22. 1. 2008 18:59 − 3728× − 21

Colin McRae – jeho život a kariéra – VII. díl

Do sezóny 1997 vstupoval Colin s novým spolujezdcem Nicky Gristem. Bohužel ho ale začal zlobit jeho Impreza.

Do sezóny 1997 vstupoval Colin s novým spolujezdcem Nicky Gristem. Bohužel ho ale začal zlobit jeho Impreza.

Colin McRae – jeho život a kariéra – I. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – II. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – III. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – IV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – V. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VI. díl

Do sezóny 1997 vstupoval Colin s velkým elánem a chutí. Dal si do pořádku svůj soukromý život a i nový spolujezdec Nicky Grist přinesl novou šťávu do týmu. Všichni také uvítali zrušení rotačního systému soutěží. Kromě návratu k 14 soutěžím se v tomto roce změnil i systém bodování podle stylu F1 – za první místo 10 bodů, za druhé 6, za třetí 4 atd.


Nicky Grist byl od roku 1997 Colinovým spolujezdcem

Colin byl odhodlán znovu dobýt titul mistra světa, ale už tradičně mu nevyšel začátek sezóny. Na Monte Carlu opět nedojel, když havaroval, a ve Švédsku to dotáhl jen na čtvrté místo, i když na druhé místo ztratil jen 15 vteřin.


Švédsko 1997

Pak ale vyhrál na Safari, poprvé v kariéře. I on se sice nevyhnul technickým problémům, ale jeho soupeři na tom byli ještě hůře a povětšinou nedokončili. V této sezóně se vůbec na Impreze objevila spousta technických problémů, na což doplácel i Colin. Hned na následující soutěži v Portugalsku mu třeba nevydržel motor. Nebylo to během roku zdaleka naposled.


Safari 1997

Na Catalunyi se mu tradičně dařilo. I tentokrát si ale vybral svou porci smůly, když musel na trati měnit proraženou pneumatiku. Propadl se z druhého místa na dvanácté a i když bojoval, dotáhl to jen na konečné 4. místo.


Vítězství na Safari 1997

Na řadě byla Korsika, kde se Colinovi nikdy moc nedařilo. Tentokrát to ale byla velmi nevyzpytatelná Korsika, a to díky proměnlivému počasí. Zatímco na začátku Colin volbu pneumatiky neodhadl, v poslední rychlostní zkoušce se díky správné volbě dostal před Carlose Sainze a slavil vítězství. Korsika byla v tom roce vůbec zvláštní. Dlouhou dobu se na čele držely dva Peugeoty 306 Maxi s Panizzim a Delecourem, což nikdo moc nečekal. Pro Colina bylo i důležité, že nebodoval jeho největší soupeř v MS – Tommi Makinen. Ten v obrovské rychlosti trefil krávu na trati a skončil 35 metrů pod srázem. Auto zničené, posádce se naštěstí nic nestalo. Po Korsice se Colin přiblížil Makinenovi jen na 2 body.


Vítězně na Korsice 1997

Před Argentinou byla na Impreze udělaná změna v systému zavěšení zadních kol. Ačkoliv měl být vůz rychlejší, Colinovi změna neseděla. „Z hlediska inžěnýrů to bylo správné, protože se zlepšila trakce. Mně to ale nesedělo. Jezdec dá někdy přednost menšímu výkonu před lepší ovladatelností vozu, protože pak je schopen si více věřit a jet rychleji. Kdyby to nebylo, mohl jsem Makinena v Argentině porazit.“ Colin skončil druhý a na svého soka ztratil další čtyři body. To ale nebylo to nejhorší, před sebou měl černou sérii.


Argentina 1997

Rally Acropolis byla Colinova oblíbená soutěž, takže se čekal útok na vítězství. Colin sice vyhrál úvodní rychlostní zkoušku, v druhé mu ale nevydrželo řízení a posádka tak musela odstoupit. Makinen dojel třetí, kam ho díky týmové režii pustil Burns, a získal tak další 4 body navíc. Když už jsme u toho – týmová taktika zapracovala i u Fordu, kde musel Kankkunen přepustit vítězství Sainzovi.

Tady si uděláme malou vsuvku na video se sestřihem onboardů z roku 1997.

Cestou na Nový Zéland si Colin užil novomanželské líbánky s Alison a v dobrém rozpoložení se těšil na to, jak vyhraje na Zélandu. Začal výborně, od začátku šel do vedení. Makinen havaroval a zdálo se, že Colin nebude mít soupeře. V tom okamžiku ho ale zradil motor Imprezy a znovu bylo po nadějích. A jak to dopadlo ve Finsku? Špatně. Monte Carlo a Finsko byly pro něj zakleté soutěže. Tentokrát mu po pěti rychlostních zkouškách podruhé za sebou nevydržel motor, a tak se ani tentokrát cíle nedočkal. Makinen vyhrál a zdálo se, že ho už nic nemůže zastavit na cestě k druhému titulu v řadě.


