Petr Pančocha - eWRC.cz
7. 1. 2008 18:51 − 3424× − 31

Safari Rally – legenda pokračuje

Jako bájný pták Fénix vstává z popela legendární Safari Rally

Jako bájný pták Fénix vstává z popela legendární Safari Rally, která se až do roku 2002 jela jako jeden z podniků mistrovství světa. A stejně jako v loňské sezóně otevře keňská soutěž druhý ročník seriálu International Rally Challenge. Pojďme si společně alespoň krátce připomenout barvitou historii dobrodružného závodu, který se v roce 2001 nesmazatelně zapsal do paměti fanoušků vozů s okřídleným šípem na kapotě, když Armin Schwarz vybojoval pro tovární tým Škoda medailové umístění.

Snad jen věhlasná Rallye Monte Carlo by mohla Safari Rally konkurovat v souboji o titul nejklasičtější z klasických rally. Keňská rally začala psát svoji historii v roce 1953 při příležitosti korunovace královny Alžběty II. a jako vytrvalostní závod si brzy vydobyla obrovské renomé. Záhy se zařadila po bok takových podniků, jakým byl třeba maratón Londýn – Sydney. V sedmdesátých letech dosahovala její trať délky téměř 6 000 kilometrů a přestože se trať s postupem času zkracovala, stále se vymykala všemu obvyklému. Kupříkladu v roce 2002 bylo jejích 2 500 kilometrů takřka dvojnásobnou porcí oproti tehdejší kyperské rally.

Soutěž přezdívaná „nejtěžší světová rally“ byla opravdovou zkouškou jak pro lidi, tak i pro techniku. Jen velmi těžko se hledají slova, která by ji výstižně a stručně popsaly. Počasí hrálo obrovskou roli, ať už bylo jakékoliv. Následující obrázky jsou myslím dostatečně výmluvné.


Déšť a vlhko znamenaly bláto… Hodně bláta…
Foto: wikipedia.org/wiki/Safari_Rally


A sucho naopak prach… Hodně prachu
Foto: juwra.com

Za suchého počasí se prach stával obrovským problémem. Nebylo vůbec neobvyklé slýchat stížnosti posádek, které dojely pomalejší vůz, ale kvůli nulové viditelnosti jej nemohly předjet

A bláto? Co říkáte na video, které patří do klenotnice televizních záběrů z automobilových soutěží?

Dalším nebezpečím byla domácí a divoká zvěř. Na otevřených pláních nepředstavovala zvířata takový problém, protože je bylo snadné spatřit i bez varování doprovodné helikoptéry. V buši se ovšem situace drasticky měnila a o dramatická setkání nebyla nouze.


Zvířatům neporučíte
Foto: juwra.com

Kromě přírody, charakteru cest, dlouhým vzdálenostem a vysokým rychlostem byla Safari Rally výjimečná v tom, že se odehrávala za „normálního“ provozu na neuzavřených cestách. Ačkoliv byl provoz na místních „komunikacích“ velmi řídký, setkání s plně naloženým a pomalým lokálním autobusem způsobilo nejednu dopravní nehodu.

Safari Rally je pozoruhodná i z hlediska českého rallysportu. V roce 2002 se při jejím jubilejním padesátém ročníku stal Roman Kresta prvním Čechem, který získal body do hodnocení značek (viz ewrc-results.com). A jezdcova slova, která prolétla tiskem po návratu z černého kontinentu, jen potvrzují to, o čem se píše o pár řádků výše: „Prostředí, ráz krajiny a životní podmínky Afriky se snad ani nedají popsat. Musí se to vidět. Je doslova a do písmene neskutečné, jak tam lidé žijí. Nedá se to s ničím srovnat a vůbec jsem netušil, že je něco takového v dnešní době možné. Neuvěřitelná bída, téměř neexistující sociální a zdravotní zabezpečení. Moc to na mě zapůsobilo.“ A pokračuje: „Zažil jsem, že na několika erzetách proti mně jely civilní vozy. Přímo po rychlostní zkoušce a v protisměru. Safari rally je opravdu dobrodružství. Je specifická a naprosto odlišná od jiných podniků.“


Roman Kresta
Foto: auto.cz

O rok dříve dokázal Armin Schwarz přivézt tovární Octávii WRC na třetím místě v absolutním pořadí. Německý pilot dokonce vyhrál úvodní 117 (!) kilometrů dlouhou rychlostní zkoušku, díky čemuž se mladoboleslavský vůz poprvé v historii vyjímal na první příčce průběžného pořadí podniku MS.

Časy se však měnily a s nimi i světová rally. Safari Rally musela ustoupit kompaktnějšímu formátu typickému pro ostatní soutěže mistrovství světa a v roce 2003 zmizela z kalendáře světových soutěží. Spoustu fanoušků a zastánců tradic to sice šokovalo, týmům se ovšem obrovsky ulevilo, i když pro ně Safari byla jedinečnou výzvou.

V loňském roce začala psát africká soutěž novou kapitolu svých dějin, když otevírala první ročník šampionátu IRC. Vítězem se tehdy stal italský jezdec Andrea Navara s Fiatem Punto S2000. Letos se Safari rally uskuteční ve dnech 21. – 23. března a stejně jako vloni odstartuje další ročník stále populárnějšího seriálu.

Zdroje: romankresta.com, juwra.com, wikipedia.org

Komentářů celkem: 31
abs
8. 1. 2008 00:0421
0 0
to video není náhodou tankodrom, nebo skušební polygon továrních týmů z testů ?
8. 1. 2008 00:4422
0 0
Ne, proč? smajlík
8. 1. 2008 06:3123
0 0
Terén pro naše Oktávie jako stvořenej.
8. 1. 2008 08:2924
0 0
Autor druhého videa je jistý finský mladík - josti88.
Všechny jeho videa na Youtube jsou skvělé včetně muziky.
A nejspíš je fanda Lancie.
8. 1. 2008 08:3825
0 0
Pardon. Holandský mladík.
8. 1. 2008 14:5826
0 0
Ty videa to snad ani neni možne,vždyt to museli utopit.....smajlík
8. 1. 2008 21:2527
0 0
Me zase potesil ten Datsun, skoda ze tam nebyl videt celej...
9. 1. 2008 19:4428
0 0
Octávce to tady mooc sluší
10. 1. 2008 17:2129
0 0
Nevite nekdo k jakemu ucelu maji slouzti ty pridavne svetla po bocich vozu? Vzdycky me tahle otazka napadala, ale nejak jsem na ni nedokazal najit odpoved...mam jiste tipy, ale treba to nekdo vi na "beton" smajlík
10. 1. 2008 20:0430
0 0
Taky jsem se na to chtěl zeptat smajlík
Myslím si že je to proto aby byli skrz prach vidět?! Ale je to jen domněnka.
11. 1. 2008 11:3431
0 0
to Luky_CZ a ostatni:

Zalozil jsem tema na foru ewrc. Treba se tam dovime vic. Dale tedy na:
http://forum.ewrc.cz/showthread.php?p=256452#post256452
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!