11. 1. 2008 11:27 − 5991× − 23

Trocha statistiky o Safari Rally

Nedávno zveřejněný skvělý článek o Safari Rally mě inspiroval k tomu, abych navázal a doplnil některé statistické údaje o této jedinečné rally.

Nedávno zveřejněný skvělý článek o Safari Rally mě inspiroval k tomu, abych navázal a doplnil některé statistické údaje o této jedinečné rally. Jsem si vědom toho, že ne každý sdílí moje nadšení pro tento náročný test výdrže lidí i techniky, ale zarytí odpůrci Safari koneckonců nemusí následující řádky číst. Předem se omlouvám, pokud se zde objeví něco, co již bylo zmíněno v článku předchozím, pokud se to stane, není to úmysl, jen snaha o zachování toku mých myšlenek, aniž bych musel stále kontrolovat obsah již zveřejněný.


1964 – Ford Cortina GT (všimněte si „bezpečnostní výbavy“ ve formě slunečních brýlí)

Možná je dobré zmínit, že Safari rally nebyla v minulosti jediná rally seriálu MS situovaná na africký kontinent, v letech 1978 až 1992 byla součástí MS i Rally Pobřeží Slonoviny – Bandama Rally. Obě tyto soutěže měly podobné schéma i podobné podmínky. Otevřený provoz a volně pobíhající zvěř, což nutilo tovární týmy k nasazení asistenčních vrtulníků (jaký to byl rok, kdy bez této asistence piloti neodstartovali do RZ?). Na dnešní podmínky až neskutečně dlouhou trať, zatímco jinde se délka měřila na stovky kilometrů, v Africe to byly tisíce. Prach nebo bláto, ale hlavně cesty, kde by většina z nás (s vyjímkou majitelů terénních vozů) jela krokem nebo by prostě neprojela.


1965 – bahenní lázeň v podání Volva PV544

Záběry aut topících se v bahně jako na videích v předchozím článku, nebo pohybujících se po kamenech, výmolech a ve vyschlých řečištích rychlostí, nad kterou zůstává rozum stát mě nepřestanou fascinovat. K tomu nějaké ty brody, ve kterých nebyl problém utopit auto. Rozdíl mezi Safari a Bandama býval v obsazení rally. Zatímco Safari si pravidelně držela statut MS značek a odehrávala se v první polovině seriálu, Bandama bývala vypsaná v druhé polovině šampionátu jen pro piloty a tím pádem trpívala slabší účastí. To na druhou stranu dávalo možnost uspět i soukromníkům. Aby byl výčet soutěží v Africe kompletní, zbývá nám Rally Maroko pořádaná v letech 1973, 1975 a 1976.


Moskvič a slon (kdo koho víc vyděsil?)

Vše výše napsané s sebou neslo ještě další zvláštnost – specifika aut pro Safari. Vyšší povolená světlost, zesílený podvozek i tlumiče, ochranné rámy nejen uvnitř vozu, ale i vně, jiná přídavná světla, sání motoru vyvedené co nejvýše, lepší filtrace nasávaného vzduchu a určitě by se našlo i něco dalšího. Úprava aut pro Safari je tím pádem zajímavá třeba pro modeláře. Náročnost a maratónský model rally umožnil uspět vozům, které nevynikaly nejmodernější technikou, ale robustností a tím pádem výdrží, což bývaly hlavně japonské značky nebo třeba Peugeot.


Zátiší s gepardem (nebo levhartem?)

Je třeba si uvědomit, že pohon 4×4 uspěl na Safari poprvé roku 1987, kdy zde zvítězilo Audi 200 Quattro, což bylo koneckonců jediné vítězství tohoto „ředitelského“ vozu. O rok dříve dokonce Lancia radši na Safari nasadila starší typ 037 Rally se zadním pohonem, byť zbylé závody byl nasazen typ Delta S4. Zda zde nechtěla ničit drahé speciály nebo spíše věřila větší jednoduchosti, toť otázka do diskuze.


1975 – Alpine Renault A110

Na Safari rally platilo do 80. let cosi podobného jako ve Skandinávii – místní piloti, ať už přímo Afričané či cizinci, kteří se v Africe usadili nastálo, měli větší šanci uspět, než Evropané. Proto můžeme ve statistikách nalézt osm vítězství jezdce z Keni. Koneckonců nejúspěšnějším pilotem na Safari v rámci MS byl Keňan Shekhar Mehta, který zde zvítězil celkem pětkrát. Někteří evropští piloti navíc tuto soutěž neměli rádi a pokud nemuseli, tak se neúčastnili.


1976 – Mitsubishi Lancer

Pojďme nechat promluvit čísla a statistiky:

Stupně vítězů v ročnících započítaných do seriálu MS – viz tabulka


1977 – Lancia Stratos HF – projede, nebo se utopí?

  • První ročník této rally se pořádal již roku 1953
  • První ročník jako součást MS byl pořádán již roku 1973
  • Jako součást MS se tedy pořádalo 29 ročníků soutěže, poslední roku 2002
  • V roce 1995 neměla Safari plnohodnotný statut MS, byla vypsána pouze v rámci skupiny 2L
  • Domácí piloti zvítězili 8× v rámci MS (5× Shekhar Mehta, 2× Joginder Singh, 1× Ian Duncan)
  • Nejlepší umístění českého pilota – 7. místo 2002 Roman Kresta (Škoda Octavia WRC)
  • Nejlepší umístění vozu Škoda – 3. místo 2001 Armin Schwarz (Škoda Octavia WRC)


1977 – Peugeot 504 V6 Coupe

Některé zajímavosti z výsledkových listin:

1976 – kompletní stupně vítězů pro vozy Mitsubishi Lancer
1981 – první 4 místa vozy Datsun
1993 – první 4 místa vozy Toyota Celica 4WD Turbo


