Historie vozů Škoda Fabia WRC – vozy 1, 2 a 3

Dnes se po minulém úvodu podíváme na první tři exempláře vozu Škoda Fabia WRC.

Dnes se po minulém úvodu podíváme na první tři exempláře vozu Škoda Fabia WRC.

Historie vozů Škoda Fabia WRC – úvod

Nejprve se ale vraťme ještě trochu do úvodního dílu. Podařilo se nám totiž získat nákres, jak měla vypadat Fabia WRC na papíře.


Designová studie vozu Škoda Fabia WRC

Pro zajímavost ještě verze designu při přechodu k CRT.


Designová studie vozu Škoda Fabia WRC pro CRT

Teď už k jednotlivým vozům. K testům byly používané vozy s karosériemi č. 1 až č. 3, o nichž je tento díl. Testování probíhalo průběžně od října 2002 a na vozech byly používané SPZ F 41-04 a F 41-20. Bohužel se nám doposud nepodařilo jednoznačně přiřadit tato čísla k jednotlivým karosériím. Kdyby to někdo z Vás věděl, budeme rádi, když se o to s námi podělíte. Tady je několik fotografií z testů.

Vedle fotografií vám přinášíme ještě exkluzivní videa z prvotních testování vozů v Bělé. Tato videa byla natočena členy eWRC, ale dá se říci, že byla zapomenuta. Podařilo se nám je ale najít a zveřejnit. Na testech jezdil Kenneth Eriksson a Toni Gardemeister.

Teď už k jednotlivým vozů. Budeme si je brát postupně, u každého si probere jeho historii, starty i současnost. Vše se pokusíme doplnit fotkami. Dnes si probereme tři vozy, protože dva z nich byly víceméně testovací. Od příště už se budeme věnovat vždy jen jednomu vozu.

Škoda Fabia WRC č. 1 – 3S3 1941

Jediným startem Fabie WRC s označením 01, která měla přidělenou registrační značku 3S3 1941, byl v polovině prosince 2003 Bettegův memoriál v Itálii. Jedná se o exhibiční závod, který pravidelně uzavírá rallyovou sezonu v Itálii. Nejezdí se zde klasické rychlostní zkoušky, ale závodí se vyřazovacím systémem. Za volantem se zde představil Toni Gardemeister, který obsadil 6. místo. Tato soutěž byla jediná, kterou tento vůz absolvoval, neboť byl určen především k testovacím účelům mladoboleslavského týmu.

Starty vozu Škoda Fabia WRC č. 1 mimo MS
2003Bettega memorial (I)Gardemeister 6.

Škoda Fabia WRC č. 2 – 3S3 1944, S37 47E

Škoda Fabia WRC s číslem karoserie 02 byla v roce 2003 přihlášena pod registrační značkou 3S3 1944. Pod hlavičkou ŠM však startovala pouze na finské Exide Rally 2004, kde s ní domácí jezdec Toni Gardemeister zvítězil.


Premiéra na finské Exide Ralli

Tento start sloužil týmu pouze jako test před Finskou rally. Následně byl vůz přestavěn do verze Evo II. Mimochodem, jedná se právě o ten vůz, který byl jako první k vidění na fotografiích z testování verze Evo II, v zimě roku 2005. Sloužil totiž mladoboleslavskému týmu jako testovací.


V době testování Evo II

Následně byl tento vůz přestavěn zpět do verze Evo I a v červnu 2005 prodán i s novou registrační značkou S37 47E na britské ostrovy, jeho novým majitelem se stal irský rodinný tým Donnellyů. Převážně s ním ale v irském šampionátu startoval Maurice Gass, který si ho pronajímal. Nepříliš vydařenou premiéru s tímto vozem si Maurice Gass odbyl na Carlow rally 2005, neboť soutěž nedokončil. Na Donegal rally s ním tento jezdec havaroval. Dalším startem byla soutěž s názvem Lark in the Park, výsledek se mi však nepodařilo zjistit. První dokončenou soutěží tak s jistotou byla Lurgan Park rally, kterou dokončil Gass na 7. místě. V poslední soutěži roku, Clare Stages rally byl nucen odstoupit pro technickou závadu. Dokončených soutěží tak tento rok opravdu moc nebylo.


Carlow Rally


Donegal Rally


Lurgan Park


Clare Rally

Sezónu 2006 zahájila v Irsku Galway rally a Maurice Gass začal stejně tak, jak minulý rok skončil – odpadl pro technickou závadu. Největšího úspěchu dosáhl tento vůz na Sperrins rally, kde za jeho volant usedl majitel Ch. Donnelly. Na vůz si zvykl velmi rychle a hned při svém prvním startu s fábií dokázal zvítězit. Byl to však prozatím jeho poslední start s tímto vozem. Na Lurgan Park rally se do kokpitu vrátil opět Maurice Gass, nedokázal však zopakovat umístění z loňského roku, neboť cíl soutěže neviděl. Cíl nespatřil ani na Ulster rally, kde byl nucen odstoupit pro technickou závadu. Na Aghadowey race se s touto fábií objevil syn Maurice Gasse, Darren. Nevedl si při své premiéře vůbec špatně a výsledkem tak bylo solidní 4. místo.


Galway Rally


Sperrins Rally


Lurgan Park


Ulster Rally

V roce 2007 tento vůz skoro nikde nestartoval. Objevil se až koncem roku ve Francii na šotolinové Rally de Vaucluse. Za jeho volant se posadil Jean-Claude Lavigne, ve 4. RZ však odstoupil pro poruchu turba. Spekuluje se, že majitelem vozu už není tým Donnellyů, ale právě Maurice Gass. Tato domněnka se mi však nepodařila potvrdit.


Rallye de Vaucluse

Starty vozu Škoda Fabia WRC č. 2 mimo MS
2004Exide Rally (FIN)Gardemeister 1.
prodáno – červen 05 – S37 47E
2005Carlow Rally (IR)Gass M. odst.
2005Donegal Rally (IR)Gass M. havárie
2005Lark in the Park (IR)Gass M. ???
2005Lurgan Park (IR)Gass M. 7.
2005Clare Rally (IR)Gass M. tech. z.
2006Galway Rally (IR)Gass M. tech. z.
2006Sperrins Rally (IR)Donnelly Ch. 1.
2006Lurgan Park (IR)Gass M. odstoupil
2006Ulster Rally (IR)Gass M. tech. z.
2006Aghadowey Race (IR)Gass D. 4.
2007Rallye de Vaucluse (F)Lavigne tech. z.

Škoda Fabia WRC č. 3 – 3S3 1945

Škoda Fabia WRC s číslem karoserie 03 a registrační značkou 3S3 1945 byla ve Škodě Motorsport využívána pouze jako testovací vůz, který absolvoval spoustu testovacích kilometrů. V žádné soutěži se však tento vůz nikdy neobjevil.

Vozy Škoda Fabia WRC na eWRC-results.com

Na závěr ještě poslední věc. Minule jsem vám slíbil, že vám představíme systém, pomocí něhož byly vozy Škoda Fabia WRC včleněny do archívu eWRC-results.com. Nyní tedy můžete na serveru najít sekci Škoda Fabia WRC (odkaz je i v levém menu na eWRC.cz). V sekci jsou zobrazeny veškeré starty vozů Škoda Fabia WRC v MS s provázáním na jejich výsledky v MS a na fotografie z těchto startů. Kromě kompletního seznamu je vše rozděleno i podle jednotlivých vozů. Kromě těchto statistik bude k jednotlivým vozům přibývat i povídání a ostatní fotky z tohoto seriálu podle toho, jak budou vycházet další díly.

Za týden si tedy povíme něco o voze s číslem 4.

Komentářů celkem: 89
17. 2. 2008 12:33
0 0
S Fabií WRC v roce 2005 startoval také Jack Sleator.V jednom ze závodů skončil na 3.místě

http://www.irish-rallying.com/article.php?article_id=050106/124953
17. 2. 2008 12:44
0 0
honza.v: Máš pravdu, ale jedná se o kastli č.9, o které si povíme v jednom z příštích dílů... Jinak ale cením tvoji snahu, takže dík.
17. 2. 2008 14:28
0 0
Meli byste si se Shackim ujasnit kde to chcete resit...jestli soukromne nebo verejne.
A ze to jsou jen tyhle starty na to se muzu plne spolehnout.
Ptal jsem se Shackiho, a ten mi neodpovedel, v cem je teda tenhle serial novy? Neni to jen kopie?
Hodne me mrzi ze to dopadlo takhle. Cekal jsem, ze to budou clanky a ty bych i vydejchal. No co no... Ale to co je v ewrc-results to me fakt nastvalo. Stando, to je fakt kopie! Oh, mas jinak naformatovany tabulky, ok.
Delate ze me jesitnyho cloveka, ale jaksi vam nedochazi, ze me stve kdyz se moje prace objevi na jinym webu a je identicka. Vis, blby je, ze je jeste nekolik eventuelnich startu kar.c.2 u kterejch jsem si nebyl jistej tak jsem je nezverejnoval. (Uprimne receno jsem se na ne uz vykaslal, protoze sem vedel ze se v nich nebude nikdo pitvat. ). Takze sem potesen ze si dosel k zaveru, ze jen starty co jsem publikoval se uskutecnili. Rika se, ze tenkrat byly urcite problemy s dodavkou nahradnich dilu, takze obcas nekde neodstartovali.
To, ze dost casto nemam cas, jsem ti psal uz driv, takze to vis , a vis ze bych se driv nebo pozdejc ozval. Sam si mi psal, ze to chapes a jses na tom s casem podobne.

To ze si vymenis par emailu se Skodovkou, je docela malo. Ja pisu po cely evrope, jsem v kontaktu s radou tymu a proto mam tolik informaci kolik mam.

" Spíš si myslím, že čím víc lidí tohle zveřejní, tím větší šance na dohledání všech startů bude, když se o tom bude diskutovat " To je pekna konina. 1, Co se tady vydiskutovalo? 2, Az zverejnite seznam Focusu, tak myslim, ze si to Jaanus Kutt taky libit nenecha. ;)
17. 2. 2008 20:04
0 0
marty..aha tak to netusim. ale co ja vim a ze mam fotky z prvnich testu i videa s Ericssonem tak meli jen todle...ale pokud nec predtim bylo...je mozny..ale myslim ze ne
17. 2. 2008 22:58
0 0
zdarec články fotky videa super ale co kdyby se našel někdo a začal tu historii od š130rs,š130lr,favoš,felda,octavia,octaviawrc,fabiawrc
fandové značky určitě pomůžou a š130rs byla opravdu legenda a i dnes je to moc hezké autosmajlík
18. 2. 2008 11:31
0 0
Saymone, ohledně toho veřejného a neveřejného řešení - chtěl jsem jen aby se pod článkem objevil i můj názor což snad není na škodu... Po mailu si to řešil se Shackim.

Jinak, jsou to opravdu jen tyhle 3 starty + tuším 5 dalších u ostatních aut. Ale nebudu je teda zveřejňovat když nechceš. Všechny ostatní nesrovnalosti jsme ale řešili přes fórum, aby jsme si ujasnili co komu chybí, takže předpokládám, že tyto starty použít můžu...

Jak píšeš o nějakých neuskutečněných startech - občas jsem také nalezl posádku s fábií jen v seznamu přihlášených a ve výsledkách po první RZ už nebyla, takže když jsem nenalezl fotku nebo nějaký jiný důkaz startu, tak jsem ho do svého seznamu nepřidával.

K té databázi - dělal ji Shacki podle mého seznamu, který si vedu od prvního startu Fabie WRC (tedy od srpna 2003). Takže žádná kopie tvého... Jak už jsem totiž psal - něco víš ty ode mně, něco na oplátku já od tebe (mimochodem, zrovna kastli č.2 jsem ti pomáhal přiřadit k správné SPZ...).

Opravdu snad nemá smysl se kvůli tomuhle hádat a osočovat s pirátství. Jde nám přece oběma o jedno a to samé - pokusit se sepsat přehled startů Fabie WRC... Samozřejmě mě také mrzí, že to dopadlo takhle...

P.S. Do Focusu ani žádného jiného auta se pouštět nebudu, protože k tomu nemám žádné podklady.
19. 2. 2008 12:31
0 0
Ahoj všem, ale musím říci že na článku moc pravdy není a jsou to jen špatné odhady. Nevím odkud autor čerpal, ale musím říci že karoserie 1,2a3 neměla v počátku ani správný a homologovaný rám, přičemž jednička byla v zástavbě s transmisemi X-trac a dvojka testovala použití převodovky a zadního diffu švédské provenience UNIC AB. Karoserie tři byla od počátku v perleťovém celolaku a stála v Ženevě jako maketa a maketou která nikdy nejela a ani nemohla neboť byla postavena z nefunkčních dílů po testech a bez kabeláže. Maketou je dodnes a má ji muzeum. Později se rám v jedničce upravil dle homologace a byla dlouho jako testovací auto. První opravdové zavodní vozy byly až 4ka UNIC verze pro Toniho na Německo a 5ka pro Auriola na Německo ve specifikaci X-trac. Karoserie 4ky byla první prodaná FABIE WRC do Švédka na rallycross a dvojka která stále se špatným rámem pouze jako náhradní díly koupil společně s devítkou po sezoně Derek Mc Garrity do Irska. Devítka byla ex Garde Korsika a Španělsko a první fabie Kopeckého v MČR. Toto jsou fakta a neukamenujte mě.
19. 2. 2008 13:05
0 0
infinity: S tou kastlí 9 s tebou naprosto souhlasím. To, že McGarrity koupil auta dvě jsem taky zaslechl, ale nepodařilo se mi zjistit, které bylo to druhé. Ale podle mých informací (ze ŠM) šla kastle 2 právě Donnellymu... Podle vašich informací předpokládám, že jste někdo ze ŠM - tím spíš je zarážející, že se naše informace liší ;o) Kdyžtak se mě nebo Shackimu ozvěte na mail aby jsme vyřešili případné nesrovnalosti a nezveřejňovali fámy. Díky
22. 2. 2008 22:02
0 0
Když už tady padaly ty "best" výsledky škodovek, tak bych jen připomněl, že Václav Blahna dojel na 4. místě v Řecku (1981). Tomu se vyrovnal jenom Sibera. (Mladíci jako Kresta a Kopecký zajeli ty svoje nejlepší výsledky v trochu drsnější konkurenci.)
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!