Jiří Hejčl - eWRC.cz
18. 8. 2004 00:00 − 2428× − 0

Startuje Deutschland rallye 2004

PREVIEW Deutschland rallye vznikla již na počátku 80-tých let, v době nástupu Audi do automobilových soutěží. Charakter rychlostních zkoušek během jednotlivých dní je natolik rozdílný, že je č

Deutschland rallye vznikla již na počátku 80-tých let, v době nástupu Audi do automobilových soutěží. Němci tehdy chtěli svou soutěž v seriálu MS, ale pořadatelé Hessen a Hunsruck rally se nedokázali dohodnout a tak vznikla soutěž nová. Tehdy však nesplnila ambice do ni vkládané, přesto se vypracovala na jeden z nejlépe obsazovaných podniků ME s koeficientem 20. Silný trh, politické a ekonomické postavení Německa se odrazilo v zákulisí FIA v roce 2001, kdy Rallye Deutschland byla zařazena jako kandidátský podnik MS. V okolí Trieru sešly všechny tovární týmy, které vyslaly své zástupce v rámci přípravy. Již následující rok byla zařazena do kalendáře světových podniků na úkor Portugalské rallye.


Foto: Petr Lusk eWRC.CZ

Dosavadní část sezóny mistrovství světa se odehrávala především na šotolinovém povrchu. Německá rallye je v celém MS považována za soutěž s nejrozmanitějšími podmínkami. Charakter rychlostních zkoušek během jednotlivých dní je natolik rozdílný, že je často označována jako tři soutěže sloučené v jednu. Centrem soutěže je starobylé městečko Trier ležící v centru moselského vinařského kraje. Servisní zóna se nachází asi 40 kilometrů jihovýchodně od tohoto města. Tradiční shakedown test se uskuteční ve čtvrtek v 13 hodin pro prioritní jezdce 1 a 2 skupiny a od 15 hodin pro zbytek. Čtvrteční večer proběhne také slavnostní start.

První páteční etapa prověří všechny posádky na 135 kilometrech 8 RZ, které se odehrají na 4 úsecích. Bude se odehrávat v údolí řeky Mosely, oblasti s úzkými cestami, lemovanými až dvoumetrovými vinnými keři, s řadou pravoúhlých zatáček. Cesty mezi vinicemi vyžadují absolutní koncentraci, snadno se zde totiž promešká brzdný bod a mine odbočka. Velkým nebezpečím je i všudypřítomný písek na silnicích, díky němu jsou některé zatáčky neuvěřitelně kluzké a zákazem špionů budou obzvlášť obtížné druhé průjezdy, kdy nebezpečných míst kvůli vytahaným nečistotám přibude. Sobotní etapa bude nejdelší a zahrnuje 8 měřených úseků vedoucích bývalým vojenským prostorem v Baumholderu a diváckou RZ na závěr dne. Cesty ve vojenském prostoru jsou plné výmolů, širokých kolejí a jejich povrch je značně uskákaný, což klade nároky zejména na pneumatiky. Trasu RZ lemují nebezpečné velké betonové kvádry. Svou velkou roli zde může sehrát také počasí. Pokud zaprší, změní se tratě k nepoznání. Mimo výkonů samotných posádek a jejich vozů, zde často rozhoduje zejména počet defektů, které jsou na takových cestách běžnou záležitostí. Baumholder je záludný, protože se zde jezdí velmi rychle. Perlou dne budou dva průjezdy nejdelším a nejnáročnějším úsekem, který nese název – Panzerplatte. Nedělní etapa zavede zbylé posádky na široké a rovné silnice v okolí Saarlandu a tvoří ji pouze dvojí průjezd třemi rychlostní zkouškami a druhý průjezd diváckou RZ v St. Wendel. Cílovou rampu v bráně Porta Negra protne první vůz v 15:30 hodin.

Startovní listina je opravdu nabitá. Favorit favoritů pro tuto soutěž se jmenuje Citroen a zejména jednička této stáje Sebastien Loeb. Francouzský tým nasazuje osvědčené posádky Loeb – Elena a Sainz – Martí. Na přípravě vozů pro tuto soutěž se podílel hlavně zkušební pilot Philippe Bugalski. Xsara je od zařazení Německé rallye do mistrovství světa neporazitelným vozem. Seb dokončil finskou soutěž ve velkých bolestech, ale nyní by měl být v pořádku. Sainz nezařadil tuto rallye mezi svoje oblíbené. Německý podnik má zejména pro tým Ford velký význam. Evropská centrála Fordu se nachází v Kolíně nad Rýnem, necelých 200 km od Trieru. Trať některých rychlostních zkoušek vede nedaleko od Saarlouis, kde se vyrábí model Focus. Specifikace WRC 04 se na tratích světových soutěží objevila v dubnu na Novém Zélandě a tak půjde o asfaltový debut. Jako většina pilotů i Markko Märtin startuje v Německu potřetí. Soutěž bude "domácím" podnikem pro Belgičany Duvala s Prévotem, za kterými se na výlet vydají početné davy krajanů. ( Stejně jako Estonci do Finska za Martinem. Subaru World Rally Team nasadí dva vozy s posádkami Petter Solberg – Phil Mills a Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen. Nor potřebuje vítězit, aby si uchoval naději na zisk titulu mistra světa. Na posledních dvou totiž odstoupil. Mladý Fin bude chtít potvrdit rostoucí formu s cílem získat co nejvíce bodů pro tým. Peugeot a jeho jednička Marcus Grönholm odjíždějí do Trieru morálně posíleni vítězstvím ve Finské rallye. Tým se v rozhodl posadit do druhé 307 WRC Cédrica Roberta, který byl na post týmové dvojky nominován na základě srovnávacích testů, které proběhly v červenci. Francouzský tým nasazuje i třetí 307 WRC a za jejím volantem bude sedět Freddy Loix. Tým Mitsubishi nasadí opět dva vozy s francouzským asfaltovým specialistou Gillesem Panizzim, kterého pro tuto soutěž doplní ve druhém voze španělský jezdec Daniel Solá. Cílem bude zvýšit úroveň vozu na asfaltu. Pro Paniziho bude dobré, že konečně uvidí výsledky své testovací práce. Tým se rozhodl ve zbytku roku zaměřit na vývoj vozu a doufá, že se v příští sezóně vrátí v lepší formě. V týmu Škoda Motorsport doplní stabilní dvojici jezdců, Armina Schwarze a Toniho Gardemeistera, zkušený český jezdec Roman Kresta. Důvodem nasazení třetího vozu je získání co největšího množství dat a poznatků pro další vývoj vozu. Právě na této soutěži MS si v loňském roce odbyl nástupce Octavie WRC svůj debut. Kresta se při loňské účasti zapsal do paměti diváků vítězstvím v jedné z rychlostních zkoušek.

