Fotografie Mitsubishi EVO X skupiny N
Na motoristické výstavě v japonském Tokiu se světu představilo Mitsubishi Lancer EVO X pro skupinu N z dílen Ralliartu. Fotografie nám poslal náš japonský spolupracovník Shigeki Tajima, kterému tímto děkujeme. Shigeki (zkráceně Shige) je jedním ze zahraničních čtenářů eWRC, a velkým fanouškem českého rally. Osobně jsem se s ním setkal na soutěži Mistrovství světa na Korsice, kdy se k nám fanouškům zdobícím zatáčku českými vlajkami hlásil slovy: „Ahoooj, jakseeee máááč“? Shige slíbil, že využije svoje kontakty v japonském motorsportu a pokusí se pro čtenáře eWRC sehnat nějaké novinky z Japonska z rally, země značek Subaru a Mitsubishi.
Nyní ale zpět k Lanceru EVO X. Automobil již má za sebou první start v roli předjezdce na loňské japonské rally. Tentokrát je to tedy značka Mitsubishi, která bude dotahovat technický pokrok nové verze Subaru Impreza STI N14, které už si svou ostrou premiéru odbylo. Technici značky se třemi diamanty ve znaku se ale netají svým očekáváním, že nová desátá evoluce Mitsubishi Lancer bude spíše revoluce.
EVO X je postavené na úplně nové globální platformě, a z Lanceru předchozí generace si sebou nese jen pozměněný motor, který byl ale patřičně posílen a vyladěn. V případě tohoto šperku se však může jednat jen o lehké přeleštění, radikální změny výkonu se v limitech stávajících pravidel očekávat nedají. Hlavní devizou nového Lancru by ale měly být jízdní vlastnosti, které se opět měly posunout k lepšímu. Nový systém na řízení trakce S-AWC, poslední generace AWD systému s redirekcí distribuce točivého momentu (s aktivním diferenciálem ACD) i brzdné síly, to vše pomůže soutěžnímu jezdci v dosažení lepších výsledků. V sériové variantě bude k dispozici i sekvenční převodovka s volbou rychlostních stupňů na volantu. V soutěžní verzi pro skupinu N ale samozřejmě zůstává manuální převodovka.
Je otázkou, jak se nové Mitsubishi Lancer EVO X uchytí, ale předchozí evoluce byly vždy alespoň malý krokem kupředu. Mitsubishi také avizovalo, že v případě úpravy pravidel pro vozy nejvyšší kategorie v Mistrovství světa v rally by uvažovalo o návratu do tohoto seriálu právě s Lancerem EVO X. Nová kategorie vozů by měla vycházet na jedné straně z upravených vozů skupiny S2000, a na druhé straně ze stávajících aut skupiny N. Jestli se ale někdy v budoucnu podaří tyto charakterem rozdílné skupiny propojit v jeden celek, aby byly vzájemně konkurenceschopné, a zda-li se FIA nakonec pro tuto variantu vrcholného vozu pro MS rozhodne, je ve hvězdách.
Foto: Shigeki Tajima