Historie vozů Škoda Fabia WRC – úvod

Další dlouhodobý seriál bude o závodním voze, který byl vrcholem vývoje v týmu Škoda Motorsport – o Fabii WRC.

Další dlouhodobý seriál bude o závodním voze, který byl vrcholem vývoje v týmu Škoda Motorsport – o Fabii WRC. Za těch zhruba čtyři a půl roku se zúčastnil 130 závodů v MS a ačkoliv nikdy nedosáhl až na stupně vítězů, zaslouží si zcela jistě, aby byla jeho historie zdokumentována.

Hned na úvod je třeba říci, že pátrání po historii vozů rozjelo více lidí, kteří nakonec víceméně spolupracovali na diskuzním fóru. Přesto se nedá říci, že by hledání bylo dokončeno. V historii vozů Fabia WRC je stále spousta neznámých a otazníků, proto bychom rádi požádali všechny, kteří by mohli pomoci zdokumentovat osud jednotlivých vozů, aby se nám ozvali.

Velkou zásluhu na zdokumetování historie Fábií WRC si zaslouží Saymon, který jako první výsledky svého pátrání publikoval i na svém webu skoda-motorsport.ic.cz. Tento seriál by ale neměl být jen statistickým výčtem startů, ale také sepsáním historie každého vozu. U každého vozu jsme se pokusili sehnat co nejvíce fotek, a to i ze zahraničních závodů mimo MS nebo z testování. Veškeré starty Fábií WRC v MS včetně jejich fotek byly navíc provázány do archivu eWRC-results.com, kde si budete moci jednoduše najít vše, včetně výsledků v jednotlivých erzetách apod. Tento systém vám ale představíme až v příštím díle, kdy si rozebereme historii prvních tří Fábií. Dnes začneme úvodem o vývoji a prvních začátcích vozu Fabia WRC.


V první polovině roku 2002 začaly sílit spekulace o nasazení nového modelu továrního týmu Škoda Motorsport, kterým měla být Fabie WRC. Tyto spekulace potvrdil při Kyperské rally předseda představenstva automobilky Škoda, Vratislav Kulhánek. Potvrdil sice, že Fabia bude nasazena, otázkou jen zůstávalo kdy.

Další indicie se objevila na konci roku, kdy s českým týmem podepsal roční smlouvu francouzský jezdec Didier Auriol. Při tiskové konferenci prohlásil, že ho čeká také hodně práce při vývoji nového vozu Škoda Fabia WRC… Jinak se ale kolem jejího nasazení stále velice mlžilo, což dokazuje rozhovor s Vratislavem Kulhánkem, otištěný v časopise Svět Motorů:

Jak pokračuje vývoj Fabie WRC? – „Nedá se říci, že nepokračuje a v tuto chvíli nebudeme zveřejňovat žádné informace. Ale je to už hodně daleko.“

Splňuje současný vývoj vozu vaše očekávání? – „Kdyby byly výsledky horší, tak bychom nepokračovali.“

Každopádně dojde k nasazení Fabie WRC v první polovině příští sezóny? – „Každopádně jste řekl vy. Ovšem toto nasazení se nedá vyloučit.“

Je či není pravdivá informace, že automobil má být představen začátkem března na ženevském autosalonu? – „Nemusí to být zcela vyloučeno.“

Redaktoru Světa Motorů se však podařilo zjistit, že Fabia WRC už má za sebou noční jízdy na polygonu automobilky a také na testovacím okruhu Volkswagenu, že má problém s fungováním diferenciálů, a že existují zatím tři varianty zadního křídla…

Na tiskové konferenci před startem Rally Monte Carlo 2003 se fanoušci konečně dočkali – tým Škoda Motorsport oficiálně potvrdil vývoj nového vozu. Ředitel týmu Petr Kohoutek uvedl: „Už jsme na novém automobilu začali pracovat. Uděláme všechno proto, abychom s ním vyjeli ještě v průběhu letošní sezóny.“ Začaly prosakovat informace o prezentaci tohoto vozu na březnovém ženevském autosalonu, které se nakonec potvrdily.

Začátkem března 2003 tak byla v Ženevě nová zbraň Škody poprvé představena veřejnosti. Škoda Fabia WRC vychází z modelu RS (premiéra také na ženevském autosalonu), jehož výroba minimálně 2500 kusů je podmínkou pro homologaci modelu WRC. Spolu s vozem byly zveřejněny také jeho technické údaje:

Motor: vodou chlazený přeplňovaný čtyřválec, 20 ventilů, 2× OHC
Objem válců: 1 999 ccm
Vrtání/zdvih: 82,5/93,5 mm
Max. výkon: 221 kW/5 500 ot./min
Max. točivý moment: 600 Nm/3 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová sekvenční, poloautomatické řazení
Pohon: stálý pohon všech kol, tři aktivní diferenciály
Spojka: karbonová kompozitní – třílamelová

Brzdy:
Přední: kotoučové s vnitřním chlazením
Zadní: kotoučové s vnitřním chlazením
Brzdové kotouče (asfalt): vpředu 378 × 32 mm, vzadu 355 × 28 mm
Brzdové kotouče (šotolina): vpředu 304 × 28 mm, vzadu 304 × 25 mm

Podvozek:
Zavěšení kol: McPherson, přední a zadní
Pneumatiky: Michelin
Tlumiče: vzduchové – hydraulické, individuálně nastavitelné
Kola: Speedline 8.0J × 18" (asfalt), 7.0J × 15" (šotolina), 5.5J × 16" (sníh)

Rozměry:
Délka: 4 002 mm
Šířka: 1 770 mm
Rozvor: 2 462 mm
Hmotnost: 1 230 kg

V následujících měsících probíhalo rozsáhlé testování nového vozu. Prvním velkým testem byl třídenní šotolinový test v Itálii, kterého se zúčastnila dvojka továrního týmu Škoda, finský jezdec Toni Gardemeister. Po tomto testu prohlásil, že v pomalých zatáčkách je auto určitě rychlejší než Octavia WRC, ale v rychlých úsecích to ještě není ono. Další testy probíhaly na rozbitých cestách v Řecku, na šotolině ve Francii a na asfaltech v Bělé pod Bezdězem a v Německu. Za volantem se střídali nejenom týmová jednička Didier Auriol a dvojka Toni Gardemeister, ale také testovací jezdci mladoboleslavského týmu Kenneth Eriksson a Matthias Kahle. Bylo důležité zapracovat především na spolehlivosti nového vozu.

Čím dál tím častěji se začínalo spekulovat o prvním ostrém startu Fabie WRC. Nejčastěji bylo slyšet o řecké Rally Akropolis nebo české Bohemia rally, která byla přáním předsedy představenstva Vratislava Kulhánka. V oficiálních prohlášeních se však objevoval termín poslední čtvrtina světového šampionátu. První červnový týden při mezinárodním Autosalonu v Brně pak Vratislav Kulhánek oznámil premiérové nasazení modelu Škoda Fabia WRC na Německé rally (25. – 27. července), osmém podniku MS. Nastínil zde také ambice nového vozu: „V roce 2004 bychom se chtěli umisťovat na stupních vítězů a v dalším roce chceme útočit na titul mistrů světa.“ Jak se jeho přání vyplnilo, určitě všichni moc dobře víme…

Inspektoři FIA pak po třídenní kontrole v Mladé Boleslavi nový vůz k 1. červenci 2003 homologovali a nic už tak nestálo v cestě k jeho prvnímu nasazení. Poslední asfaltový test před ostrým startem se uskutečnil v okolí německého Bittburgru, kde s ním Didier Auriol najezdil něco málo přes 500 km. Před Německou premiérou ještě tým s oběma jezdci testoval na finské šotolině, neboť po Německé rally následovala Finská rally.

V polovině sezóny 2004 byla týmu udělena homologační vyjímka od FIA (tým nebyl tento rok přihlášen do MS, nemohl tedy požádat o novou homologaci), na voze tak došlo k drobným technickým vylepšením:

  • přemístění výfukového systému z levé strany na pravou aby nekřížil kardanový hřídel
  • přepracování zadní části podvozku, aby se vytvořilo více prostoru kolem hnacích hřídelů kol
  • vstřikování vody do sacího potrubí pro zvýšení výkonu motoru

Začátkem roku 2005 pak byla homologována nová evoluční verze – Škoda Fabia WRC evo II. Stalo se tak k 1. březnu 2005 a premiéru si tato evoluce odbyla na Mexické rally. Ještě před tímto startem byla vylepšená fabia podrobena důkladným testům, Jane Tuohino se s ní proháněl na zasněžených cestách oblíbené testovací tratě v Bělé pod Bezdězem, Armin Schwarz a Jani Paasonen pak na šotolině ve Španělsku. Na voze došlo k těmto úpravám:

  • upravené díly karoserie (přední nárazník, přední a zadní blatníky, zadní křídlo)
  • přepracované turbodmychadlo
  • elektronicky řízený plynový pedál
  • nově tvarované výfukové potrubí
  • nové díly z ultralehkých materiálů (lepší rozložení hmotnosti)

Fabia WRC má platnou homologaci do konce roku 2012.

Příště už se začneme zabývat jednotlivými vozy včetně exkluzivních fotek z prvních testů.

Komentářů celkem: 63
9. 2. 2008 00:1061
0 0
uplně nádherná je ta fábia škoda jen že njezdila lípsmajlík
9. 2. 2008 01:1762
0 0
To:Dave - moji oblibeni tuneri se ti zjevi kdyz do youtube.com natukas GETAWAY............smajlíksmajlíksmajlíksmajlík
9. 2. 2008 09:2363
0 0
Hezká inspirace smajlík Jen si nějak neumím představit ,že vezmeme ,,naše auta " a pojedeme to samé po Praze za asistence kamer smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!