo za obdobných zimních podmínek. Loňský Jänner stejně jako ten roku 2005 byl na sníh mnohem skromnější a pro druhé vítězství si dojel několikanásobný český šampión Václav Pech. Skoro by se z toho chtělo konstatovat, kdo za jakých podmínek je jasný favorit číslo jedna. Síly obou borců jsou však velmi vyrovnané, oba sedlají identickou techniku Mitsubishi Lancer EVO IX a tak se za jakýchkoliv podmínek dá očekávat tuhý boj o vítězství.

Český pilot bude mít v Rakousku situaci přeci jen o něco ulehčenou, neboť se pro tentokrát nebude muset utkat s Romanem Krestou. Ten by se měl některých soutěží MMČR také účastnit a být tím pádem Plzeňanovi největším rivalem. To však pro první soutěž roku neplatí. Jako hlavní favorit rakouské rally by se dal jednoznačně považovat mnoha světovými starty ostřílený a v současnosti jednoznačně nejlepší rakouský pilot Manfred Stohl. Ten ale zatím ohledně svého příjezdu do oblasti Mühlviertel se svým Lancerem EVO IX definitivně nerozhodl. Oproti loňské absenci letos snad znovu dorazí finský střelec Jani Paasonen, mezi přihlášenými uveden s hojně používaným Mitsubishi Lancer EVO IX.


Vloni Jaromír Tarabus ještě startoval se Suzuki Ignis Super 1600, letos jej čeká debut s Fiatem Punto Super 2000

Do někdy až moc poklidných vod zahlcených vozy japonské značky vplují speciály Super 2000. Ty tak od letoška rozšíří skupinu předních bojovníků o český titul. Za volant Peugeotu 207 usedne Josef Peták, který si tento speciál již vyzkoušel při rallysprintu v Praze. Do Rakouska ale bojovat o body nepřijede, neboť se zde objeví za volantem Mitusbishi Lancer EVO IX pouze v roli předjezdce. Zato jeho velký rival z předešlého roku Jaromír Tarabus za hranicemi našeho státu oslaví premiéru s Fiatem Punto. Sílu tohoto vozu, který již měl možnost dvakrát v ostrém tempu vyzkoušet, znovu prověří i Roman Odložilík.

Zda budou speciály nové kategorie stačit osvědčeným produkčním vozům je otázkou. Pokud ale na ně mít nebudou, pak se piloti Fiatů budou muset pokusit alespoň o pokoření konkurenčních speciálů značky VW. I na rakouskou scénu totiž do bojů o nejvyšší posty premiérově vstupují vozy Super 2000. Andreas Waldherr si již vloni VW Polo belgického přípravce René Georges osahal a nyní s ním hodlá zahájit pravidelný sběr bodů. Odložený debut za volantem Pola si na Jänneru odbude dravý Kris Rosenberger.


Zasáhne Honza Votava s novým válečným designem ještě výrazněji do bojů v popředí výsledkové listiny?

Z českých luhů a hájů pak za hranice vyrazí kromě již jmenovaných i další přední piloti loňského ročníku „velkého šampionátu“. Druhý start s nově postaveným Mitsubishi poslední generace si na náročných zkouškách odbude Karel Trojan, jehož fanoušci doufají, že dopadne lépe než premiéra vozu předčasně ukončená technickou závadou. Dost problémů si s technikou v loňském roce zažil Vojtěch Štajf, který by zde se současným Subaru Impreza Sti N12 měl startovat naposledy. Kvůli nemoci vedle něho ale neusedne jeho tradiční navigátor Jiří Černoch, nýbrž zaskočí Michal Ernst. V tradičním složení s osvědčeným Lancerem EVO IX by se pak měla objevit dvojice Arazim – Gál. To samé platí o Janu Votavovi s Františkem Synáčem, kteří oděli své Mitsubishi do nových válečných barev, se kterými hodlají během roku bojovat o pozici, jaká jim vloni byla kontroverzním rozhodnutím od zeleného stolu odepřena.

Zavzpomínání si na loňský ročník, kdy si na své konto připsal největší počet vyhraných zkoušek, by se jistě nebránil Pavel Valoušek. Ten se ze soutěžních tratí během loňské sezóny vytratil, aby se nyní vrátil s nově připraveným Mitsubishi Lancer EVO IX. Stejně tak s nově připraveným vozem stejné značky se měl objevit v Rakousku Michal Fiala, pro něhož by to znamenalo postup z osmé generace na specifikaci nejnovější. To, na kolik jej tato změna posune výsledkovým pořadím vpřed, se dozvíme ale až v některé z dalších soutěží, neboť svůj start v Rakousku plzeňský jezdec odvolal.


Usměje se letos na Vojtěcha Štajfa štěstěna ve větší míře?

Do velkých soutěžích se ze sprintů a loňského „středního“ šampionátu vydává dvojice Jiřích Volfů a na začátek je hned čeká náročná soutěž s proměnlivým charakterem, tedy pořádně těžký oříšek. S takovými podmínkami se však budou muset vypořádat všichni, další naše piloty Mitsubishi nevyjímaje. Mezi nimi se objeví Milan Liška, Jaroslav Orsák, Milan Pantálek, Radek Mifka, Tomáš Kurka nebo v českém mistrovství se již jako doma cítící Slovák Peter Gavlák. Ovšem ne všechny posádky přední třídy N4 samozřejmě pilotují vozy se třemi diamanty ve znaku a tak ani zde nebudou chybět přeci jen o něco atraktivnější vozy Subaru Impreza. Vedle již výše zmíněného Štajfa se jedná o jeho týmového kolegu Jiřího Vacka. S obdobnou Imprezou Sti N11 odstartuje i stříbrný muž pražského sprintu Jan Štěpánek, jehož dravému stylu by klouzavé podmínky měly velmi vyhovovat. Nádherné žluté Subaru poslední generace pak na start přiveze Daniel Běhálek.


Zakryje nádhernou krajinu sníh nebo se opět pojede na asfaltu?

Nejen českými jezdci je samozřejmě úvodní soutěž roku živa. Nesmíme zapomínat, že vedle našeho šampionátu uvádí v chod i nový ročník šampionátu rakouského. Některá jména jsme si již zmínili, teď se podívejme na další přední rakouské jezdce, kteří se poperou o nejvyšší příčky finálního pořadí. Zaprvé je to nejlepší z domácích pilotů v loňském roce Franz Wittman junior. Syn slavného „Kaisera“ se letos bude moci plně porovnat se svými rivaly, když osedlá Mitsubishi Lancer EVO IX třídy N4. Ještě vloni totiž využíval drobných výhod, které skýtaly úpravy pro nejvyšší „áčkovou“ třídu. S novou technikou se na trať vypraví i druhý nejlepší Rakušan z loňska Johannes Keferböck. Skok ze šesté na devátou evoluci bude jistě znát a tak se můžeme těšit, že tento jezdec bude silně míchat kartami v popředí. Jinak se nedá mluvit ani o Willim Stenggovi, Mario Saibelovi nebo místní Mühlviertelské hvězdě Ernstu Hanederovi (všichni s Mitsubishi Lancer EVO IX). Chybět nemůže ani německý nestor Hermann Gassner (Mitsubishi Lancer EVO IX)


Za volantem jediného speciálu Super 1600 se objeví Jan Šlehofer

A nyní již vzhůru do nižších tříd. V A6 se tentokrát objeví opravdu slabá sestava, a to nejen, co se vozů Super 1600 týče. Přijet by s jediným exemplářem měl Jan Šlehofer. Bude se samozřejmě jako v některých loňských soutěžích jednat o Fiat Punto týmu Roto Plzeň. Mimo kategorii Super 1600 si zabojuje Lukáš Pondělíček (Škoda Felicia Kit Car) s polským jmenovcem Lukaszem Bednarskim (Citroen Saxo) a dále se známým soupeřem z Česka Tomášem Pletkou (Citroen C2 R2). O třídu níže nemůže samozřejmě chybět Škoda Felicia Kit Car Vlastimila Hodaně. S dalšími vozy české značky dorazí Libor Šašek a Miloš Vagner. Skupinu A je třeba ještě doplnit o Hannese Danzingera (VW Golf Kit Car), Jana Vanáče (Peugeot 206 RC), Miroslava Fišera (VW Golf) a Jiřího Kulhana (Škoda Fabia RS TDi), kteří si to mezi sebou rozdají o nejlepší post v rámci třídy A7. Tam nebude chybět ani její loňský vítěz rakouský pilot Thomas Regner s Renaultem Clio.