Nejen tovární WRC auta budou na startu této soutěže. Po několika měsících se v Evropě opět představí Armin Kremer, který jinak působí v Asijsko-pacifickém šampionátu. K dispozici tentokrát bude mít postarší Toyotou Corolla WRC. K pravidelným účastníkům letošního MS patří Anthony Warmbold, který by se jistě chtěl za volantem Focusu WRC02 při domácí soutěži výrazněji prosadit. S vozy specifikace WRC budou startovat také Belgičan Pieter Tsjoen ( Corolla ), irský šampión Andrew Nesbitt ( Impreza WRC ) či Francouz Stéphane Sarrazin ( také Impreza ). Ve startovní listině se kromě tří továrních Fabií objeví i Octavia WRC. Za jejím volantem se představí Olli Marshall, kterého jsme mohli vidět na Rallye Bohemia. Britský jezdec a majitel týmu koupil od Škody Motorsport několik Octavií WRC. Hlavními favority mezi „soukromými“ jezdci ovšem budou vozy Peugeot 206 WRC s Danielem Carlssonem, Nicolasem Vouillozem a Alexe Benguem za volanty. Chybět by neměli ani občasní účastníci MS Fin Jussi Valimaki ( poprvé Focus ) a Alistair Ginley ( Impreza ).

Stejně jako minulý rok je Německá rallye také součástí světového šampionátu produkčních vozů (PWRC). Po diskvalifikaci Soli z Argentinské rally vede nyní celkovou klasifikaci Paasonen před týmovým kolegou v barvách ÖMV Rally Teamu Manfredem Stohlem. S dalšími Lancery se o vítězství budou snažit Gigi Galli či Tomasz Kuchar z Polska. Největší konkurenty tito jezdci naleznou v konkurenční značce Subaru. Za volanty Imprez STI usednou mj. Arai, McShea nebo Alister McRae. Do bojů o prvenství by měl zasáhnout také Karamjit Singh na voze Proton Pert.

Také mnoho dalších velmi dobrých jezdců se postaví na start této soutěže s vozy skupiny N, ovšem bez nároků bodů do PWRC. S těchto můžeme jmenovat zejména Francouze Tirabassiho, Fina Latvalu, domácího Gassnera nebo Švéda Svedlunda. Na startu se objeví také několik posádek s vozy Super 1600. S Mitsubishi Lancer se v kategorii Produkčních vozů objeví také Milan Liška.

Co napsat závěrem. Určitě nás čeká krásná a napínavá soutěž, která se odehraje nedaleko našich hranic a co je velmi důležité s českou účastí. Naši fanoušci budou mít příležitost fandit nejen cizincům na vozech Škoda, ale po dlouhé době i našim jezdcům. Věřme, že obě naše posádky ( a samozřejmě i tovární Fábie ) budeme moci pozdravit na cílové rampě. Šťastnou cestu všem !!!

Víte že :

  • První ročník v roce 1982 vyhrál tehdy čerstvý tovární jezdec Opelu – Erwin Weber
  • V roce 1997 se na trati mezi Ranersbachem a Casselem tragédie. V plné rychlosti vylétlo z trati Subaru posádky Kremer – Behling. Spolujezdec na místě zahynul.
  • V roce 1998 se zde sešla poněkud slabší konkurence, ale vyzdvihnout musíme krásné 7. místo posádky Triner – Hůlka na voze Octavia Kit Car
  • V téže roce návrat z rallye nepřežil tehdejší mluvčí Škody Motorsport a známý motoristický novinář – Pavel Bím
  • V roce 1999 obsadila krásné 6. místo posádka Sibera – Gross opět na Octavii Kit Car
  • V následujícím roce přijel, viděl a zvítězil Dán Henrik Lungaard na Toyotě Corolla WRC
  • Od roku 2001 již vítězí pouze vozy Citroen Xsara WRC
  • Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!