Finsko 1997

Černou sérii zakončil v Indonésii. Opět jel dobře a vedl soutěž, motor tentokrát nevydržel Makinenovi. Colin ho ale v další rychlostní zkoušce následoval. „Tratě byly neuvěřitelně kluzké. Sklouzli jsme mimo, trefili strom a prorazili chladič. Dojeli jsme ještě do cíle zkoušky, ale na přejezdu jsme pak museli řešit problém, jak chladič ucpat. Nakonec jsme použili obyčejnou žvýkačku. Museli jsme ale ještě nějak dolít vodu. Nezbylo, než vodu nosit v helmě z řeky. Asi si dokážete představit, jak ta helma pak smrděla. Motor ale stejně dlouho nevydržel.“

Do konce šampionátu chyběly pouhé tři závody, ve hře tedy bylo maximálně 30 bodů. Čelo šampionátu vypadalo následovně – Makinen 52 bodů, Sainz 44, McRae 32. Pro Colina zdánlivě bezvýchodná situace, přesto se stále nevzdával. Věděl, že konce sezóny mu obvykle vycházejí a že při troše štěstí může stále bojovat i o titul. Nezbývalo už mu ale nic jiného než všechny tři závody vyhrát a doufat, že jeho soupeři budou mít i smůlu.


San Remo 1997

San Remo už jednou vyhrál a skvělé výkony předváděl i tentokrát. Komplikace mu ale přinesla pneumatika, která se mu v první etapě zula z ráfku. Ve druhé etapě se propracoval až na druhé místo a ve třetí etapě šel do vedení před svého stájového kolegu Liattiho. V tom okamžiku zapracovala týmová režie a Liatti dostal příkaz na Colina neútočit. Colin tedy zvolnil, Liatti ale ne o tolik a v poslední zkouškce ho o 4 sekundy omylem předstihl. Vzápětí si tedy nechal dát 10 sekund penalizace a Colina nechal podle nařízení týmu vyhrát. „Chápal jsem Pierovo zklamání, vždyť šlo o jeho domácí soutěž. Týmová režie byla tentokrát proti němu a já vím, jak se cítil. Jenže šanci na titul už jsem měl jen já a tým to upřednostnil.“


Austrálie 1997

Makinen ale dojel na San Remu třetí, a tak Colinovi nezbývalo, než vyhrávat i nadále. Na řadě byla Austrálie. Závod se pro Colina vyvíjel dobře, protože Makinen v první etapě nejprve těžce poškodil vůz po jednom ze skoků a pak ještě trefil strom a poškodil zavěšení. Hodně ztratil, ale dokázal dostat vůz do servisu, což se nakonec ukázalo klíčové pro konečný výsledek v šampionátu. Během druhé etapy se Colin dostal do pohodového vedení, ale před koncem etapy výrazně zvolnil a nechal se předjet Sainzem, aby nemusel v poslední etapě jet první na trati. To se mu ale moc nevyplatilo, protože Sainz už po prvním kilometru třetí etapy odstoupil pro poruchu motoru a Colin jel opět jako první na trati. Své vítězství už si sice pohlídal, ale Makinen se mocným závěrem dostal až na druhé místo. Před posledním závodem ve Velké Británii tedy vypadala situace následovně – Makinen 62 bodů, McRae 52, Sainz 47. Boj o titul už se tedy zúžil pouze na Tommiho a Colina, který musel doma vyhrát a doufat, že Makinen na body nedosáhne. V případě stejného počtu bodů by pro Colina hovořil větší počet vítězství.


Velká Británie 1997

Colin potřeboval pomoc nejen od svých kolegů od Subaru. Ti mu ale nepomohli – Erikssona zradil motor a Liatti po kolostřešní kombinaci hodně ztratil. Až do třetí etapy RAC se Colin rval o vedení s Richardem Burnsem, vždyť po dvou odjetých etapách měli na vteřinu stejný čas! Ve třetí etapě ale dostal Burns defekt a bylo rozhodnuto o vítězi, kterým se s velkým náskokem stal Colin McRae.

Že jel Colin naplno, to ukazuje i jeho průjezd na RZ Dyfi.

Nezbylo mu ale nic jiného než čekat, jak dojede Makinen. Tomu se moc nedařilo, navíc bojoval s chřipkou. Vytoužený bod za šesté místo ale získal a stal se podruhé za sebou mistrem světa. Colin byl podruhé za sebou jen druhý. Nebýt technických problémů Imprezy, asi by se mistrem světa stal.

Na závěr opět jedno video, a to ze známé rychlostní zkoušky Bunnings na Rally Australia. Když se podíváte, jak projel legendární skoky v roce 1997 s Imprezou, pochopíte, proč tam jel stejně i v roce 2005 s Fabií WRC.

Komentářů celkem: 21
24. 1. 2008 18:47
0 0
Vsimnete si, ze na prvnim videu je krasne videt, ze Coroly i Misaci maji sekvencni prevodovku, ale Subaru porad jeste klasicke polosekvencni H, o to vic klobouk dolu Colinovi, jak s tim dokazal letet, opravdu pan jezdec!!! smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama