14. 1. 2008 20:06 − 2293× − 4

Mountain Rally Norway – komentář

Většina národních šampionátů se probouzí ze zimního spánku až s přicházejícím jarem. Jinak tomu je ve Skandinávii.

Většina národních šampionátů se probouzí ze zimního spánku až s přicházejícím jarem. Jinak tomu je ve Skandinávii, kde se zpravidla soutěží ve dvou fázích. Jako první na řadu přichází ta zimní, která startuje hned v prvních týdnech nového roku. O uplynulém víkendu mezi sněhové závěje vyrazili norští piloti. Diváci si vedle krásných scenérií mohli užívat hlavně dnes již v národních šampionátech nedostatkové zboží, speciály kategorie WRC. Na start se jich postavilo hned sedm.

Trojici identických Subaru Impreza WRC S10 přivezl tým Adapta kolem otce a syna Østbergových. Vzhledem k tomu, že se soutěžím aktivně věnují oba, další vzájemný duel si nemohl ani jeden z nich nechat uniknout. Do třetice k sobě přibrali Anderse Grondala, který vedle mladého Ostberga již vloni absolvoval kompletní šampionát. Letos měl údajně našlápnuto k norskému týmu Peugeotu, ale nakonec zůstal věrný japonské značce.

Do modrého Peugetu 307 WRC tak nakonec usedl jiný mladík, Christian Andresen. A aby těch mladých nadějí na startu nebylo málo, objevil se zde i Andreas Mikkelsen vyzbrojený předloňskou specifikací Fordu Focus WRC. Předtím soutěžil s Focusem WRC 05, který si pro severský start vypůjčil africký pilot Conrad Rautenbach. Ten má v plánu startovat v kompletním světovém šampionátu, švédskou sněhovou soutěž nevyjímaje. Zkušenosti z Norska pro něho tak jistě budou velmi cenné.

Sedmičku speciálů nejvyšší kategorie doplnil ještě Christian August Selmer se starším Focusem. Nejnovější Focus WRC bude letos v MS pilotovat Henning Solberg. Pro výjimečný domácí start ale musel vzít zavděk slabším Fordem Fiesta ST. Z dalších předních jezdců ještě stojí za zmínku vloni na Bohemii startující Eyvind Brinyldsen nebo bývalý účastník JWRC Martin Sternshorne (oba s Mitsubishi Lancer EVO IX). Do konkurenční produkční Imprezy se posadil loňský reprezentant Peugeot Norway Andreas Kjaer.

Na úvodní zkoušce rozjel soutěž nejlépe Mikkelsen. Hned za něho se však seřadila všechna tři Subaru, což jasně dokládalo, kdo bude v další části rally lovnou zvěří a kdo lovcem. A výsledek úspěšného lovu se dostavil hned záhy na druhém testu, když se do čela o dvě desetiny prodral mladý Østberg. Druhým vítězstvím v řadě si pak aspirant na budoucí místo v továrním týmu Subaru upevnil vedoucí příčku a navýšil náskok na 3,5 sekundy. V souboji generací pro něho již hovořila více než minuta. I nadále si ale starší z Østbergů držel pěknou čtvrtou příčku za Grondalem.

Ve čtvrtém testu se i přes potíže s převodovým ústrojím dostal k ataku Mikkelsen a vrátil se zpět do čela (- 1,3 s). Rychlostní zkouška s číslem pět opět dokonale sedla ex-továrnímu Fordu Focus a druhý Østberg se tak propadl o další 2,2 sekundy zpět. Hůře na tom byl jeho otec, který ztratil čtvrtou příčku ve prospěch nejlepšího produkčního vozu Martina Stenshorna. Druhý nejlepší ve třídě N4 Brinyldsen na šesté příčce držel v šachu speciály WRC Selmera, Andresena i Rautenbacha.

Na šestém testu se blýskli piloti vozů WRC tím, co by se od nich za normálních okolností poměrně logicky čekalo. Porazili všechny rivaly a obsadili v RZ prvních sedm pozic. V průběžném pořadí se z nadvlády nad zbytkem pole mohla radovat pouze úvodní trojice a nově zase i starší z Østbergů. Vedení si znovu upevnil Mikkelsen (- 4,3 s). Tím ale mladíkova krasojízda skončila. V předposlední zkoušce jej zradila jedna z pneumatik, kterou musela posádka přímo na trati rychlostní zkoušky vyměnit. Následek – propad na pátou příčku. Úplný závěr rally si však pilot Focusu vychutnal, když kromě vedoucího muže produkčních aut porazil i Mortena Østberga a do cíle nakonec dorazil na třetí pozici. Svým soupeřům slíbil na příští soutěž odvetu. První vítězství sezóny si již nenechal uniknout Mads Østberg před Andersem Grondalem, jenž se zde z triumfu radoval před dvěma lety. Pro Østberga triumf znamenal devátou vyhranou domácí rally v řadě! O tom, kdo je doma pánem, asi není třeba pochybovat…

Mezi produkčními vozy triumfoval Stenshorne, za nímž dokončil první soutěž strávenou v kokpitu „velryby“ Andresen. Rautenbach sžívající se s pro něho netradičními podmínkami dojel až jako osmý. Posbírané zkušenosti mu ale jistě při Uddeholm Swedish Rally přijdou náramně vhod. Na Henninga Solberga si tam s největší pravděpodobností ale stejně nepřijde. Ten je na sněhu jako ryba ve vodě, což dokázal i za volantem slabé Fiesty. Celkově dokončil rally jako patnáctý a své soupeře za volanty identických vozů pokořil rozdílem třídy.

Pořadí v cíli:
1. Mads Østberg/Ole Kristian Unnerud (N) Subaru Impreza WRC S10 1:01.39,2
2. Anders Grøndal/Maria Andersson (N/S) Subaru Impreza WRC S10 +1.33,9
3. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N) Ford Focus RS WRC 06 +5.09,6
4. Morten Østberg/Christian Østberg (N) Subaru Impreza WRC S10 +5.14,2
5. Martin Stenshorne/Ove Johnny Andersen (N) Mitsubishi Lancer Evo IX +5.35,8 (1. N4)
6. Christian Andresen/Morten Erik Abrahamsen (N) Peugeot 307 WRC +6.12,8
7. Eyvind Brynildsen/Denis Giraudet (N/F) Mitsubishi Lancer Evo IX +6.17,4 (2. N4)
8. Conrad Rautenbach/David Senior (ZW/GB) Ford Focus RS WRC 04+6.18,1
9. Christian August Selmer/Nils-Henrik Holmen (N) Ford Focus RS WRC 02 +6.21,3
10. Sveinung Bieltvedt/Roger Eilertsen (N) Subaru Impreza WRX STI +6.56,9 (3. N4)
Komentářů celkem: 4
14. 1. 2008 21:41
0 0
Moc hezky sespsané.
14. 1. 2008 21:46
0 0
V tom Norsku jsou tak bohatí, že tam jezdí auta bez reklam nebo s minimem, či jak to tam chodí?smajlík
14. 1. 2008 22:32
0 0
no. Já vyděl taky hodně fotek a moc reklam tam nebylo.
15. 1. 2008 19:20
0 0
Taky mě napadlo, že je tam snad zakázaná reklama v rally smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama