Ondřej Plšek - eWRC.cz
11. 2. 2008 13:00 − 2392× − 12

Uddeholm Swedish Rally – komentář

Vítězem letošní Švédské rally se stal Jari-Matti Latvala a je tak nejmladším vítězem soutěže MS všech dob.

Letošní Švédská rally se rozhodně nezařadí mezi typické ročníky této zimní soutěže. Mimořádně teplé počasí udělalo z tohoto podniku skoro šotolinovou rally a hodně jezdců mělo s těmito podmínkami velké potíže. Soutěž samotná začala již ve čtvrtek večer diváckou superspeciálkou, kterou vyhrál Petter Solberg a stal se tak vedoucím mužem Švédské rally po první rychlostní zkoušce. Normálně se těchto zkouškách příliš zajímavého neděje, tentokráte se o nechtěnou atrakci postarala posádka Semerád – Ceplecha, když na skoro sněhuprosté trati poslala svůj Lancer přes střechu, musela využít pravidla Superally a do pátečního dne vstupovala s velikou ztrátou.

Pořádné závody ale začaly ale až v pátek ráno. A hned se ukázalo, kdo bude v těchto podmínkách bojovat o stupně vítězů. Do poledního vzdáleného servisu vjel jako vedoucí muž Jari-Matti Latvala, který vyhrál všechny dopolední rychlostní zkoušky a na druhého Mikko Hirvonena si vyjel náskok celých 23 sekund. Dominanci Fordu potvrdil třetím místem Henning Solberg, následován týmovým kolegou Gallim. Až na pátém místě byl první vůz jiné značky než Ford, a to Subaru Pettera Solberga. Bývalý mistr světa ale ztrácel již přes jednu minutu a na Focusy nestačil. Stále ale na tom byl lépe než Sebastien Loeb. Ten si na čtvrté rychlostní zkoušce dovolil jednu ze svých nečastých chyb, havaroval a svůj Citroen C4 WRC poškodil tak, že ho nebylo možno ve vzdáleném servisu opravit a musel pro pátek vzdát. Bylo to již druhá zimní soutěž v řadě, na které se Sebastienovi nedařilo, minulý rok dojel v Norsku až na 14. místě.

Francouz ale nebyl jediným, kdo měl během pátečního dopoledne problémy. Chris Atkinson si o zkoušku dřívě ustlal v závěji a na trať se vrátil až po čtvrt hodině. Dopadnul ale stále lépe než P.G. Andersson. Švéd se do té doby na své domácí soutěži ukazoval v dobrém světle, patřila mu sedmá příčka hned za Petterem Solbergem, ale v poslední dopolední zkoušce postihly jeho SX4 WRC potíže a Per-Gunnar tak musel svůj speciál odstavit. Problémy měl při svém prvním startu s C4 WRC i Urmo Aava, skončil v příkopu a nechal tam sedm minut.
Dobře si při svém druhém startu se Suzuki vedl Toni Gardemeister, který byl po čtyřech rychlostních zkouškách šestý před bez větších chyb jedoucím Matthew Wilsonem.

Po výměně pneumatik a doplnění paliva čekalo na jezdce opakování dopoledních rychlostních zkoušek a pak večerní superspeciálka v Karlstadu. Ta byla během první etapy také jedinou zkouškou, na které nedokázal Jari-Matti Latvala vyhrát. Jinak podával finský mladík (22 let a 53. start v MS) výtečný výkon a zcela zastínil jedničku továrního týmu Ford. Po pátku tak Latvala vedl před Hirvonenem a i další dvě pozice patřily Fordům v pořadí Henning Solberg a Gigi Galli. Páté místo stále držel Petter Solberg, následován dalším Subaru Madse Ostberga.

Do sobotní etapy odstartoval i Sebastien Loeb, ale bez šance na jakýkoliv výsledek a hlavně bez motivace. První ranní rychlostní zkoušku sice vyhrál, ale na třetí se definitivně se soutěží rozloučil. Sebovi se tak jubilejní stý start na soutěži mistrovství světa vůbec nevyvedl a bude na něj chtít jistě co nejrychleji zapomenout.

V sobotu dopoledne již Jari-Matti Latvala ubral a nechal vyhrát dvě RZ Citroeny (Loeb a Sordo), jednu pak vyhrál jeho kolega Hirvonen, ale i tak měl mladý Latvala v poledním servisu 54 sekund náskok na jedničky týmu Ford. Třetí pozici převzal Gigi Galli po Henningu Solbergovi. Nora nejdříve na RZ9 postihnul defekt a zkázu pak dokonal o dvě zkoušky později, když vrazil do mostku a ve druhé etapě již nemohl pokračovat. Z toho profitoval jeho mladší bratr Petter, který se posunul na čtvrté místo (ale již se ztrátou dvě a půl minuty) a hlavně Matthew Wilson. Tomu pomohl i Mads Ostberg, který na RZ9 skončil mimo trať a návrat zpět mu zabral skoro deset minut. Poprvé se dostal na bodovanou pozici Dani Sordo, když v poledním servisu figuroval na osmém místě a byl tak nejlépe umístěním vozem Citroen v soutěži.

První odpolední zkouška, která byla opakováním dopolední RZ Horssjön, byla pro nesjízdnost zrušena a tak na posádky čekalo pouhých 46 ostrých kilometrů. Mikko Hirvonen sice ztáhnul ztrátu na Jari-Matti Latvalu na 50 sekund, ale sám uznal, že za daných podmínek na svého krajana nemá. Třetí místo i nadále držel Gigi Galli, který tak měl velkou příležitost dostat se podruhé ve své kariéře na stupně vítězů (poprvé v Argentině 2006). Čtvrtý Petter Solberg ztrácel na Galli skoro minutu a zároveň měl náskok dvou minut na Matthew Wilsona. Tomu se ale nebezpečně přiblížil Andreas Mikkelsen na sedmém místě. Po havárii Henninga Solberga se propracoval na sedmé místo Dani Sordo, naopak o krásné osmé místo přišel Patrik Sandell, který na tři minuty opustil trať. Jeho místo tak zaujal Toni Gardemeister, který mířil za dalšími body pro Suzuki.

V neděli pak na jezdce čekalo šest rychlostních zkoušek (jedna byla stejně jako v sobotu zrušena). Všech pět vyhrál Henning Solberg, který dokázal, že nebýt smolné havárie ve druhé etapě, tak by po právu stál na stupních vítězů. Ale na kdyby se nehraje a tak se na pódium dostali jiní jezdci. Švédskou rally tak senzačně vyhrál Jari-Matti Latvala a stal se nejmladším jezdcem v historii, který kdy vyhrál soutěž mistrovství světa. Latvala byl od začátku nejrychlejším jezdcem ve startovním poli a hned ve druhé soutěži letošního šampionátu potvrdil oprávněnost svého postupu do továrního týmu Ford. Druhé místo si po celou soutěž držel Mikko Hirvonen, ale stejně jako v Monte Carlu neměl tentokráte na vítězství nárok. Sympatické je každopádně rozhodnutí vedení týmu Ford nechat Latvalu vyhrát, u Citroenu by dvojka týmu jedničku rozhodně porazit nesměla. Skvělý víkend Fordu pak potvrdil třetím místem Gigi Galli, Ital tak proměnil svůj druhý start s Fordem Focus v cenné třetí místo.

Čtvrtou pozici udržel až do cíle Petter Solberg, ale nelze se zbavit dojmu, že Petter se již velmi těší na novou Imprezu a tak toto umístění bylo asi maximem možného. Za norským mistrem světa z roku 2003 dojel další Nor, tentokráte to byl veliký talent norského rallysportu – Andreas Mikkelsen. Ten o páté místo bojoval s Matthew Wilsonem, ale Brita zastavila v předposlední rychlostní zkoušce o velký úspěch technická závada a ze svých prvních bodů v MS se tak radoval Mikkelsen. Jezdec týmu Ramsport se tak ve svých 18 (!) letech stal nejmladším jezdce v historii MS, který kdy bodoval.

Tři body si ze Švédska odvezl Dani Sordo. Španěl byl před soutěží penalizován pěti minutami za výměnu motoru a tak lze šestou příčku považovat za velký úspěch. Pokud odečteme penalizaci, tak zajel o 4 sekundy rychlejší čas než třetí Gigi Galli. Dost možná jsme tak přišli o velmi zajímavý souboj těchto dvou jezdců.

Se ztrátou deseti minut na vítěze dojel do cíle další Fin, Toni Gardemeister. Suzuki tak i ve druhé soutěži letošního ročníku MS dovedlo do cíle SX4 WRC na bodované pozici a dokazuje, že do budoucna se bude muset s tímto týmem počítat. Svůj druhý bod v mistrovství světa si na svůj účet připsal Juho Hanninen, když stejně jako minulý rok na Sardinii dojel letos ve Švédsku na osmém místě. Tehdy to ale bylo s vozem WRC, zatímco tentokráte bodoval s produkčním Lancerem Evo IX.

Letošní Švédská rally byla díky počasí hodně netypická, ale přinesla zajímavou podívanou. Další soutěží letošního šampionátu MS bude Mexická rally, která nás čeká již koncem února. Jistě bude zajímavé sledovat, jak se bude dařit nejen Jari-Matti Latvalovi, Sebastienu Loebovi a Petterovi Solbergovi, ale i ostatním jezdcům.

Komentářů celkem: 12
TGV
11. 2. 2008 13:151
0 0
Semerád využil pravidla Superally? 1. V tom případě nějaká divná ztráta 2. Nevěděl jsem, že to lze v rámci jedné etapy i když rozdělené do dvou dnů. Není to nějaká chybka? Měl jsem za to, že to nějak do cíle té speciálky dotlačil.
11. 2. 2008 13:222
0 0
11. 2. 2008 13:263
0 0
Ano, využil. Od letoška už se to nejmenuje etapy, ale dny. Odstoupení v poslední RZ dne se hodnotí ne 5 minutami, ale 10 minutami od nejlepšího ve své třídě, což byl Ketomaki (mimo PCWRC). Do konce speciálky sice dojel, ale protože by to pak musel dát do UP a nemohl opravovat, využil superally. Tam pak stačí, když to dáš do UP ráno.
11. 2. 2008 13:294
0 0
TGV: auto do cíle speciálky dostali, ale nedojelo do UP. Ztráta je čas nejrychlejší N4 nejedoucí v hodnocení PCWRC.
11. 2. 2008 13:305
0 0
zapomněl jsem dopsat + 10 min smajlík jinak Shacki a pejda byli rychlejší smajlík
TGV
11. 2. 2008 13:336
0 0
Děkuji za vysvětlení. smajlík
11. 2. 2008 14:367
0 0
Zaujala mě zmínka o tom,že je od Fordu fér,že nechali vyhrát Latvalu,zatímco Citroen by týmovou dvojku nikdy vyhrát nenechal.Naprosto souhlasím s tímto názorem.Na druhou stranu stálo podobné fér jednání Grönholma v minulé sezoně možná titul.Mám na mysli Norsko,kde byl druhý a ztratil 2 body a Německo,kde byl čtvrtý rovněž za Hirvonenem a ztratil 1 bod.Tyto 3 body mu pak na konci velice chyběly a ve Walesu se s tím už nedalo nic dělat.
11. 2. 2008 16:518
0 0
hadapa myslíš že by Marcus takové výtěství chtěl? Marcus není Loeb.
11. 2. 2008 19:249
0 0
Nemohu si pomoci, ale Team Citroenu mi přijde trošku "nafoukaný". Neumím přesně vyjádřit, co cítím, ale atmosféra u Fordu v porovnání s Citroenem je taková příjemná. Tedy alespoň navenek!
11. 2. 2008 20:0410
0 0
Ludia aky je vas nazor na vykon Pettera Solberga. Myslite ze to auto je az tak slabe? Lebo Gigi sa vratil po dlhej dobe a dokazal uz na druhom preteku Pettera porazit a Henning bol cely cas az do vypadnutia lepsim.
11. 2. 2008 20:3511
0 0
Maestro Jistě na šotolině je Focus 07 na tom lépe než Impreza 07.
12. 2. 2008 13:1812
0 0
zdravim! no pro me to byla rally plna prekvapeni!! tipocacku jsem totalne zprasil.... Zacatek tehle sezony se mi dost libi a doufam ze to tak bude pokracovat!! Myslim ze se muzeme tesit na boj o titul mezi vice jezdci!smajlíksmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!