Stig Blomqvist patří k tradičnímu inventáři Jänneru

Ve třídě N3 hodlá obhájit loňské vítězství Martin Rada se svou Alfou, ovšem situaci rozhodně nebude mít jednoduchou. Nejen, že se na start postaví jeho největší rival z loňského Jänneru Josef Šilha se svým Peugeotem 206 RC, ale chybět by neměl ani vždy velmi rychlý Petr Křížek s Hondou Civic Type-R. Z českých pilotů by se měl v rally objevit ještě Roman Štefan s Peugeotem 306 S16. Dva Peugeoty 206 RC pak proženou na náročných zkouškách domácí Aloisové Handler a Winklehner. O třídu níže bude obhajovat triumf Jiří Trojan s VW Polo. Na paty mu jistě bude chtít šlapat vedle Patrika Hlacha i Jan Jakubec nebo Olivier Apfelthaler (všichni s Hondami). Ve třídě nejslabší by se snad již neměla opakovat loňská absolutně nikým neohrožovaná krasojízda Jana Jinderleho. Minimálně mezi přihlášenými se totiž zaplnily hned dvě kolonky N1. V jedné je zaznamenán Ivo Srb s VW Polo a v druhé Josef Koupal se Škodou Fabia.


Bude Christof Klausner znovu bavit diváky ve velkém stylu?

Listina přihlášených čítající hodně přes sto posádek skrývá vedle soudobých vozů i tradičně velkou spoustu historických vozidel, na které je vždy velmi pěkný pohled. To platí dvojnásob o Christofu Klausnerovi, který vloni se svým Audi předváděl nádhernou rozevlátou jízdu. Takový styl je vlastní i nestárnoucímu Švédovi Stigu Blomqvistovi, jenž se v okolí Freistadu objevuje pravidelně. Tentokrát s Mitsubishi Lancer EVO III rozšířil i tak velmi bohaté řady historiků. Seznam přihlášených slibuje dále atraktivní duel dvou vozů Lada Maďara Laszlo Szaba a našeho Milana Blahouta. Za zmínku z historiků stojí jistě i Jaroslav Kubata a jeho Ford Escort RS 2000 nebo Škoda Favorit Rakušana Martina Kratochvila.

Teď již jen, aby se splnily přání všech fanoušků rallysportu mířících na soutěž a tratě pokryl alespoň z valné části sníh. Tak jako tak nový ročník českého mistrovství startuje a jeho úvodní podnik jednoznačně slibuje zajímavou podívanou!

Komentářů celkem: 14
sebloeb
2. 1. 2008 13:06
0 0
Votava má pěkný auto smajlíksmajlíksmajlík
2. 1. 2008 14:57
0 0
Snad bych jenom upozornil na popisek u fotky Blomqvista... autor chtěl zřejmě napsat inventář ne itinerář smajlík
2. 1. 2008 15:08
0 0
Pekne, mozna moc dlouhesmajlík
Jen ten komentar u Votavy si mohl autor odpustit. Cely rok se komisari soustredili na "prestavene" 9 z jinych evoluci a zrovna dvere byly dokonce v dokumentu ktery upozornoval na rozdily. Takze zadne kontroverzni rozhodnuti ale laxnost jezdce
2. 1. 2008 17:09
0 0
A proč ho teda vyloučili až v posledním závodě, když ten samej komisař ho naposled pustil a ty dveře z "8" už tam měl???
2. 1. 2008 17:25
0 0
"o něco atraktivnější vozy Subaru Impreza"
Proč? smajlík
2. 1. 2008 18:19
0 0
mě připadají víc atraktivnější svým zvukem8smajlík
2. 1. 2008 18:33
0 0
houska: Ono se to u nás začlo hlídat až víceméně od Barumky, kde se to hlídat muselo, co jsem pochopil...
BruceBoss
2. 1. 2008 18:44
0 0
Nezlob Te se ale pokud si je komisař vědom nepovolené úpravy nebo jak to nazvat,proč pouští posádku do závodu??Nemyslíte že je to při nejmenším divné??Já ano
2. 1. 2008 19:28
0 0
Divné to je, ale neodpovím Ti na to, protože to nevím. Jisté je jen to, že o problémech s homologacemi Lancerů se všeobecně vědělo dlouhodobě a o tom, že jednou se to "lovit" začne i tady taky.
2. 1. 2008 23:23
0 0
Obávám se, že Josef Koupal do Rakouska nevyrazí, ale nemám to potvrzené.
3. 1. 2008 01:05
0 0
Souhlasim s brucebossem ale jsme čechách tak že co není divné je alespoň podivné.
3. 1. 2008 09:36
0 0
HONZA Votava ma fakt hezký auto, dost velká změna.smajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
3. 1. 2008 09:45
0 0
TO BruceBoss + Pepanrs: Uff byli jste nekdy na technicke prejimce pred zavodem?
Jen opravdu nechapu - Votava si da na auto dvere z 8 (coz urcite vedel ze nemuze byt) a vy si myslite ze za to mohou komisari? Nezda se Vam to ujete?smajlík
MATES.B
3. 1. 2008 17:02
0 0
a tipovačka bude??
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!