1978 – tým Porsche

Dosavadní vítězové v rámci MS – jezdci:

5× Shekhar Mehta (EAK), 4× v řadě (1979–1982)
4× Björn Waldegard (S)
3× Juha Kankkunen (FIN)
3× Colin McRae (GB)
2× Miki Biasion (I), v řadě 1988 a 1989
2× Richard Burns (GB)
2× Tommi Mäkinen (FIN)
2× Joginder Singh (EAK)
1× Ari Vatanen (FIN)
1× Ove Andersson (S)
1× Ian Duncan (EAK)
1× Carlos Sainz (E)
1× Hannu Mikkola (FIN)
1× Jean-Pierre Nicolas (F)


1979 – Fiat 131 Abarth

Dosavadní vítězové v rámci MS – značky:

7× Toyota
3× Celica Twin Cam Turbo – vítězství v řadě (1984 – 1986)
3× Celica 4WD Turbo – vítězství v řadě (1992 – 1994)
1× Celica GT-Four

5× Datsun/Nissan
2× 160J – vítězství v řadě (1979 – 1980)
2× Violet GT – vítězství v řadě (1981 – 1982)
1× 240Z

5× Mitsubishi
1× Colt Lancer
1× Lancer
1× Lancer Evo III
1× Lancer Evo VI
1× Carisma GT

3× Ford
1× Escort RS 1800
1× Escort WRC
1× Focus RS WRC

3× Lancia
2× Delta HF Integrale – vítězství v řadě (1988 – 1989)
1× Delta HF Integrale 16v

2× Peugeot
1× 504
1× 504 Coupe

2× Subaru Impreza WRC

1× Audi 200 Quattro

1× Opel Ascona 400


1980 – Mercedes Benz 450 SLC

Dosavadní vítězové v rámci MS – národnosti:

8× Keňa – z toho 4× v řadě (1979 – 1982)
7× Finsko
5× Velká Británie – z toho 4× v řadě (1997 – 2000)
5× Švédsko
2× Itálie – vítězství v řadě (1988 –1989)
1× Francie
1× Španělsko


1984 – Pick-up v rally? Proč ne, Peugeot 504

A pro zajímavost nejlepší umístění aktivních pilotů, kteří atmosféru Safari zažili:

Petter Solberg – 2× 5. (1999 a 2000 Ford Focus WRC)
Sebastian Loeb – 1× 5. (2002 – Citroën Xsara WRC)
Manfred Stohl – 1× 10. (1993 – Audi 90 Quattro)
Toni Gardemeister – 2 starty, nedojel do cíle (Seat Cordoba WRC, Škoda Octavia WRC)
Marcus Grönholm – 3 starty, nedojel do cíle (Peugeot 206 WRC)


1986 – Lancia 037 Rally

Ano vím, Marcus Grönholm letos možná moc aktivní nebude a Manfred Stohl taky nemá starty v MS jisté, přesto jsem si je dovolil zařadit do seznamu, aby byl o něco bohatší, ze současné špičky už moc jezdců africké dobrodružství (možná bohužel) nepamatuje.


Je budoucností pro Rally Safari seriál IRC?

Komentářů celkem: 23
15. 1. 2008 10:44
0 0
Ten článek je chybně postaven na tom, že se uvádí Rallye Pobřeží Slonoviny v roce 1978 jako součást mistrovství světa. Stejně tak Maroko 1973, 1975 a 1976.. Mistrovství světa rallye bylo vypsáno až v roce 1979 a předtím se jezdil jen nějaký pohár. Pokud autor připouští, že se jednalo o MS, tak vlastně daruje Markku Alenovi titul MS, ačkoliv se jím nikdy nestal.. Jinak Safari byla zajímavá rallye, ale občas mi i vadila. Moc se tam taktizovalo, bylo to často v historii spíš o tom kdo dojede, většinou vítězila taktika nad rychlostí. Jinak start 037 rallye místo Delty S-4 byl dán tehdy tím, že Lancia ještě neměla natestovanou spolehlivost za těžkých podmínek- něco jako test výdrže. A objevovaly se problémy, které by asi Deltu na Safari brzo vyřadily, zatímco 037ky byly za ty roky spolehlivé. Tehdy se tuším část týmu vydalo s S-4 už předem testovat na Korziku.
15. 1. 2008 11:03
0 0
To Petan: Je rozdil mezi MS znacek a jezdcu, MS znacek se jezdi myslim od roku 1973. MS jezdcu pak pozdeji.
15. 1. 2008 11:46
0 0
pro Peťan72: MS v rally vzniklo v roce 1973 a až do roku 1978 bylo vypisováno pouze pro značky, přičemž jednotlivé značky se nemusely do MS přihlašovat, a získaly body, i když na bodovaném místě dojel soukromý jezdec. Od roku 1979 je MS vypisováno pro značky i pro piloty. Jinak v letech 1977 a 1978 (bez záruky, píši to z hlavy bez podkladů) byl vypsán pohár FIA pro piloty, tedy ne plnohodnotné MS. Co se rally a výdrže (či taktiky) týká, dlouhá léta to bylo jakési synonymum a nevyhrával vždy ten nejrychlejší. A mě se ty roky líbily, s opravdu velkou nadsázkou se dá říct, že rychle umí jezdit "každej blbec", ale projet stovky kilometrů tak, aby auto vydrželo bez poruchy a havárie až do cíle a ještě na prvním místě, to je o komplexnosti a nejen o rychlosti. Závěrem se obracím na všechny, kdo jezdí rally, aby si ten výraz o rychlých blbcích nevzali osobně, obdivuju je a snad lze pochopit, jak jsem to myslel..smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!